Αποφασισμένος να ενσωματώσει «κάθε πρόταση που δεν έρχεται σε αντίθεση με τις θεμελιώδεις αρχές και αξίες του 'Καλλικράτη'», στο πλαίσιο της Κοινοβουλευτικής διαδικασίας που ξεκινά αύριο στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, εμφανίζεται στο πρώτο μέρος της συνέντευξής του στην αυτοδιοίκηση gr o υπουργός Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Γιάννης Ραγκούσης.
Προσθέτει πάντως ότι στο νομοσχέδιο έχει ........
συμπεριληφθεί το σύνολο σχεδόν των προτάσεων ΚΕΔΚΕ και ΕΝΑΕ των τελευταίων δέκα χρόνων και επικρίνει τον πρόεδρο της ΝΔ γιατί ενώ ζητά την απόσυρση του «Καλλικράτη» εδώ και τέσσερις μήνες δεν έχει υποβάλλει ούτε μία πρόταση. «Δυστυχώς, κάθε μέρα αποδεικνύεται όλο και πιο έντονα ότι ο κ. Σαμαράς εκπροσωπεί με τον πιο αμετανόητο τρόπο τις παλαιοκομματικές αντιλήψεις ενός πελατειακού κράτους αυθαιρεσίας, σπατάλης και αδιαφάνειας. Αυτές τις πρακτικές της εξαετούς δήθεν "επανίδρυσης" του κράτους υπερασπίζεται ο κος Σαμαράς. Σε αυτές βάζει τέλος ο ‘Καλλικράτης’», λέει χαρακτηριστικά ο κ. Ραγκούσης. Παράλληλα, απαντώντας στην κριτική της ΝΔ, υποστηρίζει ότι έχει γίνει κοστολόγηση των αρμοδιοτήτων που μεταφέρονται και έχουν προβλεφθεί οι ανάλογοι πόροι.
Όσον αφορά το χωροταξικό ο υπουργός Εσωτερικών τονίζει ότι είναι σεβαστές οι επιμέρους διαφωνίες αλλά προέχει το συμφέρον του συνόλου. Παράλληλα ο κ. Ραγκούσης τονίζει με έμφαση ότι είναι αυτονόητο ότι από τις καταργήσεις δήμων, επιχειρήσεων, νομαρχιών, θέσεων πολιτικού προσωπικού κλπ θα προκύψουν τεράστιες εξοικονομήσει πόρων, ενώ με την αύξηση του ποσοστού του ΦΠΑ που παίρνουν οι δήμοι, θα έχουν, όπως λέει, «κάθε κίνητρο να συμβάλουν με τις δικές τους δυνάμεις στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής». Το πλήρες κείμενο του α΄ μέρους της συνέντευξης του υπουργού Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Γιάννη Ραγκούση στην αυτοδιοίκηση gr είναι το εξής:
- Κύριε υπουργέ, πριν από δύο εβδομάδες ανακοινώσατε το οριστικοποιημένο σχέδιο «Καλλικράτης», το οποίο με μικρές αλλαγές καταθέσατε την Παρασκευή στη Βουλή. Αν και δημοσκοπήσεις που έχουν δει το φως της δημοσιότητας δείχνουν ότι η πλειοψηφία των πολιτών είναι θετική, ακούσαμε τον πρόεδρο της ΝΔ Αντώνη Σαμαρά στην σύσκεψη των πολιτικών αρχηγών την περασμένη Δευτέρα να ζητά από τον πρωθυπουργό να το αποσύρετε. Για ποιο λόγο θεωρείτε ότι η ΝΔ επιλέγει τη «σκληρή» γραμμή απέναντι στον «Καλλικράτη»;
Η ΝΔ με την ίδια ανευθυνότητα που κυβέρνησε τη χώρα, οδηγώντας τη στο χείλος της χρεοκοπίας, εναντιώνεται σε κάθε βαθιά αλλαγή που μεταβάλει τα δεδομένα στην Ελλάδα. Καταψήφισε την υπαγωγή όλων ανεξαιρέτως των προσλήψεων στο ΑΣΕΠ και αποχώρησε από τη Βουλή από την ψηφοφορία για τη σύσταση του ΕΙΣΕΠ για την αξιοκρατική επιλογή των Γενικών Διευθυντών του Δημοσίου. Τώρα ετοιμάζεται να καταψηφίσει μια απαραίτητη πραγματικά ιστορική αλλαγή στο κράτος, απαραίτητη για τη δημοσιονομική ανάταξη της χώρας, επείγουσα για την αναπτυξιακή επανεκκίνηση της οικονομίας, αποφασιστική για την καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη. Δυστυχώς, κάθε μέρα αποδεικνύεται όλο και πιο έντονα ότι ο κ. Σαμαράς εκπροσωπεί με τον πιο αμετανόητο τρόπο τις παλαιοκομματικές αντιλήψεις ενός πελατειακού κράτους αυθαιρεσίας, σπατάλης και αδιαφάνειας. Αυτές τις πρακτικές της εξαετούς δήθεν "επανίδρυσης" του κράτους υπερασπίζεται ο κος Σαμαράς. Σε αυτές βάζει τέλος ο Καλλικράτης.
