Παρασκευή 17 Σεπτεμβρίου 2010

Πόσο θα πληρώσετε για τα πλασματικά έτη ασφάλισης

Με τον νέο ασφαλιστικό νόμο, από το 2011 διευρύνεται η δυνατότητα αξιοποίησης πλασματικών χρόνων και με αυτόν τον τρόπο παρέχεται η δυνατότητα συμπλήρωσης των απαραίτητων προϋποθέσεων χρόνου ασφάλισης, οδηγώντας κατηγορίες ασφαλισμένων ακόμη και σε ταχύτερη συνταξιοδότηση. Ποιοι όμως και με ποιο κόστος έχουν τη δυνατότητα εξαγοράς ή μη των νέων πλασματικών ετών;

Oπως προκύπτει από τον νέο ..........

ασφαλιστικό νόμο και τις εγκυκλίους που έχει εκδώσει το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, περιορισμένη χρήση πλασματικών χρόνων μπορούν να κάνουν το 2010 όσοι βρίσκονται κοντά στη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος και να αποφύγουν έστω και τις μεταβατικές αλλαγές (είτε 1 επιπλέον χρόνο εργασίας είτε 2 επιπλέον έτη για τη συμπλήρωση του απαιτούμενου ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης). Οι χρόνοι των πλασματικών ετών ωστόσο είναι πολύ περιορισμένοι (είναι ο χρόνος της στρατιωτικής θητείας εφόσον συμπληρώνεται το 58ο έτος, της γονικής άδειας ανατροφής παιδιών, ο χρόνος εκπαιδευτικής άδειας μέχρι 2 έτη και ο χρόνος επιδότησης λόγω ασθένειας και ανεργίας και μέχρι 200 ημέρες την τελευταία δεκαετία για κάθε περίπτωση και 400 ημέρες συνολικά).

Το κόστος εξαγοράς των πλασματικών χρόνων (νόμος Λοβέρδου) εξαρτάται από τον μισθό που λαμβάνει ο εργαζόμενος, τη δεδομένη χρονική στιγμή που αποφασίζει να προχωρήσει στην εξαγορά, άρα ανάλογα με το ημερομίσθιό του.

Για το ΙΚΑ, τα Ταμεία ΔΕΚΟ, τραπεζών και Τύπου, με βάση αποδοχές 2.000

ευρώ τον μήνα και ποσοστό εισφοράς έως 20%, το συνολικό κόστος για αναγνώριση πλασματικής ασφάλισης κοστίζει συνολικά 19.905 ευρώ το οποίο κατανέμεται ως εξής:

Τέσσερα (4) χρόνια σπουδών: 48 μήνες Χ 214,69 ευρώ = 10.305 ευρώ.

Δύο (2) χρόνια στρατιωτικής θητείας: 24 μήνες Χ400 ευρώ =9.600 ευρώ. Ενα (1) έτος ανεργίας = δωρεάν.

Οσον αφορά το Δημόσιο, το κόστος εξαγοράς είναι χαμηλότερο και με βάση τις τρέχουσες αποδοχές 1.350 ευρώ τον μήνα και ποσοστό εισφοράς 6,67% τα 4 έτη σπουδών θα κοστίσουν 10.305

ευρώ (48 μήνες Χ 214,69%) και τα 2 έτη στρατιωτικής θητείας (24 μήνες Χ 90 ευρώ = 2.160 ευρώ).

Πώς θα υπολογίζεται η εξαγορά τους

1. Στρατιωτική θητεία Αποδοχές (ώς την ανώτατη ασφαλιστική κλάση 2.433 ευρώ) Χ 20% Χ μήνες στρατιωτικής θητείας - ποσό εξαγοράς με δόσεις.

α) Εκπτωση 15% για εφάπαξ εξόφληση.

β) Οποιος θεμελιώνει δικαίωμα από 1.1.2011 έως 31.12.2014 θα έχει έκπτωση 30%.

γ) Οποιος θεμελιώνει δικαίωμα από 1.1.2015 θα έχει έκπτωση 50%. 2. Γονική άδεια Σήμερα 25 Χ 33,04 Χ 20% = 165,2 ευρώ για κάθε μήνα με δόσεις για τους ασφαλισμένους του ΙΚΑ, 25 Χ 33,04 Χ 37,5% = 309,75 ευρώ για κάθε μήνα με δόσεις για τους ασφαλισμένους της ΕΤΕ (Εθνική Τράπεζα) και 25 Χ 33,04 Χ 37% = 305,6 ευρώ για κάθε μήνα με δόσεις για τους ασφαλισμένους της Τραπέζης της Ελλάδος.

Καταβολή εφάπαξ, έκπτωση 15%. ΗΑΕ = ημερομίσθιο ανειδίκευτου εργάτη (σήμερα 33.04 ευρώ). 3. Ο χρόνος επιδότησης ασθενείας καθώς και ο χρόνος επιδότησης ανεργίας έως 1 έτος ισχύει ή υφίσταται χωρίς καταβολή εισφορών.

4. Εκπαιδευτική άδεια (άνευ αποδοχών) έως 2 χρόνια και χρόνος απεργιών.

Αποδοχές ημερομηνίας αίτησης Χ ποσοστό εισφοράς, συνεισφοράς κάθε Ταμείου (%) Χ μήνες εξαγοράς = Ποσό εξαγοράς (π.χ. για τους ασφαλισμένους στην Εθνική Τράπεζα: αποδοχές 3.000 Χ 37,5% Χ 1 μήνα = 1,125 ευρώ κάθε μήνα)

5. Χρόνος σπουδών (πριν από την ασφάλιση).

Ανώτατες- ανώτερες και ο χρόνος σε μέσες σχολές μετά το 17ο έτος της ηλικίας.

