Παρασκευή 15 Ιανουαρίου 2010

Εν αναμονή της απόφασης του ΣτΕ για τα τέλη

Συζητήθηκαν σήμερα στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας οι αιτήσεις της Γενικής Ομοσπονδίας Καταναλωτών Ελλάδος - ΙΝΚΑ της Ένωσης Καταναλωτών Ελλάδος και τριών ιδιοκτητών αυτοκινήτων, που ζητούν να ακυρωθεί ως αντισυνταγματική και παράνομη η απόφαση του υπουργού Οικονομικών, με την οποία καθορίζεται ο τρόπος είσπραξης και το ύψος των αυξημένων τελών κυκλοφορίας των αυτοκινήτων και μοτοσικλετών.

Στη διάρκεια της ακροαματικής συζήτησης της υπόθεσης οι νομικοί εκπρόσωποι του Δημοσίου ανέφεραν ότι το κράτος έχει περιέλθει σε «έκτακτες οικονομικές καταστάσεις» και το Σύνταγμα επιτρέπει την επιβολή φόρων με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου.

Πρόσθεσαν δε ότι σύμφωνα με τις επιταγές του άρθρου 78 του Συντάγματος ......

«όταν υπάρχει κανονική ροή των πραγμάτων», η επιβολή φόρων μπορεί να γίνει μόνο με νόμο. Επίσης, σημείωσαν ότι πρέπει να απορριφθούν οι αιτήσεις των καταναλωτικών οργανώσεων, λόγω ελλείψεως εννόμου συμφέροντος.

Από την πλευρά του ο δικηγόρος των καταναλωτικών οργανώσεων ανέφερε ότι υπάρχει το απαιτούμενο έννομο συμφέρον να προσφύγουν στο ΣτΕ υποστηρίζοντας ότι δεν υπέβαλαν αιτήσεις ακύρωσης, αλλά «λαϊκές αγωγές», καθώς εκπροσωπούν τα οικονομικά συμφέροντα 300.000 μελών τους.

Ο εισηγητής της υπόθεσης, Ι. Γράβαρης, πρότεινε να απορριφθούν, λόγω ελλείψεως εννόμου συμφέροντος, οι αιτήσεις των καταναλωτικών οργανώσεων.

Παράλληλα, εισηγήθηκε ότι σε περίπτωση που η Ολομέλεια του ΣτΕ, δεχτεί ότι οι προσφεύγοντες (ΙΝΚΑ, κ.λπ.) έχουν έννομο συμφέρον να προσφύγουν στο Δικαστήριο ζητώντας να ακυρωθούν τα τέλη κυκλοφορίας, τότε η αίτησή τους πρέπει να γίνει δεκτή και αυτό επειδή τα τέλη κυκλοφορίας μπορεί να επιβληθούν μόνο με νόμο.

Όμως, στην προκειμένη περίπτωση η επιβολή των αυξημένων τελών κυκλοφορίας προβλέφθηκαν με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, η οποία μάλιστα μέχρι στιγμής δεν έχει κυρωθεί από τη Βουλή.

Ο σύμβουλος Επικρατείας ανέφερε ακόμη ότι στην περίπτωση αυτή η ΠΝΠ είναι ανίσχυρη, καθώς παραβιάζει το άρθρο 87 του Συντάγματος, που προβλέπει ότι φόρος (όπως είναι τα τέλη κυκλοφορίας) επιβάλλεται μόνο με νόμο.

Το δικαστήριο επιφυλάχθηκε να εκδώσει την απόφασή του.

Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ

Σύντομα οι εκτιμήσεις για τις ζημιές από χαλάζι του φθινοπώρου

Σύντομα θα κοινοποιηθούν τα πορίσματα των εκτιμήσεων για τις ζημιές που προκλήθηκαν σε καλλιέργειες της Μεσσηνίας από χαλαζόπτωση από το Σεπτέμβριο μέχρι το Νοέμβριο, σύμφωνα με απάντηση της υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης Κατ. Μπατζελή στον βουλευτή κ. Γιάννη Λαμπρόπουλο.

Η κα Μπατζελή προσθέτει ότι για τις ζημιές ...........

μετά το Νοέμβριο συνεχίζονται οι εξατομικευμένες εκτιμήσεις, ενώ οι αποζημιώσεις θα καταβληθούν στους πληγέντες το συντομότερο δυνατό.

Νάντια Γιαννακοπούλου: Ερώτηση στην υπουργό υγείας για την ενίσχυση του ΚΑΦΚΑ Φιλιατρών

Ερώτηση στην υπουργό Υγείας και κοινωνικής Αλληλεγγύης κα Μαριλίζα Ξενογιαννακοπούλου κατέθεσε η Βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Μεσσηνίας Κα Νάντια Γιαννακοπούλου σχετικά με την ενίσχυση και την λειτουργία του ΚΑΦΚΑ Φιλιατρών.
Η κα Γιαννακοπούλου στην Ερώτηση της κάνει λόγο για την λειτουργία των κέντρων αυτών και ζητά απο την υπουργό την επίλυση σημαντικών προβλημάτων λειτουργίας του ΚΑΦΚΑ Φιλιατρών.
Δεν παραλείπει να αναφεερθεί και στην έλλεψη προσωπικού που αντιμετωπίζει το ίδρυμα καθώς το 40% των προβλεπομένων θέσεων παραμένουν κενές.

Αναλυτικά η Ερώτηση που κατέθεσε η κα Γιαννακοπούλου έχει ως εξής: .....

Τα Κέντρα Αποθεραπείας Φυσικής και Κοινωνικής Αποκατάστασης κλείνουν δέκα χρόνια λειτουργίας από την ίδρυσή τους. Υπολογίζεται ότι περίπου 5.000 ασθενείς ετησίως έχουν ανάγκη Αποκατάστασης και Αποθεραπείας μετά τη νοσηλεία τους. Πόροι του Κέντρου είναι η κρατική επιχορήγηση, τα έσοδα από την εκμετάλλευση της περιουσίας τους, τα τροφεία από τους περιθαλπόμενους, οι δωρεές και τα νοσήλια.

Το ΚΑΦΚΑ Φιλιατρών Μεσσηνίας είναι από τα πιο πρωτοπόρα Κέντρα πανελλαδικά όσον αφορά το έργο που επιτελεί. Ωστόσο, συγκεκριμένα προβλήματα οργανωτικής φύσεως και υποδομών έχουν ως αποτέλεσμα το Κέντρο να μην μπορεί να αποδώσει τα μέγιστα στους ανθρώπους που το έχουν ανάγκη. Συγκεκριμένα, το ΚΑΦΚΑ Φιλιατρών έχει ζητήσει επιχορήγηση για την επισκευή και συντήρηση των κτιριακών και μηχανολογικών εγκαταστάσεων, καθώς οι υπάρχουσες είναι αρκετά ενεργοβόρες με αποτέλεσμα τη δαπάνη οικονομικών πόρων του Κέντρου. Ακόμη, το Κέντρο αντιμετωπίζει και σοβαρά προβλήματα κάλυψης προσωπικού, καθώς το 40% των προβλεπομένων θέσεων προσωπικού παραμένουν ακάλυπτες.

Κατόπιν αυτών, ερωτάται η κ. Υπουργός:

1) ʽΠροτίθεταιʼ να προχωρήσει στην οικονομική ενίσχυση του ΚΑΦΚΑ Φιλιατρών Μεσσηνίας προκειμένου να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις για αποθεραπεία των ατόμων που την έχουν ανάγκη;

2) Είναι στους σχεδιασμούς της κυβέρνησης να συμπεριληφθεί το ΚΑΦΚΑ Φιλιατρών στην κάλυψη κενών θέσεων ιατρικού, νοσηλευτικού και διοικητικού προσωπικού που παραμένουν κενές;


Η ερωτώσα βουλευτής,

Νάντια Ι. Γιαννακοπούλου


Ερώτηση Κουσελά για την αποκατάσταση του σχολικού συγκροτήματος Γυμνασίου-Λυκείου Πεταλιδίου

Ο βουλευτής Μεσσηνίας του ΠΑΣΟΚ κ. Δημήτρης Κουσελάς, επανερχόμενος στο θέμα, κατέθεσε Ερώτηση στη Βουλή, προς τον Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, ζητώντας να ληφθεί επιτέλους η επί μήνες εκκρεμούσα απόφαση Δ.Σ. του ΟΣΚ για τη χρηματοδότηση των αναγκαίων επισκευών στο σχολικό συγκρότημα Γυμνασίου-Λυκείου Πεταλιδίου.

Το πλήρες κείμενο της Ερώτησης έχει ως εξής: ........

«Ο Δήμος Πεταλιδίου, τηρώντας την προβλεπόμενη από το τότε αρμόδιο Υπουργείο Παιδείας διαδικασία, ζήτησε από τις αρχές του 2008 την αναγκαία και επείγουσα επισκευή του σχολικού συγκροτήματος Γυμνασίου-Λυκείου Πεταλιδίου Ν. Μεσσηνίας, λόγω της επικινδυνότητας του συγκεκριμένου σχολικού κτιρίου. Στη συνέχεια, ο τότε Υπουργός Παιδείας κ. Ευριπίδης Στυλιανίδης, με το 129384/ΣΤ1 8-9-2008 έγγραφό του προς τον Οργανισμό Σχολικών Κτιρίων (ΟΣΚ) Α.Ε, ζήτησε την επιχορήγηση του Δήμου Πεταλιδίου με το ποσό των 300.000 ευρώ, για να προχωρήσει στις αναγκαίες επισκευές.