- Με την κατάθεση του ν/σ στη Βουλή η ΝΔ είπε και επίσημα «όχι» και στο τελικό σχέδιο. Μάλιστα, ο αρμόδιος τομεάρχης Χρ. Ζώης αναρωτιέται πως προκύπτει η εξοικονόμηση των 1,8 ή 1,2 δις για την οποία κάνετε λόγο. Αλήθεια πως προκύπτει;
Όταν περιορίζονται οι δήμοι σε λιγότερο από το 1/3. Όταν οι δημοτικές επιχειρήσεις και ΝΠΔΔ από 6.000 περιορίζονται σε λιγότερες από 2.000. Όταν καταργούνται δεκάδες χιλιάδες θέσεις πολιτικού προσωπικού και δεκάδες χιλιάδες θέσεις μελών διοικητικών συμβουλίων οργανισμών, όταν από 54 Νομαρχίες, 3 Υπερνομαρχίες και 19 Επαρχεία πάμε σε 13 Περιφέρειες, είναι προφανές στον καθένα τι εξοικονομήσεις λειτουργικών δαπανών προκύπτουν. Αλλά οι σημαντικότερες εξοικονομήσεις θα προκύψουν από τη συνολική διαρθρωτική αλλαγή του τρόπου λειτουργίας της αυτοδιοίκησης: ούτε μια πρόσληψη πλέον χωρίς ΑΣΕΠ, ούτε μια ψευδεπίγραφη σύμβαση έργου, ούτε ένα ευρώ δαπάνη χωρίς προληπτικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ούτε μια απόφαση χωρίς διαφάνεια. Πρόκειται για ένα εκ θεμελίων νέο τρόπο λειτουργίας που θα διασφαλίζει στα όρια του ανθρωπίνως δυνατού και το τελευταίο ευρώ του Έλληνα φορολογούμενου. Και όλα αυτά είναι αποφασιστικά όχι μόνο λόγω της κρισιμότητας των δημοσιονομικών της χώρας αλλά και διότι θα οδηγήσουν στην ηθική επαναθεμελίωση της αυτοδιοίκησης στη συνείδηση των πολιτών, θα απαντήσουν στη συχνά άδικη απαξίωση του πολιτικού της προσωπικού και θα οδηγήσουν σε μια νέα αξιοπιστία και μια νέα σχέση εμπιστοσύνης με τον πολίτη. Είναι αδιανόητο ότι η ΝΔ επέλεξε να κάνει κριτική στον Καλλικράτη στην αποφασιστικότερη συμβολή του στη συγκυρία που περνάει η πατρίδα μας. Και είναι απαράδεκτο αν αναλογιστεί κανείς τις ευθύνες που έχει για τη σημερινή κατάσταση του κράτους και της αυτοδιοίκησης.
- Ένα άλλο σημείο κριτικής της ΝΔ είναι ότι δεν κάνατε διάλογο με την ΚΕΔΚΕ και την ΕΝΑΕ, με αποτέλεσμα να μην γίνουν δεκτές οι παρατηρήσεις τους. Τι απαντάτε σε αυτό; Μπορείτε να μας πείτε ποιες από τις παρατηρήσεις δημάρχων και νομαρχών έγιναν δεκτές;
Η πίστη που έχουμε στη διαβούλευση, ως συστατικό κομμάτι διαμόρφωσης πολιτικών και όχι απλό μηχανισμό επίλυσης διαφωνιών είναι δεδομένη. Ιδιαίτερα στην περίπτωση του “Καλλικράτη” οι άνθρωποι της αυτοδιοίκησης μπορούν, σε μια καλόπιστη ανάγνωση, να αναγνωρίσουν δικές τους προτάσεις και διεκδικήσεις ετών. Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι στον “Καλλικράτη” δεν συναντά κανείς κάποιες παρατηρήσεις της ΚΕΔΚΕ και της ΕΝΑΕ αλλά το σύνολο σχεδόν των προτάσεών τους τα τελευταία δέκα χρόνια. Αλλά και στο πλαίσιο της στενής συνεργασίας που είχαμε με τις επιτροπές παρακολούθησης της ΚΕΔΚΕ και της ΕΝΑΕ που συνεδρίασαν επανειλημμένα ενσωματώθηκαν κατά τη διαμόρφωση του νομοσχεδίου πολύτιμες ιδέες και παρατηρήσεις των φορέων της αυτοδιοίκησης. Προφανώς δε συμπέσαμε σε όλα αλλά για την αυτοδιοίκηση ο Καλλικράτης συνιστά την πραγμάτωση ενός οράματος αλλά και μιας προετοιμασίας σχεδόν 10 ετών. Άλλωστε, και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός και η ηγεσία του υπουργείου έχουμε αναγνωρίσει δημόσια τη σημασία που είχε η προεργασία αυτή και η αξιοποίησή της για την έγκαιρη ολοκλήρωση ενός τόσο σύνθετου νομοθετήματος.