25πλάσιο Χ ΗΑΕ Χ 20% Χ μήνες σπουδών = Ποσό εξαγοράς, π.χ. 25 Χ 33,4 Χ 20% = 165,20 ευρώ ο κάθε μήνας με δόσεις και έκπτωση 15% για εφάπαξ καταβολή για την κύρια σύνταξη.

Επικουρική: 25 Χ 33,04 Χ 6% = 49,56 ευρώ κάθε μήνας με δόσεις και έκπτωση 15% για εφάπαξ καταβολή.

6. Χρόνος ανεργίας μετά την υπαγωγή στην ασφάλιση, εξαγορά όπως ακριβώς ο χρόνος σπουδών (περίπτωση 5η).

7. Πλασματικός χρόνος για τα παιδιά, ανεξάρτητα την ηλικία τους. 1 παιδί: 1 χρόνος 2 παιδιά: 3 χρόνια 3 παιδιά και πάνω: έως 5 χρόνια Χρήση του πλασματικού χρόνου κάνει η μητέρα, όχι όμως για να θεμελιώσει δικαιώματα ως μητέρα ανήλικων τέκνων. Αν δεν κάνει χρήση, τότε ο πλασματικός χρόνος προσμετράται από τον πατέρα.

Τονίζεται ότι οι χρόνοι που αναγνωρίζονται για τη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος ή για προσαύξηση του ποσού της σύνταξης αρχίζουν από 1.1.2011 και αφορούν τους ασφαλισμένους που συγκεντρώνουν αθροιστικά τις εξής προϋποθέσεις:

α) θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα κατ΄ αποκλειστικότητα από 1.1.2011 και εφεξής και β) έχουν πραγματοποιήσει τουλάχιστον 3.600 ημέρες ή 12 έτη ασφάλισης. Επομένως οι διατάξεις του άρθρου 40 και της παρ. 12 του άρθρου 47 του ν. 2084/92 εφαρμόζονται μέχρι 31.12.2010 και αφορούν όλους όσους έχουν θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα μέχρι την 31.12.2010, ανεξάρτητα αν ασκήσουν το δικαίωμα αυτό μέχρι 31.12.2010 ή από 1.1.2011 και εφεξής.

Εξάλλου με τις νέες διατάξεις επαναπροσδιορίζονται οι χρόνοι που μπορούν να προσμετρηθούν ή να αναγνωριστούν με εξαγορά τόσο για θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος ή για προσαύξηση του ποσού αυτής. Επιπλέον καθορίζεται η κλιμάκωση του χρόνου τον οποίο μπορεί να προσμετρήσει ή να αναγνωρίσει κάθε ασφαλισμένος ανάλογα με τον χρόνο συνταξιοδότησής του ως εξής:

μέχρι 4 χρόνια, για όσους θεμελιώνουν δικαίωμα εντός του 2011, μέχρι 5 χρόνια, για όσους θεμελιώνουν δικαίωμα εντός του 2012 μέχρι 6 χρόνια, για όσους θεμελιώνουν δικαίωμα εντός του 2013 μέχρι 7 χρόνια, για όσους θεμελιώνουν δικαίωμα από 1-1-2014.

Ως προς τον τρόπο αναγνώρισης και εξαγοράς των αναφερόμενων χρόνων, σημειώνεται ότι:

Οσον αφορά τον χρόνο στρατιωτικής υπηρεσίας, ειδικά για τους ασφαλισμένους που θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα από 1-1-2011 μέχρι 31-12-2014, με βάση τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις, το ποσό εξαγοράς του αναγνωριζόμενου χρόνου στρατιωτικής υπηρεσίας καταβάλλεται μειωμένο κατά 30%, ενώ για όσους θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα από 1-1-2015 και εφεξής το σχετικό ποσό καταβάλλεται μειωμένο κατά 50%, ανεξάρτητα από τον τρόπο καταβολής του (εφάπαξ ή σε δόσεις ή με παρακράτηση του 1/3 της σύνταξης). Σε καμιά όμως περίπτωση, το τελικά καταβαλλόμενο ποσό δεν μπορεί να είναι κατώτερο αυτού που προκύπτει, με βάση υπολογισμού το 25πλάσιο του ημερομίσθιου ανειδίκευτου εργάτη όπως ισχύει κάθε φορά(το 2010 είναι 33,04 ευρώ).

Ο χρόνος σπουδών, ο χρόνος μαθητείας, καθώς και ο χρόνος ανεργίας αναγνωρίζονται τόσο για τη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος όσο και για την προσαύξηση του ποσού της σύνταξης, ύστερα από αίτηση του ασφαλισμένου. Για κάθε αναγνωριζόμενο μήνα καταβάλλεται ποσό εξαγοράς, το οποίο προκύπτει από τον υπολογισμό ποσοστού 20% για τους φορείς κύριας ασφάλισης και ποσοστού 6% για τους φορείς επικουρικής ασφάλισης, υπολογιζομένων στο 25πλάσιο του ΗΑΕ (Ημερομίσθια Ανειδίκευτου εργάτη) που ισχύει κατά τον χρόνο υποβολής της αίτησης. Περαιτέρω, καθορίζεται ο τρόπος καταβολής του ποσού εξαγοράς που προκύπτει από τις παραπάνω αναγνωρίσεις (είτε εφάπαξ με έκπτωση 15%, είτε σε μηνιαίες δόσεις ίσες με τους αναγνωριζόμενους μήνες, είτε με παρακράτηση του 1/4 του ποσού της σύνταξης) και επιπλέον προβλέπεται η επιβολή των αναλογούντων προσθέτων τελών, σε περίπτωση καθυστέρησης καταβολής μηνιαίας δόσης.