Κατόπιν αυτού, ο Δήμος Πεταλιδίου, σε συνεννόηση με τον ΟΣΚ, συνέταξε μελέτη επισκευής και προχώρησε στη δημοπράτηση του έργου στις αρχές Σεπτεμβρίου 2009.

Πρόσφατα, ωστόσο, ο Δήμος ενημερώθηκε από τον ΟΣΚ ΑΕ ότι επί 16 μήνες μετά το προαναφερθέν έγγραφο του Υπουργού Παιδείας, ο Δ/νων Σύμβουλος του ΟΣΚ Α.Ε. δεν έκρινε σκόπιμο να φέρει το θέμα στο Δ.Σ. του ΟΣΚ για να ληφθεί απόφαση και τούτο παρά τις αλλεπάλληλες διαβεβαιώσεις του προς τον Δήμαρχο Πεταλιδίου ότι το θέμα θα τακτοποιηθεί .

Επειδή η αποκατάσταση του σχολικού συγκροτήματος Γυμνασίου-Λυκείου Πεταλιδίου επείγει, λόγω επικινδυνότητας του κτιρίου, δεν είναι δε δυνατόν να προχωρήσει χωρίς την άμεση μεταβίβαση της αναγκαίας πίστωσης των 300.000 ευρώ από τον ΟΣΚ στον Δήμο Πεταλιδίου,

Επειδή η συμπεριφορά του Διευθύνοντος Συμβούλου του ΟΣΚ απέναντι στον Δήμο Πεταλιδίου αγγίζει τα όρια του εμπαιγμού, τη στιγμή μάλιστα που ο Δήμος ήδη προέβη σε ενέργειες στηριζόμενος στις διαβεβαιώσεις του Διευθύνοντος Συμβούλου του ΟΣΚ και στην εντολή του τότε αρμόδιου για το θέμα Υπουργού Παιδείας,

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

-Για ποιο λόγο καθυστέρησε επί 16 ολόκληρους μήνες η απόφαση του ΟΣΚ για τη χορήγηση της πίστωσης που αφορά στην αποκατάσταση του συγκροτήματος Γυμνασίου-Λυκείου Πεταλιδίου;
- Τι μέτρα προτίθεται να λάβει ώστε να ληφθεί άμεσα η απόφαση Δ.Σ. του ΟΣΚ και να καταβληθεί το ταχύτερο η αντίστοιχη πίστωση στον Δήμο Πεταλιδίου; »

Στο φορολογικό ν/σχ οι διορθώσεις στα τέλη

«Οι όποιες διορθωτικές κινήσεις, για την αναπροσαρμογή των τελών κυκλοφορίας των αυτοκινήτων, θα γίνουν στο πλαίσιο της συζήτησης του φορολογικού νομοσχεδίου», δήλωσε στη Βουλή ο υπουργός Οικονομικών Γιώργος Παπακωνσταντίνου, απαντώντας σε σχετική επίκαιρη ερώτηση του προέδρου της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξη Τσίπρα.

Παραδέχθηκε ότι υπήρξαν αδικίες για κάποιους κατόχους παλαιών αυτοκινήτων και άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο, ο ιδιοκτήτης να φορολογείται ανάλογα με τα χιλιόμετρα που διανύει το αυτοκίνητό του.

Όπως είπε ο κ. Παπακωνσταντίνου, ήδη, σε συνεργασία με ........

τους συναρμόδιους υπουργούς Υποδομών Δ. Ρέππα και Περιβάλλοντος Κ. Μπιρμπίλη, έχει συσταθεί ειδική επιτροπή, η οποία μέσα σε ένα μήνα θα φέρει τη συνολική πρόταση της για την αναμόρφωση του συστήματος των τελών κυκλοφορίας.

«Ένα λάθος δεν διορθώνεται με ένα μεγαλύτερο», τόνισε από την πλευρά του ο κ. Τσίπρας και κάλεσε την κυβέρνηση, την οποία κατηγόρησε για εισπρακτική λογική και αθέτηση των προεκλογικών της δεσμεύσεων, «να πάρει πίσω το εισπρακτικό μέτρο που τιμωρεί τους οικονομικά αδύναμους και έχει οδηγήσει 150.000 κατόχους αυτοκινήτων να καταθέσουν τις πινακίδες».

Αιτιολογώντας την εφαρμογή του μέτρου, ο υπουργός Οικονομικών είπε ότι αυτό που επιχείρησε να κάνει η κυβέρνηση «ήταν μια διορθωτική κίνηση πάνω στο πλαίσιο που παρέλαβε, με στόχο να μειώσει τα τέλη αυτοκινήτου για κατόχους με χαμηλότερα εισοδήματα».

«Αντιλαμβανόμαστε ότι δημιουργήθηκαν προβλήματα και υπάρχει ανάγκη διορθωτικών αλλαγών και αυτό θα κάνουμε», ανέφερε χαρακτηριστικά.

«Τα εισπρακτικά μέτρα μην τα βαφτίζετε περιβαλλοντικά μέτρα. Επανορθώστε και αλλάξτε πολιτική. Εφαρμόστε πολιτική ανάπτυξης και όχι εισπρακτική», δήλωσε ο κ. Τσίπρας.

Πηγή: Ναυτεμπορική

ΕΝΑΕ: Παρατηρήσεις επί του κειμένου δημόσιας Διαβούλευσης για το πρόγραμμα Καλλικράτης.

Στα 12ο και 13ο Τακτικά Συνέδριά της (Δράμα, 6-7-8 Δεκεμβρίου 2007 και Θεσσαλονίκη 18-19 Φεβρουαρίου 2009, αντιστοίχως) καθώς και στο Έκτακτο Συνέδριο που διεξήχθη στην Αθήνα (15-16 Μαΐου 2008) με θέμα τη Διοικητική Μεταρρύθμιση, η ‘Ενωση Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων Ελλάδος, διεξήγαγε ένα ανοικτό διάλογο μεταξύ των ανθρώπων της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, με στόχο τη διαμόρφωση μιας ολοκληρωμένης πρότασης σχετικά με τη νέα διοικητική δομή του Κράτους και τη θέση της δευτεροβάθμιας Αυτοδιοίκησης στο νέο τοπίο που διαμορφώνεται.

Στα εν λόγω Συνέδρια, η ΕΝΑΕ αποφάσισε την ..........

διατύπωση γενικών αρχών που αφορούν τη Διοικητική Μεταρρύθμιση του Κράτους και της Αυτοδιοίκησης, το περιεχόμενο των βαθμών της Αυτοδιοίκησης, την πολιτική και διοικητική οργάνωση των Περιφερειακών Αυτοδιοικήσεων, τις αρμοδιότητες του νέου θεσμού και την αναγκαία φορολογική μεταρρύθμιση και τους πόρους που θα συνοδεύουν τη δευτεροβάθμια Αυτοδιοίκηση.

Με βάση τις παραπάνω αποφάσεις που αποτελούν το δεσμευτικό και κατευθυντήριο πλαίσιο των θέσεων της Δευτεροβάθμιας Αυτοδιοίκησης για όσες προτάσεις νομοθετικής πρωτοβουλίας αφορούν τη Διοικητική Μεταρρύθμιση αλλά και κάποιες πρώτες προσεγγίσεις που έγιναν επί του θέματος στη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου μας, της 13ης Ιανουαρίου 2010, διατυπώνουμε τις ακόλουθες απόψεις μας επί της Αρχής Νομοθετικής Πρωτοβουλίας «ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ», επιφυλασσόμενοι ρητά να επανέλθουμε με αναλυτικές προτάσεις.

Α. Κατ’ αρχήν θεωρούμε θετική και επικροτούμε την έναρξη νομοθετικής πρωτοβουλίας για τη Διοικητική Μεταρρύθμιση στη χώρα μας, που αποτελεί άλλωστε πάγια θέση των παραπάνω συνεδρίων μας.

Β. Κατά δεύτερο λόγο καταθέτουμε τις ακόλουθες απόψεις και προτάσεις μας οι οποίες ευρίσκονται εντός του δεσμευτικού πλαισίου των αποφάσεων των Συνεδρίων μας.
Οι απόψεις και προτάσεις τις οποίες εξάγουμε προκύπτουν κατόπιν ενδελεχούς μελέτης και ανάλυσης του κειμένου δημόσιας διαβούλευσης. Με έκπληξη δε παρατηρούμε ότι ελλείπουν παντελώς ή πλημμελώς αναφέρονται ή κατά την άποψή μας κινούνται σε εσφαλμένη κατεύθυνση.

Φρονούμε δε ότι σε καμία απολύτως περίπτωση δεν μπορούμε να προχωρήσουμε εάν δεν τηρηθούν οι απαραίτητες προϋποθέσεις που έχουν τεθεί και στη συζήτηση που έγινε στη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΝΑΕ, της 13ης Ιανουαρίου 2010, παρουσία του Υπουργού Εσωτερικών.

Οι προϋποθέσεις αυτές και είναι εκ των ων ουκ άνευ για την επιτυχία της επιβεβλημένης Διοικητικής Μεταρρύθμισης.

Σε αυτό το ζήτημα είμαστε απολύτως ανυποχώρητοι διότι πιστεύουμε στην αναγκαιότητα τήρησης των παρακάτω προϋποθέσεων, ως όρου στοιχειώδους επιτυχίας του εγχειρήματος.

1. ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ

Το Πρόγραμμα «Καλλικράτης» εξαντλείται στη νέα αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης. Δεν αγγίζει –ούτε καν προσεγγίζει- το Κεντρικό Κράτος το οποίο παραμένει υπερσυγκεντρωτικό, με απηρχαιωμένες και γραφειοκρατικές δομές, με ανέπαφο το σύστημα εξουσιών και αρμοδιοτήτων του.

Τα παραπάνω βρίσκονται σε πλήρη αντίθεση με τις πάγιες θέσεις της ΕΝΑΕ, που υποστηρίζουν τα εξής:

Η Διοικητική Μεταρρύθμιση δεν αφορά μόνο στην Αυτοδιοίκηση. Οφείλει να είναι ένα ολοκληρωμένο Σχέδιο διοικητικής ανασυγκρότησης της χώρας που θα διαπερνά κάθετα και οριζόντια όλα τα επίπεδα της διοίκησης, κεντρικής και περιφερειακής.
Θα καθορίζει με σαφήνεια και σύγχρονο πνεύμα τη θέση και το ρόλο όλων των βαθμίδων της Αυτοδιοίκησης στο γενικότερο διοικητικό σύστημα και θα υπακούει στις αρχές της επικουρικότητας, της αποκέντρωσης των εξουσιών του κεντρικού Κράτους προς την Αυτοδιοίκηση, του περιορισμού της γραφειοκρατίας και της συνεχούς προσαρμοστικότητας στις ραγδαίες μεταβολές που επισυμβαίνουν διεθνώς και έχουν άμεση αντανάκλαση στη χώρα...
Διοικητική Μεταρρύθμιση σημαίνει πλήρης ανατροπή της κατεστημένης δομής με ριζικό και δημοκρατικό μετασχηματισμό που αφορά όλο το Κράτος. Ο όρος «Διοικητική Μεταρρύθμιση» αναφέρεται στη ριζική αλλαγή των δομών του Κράτους και στην αναδιάταξη της Αυτοδιοίκησης Α’ και Β’ βαθμού.*

2. ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ – ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΙ ΠΟΡΟΙ – TΑΚΤΟΠΟΙΗΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΚΚΡΕΜΟΤΗΤΩΝ ΤΩΝ Ν.Α.

Η αρχή νομοθετικής πρωτοβουλίας παραλείπει έναν απαρέγκλιτο όρο για τη Διοικητική Μεταρρύθμιση. Την ταυτόχρονη Φορολογική Μεταρρύθμιση με σκοπό τους σταθερούς, μόνιμους και δυναμικούς πόρους για την Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση. Ξεκάθαρο είναι ότι αυτό γίνεται χωρίς την περαιτέρω φορολογική επιβάρυνση της κοινωνίας, με απλή αναδιανομή – ανακατανομή των υφισταμένων φορολογικών εσόδων.

‘Όπως προκύπτει από την μελέτη του ΙΤΑ με θέμα: «Η θωράκιση της Αιρετής Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης με Φορολογικούς Πόρους» (Αθήνα, 2008) οι φόροι που μπορούν να μεταφερθούν από το ελληνικό κεντρικό κράτος προς την αιρετή Π.Α. είναι: 1) ο Φόρος Εισοδήματος Φυσικών και Νομικών Προσώπων (ΦΕΦ&ΝΠ), 2) ο Φόρος Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ) και 3) το Ενιαίο Τέλος Ακινήτων.
Συγκεκριμένα: Οι φορολογικοί πόροι που μπορούν να μεταφερθούν, κατά την παραπάνω μελέτη, περιλαμβάνουν:
«Α. Ποσοστό 15% από τα φορολογικά έσοδα των ΦΕΦ&ΝΠ και το ΦΠΑ. Τα φορολογικά αυτά έσοδα θα χρηματοδοτούν το καλάθι των ΚΑΠ. Ο συνδυασμός τους κρίνεται απαραίτητος, ώστε να εξασφαλιστεί η μακροχρόνια σταθερή και απρόσκοπτη χρηματοδότηση της ΠΑ. Οι ΚΑΠ της ΠΑ πρέπει να έχουν χαρακτήρα γενικής επιχορήγησης και να μην κατευθύνονται σε ειδικούς στόχους. Θα μπορούσαν να κατανέμονται στις περιφέρειες με ένα σύστημα κατανομής, το οποίο θα συνδύαζε τις «ανάγκες» των περιφερειών με την εξισορρόπηση ή καλύτερα την άμβλυνση των περιφερειακών ανισοτήτων.
Β. Η συμμετοχή στο Ενιαίο Τέλος Ακινήτων …».

Η θέση της ΕΝΑΕ έχει ως εξής:

Η Διοικητική Μεταρρύθμιση πρέπει να οδηγεί στη μετεξέλιξη της σημερινής Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης σε Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση με σκοπό τη δημιουργία ισχυρών Περιφερειακών σχημάτων και δομών, με διευρυμένες αρμοδιότητες και σταθερούς πόρους μέσα από γενική φορολογική μεταρρύθμιση.

Η Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση πρέπει να έχει σταθερούς και μόνιμους πόρους που θα θεσμοθετηθούν στο πλαίσιο μιας φορολογικής μεταρρύθμισης και οι οποίοι θα αντιστοιχούν στο κόστος της άσκησης του εύρους των αρμοδιοτήτων και δεν θα επιβαρύνουν με νέους φόρους τους πολίτες.*

Προτείνουμε ως πόρους της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης:

I. Ποσοστό 15% από τα έσοδα του Φόρου Εισοδήματος Φυσικών και Νομικών Προσώπων (ΦΕΦ&ΝΠ).
II. Ποσοστό 15% από τα έσοδα του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ).
III. Ποσοστό επί του Ενιαίου Τέλους Ακινήτων ή του όποιου -υπό θέσπιση- φόρου αφορά την ακίνητη περιουσία (για παράδειγμα επί του συζητουμένου Φόρου Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας).
IV. Καθορισμό νέου ΚΑΠ με το όνομα «Πόρος Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας», οριζόμενος στο 30% του φόρου καπνού.
V. Απόδοση στις Π.Α., εξ ολοκλήρου (100%) όλων των προστίμων, που επιβάλλονται από τις υπηρεσίες τους.
VI. Καθορισμό «Πόρου Ποιότητας Ζωής» σε ποσοστό 1,5 % από την ισχύουσα Φορολογία Εισοδήματος (πλέον του προαναφερθέντος ποσοστού 15%) για δράσεις, που θα σχετίζονται αποκλειστικά με την προστασία του περιβάλλοντος και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής.
VII. Περιέλευση των πόρων :
1. Του 10% του φόρου μεταβίβασης ακινήτων (ΦΜΑ).
2. Του 4,5% επί των τελών ταξινόμησης στα επιβατικά αυτοκίνητα, φορτηγά και λεωφορεία ιδιωτικής χρήσης και δημοσίας χρήσης που κυκλοφορούν για πρώτη φορά στη Ελλάδα.
3. Του συνόλου των αποδιδόμενων στο Δημόσιο τελών διενέργειας Τεχνικών Ελέγχων Οχημάτων.

VII. Θέσπιση Ειδικού Αναπτυξιακού Προγράμματος.

• Τέλος, μέχρι το πέρας της τρέχουσας νομαρχιακής περιόδου, να θεσπιστεί διά νόμου και να καταβληθεί το σύνολο των οικονομικών εκκρεμοτήτων των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, ενώ τυχόν εκκρεμότητες που θα ανακύψουν μετά το πέρας της θητείας μας (31.12.2010) και αφορούν αυτή τη χρονική περίοδο να αναληφθούν πλήρως και πληρωθούν από τον Κρατικό Προϋπολογισμό. Σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να εγκαταληφθεί η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση με βάρη που θα μεταφέρει ο νέος θεσμός.

3. ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ – ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΩΝ ΔΟΜΩΝ

To Πρόγραμμα δημιουργεί σοβαρότατες αμφιβολίες ως προς το εύρος των αρμοδιοτήτων που θα αναλάβουν να ασκήσουν οι Περιφερειακές Αυτοδιοικήσεις.
Είναι σαφές και αποδεικνύεται από το κείμενο νομοθετικής πρωτοβουλίας, ότι μικρό μόνο μέρος των αρμοδιοτήτων που ασκεί σήμερα η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση θα περιέλθει στο νέο θεσμό, αφού όπως ρητά αναφέρεται σε αυτό, οι σημαντικότερες εξ αυτών μαζί με το στελεχιακό δυναμικό και τους πόρους που τους αναλογούν θα οδεύσουν προς τους ισχυρούς Δήμους.
(Βλ. σελ. 23 του Προγράμματος «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ: «Δήμοι … έτοιμοι να υποδεχθούν διευρυμένες αρμοδιότητες ιδίως από τις νομαρχιακές αυτοδιοικήσεις στους τομείς λ.χ. της παιδείας, της υγείας, της απασχόλησης, του περιβάλλοντος, των μεταφορών…» καθώς και σελ. 25 και 26: «… οι νέοι και ισχυροί δήμοι αναλαμβάνουν νέες αρμοδιότητες, μαζί με τους ανθρώπινους και οικονομικούς πόρους που προέρχονται από την καταργούμενη νομαρχιακή αυτοδιοίκηση, όπως: • η πρόνοια και η προστασία της δημόσιας υγείας,• η ανέγερση σχολικών κτιρίων,• η καταπολέμηση του κοινωνικού αποκλεισμού,• η ένταξη των μεταναστών, • οι πολεοδομικές εφαρμογές, • ο υγειονομικός έλεγχος,• η προστασία της παιδικής και της τρίτης ηλικίας,• οι λαϊκές αγορές, • οι αδειοδοτήσεις και ο έλεγχος πολλών τοπικών, οικονομικών και κοινωνικών δραστηριοτήτων,• η πολιτική προστασίας, με την ένταξη των δήμων στον εθνικό σχεδιασμό με συγκεκριμένο ρόλο και αρμοδιότητες…»)

• Η ανάληψη, από τους ισχυρούς δήμους, των νέων αρμοδιοτήτων, μαζί με τους ανθρώπινους και οικονομικούς πόρους που προέρχονται από την «καταργούμενη» νομαρχιακή αυτοδιοίκηση, θα οδεύσει σε πλήρη κατάργηση της Νομαρχίας ως πολιτικού και διοικητικού κέντρου όπως και ως κέντρου εξυπηρέτησης του πολίτη. Η καταργούμενη Ν.Α. δεν θα στερείται απλώς «πολιτικής υπόστασης» αλλά θα παύσει να διαθέτει και «διοικητική υπόσταση».

