Δευτέρα 17 Μαΐου 2010

Πανελλαδικές 2010: Τα θέματα Βιολογίας γενικής παιδείας.

ΘΕΜΑ Α
Να γράψετε στο τετράδιό σας τον αριθμό καθεμιάς από τις παρακάτω ημιτελείς προτάσεις Α1 έως Α5 και δίπλα το γράμμα που αντιστοιχεί στη λέξη ή στη φράση, η οποία συμπληρώνει σωστά την ημιτελή πρόταση.
Α1 Η πενικιλίνη παράγεται από
α. βακτήριο
β. μύκητα
γ. πρωτόζωο
δ. ιό
Μονάδες 5
Α2 Το τοξόπλασμα είναι
α. βακτήριο
β. δερματόφυτο
γ. πρωτόζωο
δ. ιός
Μονάδες 5
Α3 Μικροοργανισμοί του εδάφους που .........

τρέφονται με νεκρή οργανική ύλη είναι οι
α. παραγωγοί
β. καταναλωτές πρώτης τάξης
γ. αποικοδομητές
δ. αυτότροφοι οργανισμοί
Μονάδες 5
Α4 Τα βακτήρια διαθέτουν
α. έλυτρο
β. ψευδοπόδια
γ. πυρήνα
δ. κυτταρικό τοίχωμα
Μονάδες 5

ΑΡΧΗ 2ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ

Α5 Η παθητική ανοσία αποκτάται με
α. ορό αντισωμάτων
β. αντιβιοτικό
γ. εμβόλιο
δ. προπερδίνη
Μονάδες 5
ΘΕΜΑ Β
Β1 Ποια χαρακτηριστικά παραδείγματα αποδεικνύουν πως τα μεσογειακά οικοσυστήματα μπορούν να επανακάμψουν μετά από πυρκαγιά, σε χρονικό διάστημα λιγότερο από δέκα χρόνια.
Μονάδες 6
Β2 Οι μύκητες αναπαράγονται και με εκβλάστηση. Να περιγράψετε αυτή τη διαδικασία.
Μονάδες 5
Β3 Να γράψετε στο τετράδιό σας τα γράμματα της Στήλης Ι και δίπλα σε κάθε γράμμα τον αριθμό της Στήλης ΙΙ, που αντιστοιχεί στη σωστή απάντηση. Δύο στοιχεία της Στήλης ΙΙ περισσεύουν.
ΣΤΗΛΗ Ι
ΣΤΗΛΗ ΙΙ
α. Διοξείδιο του άνθρακα
1. Φωτοχημικό νέφος
β. Χλωροφθοράνθρακες
2. Βιοσυσσώρευση
γ. Νιτρικά και φωσφορικά άλατα
3. Ευτροφισμός
δ. Μονοξείδιο του άνθρακα και το νιτρικό υπεροξυακετύλιο (ΡΑΝ)
4. Αποψίλωση
5. Φαινόμενο θερμοκηπίου
6. Εξασθένηση της στιβάδας του όζοντος
Μονάδες 8
Β4 Να εξηγήσετε τα δύο χαρακτηριστικά που διαθέτουν οι μηχανισμοί ειδικής άμυνας που τους κάνουν να ξεχωρίζουν από τους μηχανισμούς μη ειδικής άμυνας.
Μονάδες 6

ΑΡΧΗ 3ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ

ΘΕΜΑ Γ
Γ1 Να εξηγήσετε πώς η αμειψισπορά αποτελεί οικολογικό τρόπο εμπλουτισμού του εδάφους με άζωτο.
Μονάδες 8
Γ2 Τι ονομάζεται διαπνοή και ποιος είναι ο ρόλος της;
Μονάδες 8
Γ3 Αν το δέρμα ενός ανθρώπου τραυματιστεί από ένα αιχμηρό αντικείμενο και κάποιοι παθογόνοι μικροοργανισμοί καταφέρουν να εισβάλουν στον οργανισμό του ανθρώπου από το τραύμα, εκδηλώνεται στη συγκεκριμένη περιοχή φλεγμονή. Στη φλεγμονή μεταξύ των άλλων προκαλείται τοπικό οίδημα και σχηματίζονται ινώδες και πύον. Να εξηγήσετε γιατί σχηματίζεται το ινώδες (μονάδες 3), πώς δρα το πλάσμα στη συγκεκριμένη περιοχή (μονάδες 3) και από τι σχηματίζεται το πύον (μονάδες 3).
Μονάδες 9
ΘΕΜΑ Δ
Σε μια βραχονησίδα του Αιγαίου υπάρχουν πολλά θαμνώδη φυτά. Την άνοιξη τα φυτά ανθίζουν και εμφανίζονται κίτρινα λουλούδια. Την ίδια εποχή εμφανίζονται και πεταλούδες που τρέφονται από τα λουλούδια. Στην βραχονησίδα ζουν και εντομοφάγα πτηνά που τρέφονται με πεταλούδες. Ο πληθυσμός των πεταλούδων εμφανίζει πολύ περισσότερα κίτρινα άτομα και λιγότερα ιώδη (μωβ) άτομα.
Δ1 Να διατυπώσετε την έννοια του είδους, όσον αφορά τους φυτικούς και ζωϊκούς οργανισμούς που αναφέρονται στο οικοσύστημα της βραχονησίδας.
Μονάδες 7
Δ2 Να εξηγήσετε γιατί οι κίτρινες πεταλούδες είναι πολύ περισσότερες από τις ιώδεις (μωβ) πεταλούδες.
Μονάδες 8
Δ3 Να εξηγήσετε πώς θα δράσει η φυσική επιλογή στη σύσταση του πληθυσμού των πεταλούδων ως προς το χρωματισμό τους, εάν παρατηρηθεί μεταβολή του χρώματος των λουλουδιών από κίτρινο σε ιώδες (μωβ).
Μονάδες 10