Ως προς την προσμέτρηση του χρόνου απουσίας από την εργασία λόγω κύησης και λοχείας και των ημερών επιδότησης λόγω ασθένειας και τακτικής ανεργίας, επισημαίνεται ότι αυτές λαμβάνονται υπόψη, μόνο για τη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος λόγω γήρατος και όχι για τον προσδιορισμό του δικαιούμενου ποσού σύνταξης.
Παραδείγματα εξαγοράς πλασματικών χρόνων

Ασφαλισμένημητέρα ανηλίκου με 21 χρόνια ασφάλισης το 2010 σε Ειδικό Ταμείο ή στο Δημόσιο μπορεί να αναγνωρίσει τρία πλασματικά χρόνια και να εξασφαλίσει το 2011 ως εργαζόμενη την 25ετία «κλειδώνοντας» το 52ο έτος ως ηλικία συνταξιοδότησης, αντί του 65ου έτους που θα ισχύει από το 2013 και μετά (δηλ. «κερδίζει» 13 χρόνια). Ασφαλισμένη, μητέρα ανηλίκου στο ΙΚΑ που χρειάζεται 5.500 ημέρες ασφάλισης, μπορεί το 2011, αν έχει ανήλικο και 4.300 ημέρες ασφάλισης, να αναγνωρίσει τις υπολειπόμενες 1.200 ημέρες και να συμπληρώσει τον απαιτούμενο αριθμό ημερών. Για την αναγνώριση μπορούν να χρησιμοποιηθούν οι πλασματικοί χρόνοι που προβλέπονται από τον τελευταίο νόμο. Ασφαλισμένη, με ανήλικο, που έχει 24 χρόνια το 2010, μπορεί αναγνωρίζοντας χρόνο επιδοτούμενης ανεργίας ή επιδοτούμενης ασθένειας να συμπληρώσει την 25ετία πριν από 1/1/2011 και να κατοχυρώσει δικαίωμα συνταξιοδότησης σε ηλικία 50 ετών, αντί των 52 που θα είναι το όριο το 2011 («γλιτώνει» 2 χρόνια).

Ασφαλισμένος που το 2010 έχει 31 χρόνια ασφάλισης μπορεί εργαζόμενος τον επόμενο χρόνο να αναγνωρίσει μέσα στο 2011 συνολικά 4 χρόνια και να «κλειδώσει» στο τέλος του χρόνου δικαίωμα συνταξιοδότησης με 36 χρόνια σε ηλικία 58 ετών. Χωρίς αναγνώριση, ο ασφαλισμένος θα υποχρεούνταν να εργαστεί για 40 χρόνια (+8 έτη) και να συνταξιοδοτηθεί στο 60ό έτος της ηλικίας του (και όχι σε ηλικία 58 ετών).

Ασφαλισμένος στο ΙΚΑ, 57 ετών, με αποδοχές 2.000 ευρώ και 9.600 ημέρες εργασίας το 2011 θα μπορέσει να αναγνωρίσει μια σειρά από χρόνους για να συμπληρώσει τις 10.800 ημέρες εργασίας που απαιτούνται και να θεμελιώσει δικαίωμα συνταξιοδότησης σε ηλικία 58 ετών. Συμφέρει η αναγνώριση της επιδοτούμενης ανεργίας και ασθένειας ως 600 ημέρες που γίνεται δωρεάν. Τα υπόλοιπα 600 συμφέρει να αναγνωριστούν από χρόνο πραγματικής ανεργίας ή σπουδών για τον οποίο και θα κληθεί να καταβάλει περίπου 3.900 ευρώ για 600 ημέρες ασφάλισης. Σε αντίθεση με τον Στρατό που θα κληθεί να καταβάλει περίπου 6.700 ευρώ.

Ασφαλισμένος του ΙΚΑ που μέχρι το τέλος του 2010 έχει 9.900 ημέρες ασφάλισης ΙΚΑ και είναι 58 ετών μπορεί να συνταξιοδοτηθεί εφόσον αναγνωρίσει 600 ημέρες στρατιωτικής υπηρεσίας, δηλαδή 20 μήνες. Με αποδοχές 2.000 ευρώ τον μήνα, το κόστος αναγνώρισης θα είναι 8.000 ευρώ. Αν ο συγκεκριμένος ασφαλισμένος δεν αναγνωρίσει τη στρατιωτική υπηρεσία του, δεν θεμελιώσει δικαίωμα εντός του 2010 και συνεχίσει να εργάζεται, για να συνταξιοδοτηθεί το 2011 θα πρέπει να έχει 10.800 ημέρες ασφάλισης, τις οποίες μπορεί να φτάσει αναγνωρίζοντας 600 ημέρες, αφού λόγω της εργασίας του θα έχει τις 10.200 ημέρες (9.900 + 300). Αν αναγνωρίσει χρόνο σπουδών, το κόστος αγοράς θα είναι περίπου 4.000 ευρώ.

Εργαζόμενος στον ιδιωτικό τομέα έχει συμπληρώσει μέχρι το τέλος του 2010 9.000

ημέρες ασφάλισης. Το 2010 επίσης συμπληρώνει το 55ο έτος της ηλικίας του. Με το καθεστώς που ίσχυε πριν από τον νέο ασφαλιστικό νόμο, ο συγκεκριμένος εργαζόμενος θα μπορούσε να πάρει σύνταξη εφόσον θα συμπλήρωνε το 58ο έτος της ηλικίας του και 10.500 ημέρες. Με το νέο καθεστώς το 2011 μπορεί να αναγνωρίσει πλασματικά χρόνια και να συμπληρώσει 10.500 ημέρες ασφάλισης, οπότε διατηρεί το όριο ηλικίας των 58 ετών.