‘Αλλες αρμοδιότητες θα έχουν τη μορφή προσδοκίας για την Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση αφού κατά το Πρόγραμμα θα περιέλθουν σταδιακά στους δευτεροβάθμιους ΟΤΑ (βλ. σελ. 14 Προγράμματος «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ» «…σταδιακά εκείνες τις αρμοδιότητες που ασκούνται σήμερα από την κρατική περιφέρεια, με εξαίρεση εκείνες οι οποίες πρέπει να παραμείνουν στα αποκεντρωμένα όργανα του κράτους χάριν της ενότητας της κρατικής πολιτικής σε ολόκληρη την επικράτεια, όπως τα θέματα χωροταξίας – πολεοδομίας, προστασίας του περιβάλλοντος και δασικής πολιτικής ή μεταναστευτικής πολιτικής...) και θα επαφίενται στη βούληση του Κράτους και στις παρακλήσεις των αιρετών ενώ παράλληλα θα αλληλεπικαλύπτονται από τις αντίστοιχες αρμοδιότητες των Γενικών Διοικήσεων (βλ. Σελ. 41 Προγράμματος «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ»: «…Στις αρμοδιότητες των Γενικών Διοικήσεων : ανήκουν οι γενικές κρατικές υποθέσεις, οι οποίες ασκούνταν μέχρι σήμερα από τις Διοικητικές Περιφέρειες και λόγω της φύσης τους ή για συνταγματικούς λόγους δεν μπορεί να μεταφερθούν στην περιφερειακή αυτοδιοίκηση και παραμένουν στην κρατική διοίκηση, π.χ. χωροταξία – πολεοδομία, περιβαλλοντική πολιτική, δασική πολιτική ή μεταναστευτική πολιτική,..» αλλά και των νέων ισχυρών Δήμων (αρμοδιότητες της παιδείας, της υγείας, της απασχόλησης, του περιβάλλοντος, των μεταφορών κλπ.).

Οι Γενικές Διοικήσεις σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να προσδιορίζουν αποκεντρωμένες κρατικές οντότητες χωρίς καθορισμένο εξ αρχής σαφή ρόλο, φιλοσοφία ύπαρξης και συγκεκριμένες αρμοδιότητες. Διαβάζουμε στο Πρόγραμμα ότι «…στις αρμοδιότητες των Γενικών Διοικήσεων ... ανήκουν … η χωροταξία – πολεοδομία, περιβαλλοντική πολιτική, δασική πολιτική ή μεταναστευτική πολιτική…». Η αναφορά, στο ίδιο κείμενο, των περισσοτέρων από αυτές ως αρμοδιοτήτων τόσο των Περιφερειακών Αυτοδιοικήσεων όσο και των Δήμων εύλογα μας δημιουργεί την υπόνοια ότι υποκρύπτονται σκοπιμότητες.

Επίσης, καμία δε από τις αφαιρεθείσες (από τις Ν.Α.) κατά καιρούς αρμοδιότητες δεν επιστρέφει στην Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση.

Η θέση μας, διαφοροποιούμενη από το Πρόγραμμα, έχει ως εξής:

Στο νέο Διοικητικό σχήμα πρέπει να επανακαθοριστεί το σύνολο των αρμοδιοτήτων και να κατανεμηθεί μεταξύ Κράτους και επιπέδων Αυτοδιοίκησης.
Το κεντρικό κράτος περιορίζεται σε ρόλο επιτελικό.
Κατά το πρώτο μεταβατικό στάδιο του νέου θεσμού επιστρέφουν όσες αρμοδιότητες αφαιρέθηκαν από τις Νομαρχίες και μεταβιβάζονται όσες αρμοδιότητες ασκούνται σήμερα από την Κρατική Περιφέρεια και από αποκεντρωμένες Κρατικές Υπηρεσίες και των οποίων η μεταβίβαση δε προσκρούει στο Σύνταγμα.
Ειδικότερα οι νέες ισχυρές αυτοδιοικητικές μονάδες :
θα πρέπει να έχουν ευρύτατο πεδίο αρμοδιοτήτων, νομοθετικά κατοχυρωμένων, στους άξονες της περιφερειακής ανάπτυξης, του χωροταξικού σχεδιασμού, του περιβάλλοντος, της κοινωνικής προστασίας, των μεταφορών, της πολιτικής προστασίας, της δημόσιας υγείας, της παιδείας, του εμπορίου, του τουρισμού και της πρωτογενούς παραγωγής.*

Πλέον των ανωτέρω:

Α) Αρνούμεθα την κατάργηση της Νομαρχίας ως διοικητικού και φυσικά ως κέντρου εξυπηρέτησης του πολίτη.

Β) Προτείνουμε την κατάργηση οργανισμών και καθετοποιημένων κρατικών δομών (ΟΣΚ, ΟΑΕΔ, ΣΕΠΕ κλπ) και περιέλευση των αρμοδιοτήτων τους στην Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση.

Γ) Ζητάμε να προσδιοριστούν εξ αρχής, με σαφήνεια και πληρότητα, ο ρόλος, η φιλοσοφία ύπαρξης και οι αρμοδιότητες των Γενικών Διοικήσεων.

4. ΚΩΔΙΚΑΣ Π.Α. - ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΙ ΣΥΛΛΟΓΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ –ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ

Το Πρόγραμμα «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ» δημιουργεί μία σειρά μονοπρόσωπων και συλλογικών οργάνων στην Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση, όπως: Αντιπεριφερειάρχες θεματικούς και τοπικούς, Εκτελεστική Επιτροπή, Περιφερειακή Επιτροπή, Συμβούλιο Διαβούλευσης Περιφέρειας, Περιφερειακό Συνήγορο για τον Πολίτη και την Επιχείρηση, των οποίων οι ασαφείς και αλληλεπικαλυπτόμενες αρμοδιότητες καθώς και οι λειτουργικές πολυπλοκότητες και δυσκαμψίες μπορούν να οδηγήσουν σε εσωστρέφεια, ανυπέρβλητα γραφειοκρατικά προβλήματα, αδυναμία λήψης και υλοποίησης αποφάσεων.

Η θέση μας επ’ αυτών:

Απαιτείται η θέσπιση αμέσως με την ψήφιση του νόμου για τη Διοικητική Μεταρρύθμιση:

1. Κώδικα Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης (με αναγκαίο λεπτομερειακό περιεχόμενο: Σύσταση – Σκοπός – Αρμοδιότητες Π.Α./ Όργανα – Εκλογή τους/ Εκλογικό Σύστημα/ Αρμοδιότητες και λειτουργία Οργάνων/Εποπτεία πράξεων /Ευθύνες Οργάνων/ Νομικά Πρόσωπα-Επιχειρήσεις /’Εσοδα – Οικονομική Διοίκηση και Διαχείρηση /Περιουσία /’Εργα-Προμήθειες / Οργάνωση Υπηρεσιών / Σύσταση Νομικού Προσώπου για την οργανωμένη συνεργασία, προαγωγή και εκπροσώπηση των Π.Α. κλπ)


2. Κανονισμών Λειτουργίας Συλλογικών Οργάνων (με αναγκαίο λεπτομερειακό περιεχόμενο: σύγκληση, λειτουργία, δικαίωμα και χρόνος ομιλίας αγορητών, απαρτία και λήψη αποφάσεων, τήρηση πρακτικών, υποχρεώσεις μελών, τήρηση συγκεκριμένων χρονοδιαγραμμάτων λήψης αποφάσεων κλπ)

3. Προτύπου Οργανισμού Εσωτερικής Οργάνωσης και Λειτουργίας Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης (με αναγκαίο λεπτομερειακό περιεχόμενο: υπηρεσιακές μονάδες, διάρθρωση σε οργανικές μονάδες, τίτλος, αρμοδιότητες και έδρα κάθε μονάδας, οργανικές θέσεις προσωπικού κατά κατηγορίες, κλάδους, ειδικότητες και βαθμούς, θέσεις ειδικού επιστημονικού προσωπικού κλπ).