- Διαβάζοντας το νομοσχέδιο παρατήρησα ότι δεν κάνετε πίσω σε θέματα που θέτει η ΚΕΔΚΕ όπως το ασυμβίβαστο, τα δημοτικά διαμερίσματα στους δήμους άνω των 100.000 κατοίκων, του ΕΣΔΚΝΑ, της διάκρισης αρμοδιοτήτων μεταξύ δήμων και περιφερειών σε ορισμένους τομείς κλπ. Υπάρχει περίπτωση να γίνουν κάποια από αυτά δεκτά κατά τη διάρκεια της συζήτησης στη Βουλή;
Ο “Καλλικράτης” κατατέθηκε στη Βουλή για συζήτηση στην αρμόδια επιτροπή. Εκεί θα συνεχίσουμε την επεξεργασία και θα ακούσουμε εκ νέου τους φορείς της αυτοδιοίκησης, αλλά και τους βουλευτές και τα κόμματα. Όπως έχουμε αποδείξει είμαστε αποφασισμένοι να ενσωματώσουμε κάθε πρόταση που δεν έρχεται σε αντίθεση με τις θεμελιώδεις αρχές και αξίες του Καλλικράτη.
- Προχθές, Σάββατο το ΥΠ.ΕΣ. εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία τονίζεται ότι όσοι από τη ΝΔ έσπευσαν να επικρίνουν τον «Καλλικράτη» ταυτίζονται «με τις παλαιοκομματικές αντιλήψεις και πρακτικές του πελατειακού κράτους της σπατάλης, της αυθαιρεσίας και της αδιαφάνειας». Θα γνωρίζετε, ασφαλώς, ότι η συγκεκριμένη ανακοίνωσή σας χαρακτηρίστηκε «αλαζονική» από τον αρμόδιο τομεάρχη της ΝΔ, ο οποίος επίσης επέκρινε το ΥΠ.ΕΣ. ότι στην ουσία επιτίθεται για να καλύψει την προχειρότητα και τις ελλείψεις του «Καλλικράτη». Υπάρχουν όντως ελλείψεις στο ν/σ;
Ο κος Σαμαράς έφτασε στο σημείο να ζητήσει από τον Πρωθυπουργό την απόσυρση του νομοσχεδίου. Και αυτό όταν από τις 10 Ιανουαρίου που παρουσιάστηκε ο Καλλικράτης, επί 4 μήνες δεν υπέβαλλε ούτε μια πρόταση, ούτε μια ιδέα για τη μεγάλη αυτή αλλαγή. Ο Καλλικράτης όπως γνωρίζετε συναρθρώνει ύλη 16 νομοσχεδίων. Είναι φανερό όμως ότι η ΝΔ έχασε την ευκαιρία να επιλέξει το δρόμο της κριτικής συμβολής και διάλεξε την στείρα άρνηση.
- Η ΚΕΔΚΕ τονίζει ότι δεν προβλέπεται η χρηματοδότηση του προγράμματος ΕΛΛ.Α.Δ.Α. με 4 δις € και ζητά αυτό να γίνει στο ν/σ και όχι με εξουσιοδοτική διάταξη. Παράλληλα οι δήμαρχοι της ΝΔ θέτουν και το θέμα της κοστολόγησης των αρμοδιοτήτων που μεταβιβάζονται στους δήμους. Υπάρχει λόγος να ανησυχούν οι δήμαρχοι για τους πόρους;
Η κοστολόγηση των αρμοδιοτήτων που μεταβιβάζονται από το δεύτερο βαθμό έχει ληφθεί υπόψη στους πόρους της. Πέραν όμως από αυτό έχει εξασφαλιστεί και η εγγύηση της δυνατότητας να αυξηθούν οι πόροι αυτοί στην περίπτωση που η αναλυτική κοστολόγηση που θα υλοποιηθεί στο πλαίσιο του επιχειρησιακού προγράμματος του Καλλικράτη – με συμβολή εκπροσώπων της αυτοδιοίκησης - καταλήξει ότι απαιτείται προσαύξηση. Σε ότι αφορά το πρόγραμμα ΕΛΛΑΔΑ το ποσοστό συμμετοχής του κράτους και της αυτοδιοίκησης διατηρείται ως έχει, ενώ για το ύψος του έχουμε δεσμευτεί ότι θα κινηθεί στο ύψος του ΘΗΣΕΑ. Σημειώνω ότι στο πρόγραμμα «ΕΛΛΑΔΑ» έχουν ενταχθεί και σημαντικοί πόροι από το πρόγραμμα «Διοικητική Μεταρρύθμιση» οι οποίοι θα αξιοποιηθούν προς όφελος της αυτοδιοίκησης, πράγμα για το οποίο δυστυχώς δεν είχε φροντίσει η κυβέρνηση της ΝΔ.