Από ΤΑ ΝΕΑ

ΣΤΟ ΔΗΜΟ ΤΡΙΦΥΛΙΑΣ, Ο «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ» ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΜΕΛΛΟΝ …

Αρθρο του Συμπολίτη μας Κώστα Σπανού στην Μεσσηνιακή εφημερίδα "Θάρρος"

Χθες, μετά από αλλεπάλληλες συσκέψεις και …μυστικές «δεσμεύσεις»(!) εκατέρωθεν, ανακοινώθηκε η πολυαναμενόμενη υποψηφιότητα και εκ μέρους του ΠΑΣΟΚ, χωρίς βέβαια να εκπλαγεί κανείς από το αποτέλεσμα του τοκετού. Μετά την πολυήμερη δυστοκία, όλοι ξέρανε πλέον πως και ο υποψήφιος δήμαρχος του ΠΑΣΟΚ δεν θα ήταν σε καμία περίπτωση Κυπαρίσσιος, όπως συνέβη και με τον υποψήφιο της Νέας Δημοκρατίας, γιατί σε αντίθετη περίπτωση τα κόμματα είχαν αντιληφθεί πως δεν θα είχαν ελπίδα να εκλέξουν ποτέ «δικό τους» δήμαρχο στην Τριφυλία. Έτσι λοιπόν οι φίλοι Κυπαρίσσιοι, πλήρωσαν ακριβά την αρχική αλαζονική θέση που είχαν πάρει, απέναντι στον χωροταξικό σχεδιασμό του νέου δήμου της Τριφυλίας. Έναν εξωπραγματικό σχεδιασμό, που τον επέβαλαν με το ζόρι τα εγωιστικά κομματικά συμφέροντα των ιδίων και κάποιων βέβαια Τριφύλιων συμφεροντολόγων πολιτικών, παρά τις δικαιολογημένες απόλυτα έντονες διαμαρτυρίες των άλλων ενδιαφερομένων μερών, που εκφράστηκαν εξ αρχής δυναμικά, τόσο στα Φιλιατρά και στους Γαργαλιάνους, όσο και σε άλλες περιοχές της Τριφυλίας.
Τα όσα μεσολάβησαν για την ανάδειξη των .........

υποψηφίων δημάρχων στην Τριφυλία, απέδειξαν περίτρανα μια μεγάλη, πολύ μεγάλη, αλήθεια. Ότι δηλαδή ο νέος αυτός δήμος Τριφυλίας δεν έχει καμία απολύτως ελπίδα επιβίωσης και ότι αργά ή γρήγορα όλοι θα αντιληφθούν το αδιέξοδο και θα συμφωνήσουν πως επιβάλλεται να ανασυσταθούν το συντομότερο δυνατόν οι παλιοί δήμοι της Κυπαρισσίας, των Φιλιατρών, των Γαργαλιάνων και ενδεχομένως κι εκείνοι του Δωρίου ή της Αυλώνας.

Αυτά όλα που συνέβησαν ήταν όντως απογοητευτικά και δυστυχώς είμαστε μόνο στην αρχή! Το τι θα επακολουθήσει, καλύτερα να μη το σκεφτόμαστε και ευχόμαστε πράγματι να μην επαληθευθούν οι ανησυχίες μας, γιατί είναι πολύ κρίμα και άδικο η όμορφη αυτή περιοχή της Μεσσηνίας, να υποφέρει εξ αιτίας μιας κοντόφθαλμης τακτικής των πολιτικών ταγών της. Είναι απολύτως βέβαιον, πως όσο και να καταβληθεί προσπάθεια εκ μέρους του όποιου δημάρχου κι αν εκλεγεί μεθαύριο, οι εκπρόσωποι των τριών μεγάλων τουλάχιστον πόλεων της Τριφυλίας στο νέο δημοτικό συμβούλιο, δεν θα μπορέσουν να συνεργαστούν φιλικά. Θα διαφωνούν συνεχώς, θα αλληλοϋποβλέπονται και θα αλληλοδιαπληκτίζονται, μέχρις ότου όλοι πεισθούν πως ο δήμος αυτός δεν έχει καμία δυνατότητα επιβίωσης και αποφασίσουν ομόφωνα την διάλυσή του. Και κυρία αιτία αυτής της κακοδαιμονίας δεν είναι άλλη, από τον απαράδεκτο και καταστροφικό για όλη την υπόλοιπη Τριφυλία, αυταρχικό ηγεμονισμό της Κυπαρισσίας. Ένας όντως απαράδεκτος κακός ηγεμονισμός, που κρατά σε ομηρία και σε διαρκή υπανάπτυξη όλες τις άλλες γειτονικές πόλεις και που δυστυχώς, η πολλά υποσχόμενη διοικητική αυτή αναδιάρθρωση του «Καλλικράτη», αντί να τον τιθασεύσει και να τον περιορίσει, τον καθιστά ακόμη ισχυρότερο και οπωσδήποτε πιο καταστροφικό, για όλη την υπόλοιπη περιοχή της Τριφυλίας.