Με έκπληξη παρατηρούμε ότι για όλα τα ανωτέρω ουδεμία αναφορά γίνεται στο σχέδιο «Καλλικράτης». Διαφωνούμε ριζικά και φυσικά δεν διανοούμεθα ότι δεν θα υπάρξουν οι βασικοί και απαραίτητα συνοδευτικοί άξονες των παραπάνω θεμάτων στα αρχικά κείμενα διαβούλευσης με το απαραίτητο θεμελιακό περιεχόμενο.

5. ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΣΧΕΔΙΟ

Πρωτοφανής, η έλλειψη για ένα τόσο φιλόδοξο σχέδιο, σε μέγεθος, δυσκολία, προβλεπόμενη πολυπλοκότητα των οργάνων και της λειτουργίας τους, Επιχειρησιακού Σχεδίου Εφαρμογής.

Τα ζητήματα των υποδομών (κτήρια και εξοπλισμός), της στελέχωσης (εξειδικευμένο και επαρκές προσωπικό) και της λειτουργίας της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης δεν αντιμετωπίζονται.

Την 1η Ιανουαρίου 2011, οι νεοεκλεγείσες Περιφερειακές Αρχές πρέπει να διαθέτουν πληρέστατες υποδομές (γραφεία και σύγχρονα ηλεκτρονικά και λοιπά τεχνικά μέσα) απαραίτητες για την εγκατάσταση και την άμεση λειτουργία του συνόλου των αναφερομένων στο Πρόγραμμα «Καλλικράτης», οργάνων σε συνδυασμό με το αναγκαίο στελεχειακό δυναμικό (επιστημονικό και λοιπό προσωπικό), προκειμένου να μπορούν να λειτουργήσουν άμεσα και αποτελεσματικά.

Στην αντίθετη περίπτωση θα καταναλωθεί μεγάλος χρόνος που θα φέρει πίσω την εφαρμογή του Προγράμματος, θα προξενήσει προβλήματα στη λειτουργία του κράτους και στην εξυπηρέτηση του πολίτη, αναπόφευκτες τριβές και απογοήτευση στην κοινωνία, με αποτελέσματα μη ευχάριστα. Η εμπειρία της μετάβασης στη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση –με καλύτερες βάσεις και οργάνωση και με χαμηλότερους στόχους- επιβάλλει την δίχως άλλο κάλυψη της απαράδεκτης αυτής έλλειψης.

Γι’ αυτό το λόγο απαιτούνται: Μελέτη – Σχεδιασμός – Υλοποίηση Προγραμμάτων καθώς και αναγκαίοι οικονομικοί πόροι.

Προτείνουμε τη συγκρότηση ενός πλήρους και λεπτομερούς Επιχειρησιακού Σχεδίου Εφαρμογής που θα λύνει όλα τα προβλήματα μετάβασης στην Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση, το αργότερο μέχρι την 31η Δεκεμβρίου του τρέχ. έτους.

6. ΣΧΕΣΕΙΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΚΡΑΤΟΥΣ – ΜΕΤΑΒΙΒΑΣΗ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΩΝ ΚΡΑΤΙΚΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ

Περαιτέρω, αντικείμενο διαβούλευσης πρέπει να αποτελέσουν τα εξής:

1) Οι σχέσεις Αυτοδιοίκησης και Κράτους (Γενικών Διοικήσεων):
α) Να ξεκαθαριστεί από το νομοθετικό πλαίσιο ότι οι ΟΤΑ και Γενικές Διοικήσεις ακολουθούν παράλληλους δρόμους – δεν έχουν σχέσεις εξάρτησης και εποπτείας.
β) Να υπάρξει αναλυτική και πλήρης περιοριστική καταγραφή των αρμοδιοτήτων των Γενικών Διοικήσεων έτσι ώστε να μην αποτελούν εμπόδιο στη λειτουργία των Περιφερειακών Αυτοδιοικήσεων.

2) Η μεταβίβαση στις Περιφερειακές Αυτοδιοικήσεις κρατικών αρμοδιοτήτων κατ’ άρθρο 102 παρ. 1 του Συντάγματος (“Με νόμο μπορεί να ανατίθεται στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης η άσκηση αρμοδιοτήτων που συνιστούν αποστολή του Κράτους») με στόχο τη συρρίκνωση των αποκεντρωμένων δομών του Κράτους (Γενικών Διοικήσεων) στο ελάχιστα απαιτούμενο σημείο.

Πάγια θέση της ΕΝΑΕ:

Η Περιφερειακή Κρατική Διοίκηση παραμένει σε μια μεταβατική φάση προετοιμασίας και καταργείται με την επόμενη συνταγματική αναθεώρηση όταν πραγματοποιηθεί.

7. ΕΣΠΑ

Ζητάμε: Η διαχείριση του ΕΣΠΑ 2007-2013 να περάσει στις νέες Περιφερειακές Αυτοδιοικήσεις και να εξεταστούν από κοινού με την κεντρική εξουσία οι τρόποι υπέρβασης των δυσκολιών που απορρέουν από το γεγονός ότι έχει ξεκινήσει η διαδικασία υλοποίησης του ΕΣΠΑ 2007-2013 από τις κρατικές Περιφέρειες.

8. ΘΕΜΑΤΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ Π.Α.

Για την εύρυθμη και αποδοτική λειτουργία των Περιφερειακών Αυτοδιοικήσεων απαιτείται να επιλυθούν τα ακόλουθα θέματα:
1. Οι Π.Α. να στελεχωθούν με εξειδικευμένο και επαρκές προσωπικό με αποδοχές ελκυστικές για στο νέο θεσμό.
2. Να αρχίσουν άμεσα οι διαδικασίες πρόσληψης με στόχο την έγκαιρη στελέχωση των Περιφερειακών Αυτοδιοικήσεων μέχρι την 01.01.2011.
3. Να καταργηθούν οι μισθοί πολλαπλών ταχυτήτων μέσω επιδοματικών πολιτικών στο δημόσιο τομέα.
4. Να καταρτιστεί και εφαρμοστεί άμεσα και ενιαίο μισθολόγιο σε Δημόσιο και ΟΤΑ.
5. Να θεσμοθετηθεί Κώδικας Υπαλλήλων ΟΤΑ.

Θεωρούμε ότι το κεφάλαιο του στελεχιακού δυναμικού στο δεύτερο βαθμό της Αυτοδιοίκησης είναι ο βασικότερος όρος για την επιτυχία του εγχειρήματος. Γι’ αυτό το λόγο είναι αδήριτη ανάγκη να υπάρξει ξεκάθαρο θεσμικό πλαίσιο που θα πληροφορεί και θα κατοχυρώνει πλήρως τους υπαλλήλους που θα πλαισιώσουν το θεσμό, στην έναρξη της εφαρμογής του και θα είναι ελκυστικό σε στελέχη υψηλών προσόντων. Δεν είναι κατανοητό να μην υπάρχει στο κείμενο, ιδιαίτερα στην περίπτωση του προσωπικού που θα προέλθει από μετατάξεις από την Περιφέρεια, την Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, τους Δήμους και άλλους Δημόσιους Φορείς συγκεκριμένο πλαίσιο υπηρεσιακής εξέλιξης και μισθολογίου.

Θεωρούμε ότι για να πετύχει το φιλόδοξο εγχείρημα απαιτείται να τηρηθούν απαρέγκλιτα όλες οι παραπάνω προϋποθέσεις διότι αλλιώς θα οδηγηθούμε σε καταστάσεις δυσάρεστες που θα περιπλέξουν τα πράγματα. Γι΄αυτό δεν διαπραγματευόμαστε την μη τήρηση των παραπάνω αρχών.


Ο Πρόεδρος

Δημήτρης Δράκος



*Σημ.: Με τους πλάγιους χαρακτήρες, αποφάσεις των Συνεδρίων της ΕΝΑΕ.

Στις 150.000 ευρώ το αφορολόγητο για γονικές

Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο για την αύξηση του φόρου στα ποτά και στα τσιγάρα, αλλά και τη ρύθμιση της φορολόγησης των γονικών παροχών και δωρεών.

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, το αφορολόγητο όριο για γονικές παροχές, δωρεές και κληρονομιές αυξάνεται στα 150.000 ευρώ, από 95.000 που ήταν με το προηγούμενο καθεστώς.

Μείωση φόρου προβλέπεται για γονικές παροχές, δωρεές και κληρονομιές ακινήτων αντικειμενικής αξίας έως 310.000 ευρώ, τόσο λόγω της αύξησης του αφορολόγητου ορίου όσο και της αναπροσαρμογής των συντελεστών του φόρου. Αντίθετα αύξηση φόρου προκύπτει για τα ακίνητα αντικειμενικής αξίας άνω των 310.000 ευρώ

Οι συντελεστές............

Η κλίμακα που θα ισχύει πλέον για τη φορολόγηση γονικών παροχών, κληρονομιών και δωρεών έχει ως εξής:

Για αντικειμενική αξία από 150.000 ευρώ μέχρι 300.000 ευρώ ο φορολογικός συντελεστής είναι 1%, από 300.000 μέχρι 600.000 ευρώ ανέρχεται σε 5% και πάνω από το όριο αυτό στο 10%.

Οι αυξήσεις στα τσιγάρα

Με το ίδιο νομοσχέδιο ορίζεται και η αύξηση του φόρου στα τσιγάρα. Έτσι, για τα φτηνά τσιγάρα η αύξηση τιμής λόγω του φόρου ανέρχεται σε 0,15 μέχρι 0,19 ευρώ και για ακριβά τσιγάρα από 0,20 μέχρι 0,34 ευρώ.