ΑΡΧΗ 4ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ

ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟΥΣ
1. Στο τετράδιο να γράψετε μόνο τα προκαταρκτικά (ημερομηνία, εξεταζόμενο μάθημα). Να μην αντιγράψετε τα θέματα στο τετράδιο.
2. Να γράψετε το ονοματεπώνυμό σας στο πάνω μέρος των φωτοαντιγράφων, αμέσως μόλις σας παραδοθούν. Καμιά άλλη σημείωση δεν επιτρέπεται να γράψετε.
Κατά την αποχώρησή σας να παραδώσετε μαζί με το τετράδιο και τα φωτοαντίγραφα.
3. Να απαντήσετε στο τετράδιό σας σε όλα τα θέματα.
4. Να γράψετε τις απαντήσεις σας μόνο με μπλε ή μαύρο στυλό διαρκείας και μόνον ανεξίτηλης μελάνης.
5. Κάθε απάντηση επιστημονικά τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή.
6. Διάρκεια εξέτασης: τρεις (3) ώρες μετά τη διανομή των φωτοαντιγράφων.
7. Χρόνος δυνατής αποχώρησης: 10.00 π.μ.
ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ
ΤΕΛΟΣ ΜΗΝΥΜΑΤΟΣ

8 σχόλια:

  1. Γεια! στο τεταρτο θεμα στην Δ3 επρεπε να γραψουμε τισ παρατηρησεις και τα συμπερασματα του Δαρβινου οπωσ τα εχει στ βιβλιο ή να εξηγησουμε το φαινομενο με δικα μασ λογια?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΕΓΡΑΦΕΣ ΕΙΤΕ ΤΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΤΟΥ ΔΑΡΒΙΝΟΥ ΓΙΑ ΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΕΠΙΛΟΓΗ, ΕΙΤΕ ΑΠΟ ΤΟ ΜΕΛΑΝΙΣΜΟ (ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΑΝΑΦΕΡΕΙΣ ΤΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΕΦ'ΟΣΟΝ ΔΕΝ ΕΠΡΟΚΕΙΤΟ ΓΙΑ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΡΥΠΑΝΣΗ) ΜΕ ΔΙΚΑ ΣΟΥ ΛΟΓΙΑ. ΑΝ ΤΟ ΤΕΚΜΗΡΙΩΝΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΣΤΗΡΙΖΕΣ ΗΤΑΝ ΣΩΣΤΟ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. sto d1 grafame ektos apo tn paragrafo me t eidos k tn pisw sel. pou elege g mei3iologika/tupologika krithria?

    k st g1 telika sundiastiko m psuxan8h??

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ston pinaka gia thn antistixish pia htan ta swsta telika???

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. οι απαντήσεις είναι εδώ http://www.slap.gr/wp-content/uploads/kplrna_biology_apantiseis.pdf

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ΕΓΡΑΦΕΣ ΜΟΝΑΧΑ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΙΞΙΟΛΟΓΙΚΟ ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΚΑΙ ΤΟ ΕΙΔΟΣ. ΟΧΙ ΤΥΠΟΛΟΓΙΚΟ. ΣΤΟ Γ1 ΕΓΡΑΦΕΣ ΤΗΝ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟ ΓΙΑ ΤΑ ΨΥΧΑΝΘΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΜΕΙΨΙΣΠΟΡΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. ΠΩΣ ΣΑΣ ΦΑΝΗΚΑΝ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ//? ΕΥΚΟΛΑ Η ΔΥΣΚΟΛΑ? ΛΙΓΟ ΤΟ Δ1 ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΞΕΚΑΘΑΡΟ.......

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. το Γ1 ηταν καπωσ ασαφησ!! ηθελε κ κατι αλλο εκτοσ απο την αμειψισπορα το οποιο δεν μασ το ζηταγαν καν!! αλλα αν δειτε τις σαπαντησεις θα το διαπιστωσετε!! κριμα,χαμενεσ μοναδεσ!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Προσοχή στον τρόπο που σχολιάζετε. Σχόλια που δεν θα σέβονται τον χώρο που φιλοξενούνται ή άλλους θα σβήνονται ΤΕΛΕΙΩΣ.