Κανείς ασφαλώς δεν αντιλέγει, πως ο «Καλλικράτης» έχει όντως κάποιους καλούς στόχους, όταν αποσκοπεί στο να περιορίσει κυρίως τις μεγάλες κα αλόγιστες δαπάνες που διάφοροι διάσπαρτοι δήμοι είχαν συνηθίσει ανεξέλεγκτα να σπαταλούν επί μακρά σειρά ετών, με ευθύνη όμως αποκλειστικά του ίδιου του κράτους, δηλαδή των ακατάλληλων στο σύνολό τους πολιτικών μας, που για ψηφοθηρικούς κυρίως λόγους παρείχαν αφειδώς στους δήμους διάφορα χρηματικά ποσά, που σπάνια χρησιμοποιούνταν με σύνεση και ορθολογισμό προς τη σωστή κατεύθυνση. Υπάρχουν περιοχές που ο «Καλλικράτης» ήταν πράγματι απαραίτητος και που η συνένωση των δήμων εκεί θα προχωρήσει ομαλά. Υπάρχουν όμως και κάποια μεγάλα λάθη που έγιναν στο χωροταξικό σχεδιασμό κάποιων άλλων δήμων, όπως ακριβώς αυτού εδώ της Τριφυλίας, που δεν θα επιτρέψουν ποτέ οι άμοιροι αυτοί δήμοι να έχουν βιώσιμο μέλλον. Θα συμβεί γρήγορα κι εδώ αυτό που συνέβη στην Ολλανδία, όπου λόγω κακού σχεδιασμού η αναδιάρθρωση της τοπικής της αυτοδιοίκησης απέτυχε και το όλο εγχείρημα σε πολλές περιοχές της Ολλανδίας, τελικά …βούλιαξε!

Δεν μπορούσε τάχα ο «Καλλικράτης» σε πολλές εδώ περιπτώσεις, να προβλέπει έναν άλλο τρόπο συνεργασίας των γειτονικών δήμων, αντί της απότομης και υποχρεωτικής αυτής συνένωσης, που προκάλεσε έντονες και ατέλειωτες αντιδράσεις μεταξύ των άμεσα ενδιαφερομένων μερών; Δεν μπορούσε δηλαδή να προχωρούσε πρώτα μια ήπια συνεργασία των γειτονικών δήμων και σταδιακά να φτάσουν - μετά από 10 ή 20 χρόνια, σε μια συναινετική «συμβίωση», αφού διαπιστωνόταν προηγουμένως η δυνατότητα μιας τέτοιας ομαλής συνένωσης; Δεν θα μπορούσε να αρχίσει πρώτα το κράτος να κόβει και να περιορίζει τις κάθε είδους δημοτικές σπατάλες, πριν υποχρεώσει τους δήμους να συνενωθούν χωρίς τη θέλησή τους, ώστε να αποφευχθεί το αλαλούμ και η αλληλοφαγωμάρα που αναμένεται οπωσδήποτε να επικρατήσει στους περισσότερους από τους νεοσύστατους δήμους; Δεν θα ήταν σκόπιμο να αρχίσει πρώτα το κράτος να ψαλιδίζει τις διάφορες περιττές παροχές και κάθε είδους απολαβές, εκεί που θα μπορούσε αυτό να συμβεί, μειώνοντας ακόμη και το τυχόν υπεράριθμο προσωπικό κάποιων δημοτικών υπηρεσιών, ή ακόμα πιο πέρα, συγχωνεύοντας ή καταργώντας κάποιες από τις υπηρεσίες αυτές, προκειμένου να δημιουργηθούν άλλες πιο εύρωστες και οικονομικά πιο συμφέρουσες διαδημοτικές υπηρεσίες, μεταξύ των διαφόρων όμορων γειτονικών δήμων; Γιατί έπρεπε σώνει και καλά να τραυματιστεί πρώτα με βάναυσο τρόπο η πατρογονική αγάπη και το κληρονομικό ενδιαφέρον του πολίτη προς την ιδιαιτέρα του πατρίδα, με το να τον εξαναγκάζει να υπαχθεί κοινωνικά σε μια άλλη γειτονική πόλη, με έναν μάλιστα τόσο απότομο και άγαρμπο τρόπο, όπως έγινε για παράδειγμα στην περιοχή της Τριφυλίας, δημιουργώντας λυπηρές έως και επικίνδυνες καταστάσεις μεταξύ των πολιτών της;

Σε τι θα έβλαπτε τάχα, αν οι τρεις μεγάλες Τριφυλιακές πόλεις (και όχι μόνον), αποφάσιζαν να συνενώσουν πρώτα κάποιες από τις υπηρεσίες τους, χωρίς να χάσουν την αυτονομία τους, ούτε και οι δημότες τους το δικαίωμά τους να αποφασίζουν οι ίδιοι για το μέλλον της ιδιαιτέρας τους πατρίδας, χωρίς να ενοχλούν, να επιβαρύνουν ή να βλάπτουν η μία πόλη την άλλη, ούτε και να επιβαρύνουν άλλους δήμους προκειμένου να απολαμβάνουν την αυτονομία τους; Γιατί ένας Κυπαρίσσιος δήμαρχος να δημαρχεύει και να αποφασίζει για την τύχη των Φιλιατρών και των Γαργαλιάνων, ή ακόμα και το ανάποδο, όταν οι κάτοικοι των πόλεων αυτών θέλουν και μπορούν να αυτοδιοικούνται, χωρίς την παρέμβαση κανενός ξένου; Γιατί κάθε δημότης, σε οποιαδήποτε μικρή ή μεγάλη πόλη, να μην είναι ελεύθερος να επιλέγει ο ίδιος τους δικούς του δημοτικούς άρχοντες και να μπορεί να αναλαμβάνει μόνος του τα του οίκου του, εφόσον το θέλει και εφόσον το μπορεί; Γιατί να υποχρεώνεται ένας σημαντικός δήμος, με ιστορία 180 ετών, όπως για παράδειγμα ο δήμος Φιλιατρών, να ζήσει αναγκαστικά τώρα κάτω από την ίδια στέγη με έναν άλλο δήμο, όταν οι δυο τους δεν συμφωνούν, δεν ταιριάζουν, δεν τα βρίσκουν σαν «ζευγάρι» και δεν θέλουν βρε αδερφέ να ζήσουν μαζί; Επιβάρυναν ποτέ οι Φιλιατρινοί τους άλλους, για την πόλη τους; Απέδειξαν ποτέ ότι οικονομικά δεν μπορούν να επιβιώσουν μόνοι τους; Γιατί λοιπόν να τους μαντρώνουν τώρα με το ζόρι σε ένα ανεπιθύμητο ξένο «μαντρί»; Γιατί να μην μπορούν οι Φιλιατρινοί, οι Γαργαλιανιώτες και Κυπαρίσσιοι να παραμείνουν μεταξύ τους φίλοι και καλοί γείτονες, όπως ήταν ανέκαθεν, αντί να τους υποχρεώνουν τώρα να ζήσουν σαν «ζευγάρι», αφού δεν ταιριάζουν τα χνώτα τους, δεν ταιριάζουν οι χαρακτήρες τους, οι νοοτροπίες τους , ούε η κουλτούρα τους και τα ενδιαφέροντά τους; Λίγη απλή λογική δεν υπάρχει επί τέλους σ’ αυτό το κράτος;
Τι απαντάτε επ’ αυτού κύριοι κύριοι Ραγκούση, Κουσελά, Βουδούρη, που επιβάλλατε αυτό τον απαράδεκτο σχεδιασμό στην Τριφυλία. Τι απαντάτε κι εσείς κύριε Δράκο, που όταν έπρεπε να πάρετε θέση (και σας το ζητάγαμε), αποφεύγατε σκοπίμως να μιλήσετε ;