Το νομοσχέδιο εισάγεται με τη διαδικασία του κατεπείγοντος προς ψήφιση, κάτι που σημαίνει ότι θα τύχει της απαραίτητης επεξεργασίας από την αρμόδια διαρκή κοινοβουλευτική επιτροπή την ερχόμενη Δευτέρα και θα συζητηθεί και ψηφιστεί σε μία συνεδρίαση την επομένη, Τρίτη 19 του μηνός.

Η κατεπείγουσα κατάθεση του νομοσχεδίου αιτιολογείται από το υπουργείο Οικονομικών, στο γεγονός ότι από τις αρχές Δεκεμβρίου του 2009 παρατηρήθηκε τεράστια αύξηση στις διενεργούμενες γονικές παροχές και που αφορούσαν ιδιαίτερα σε ΔΟΥ που υπάγονται ακίνητα μεγάλης αντικειμενικής αξίας, προκειμένου να αποφευχθεί η αύξηση της φορολογίας για αυτά που είχε προαναγγελθεί.

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι στη ΔΟΥ Κηφισιάς το Δεκέμβριο του 2009 ο αριθμός των γονικών παροχών αυξήθηκε από 437 το Δεκέμβριο του 2008 σε 2.240 και η αξία των μεταβιβασθέντων ακινήτων από 39,4 εκατ. ευρώ σε 538,79 εκατ. ευρώ. Ανάλογα αποτελέσματα αναφέρονται για τις ΔΟΥ Ψυχικού και Μυκόνου.

Οπως διευκρίνισε ο υπουργός Γ. Παπακωνσταντίνου, οι διατάξεις για τις γονικές παροχές και δωρεές, θα ισχύουν αναδρομικά από τις 8 Ιανουαρίου, ενώ οι αυξήσεις στους Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης ποτών και τσιγάρων από την κατάθεσή τους ή από την προσεχή Δευτέρα.

Ακολουθεί η αιτιολογική έκθεση του ν/σ:

ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

Στο σχέδιο νόμου: «Τροποποίηση του Κώδικα Φορολογίας Κληρονομιών, Δωρεών, Γονικών Παροχών, Προικών και Κερδών από Λαχεία και του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα».

Με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου, η Κυβέρνηση επιδιώκει:

α) την άμεση θέσπιση ενός δικαιότερου συστήματος φορολόγησης των κληρονομιών, των δωρεών και των γονικών παροχών, προκειμένου να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά φαινόμενα καταστρατήγησης της συνταγματικής αρχής της φορολόγησης των πολιτών ανάλογα με τη φοροδοτική τους ικανότητα, και

β) την άμεση αύξηση των δημοσίων εσόδων, με την αύξηση του φόρου κατανάλωσης στις ιδιαίτερες κατηγορίες προϊόντων, των καπνικών ειδών και του αλκοόλ, σε συνέργεια και με τις πολιτικές του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης για την προστασία της Δημόσιας Υγείας, που εφαρμόζονται στον ίδιο τομέα.

Στο πεδίο της άμεσης φορολογίας και ειδικότερα της φορολογίας της ακίνητης περιουσίας, απαρέγκλιτος στόχος για την Κυβέρνηση είναι κάθε φορολογούμενος να εισφέρει στα δημόσια έσοδα, δίκαια και αναλογικά, σύμφωνα με την αξία των ακινήτων που μεταβιβάζονται και να λαμβάνονται υπόψη κοινωνικά και οικονομικά κριτήρια για τα ασθενέστερα κοινωνικά στρώματα.

Είναι σαφές, ότι με τις διατάξεις της ισχύουσας φορολογικής νομοθεσίας που είχε θεσμοθετήσει η προηγούμενη κυβέρνηση της Ν.Δ., ιδίως με το ν. 3634/2008, οι παραπάνω βασικές αρχές, που έχουν θεμέλιο συνταγματικό, εξοβελίστηκαν, με αποτέλεσμα να συντρέχει η ίδια φορολογική επιβάρυνση για όλα τα κοινωνικά στρώματα, κατά παράβαση της αρχής της αναλογικότητας.

Η ισχύουσα , σήμερα, διάταξη προβλέπει φορολόγηση της ακίνητης περιουσίας που μεταβιβάζεται με γονική παροχή , δωρεά ή με κληρονομιά , μετά την αφαίρεση αφορολογήτου ποσού 95.000 ευρώ, με ενιαίο συντελεστή 1% ανεξαρτήτως ύψους μεταβιβαζόμενης περιουσίας.

Το απαράδεκτο αυτό θεσμικό πλαίσιο, είχε ως αποτέλεσμα αφενός την κατάρρευση των εσόδων του Δημοσίου στο πεδίο της φορολόγησης αυτής και μάλιστα σε ιδιαίτερα κρίσιμη δημοσιονομικά περίοδο για τη χώρα μας, και αφετέρου την επιβολή της ίδιας φορολογικής επιβάρυνσης για όλους, ανεξάρτητα από τη φοροδοτική τους ικανότητα και μάλιστα στο πεδίο της άμεσης φορολογίας, γεγονός που πλήττει ευθέως και με άμεσο τρόπο τα ασθενέστερα κοινωνικά στρώματα.

Η κατάργηση αυτών των ρυθμίσεων, με τις οποίες η ακίνητη περιουσία των μικρών και μεσαίων εισοδηματικά στρωμάτων της ελληνικής κοινωνίας, χρηματοδοτούσε τις φορολογικές υποχρεώσεις των πλουσιότερων εισοδηματικά στρωμάτων, λειτουργώντας αναδιανεμητικά στην αντίστροφη ακριβώς κατεύθυνση από αυτήν που επιβάλλεται για λόγους κοινωνικής και φορολογικής δικαιοσύνης, αποτελεί προεκλογική δέσμευση της Κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ που επαναλήφθηκε στην ομιλία του Πρωθυπουργού στους κοινωνικούς εταίρους στο Ζάππειο στις 13 Δεκεμβρίου 2009.

Η Κυβέρνηση έχει ήδη ξεκινήσει διάλογο με τους κοινωνικούς εταίρους για την πλήρη αναμόρφωση του φορολογικού συστήματος με σκοπό την διαμόρφωση ενός θεσμικού πλαισίου, απλού, εύχρηστου, λειτουργικού, δίκαιου, αποτελεσματικού, αναδιανεμητικού και αναλογικού.

Ωστόσο από τις αρχές Δεκεμβρίου του 2009, παρατηρήθηκε τεράστια αύξηση στις διενεργούμενες γονικές παροχές και υπερ πολλαπλασιασμός των αξιών που αφορούσαν , ιδιαίτερα σε Δ.Ο.Υ. που υπάγονται ακίνητα μεγάλης αντικειμενικής αξίας. Στη Δ.Ο.Υ. Κηφισιάς τον Δεκέμβριο του 2009 ο αριθμός των γονικών παροχών αυξήθηκε από 437 τον αντίστοιχο μήνα του 2008, σε 2.240 και η αξία των μεταβιβασθέντων ακινήτων, από 39,4 εκατ. Ευρώ σε 538,79 εκατ. Ευρώ.

Στην Δ.Ο.Υ. Ψυχικού , τον ίδιο μήνα, από 252 γονικές παροχές το Δεκέμβριο 2008 σε 1.418, και η αξία των μεταβιβασθέντων ακινήτων από 1,5 εκατ. Ευρώ σε 244,5 εκατ. Ευρώ. Στη Δ.Ο.Υ. Μυκόνου, από 20 γονικές παροχές τον Δεκέμβριο του 2008, διενεργήθηκαν 161 τον Δεκέμβριο του 2009, με αξίες 1 εκατ.και 23,7 εκατ. Ευρώ αντίστοιχα.

Ανάλογη είναι η εικόνα και σε άλλες περιοχές με υψηλές αντικειμενικές αξίες ακινήτων.

Είναι προφανές ότι με τις αθρόες μεταβιβάσεις επιδιώκεται από τους λίγους και κατέχοντες η κατακερμάτιση της ακίνητης περιουσίας τους και η αποφυγή υπαγωγής στο άμεσο και απώτερο μέλλον, των σχετικών μεταβιβαστικών πράξεων σε νέο θεσμικό πλαίσιο που η Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ ήδη διαβουλεύεται με τους κοινωνικούς εταίρους και τους πολίτες.

Η ακύρωση της εκφρασμένης κυβερνητικής βούλησης στην πράξη, από τους έχοντες και κατέχοντες, θα επέφερε δυσμενέστατα αποτελέσματα στην εμπέδωση κλίματος εμπιστοσύνης μεταξύ της φορολογικής διοίκησης και των πολιτών και θα είχε αρνητικές συνέπειες στο κρίσιμο πεδίο της είσπραξης δημοσίων εσόδων από την ουσιαστική απαλλαγή της φορολόγησης της μεγάλης ακίνητης περιουσίας.

Συνέτρεχε συνεπώς κατεπείγουσα ανάγκη για την αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου στο πεδίο αυτό προκειμένου και ο κοινωνικός διάλογος να μην ακυρωθεί και τα μελλοντικά δημόσια έσοδα στο πεδίο αυτό να διαφυλαχτούν.