- Το νομοσχέδιο προβλέπει τα ποσοστά από τους φόρους που αποτελούν τα έσοδα των δήμων μέσω των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων. Θεωρείτε ότι αυτά τα χρήματα φτάνουν για την άσκηση των αρμοδιοτήτων των δήμων ή, όπως έχω ακούσει να λένε ορισμένοι, θα αναγκαστούν οι δήμοι να προσφέρουν υπηρεσίες στους δημότες τους έναντι αντιτίμου;
Όπως είπα, καμία αρμοδιότητα δεν μεταφέρεται χωρίς τους αντίστοιχους πόρους, κι αυτό είναι αποτυπωμένο και στο νομοσχέδιο του “Καλλικράτη”. Σε μία εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία οι πόροι της αυτοδιοίκησης όχι μόνο είναι ακριβοδίκαια υπολογισμένοι αλλά ακριβώς επειδή συνδέονται με δυναμικούς φόρους – όπως ήταν άλλωστε και το πάγιο αίτημα της αυτοδιοίκησης – είναι ικανοί να εξασφαλίσουν μακροπρόθεσμα οικονομική βιωσιμότητα.
- Τόσο οι περιφέρειες όσο και οι δήμοι λαμβάνουν έσοδα μέσω του ΦΠΑ. Αυτό σημαίνει ότι θα μετατραπούν και σε εισπρακτικούς μηχανισμούς του κράτους;
Η χρηματοδότηση των ΟΤΑ και σήμερα περιλαμβάνει μικρή απόδοση ποσοστού επί των εσόδων του ΦΠΑ χωρίς φυσικά να έχουν μετατραπεί οι ΟΤΑ σε εισπρακτικούς μηχανισμούς. Η σημαντική αύξηση, στο ποσοστό που λαμβάνουν οι Δήμοι δεν αλλάζει τίποτα σε αυτό. Βεβαίως και οι Δήμοι πλέον έχουν κάθε κίνητρο να συμβάλλουν με τις δικές τους δυνάμεις στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής.
- Και να έρθουμε στο πιο hot θέμα, που είναι, ασφαλώς, το χωροταξικό. Στην αρχή μας είχατε πει για κάτω από 370, μετά μας παρουσιάσατε 333 με 343 δήμους και τελικά φτάσαμε στους 325. Δεν φοβάστε τις αντιδράσεις από δημάρχους και τοπικούς φορείς ακόμη και του ΠΑΣΟΚ;
Ο σχεδιασμός του “Καλλικράτη” έγινε με βάση τις ανάγκες της χώρας, της ανάπτυξης κάθε τοπικής κοινωνίας, της εξυπηρέτησης των πολιτών. Όπως γνωρίζετε, δεν μπορεί να αποφευχθεί στη μια η στην άλλη περίπτωση κάποιοι να είναι λιγότεροι ικανοποιημένοι από κάποιους άλλους. Ποιος θα μπορουσε να διανοηθεί ότι από τους 1034 ΟΤΑ θα πηγαίναμε στους 325 χωρίς καμία διαφωνία; Αυτό όμως που είναι αναντίλεκτο είναι ότι δεν επιτρέψαμε κανενός είδους πολιτικές, πόσο μάλλον μικροκομματικές ή προσωπικές σκοπιμότητες να επηρεάσουν τη χωροθέτηση. Κινηθήκαμε με αντικειμενικά κριτήρια, τα οποία εφαρμόσαμε με ενιαίο τρόπο σε όλη τη χώρα. Κάθε επιμέρους διαφωνία είναι σεβαστή, κάθε τοπική άποψη έχει την αξία της, εμείς όμως είμαστε υποχρεωμένοι τελικά να λάβουμε υπόψη το συμφέρον του συνόλου των πολιτών και το αύριο της χώρας.
Πηγή: Αυτοδιοίκηση.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Προσοχή στον τρόπο που σχολιάζετε. Σχόλια που δεν θα σέβονται τον χώρο που φιλοξενούνται ή άλλους θα σβήνονται ΤΕΛΕΙΩΣ.