Εδώ που τα λέμε όμως, στο σημερινό αδιέξοδο δεν έχουν μικρή ευθύνη και οι ίδιοι οι φορείς και κάτοικοι της Κυπαρισσίας. Οι Φιλιατρινοί και οι Γαργαλιανιώτες, το είχαν διακηρύξει με κάθε τρόπο και κάθε μέσο, από την αρχή, πως δεν θέλουν αυτό τον γάμο. Οι δήμαρχοι, τα δημοτικά συμβούλια, οι φορείς και οι δημότες των πόλεων αυτών δεν έπαυαν να το λένε και να το φωνάζουν προς κάθε κατεύθυνση, πως ο χωροταξικός σχεδιασμός της Τριφυλίας, για ένα μόνο μεγάλο δήμο, είναι μεγάλο και τραγικό λάθος και πως θα έπρεπε με κάθε τρόπο να παραμείνουν στην Τριφυλία οι τρεις μεγάλοι δήμοι, αυτόνομοι. Κανείς όμως δεν τους άκουγε και το δημοτικό συμβούλιο της Κυπαρισσίας, με τις πλάτες βέβαια των Δράκου, Κουσελά και Βουδούρη, επέμενε και ζητούσε «ένα μόνο δήμο στην Τριφυλία με έδρα την Κυπαρισσία», αδιαφορώντας για τις απόψεις και τις θέσεις όλων των άλλων. Δεν σκέφτηκαν όμως οι φίλοι Κυπαρίσσιοι (και το «φίλοι» εδώ το εννοώ απόλυτα), πως διέτρεχαν το κίνδυνο να τους «καπελώσει» κάποτε ένας ανεπιθύμητος Φιλιατρινός ή Γαργαλιανιώτης δήμαρχος;

Αν αυτό δεν τους πείραζε και δεν τους ενοχλούσε, τότε γιατί αντέδρασαν τόσο έντονα όταν είδαν ότι προς τα εκεί βαδίζουν τα πράγματα; Γιατί εναντιώθηκαν, διαφώνησαν, επαναστάτησαν και άλλοι μεν κηρύξανε βιαστικά αντάρτικο, ενώ κάποιοι άλλοι ανακάλεσαν όσα είχαν προηγουμένως υποσχεθεί, μάσησαν τα λόγια τους και ζήτησαν «όρκους και διαβεβαιώσεις» πως δεν θα υπάρξουν μονόπλευρες αποφάσεις από την πλειοψηφία του νέου δημοτικού συμβουλίου, που θα βρίσκεται στα χέρια των Φιλιατρινών και Γαργαλιανιωτών, ώστε μη τυχόν και θιγούν τα …«κεκτημένα» προνόμια της Κυπαρισσίας;

Δικαίωμα τους βέβαια να το επιζητούν. Δικαίωμα όμως και των άλλων να επιδιώξουν μια δίκαιη και ισόρροπη ανάπτυξη όλων των περιοχών της Τριφυλίας, με αντικειμενική ανακατανομή όλων των κρατικών και περιφερειακών υπηρεσιών που θα βρίσκονται στο νέο δήμο. Αν αυτό δεν τους αρέσει, και εάν θέλουν να μην αλλάξει τίποτα και να παραμείνουν αφεντικά στο σπίτι τους, τότε θα πρέπει να αλλάξουν πολιτική και να ζητήσουν από τους πολιτικούς τους να καταργηθεί τα ταχύτερο δυνατόν ο μεγάλος αυτός δήμος της Τριφυλίας και να επανιδρυθούν πάλι οι τρεις τουλάχιστον μεγάλοι δήμοι. Ας το αντιληφθούν και ας το χωνέψουν, πως οι Φιλιατρινοί και Γαργαλιανιώτες δεν έχουν κανένα άλλο όπλο να αμυνθούν -τώρα που τους δίνεται η ευκαιρία- εναντίον του υδροκεφαλισμού της Κυπαρισσίας. Γι’ αυτό και διεκδικούν τώρα δυναμικά τη δημαρχία του νέου δήμου Τριφυλίας, με ένα μεγάλο και κύριο στόχο. Να οδηγήσουν τα πράγματα προς μια σωστή κατεύθυνση, προκειμένου να επιτευχθεί επί τέλους μια δίκαιη και ισόρροπη ανάπτυξη όλων των Τριφυλιακών πόλεων.