Για αυτό η Κυβέρνηση κατέθεσε το σχέδιο νόμου αυτό με τον χαρακτηρισμό του κατεπείγοντος και ζήτησε την ψήφισή του σύμφωνα με την ειδική διαδικασία που προβλέπει το άρθρο 76 του Συντάγματος και ο Κανονισμός της Βουλής.

Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις επιδιώκεται ένα δίκαιο, απλό, αναλογικό και αναδιανεμητικό σύστημα. Βασικές συνιστώσες του είναι η αύξηση του αφορολόγητου ορίου και ο προοδευτικός συντελεστής με βάση κλίμακα, έτσι ώστε «γονικές παροχές» άνω του αφορολόγητου ορίου, να φορολογούνται και αυτές ανάλογα με την αξία που μεταβιβάζεται.

Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις στο πεδίο των ειδικών φόρων κατανάλωσης, επιδιώκεται η είσπραξη φόρων από προϊόντα που εμπίπτουν σε σημαντικές για τη Δημόσια Υγεία πολιτικές του Υπουργείου Υγείας, όπως είναι τα καπνικά προϊόντα και τα αλκοολούχα ποτά.

Με αυτόν τον τρόπο επιδιώκεται η αύξηση των δημοσίων εσόδων και παράλληλα η δημιουργία αντικινήτρων, προκειμένου μεσοπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα, να μειωθεί η κατανάλωση σε προϊόντα επιβλαβή για τη Δημόσια Υγεία των πολιτών.

Ειδικότερα επί των άρθρων:

Άρθρο 1

— Καταργείται η ισχύουσα αυτοτελής φορολόγηση των ακινήτων με συντελεστή 1%, που ίσχυε ανεξαρτήτως αξίας και ευνοούσε τη μεγάλη ιδιοκτησία. Με τον τρόπο αυτό επαναφέρεται ουσιαστικά σε ισχύ ο θεσμός της προοδευτικότητας του φόρου κληρονομιών, δωρεών και γονικών παροχών με την καθιέρωση κλιμάκων υπολογισμού του φόρου αυτού. Για καθεμιά από τις δύο κατηγορίες (Α΄ και Β΄) καθιερώνεται ιδιαίτερο αφορολόγητο όριο και ιδιαίτεροι ανά κλιμάκια φορολογικοί συντελεστές, με τους οποίους ο υπολογισμός του φόρου είναι ευνοϊκότερος για τους συγγενείς της Α΄ κατηγορίας, άμεση οικογένεια, και υψηλότερος για τους πιο μακρινούς συγγενείς της Β΄ κατηγορίας.

Ειδικότερα αυξάνεται το αφορολόγητο όριο από 95.000 σε 150.000 ευρώ για την Α΄ κατηγορία και από 20.000 σε 30.000 ευρώ για τη Β΄ κατηγορία. Η κλίμακα υπολογισμού του φόρου για τη Γ΄ κατηγορία παραμένει ως έχει. Καθιερώνεται κλίμακα υπολογισμού του φόρου για την Α΄ κατηγορία με συντελεστές από 1% έως 10%, αντί 5% έως 20%, που ήταν οι συντελεστές της κλίμακας που ίσχυε παλαιότερα. Έτσι, αφενός μεν ικανοποιείται πάγιο και παλαιό αίτημα να μην επιβαρύνονται οι δωρεές προς συγγενείς, που υπάγονται στην Α΄ κατηγορία, και οι γονικές παροχές με συντελεστή ανώτερο από το συντελεστή του φόρου μεταβίβασης, και αφετέρου αποφεύγεται η μεθόδευση μεταβίβασης μεγάλης αξίας ακινήτων στις κατηγορίες αυτές φορολογουμένων με εικονικές πωλήσεις. Για τη Β΄ κατηγορία καθιερώνεται κλίμακα υπολογισμού του φόρου με συντελεστές από 5% έως 20%, αντί 10% έως 30%, που ήταν οι συντελεστές της κλίμακας που ίσχυε παλαιότερα.

— Λόγω της καθιέρωσης χαμηλών φορολογικών συντελεστών και υψηλού αφορολόγητου στην Α΄ κατηγορία, κατά τη μεταβίβαση περιουσίας από τους γονείς προς τα τέκνα τους, ο υπολογισμός του φόρου γίνεται με τον ίδιο τρόπο, ανεξάρτητα από την αιτία μεταβίβασης αυτής, δωρεά ή γονική παροχή.

— Σε περίπτωση που κληρονόμος του αποβιώσαντος είναι επιζών σύζυγος ή ανήλικα τέκνα του, παραμένει αφορολόγητη η περιουσία που κληρονομείται από αυτούς μέχρι του ποσού των 400.000 ευρώ κατά δικαιούχο.— Για τα χρηματικά ποσά τα οποία μεταβιβάζονται σε συγγενείς που υπάγονται στις Α΄ και Β΄ κατηγορίες (άτυπα ή μη), παραμένει η αυτοτελής φορολόγηση με συντελεστή 10% για την Α΄ κατηγορία (και 20% για τη Β΄ κατηγορία) χωρίς αφορολόγητο όριο, γιατί χρησιμοποιούνται σε μεγάλο βαθμό για την καταστρατήγηση των διατάξεων της φορολογίας εισοδήματος και του θεσμού του πόθεν έσχες. Τονίζετε ιδιαίτερα ότι με τη φορολόγηση αυτή ο φορολογούμενος δεν στερείται του αφορολογήτου των 150.000 ή των 30.000 ευρώ (ανά κατηγορία), αφού το ποσό αυτό δεν χάνεται, αλλά χρησιμοποιείται στην ακίνητη περιουσία και στα λοιπά περιουσιακά στοιχεία. Όμως, με την αυτοτελή φορολόγηση κλείνει ένα μεγάλο «παράθυρο» μεθόδευσης, το οποίο οδηγούσε στην απόκτηση μεγάλης αξίας περιουσίας, χωρίς την καταβολή των αναλογούντων φόρων και τούτο γιατί «η μέθοδος των άτυπων δωρεών ή των άτυπων γονικών παροχών» αξιοποιείται ουσιαστικά για την κάλυψη τεκμηρίων αγοράς. Ενδεικτικά αναφέρεται παράδειγμα, στο οποίο κάποιος που αγοράζει ακίνητο αξίας 660.000 ευρώ μπορεί να επικαλεσθεί - ως πηγή προέλευσης των χρημάτων – άτυπες παροχές από τους γονείς του (150.000 + 150.000 = 300.000 ευρώ) και άτυπες δωρεές από τους παππούδες / γιαγιάδες (150.000 + 150.000 = 300.000 ευρώ) ή και άτυπες δωρεές από δύο αδέλφια του ή θείους (30.000 + 30.000 = 60.000 ευρώ) και να αποφύγει με αυτόν τον τρόπο την καταβολή του αναλογούντος φόρου εισοδήματος ή και να καλύψει αδήλωτα εισοδήματα που προέρχονται από φοροδιαφυγή (π.χ. νομιμοποίηση εσόδων από παράνομες δραστηριότητες).

— Ρυθμίζεται ενιαίος τρόπος καταβολής του φόρου κληρονομιών, δωρεών και γονικών παροχών σε 12 ίσες διμηνιαίες δόσεις, καθεμιά από τις οποίες δεν μπορεί να είναι μικρότερη των 500 ευρώ, πλην της τελευταίας, ανεξάρτητα από το είδος του περιουσιακού στοιχείου που αποκτάται ή από τον τίτλο βεβαίωσης του φόρου (δήλωση, πράξη οριστική, απόφαση δικαστηρίου κ.λπ.). Με τον τρόπο αυτό, αφενός, καθίσταται πλέον στους φορολογούμενους ευκολότερο να είναι συνεπείς στις φορολογικές τους υποχρεώσεις, αφού δεν θα έχουν διαφορετικές ημερομηνίες λήξης των δόσεών τους από τους φόρους αυτούς, και αφετέρου διευκολύνονται στην εξόφληση, αφού αυξάνεται ο αριθμός των δόσεων. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι ο αναλογών για τα ακίνητα φόρος βεβαιώνεται σήμερα σε τρεις ίσες διμηνιαίες δόσεις.

β) Προβλέπεται ότι στις υποθέσεις στις οποίες έχουν εφαρμογή οι παρούσες ρυθμίσεις, ο συνυπολογισμός πλέον θα γίνεται με βάση τις βασικές διατάξεις των άρθρων 4, 36 και 47 του Κώδικα. Αυτό σημαίνει ότι στις υποθέσεις φορολογίας κληρονομιών, δωρεών και γονικών παροχών, στις οποίες ο υπολογισμός του φόρου θα γίνεται με τα οριζόμενα στις προτεινόμενες διατάξεις, θα συνυπολογίζονται πλέον όλες οι προγενέστερες δωρεές και γονικές παροχές, για τις οποίες η φορολογική υποχρέωση έχει γεννηθεί σε χρόνο κατά τον οποίο δεν έχει παραγραφεί το δικαίωμα του Δημοσίου για επιβολή φόρου, δηλαδή σε υποθέσεις για τις οποίες η φορολογική υποχρέωση έχει γεννηθεί από 1-1-1990. Κατά το συνυπολογισμό αυτό θα τύχουν εφαρμογής και οι διατάξεις των άρθρων 31 και 121 του Κώδικα, για την έκπτωση του φόρου των συνυπολογιζόμενων δωρεών και γονικών παροχών, καθώς και για την εκκαθάριση υποθέσεων με διαφορετικό φορολογικό καθεστώς. Με τη ρύθμιση αυτή συνεπώς καθίσταται ανενεργή και ουσιαστικά καταργείται για τις υποθέσεις αυτές η διάταξη περί συνυπολογισμού της παραγράφου 1 του άρθρου 2 του ν.3634/2008, η οποία στην πράξη θα εξακολουθεί να ισχύει μόνο κατά τον υπολογισμό του φόρου σε υποθέσεις, στις οποίες έχουν εφαρμογή οι προϊσχύσασες διατάξεις.