Πρέπει όλοι να πεισθούν πως αυτό είναι προς το συμφέρον όλης της Τριφυλίας και πως πρέπει να μπει ένας οριστικός φραγμός στον καταστροφικό υδροκεφαλισμό της Κυπαρισσίας. Εάν αυτό δεν αρέσει στους φίλους μας και δεν συμφωνήσουν επ’ αυτού, ένας άλλος τότε, τελευταίος στόχος, θα ήταν το να πιέσουν όλοι και να πείσουν την πολιτική εξουσία της χώρας, να επανορθώσει το μεγάλο λάθος του χωροταξικού σχεδιασμού της αυτοδιοίκησης στην Τριφυλία και να επανιδρύσει τους τρεις μεγάλους δήμους, προκειμένου η περιοχή αυτή να αυτοδιοικηθεί και να αναπτυχθεί σωστά. Αυτό θα συμφέρει οπωσδήποτε όλους τους Τριφύλιους και τους ίδιους ασφαλώς τους Κυπαρίσσιους, αν θέλουν όντως να δουν ρεαλιστικά τώρα τα πράγματα.

Είναι ώρα λοιπόν να αποδείξουν τώρα οι Κυπαρίσσιοι πως αγαπάνε πραγματικά όλη την Τριφυλία, πως ενδιαφέρονται πραγματικά γι’ αυτήν και πως δεν τους απασχολεί μόνο η Κυπαρισσία, ούτε και το να ηγεμονεύουν αυταρχικά όλες τις άλλες πόλεις. Καλούνται να αποδείξουν εμπράκτως πως θεωρούν και τις άλλες πόλεις ισάξιες και με ίσα δικαιώματα ανάπτυξης και προόδου. Να μην ειρωνεύονται και χλευάζουν τους γείτονές τους, όταν αυτοί εκφράζουν τα δίκαια παράπονά τους, για την προκλητική προνομιακή μεταχείριση της Κυπαρισσίας από το κράτος. Να αποδείξουν πως δεν επιθυμούν να μονοπωλεί πλέον η πόλη τους όλο το διοικητικό μηχανισμό της Τριφυλίας, και πως και οι άλλες πόλεις της Τριφυλίας είναι ικανές να διαθέτουν κάποιες από τις κρατικές ή περιφερειακές υπηρεσίες, που σε πολλές περιπτώσεις τους ανήκουν φυσιολογικά και κακώς βρίσκονται εγκατεστημένες στην Κυπαρισσία. Δεν μπορεί, για παράδειγμα, η περιοχή Φιλιατρών, που είναι κατά βάση η κύρια παραγωγική περιοχή της Τριφυλίας, να στερείται των αρμόδιων εκείνων γεωργικών υπηρεσιών, που δεν έχουν καμία απολύτως θέση να βρίσκονται στη Κυπαρισσία. Αν αυτό το είχαν αποδεχθεί, ενδεχομένως να ήταν διαφορετική και η σημερινή κατάσταση…

Οι Φιλιατρινοί και Γαργαλιανιώτες, όπως και πολλοί άλλοι Τριφύλιοι, δεν θα επιλέξουν μεθαύριο δήμαρχο, με αξιοκρατικά ή με κομματικά κριτήρια. Στις εκλογές αυτές σύνθημά τους θα είναι μάλλον το «νυν υπέρ πάντων ο αγών, για την ιδιαιτέρα μας πατρίδα». Εκείνο που τους ενδιαφέρει κυρίως, είναι το να εκλέξουν ένα «δικό τους» δήμαρχο, που θα παλέψει πρωτίστως για να διορθώσει τα λάθη της μη δίκαιης και ισόρροπης ανάπτυξης όλων των Τριφυλιακών πόλεων και να διορθώσει κυρίως το μεγάλο χωροταξικό λάθος που έκανε ο «Καλλικράτης» στην Τριφυλία. Ο αυριανός δήμαρχος θα έχει καθήκον να πιέσει προς κάθε κατεύθυνση, ώστε να δοθεί το συντομότερο δυνατόν ένα «συναινετικό διαζύγιο» στον αταίριαστο αυτό «γάμο». Την Κυπαρισσία την αγαπάμε και θα την αγαπάμε πάντα σαν καλή και ωραία γειτόνισσα, θα την επισκεπτόμαστε συχνά όπως πάντα και θα πίνουμε ευχάριστα το καφεδάκι μας μαζί με τους Κυπαρίσσιους φίλους μας, αλλά όμως, …μέχρις εκεί. Δεν χρειάζεται και να την …«παντρευτούμε»!

Κώστας Σπανός

Ευχαριστούμε την εφημερίδα "Θαρρος" για την παραχώρηση του θέματος

Παναθηναϊκός: Και επισήμως ξανά πρόεδρος ο Ν. Πατέρας

Το Δ.Σ. της ΠΑΕ Παναθηναϊκός επικύρωσε και τυπικά στην έκτακτη συνεδρίασή του την Πέμπτη το μεσημέρι την επιστροφή του Νικόλα Πατέρα στον προεδρικό θώκο του συλλόγου.

Εξερχόμενος από τα γραφεία της ΠΑΕ στη συμβολή των λεωφόρων Κηφισίας και Αλεξάνδρας ο ισχυρός άνδρας του «τριφυλλιού» επιβεβαίωσε την εκλογή του.

«Ολοκληρώσαμε το Δ.Σ όπου επικυρώθηκε η εκλογή μου. Συζητήσαμε διάφορα που θέματα που αφορούν τον ΠΑΟ, δεν υπάρχει κάτι ανακοινώσιμο, από εδώ και πέρα προχωράμε δυνατά για την επίτευξη των στόχων μας», τόνισε με δηλώσεις του προς τα ΜΜΕ, ενώ αναφέρθηκε και στα όσα είπε στους ποδοσφαιριστές του συλλόγου για τη βαριά ήττα από τη Μπαρτσελόνα.

«Εξέφρασα τον προβληματισμό μου .........

στους παίκτες. Νομίζω έχουν πάρει το μήνυμα», ήταν το σχόλιό του.

Στο Δ.Σ. ακόμα αποφασίστηκε η επιστροφή του σε αυτό του Στέφανου Ησαΐα, αλλά και η αλλαγή στη σύνθεση της εκτελεστικής επιτροπής, η οποία πλέον θα αποτελείται από τους Πατέρα, Φόντικα, Βουτσαρά και Μαυροκουκουλάκη.

Να μην εξαιρεθεί κανείς από την περαίωση ζητά η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου.

Να μην εξαιρεθεί κανείς από τη διαδικασία της περαίωσης, ώστε να μην υπάρχει καμία δικαιολογία στο μέλλον, ζητεί η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου ΕΣΕΕ , σημειώνοντας, ωστόσο, πως είναι απαραίτητο να δοθούν επιπλέον φορολογικά κίνητρα στους συνεπείς φορολογούμενους, ώστε να καλλιεργηθεί και ένα μοντέλο συνεπούς φορολογικής συμπεριφοράς στην ελληνική αγορά.

Σε δήλωσή του ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Βασίλης Κορκίδης επεσήμανε ότι «ούτε η πορεία της ελληνικής οικονομίας κινείται προς την επιθυμητή κατεύθυνση, ούτε η αγορά σταθεροποιείται, όπου η κατάσταση είναι δραματική και σε μία συνθήκη διαρκούς επιδείνωσης γι' αυτό και οι νέοι δείκτες ασφυξίας στην οικονομία και στην αγορά επιβάλλουν ταχύτερες ενέργειες».

Ο κ. Κορκίδης εκτίμησε ότι «η έκρηξη .........

της ανεργίας στο 11,8%, η άνοδος του πληθωρισμού στο 5,6% και η αύξηση των ακάλυπτων επιταγών κατά 15% τον Αύγουστο σε σχέση με τον Ιούλιο - με το συνολικό ύψος των ακάλυπτων επιταγών και των συναλλαγματικών να φτάνει το 1,3 δισ. ευρώ το οκτάμηνο Ιανουαρίου - Αυγούστου - μας οδηγούν σε δύο λυπηρές διαπιστώσεις. ούτε η πορεία της ελληνικής οικονομίας κινείται προς την επιθυμητή κατεύθυνση, ούτε, βέβαια, η αγορά σταθεροποιείται, όπου η κατάσταση είναι δραματική και σε μία συνθήκη διαρκούς επιδείνωσης. Η απαισιοδοξία ενισχύεται και από την εκτίμηση ότι, υπό τις παρούσες συνθήκες, η "μαύρη τρύπα" των ακάλυπτων επιταγών και των συναλλαγματικών θα φτάσει τα 2 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος του χρόνου».

Αναφερόμενος στην έκθεση του ΔΝΤ για την ελληνική οικονομία δήλωσε ότι «τα αποτελέσματα της σκληρής λιτότητας και της αντιαναπτυξιακής πολιτικής της τρόικας επιβεβαιώνονται, στην ουσία, από τη διόλου κολακευτική έκθεση του ΔΝΤ για την ελληνική οικονομία, όπου, εμμέσως πλην σαφώς, η ευθύνη για την υστέρηση των φορολογικών εσόδων επιρρίπτεται στη νοοτροπία φοροδιαφυγής των Ελλήνων και προαναγγέλλονται νέα μέτρα, παρά την προτροπή του Πρωθυπουργού να αποφεύγουμε τη "μετρολογία"».

Πρόσθεσε πως «από την άλλη πλευρά, η έκθεση καταδεικνύει για άλλη μία φορά την ελλιπή γνώση της τρόικας για τα δεδομένα και τις πραγματικότητες της ελληνικής περίπτωσης, ένα έλλειμμα το οποίο, δυστυχώς, οδηγεί σε προβληματικές πολιτικές επιλογές».

Σύμφωνα με τον κ. Κορκίδη, «παρήγορο είναι το γεγονός ότι, σε αντίθεση με τη σημαντική μείωση του τζίρου αλλά και τα "λουκέτα" στα εμπορικά καταστήματα, παρατηρείται μια οριακή αύξηση της απασχόλησης κατά 0,3% έναντι της μείωσης 1,7% την προηγούμενη χρονιά».

«Το εμπόριο δείχνει μια αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα στην κρίση, πράγμα που επιβεβαιώνει η Έρευνα Εργατικού Δυναμικού (Β' Τρίμηνο) και δικαιώνει την πάγια θέση της ΕΣΕΕ για την κεντρική θέση της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας σε οποιονδήποτε αναπτυξιακό σχεδιασμό» κατέληξε ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ.

Μεσσηνιακές εφημερίδες της 17ης Σεπτεμβρίου 2010

Κλικ στα πρωτοσέλιδα για μεγάλο μέγεθος.
Τώρα και με τρόπο που δεν θα σας βγάζει pop up παράθυρα διαφημίσεων.




Σημείωση:
Ο Μεσσηνιακός Λόγος είναι εβδομαδιαία εφημερίδα και κυκλοφορεί κάθε Πέμπτη