γ) Ορίζεται ως ημερομηνία έναρξης ισχύος των ρυθμίσεων η 8η Ιανουαρίου 2010 για τις υποθέσεις φορολογίας δωρεών και γονικών παροχών (ημερομηνία καταθέσεως στην Βουλή της τροπολογίας με την οποία διαφυλασσόταν από την ίδια ημερομηνία η υπαγωγή των υποθέσεων γονικής παροχής και δωρεών στο φορολογικό καθεστώς που θα προέκυπτε από την ολοκλήρωση της κοινωνικής διαβούλευσης) , και η ημερομηνία δημοσίευσης του νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως για τις υποθέσεις κληρονομιών.

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι για τα περιουσιακά στοιχεία που θα μεταβιβασθούν με συμβολαιογραφικό έγγραφο δωρεάς ή γονικής παροχής, που θα καταρτισθεί από 8 Ιανουαρίου 2010 (ανεξάρτητα από την ημερομηνία κατάθεσης της οικείας φορολογικής δήλωσης στην αρμόδια Δ.Ο.Υ.), για τις άτυπες δωρεές και γονικές παροχές που θα συσταθούν από την ημερομηνία αυτή, καθώς και για τις περιπτώσεις που υπήρχε μετάθεση του χρόνου γένεσης της φορολογικής υποχρέωσης και αυτή γεννιέται από 8 Ιανουαρίου 2010, ο φόρος δωρεάς ή γονικής παροχής θα υπολογισθεί με βάση τους φορολογικούς συντελεστές και τις κλίμακες που ορίζονται στην προτεινόμενη ρύθμιση.

Για τις υποθέσεις φορολογίας κληρονομιών, η ρύθμιση καταλαμβάνει τις υποθέσεις εκείνες στις οποίες η φορολογική υποχρέωση θα γεννηθεί από την ημερομηνία δημοσίευσης του νόμου, δηλαδή καταλαμβάνει θανάτους από την ημερομηνία αυτή και μετά καθώς και υποθέσεις φορολογίας κληρονομιών (π.χ. επιδικίες), στις οποίες ο θάνατος μεν έχει συμβεί προγενέστερα, όμως είχε μετατεθεί ο χρόνος γένεσης της φορολογικής υποχρέωσης και αυτή γεννιέται μετά τη δημοσίευση του νόμου.

Ανακεφαλαιώνοντας, τονίζεται ότι με τις διατάξεις του άρθρου 1 ο τρόπος φορολόγησης των κληρονομιών, δωρεών και γονικών παροχών καθίσταται αναλογικός, δικαιότερος και ικανοποιεί τη συνταγματική επιταγή και το αίσθημα των φορολογουμένων για συμμετοχή τους στα δημόσια βάρη ανάλογα με την περιουσιακή τους κατάσταση και για την επιβάρυνση των μεγάλων περιουσιών με υψηλότερους συντελεστές.

Ακολουθεί συγκριτικός πίνακας με παραδείγματα υπολογισμού του φόρου με το ισχύον και το προτεινόμενο σύστημα φορολόγησης:

Αξία περιουσίας που μεταβιβάζεται με δωρεά, γονική παροχή ή κληρονομιά

Φόρος με βάση την ισχύουσα κλίμακα

(1% ανεξαρτήτως αξίας ) Φόρος με βάση την προτεινόμενη κλίμακα Διαφορά φόρου (%)

150.000 550 Ø -100,00

200.000 1.050 500 -52,38

300.000 2.050 1.500 -26,83

310.000 2.150 2.000 -6.98

315.000 2.200 2.250 +2.27

320.000 2.250 2.500 +11,11

350.000 2.550 4.000 +56,86

400.000 3.050 6.500 +113,11

500.000 4.050 11.500 +183,95

600.000 5.050 16.500 +226.73

800.000 7.050 36.500 +417,73

1.000.000 9.050 56.500 +524,31

1.500.000 14.050 106.500 +658,01

Από τον πίνακα αυτό προκύπτει ότι, για περιουσίες μέχρι 315.000 ευρώ, ο φόρος που προκύπτει με τις προτεινόμενες κλίμακες είναι μικρότερος από αυτόν που προκύπτει με το ισχύον καθεστώς. Αν δε, πρόκειται για περιουσία που ανήκει σε δύο γονείς και μεταβιβάζεται στο παιδί τους, η αξία αυτή ανέρχεται στις 630.000 ευρώ. Για τις μεγαλύτερης αξίας περιουσίες υπάρχει ανάλογη επιβάρυνση, όχι όμως υπέρμετρη.

Άρθρο 2

Με τις διατάξεις του άρθρου 2 αυξάνεται ο ειδικός φόρος κατανάλωσης που επιβάλλεται στην αλκοόλη και στα αλκοολούχα ποτά καθώς και ο ειδικός φόρος κατανάλωσης που επιβάλλεται στα καπνοβιομηχανικά προϊόντα. Ειδικότερα:

Με τις διατάξεις των παραγράφων 1 , 2 και 3 αυξάνεται ο ειδικός φόρος κατανάλωσης στην αιθυλική αλκοόλη και στα αλκοολούχα ποτά. Η αύξηση αυτή κρίθηκε σκόπιμη, προκειμένου να αυξηθούν τα έσοδα του προϋπολογισμού και παράλληλα να προσεγγίσει η Ελλάδα, το μέσο όρο φορολογίας που ισχύει σε κοινοτικό επίπεδο στα αλκοολούχα προϊόντα. Η επιβάρυνση από την αύξηση αυτή ανέρχεται ανά φιάλη σε 0,91 ευρώ για την αλκοόλη και τα αλκοολούχα ποτά (ουΐσκι, βότκα, τζιν κ.λ.π) , ενώ για το ούζο, τσίπουρο, τσικουδιά η επιβάρυνση περιορίζεται σε 0,45 ευρώ και για την φιάλη μπύρας από 0,009 έως 0,02 ευρώ.

Με τις διατάξεις της παραγράφου 4 αναπροσαρμόζεται ο ειδικός φόρος κατανάλωσης που επιβάλλεται στα καπνοβιομηχανικά προϊόντα. Συγκεκριμένα αυξάνεται ο συντελεστής του ειδικού φόρου κατανάλωσης από 57,5% σε 63% και του παγίου στοιχείου από 5% σε 7,5%, ενώ παράλληλα μειώνεται ο ελάχιστος ειδικός φόρος κατανάλωσης από 80% σε 75%. Επίσης αυξάνεται από 10% -12% ο φόρος κατανάλωσης που επιβάλλεται στα πούρα και στον καπνό που προορίζεται για την κατασκευή χειροποίητων τσιγάρων.

Η ρύθμιση αυτή αποσκοπεί αφενός στην αύξηση των εσόδων του προϋπολογισμού και αφετέρου μέσω της αυξημένης τιμής της δημιουργίας αντικινήτρου κατανάλωσης για σκοπούς προστασίας της δημόσιας υγείας. Επίσης με την αναπροσαρμογή αυτή του φόρου επιτυγχάνεται:

- Η μη νόθευση του υγιούς ανταγωνισμού μεταξύ των διαφόρων κατηγοριών τσιγάρων που ανήκουν στην ίδια ομάδα.

- Η διατήρηση στα ίδια επίπεδα της διαφοράς των τιμών που υπήρχε μεταξύ των διαφόρων κατηγοριών τσιγάρων πριν την αύξηση του φόρου.

Με την προτεινόμενη ρύθμιση τα ακριβά τσιγάρα πλήττονται περισσότερο σε σχέση με τα τσιγάρα που έχουν χαμηλή τιμή. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι η επιβάρυνση από την αύξηση της φορολογίας ανά πακέτο 20 τσιγάρων ανέρχεται σε 0,15 μέχρι 0,19 ευρώ για τα φθηνά τσιγάρα και από 0,20 μέχρι 0,34 ευρώ για τα ακριβά.

Με τις διατάξεις της παραγράφου 5 ορίζεται ότι η ισχύς των διατάξεων των παραγράφων 1, 2 και 3 του άρθρου αυτού αρχίζει από 8.1.2010 και οι διατάξεις της παραγράφου 4 από την ημερομηνία συζήτησης του σχεδίου νόμου στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής.

Άρθρο 3

Με τις διατάξεις του άρθρου 3 ορίζεται η ημερομηνία δημοσίευσης του νόμου ως ημερομηνία έναρξης της ισχύος του, εκτός από τις περιπτώσεις που ορίζεται διαφορετικά στις επί μέρους διατάξεις του.

Αυτά επιδιώκονται με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου και παρακαλείται η Εθνική Αντιπροσωπεία για την ψήφισή του.

Πηγή: Ναυτεμπορική

Μεσσηνιακές Εφημερίδες της 15ης Ιανουαρίου 2010

ele15.jpg (676 KB) 8arr15.jpg (207 KB) foi15.jpg (288 KB)