Ανάμεσα στα τοπικά προϊόντα με δυναμική και προοπτικές βρίσκεται και το μεσσηνιακό κρασί. Πώς τα πάει, όμως, αυτή την εποχή της κρίσης; Τρεις οινοποιοί από τη Μεσσηνία μίλησαν στο «Θ» για την παραγωγή της φετινής χρονιάς, την ποιότητα και τη διάθεση του προϊόντος στην εσωτερική αγορά, αλλά και τη διεθνή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΤΣΑΒΟΛΑΚΗΣ
«Στην Ελλάδα μειώθηκε η κατανάλωση στις ταβέρνες, αυξήθηκε στο σπίτι»
«Φέτος, η παραγωγή στη Μεσσηνία ήταν .........
πολύ μικρή, λόγω περονόσπορου. Χάλασε κάποια σταφύλια, τα υπόλοιπα όμως, που έμειναν, μοιράστηκαν την παραγωγή του κάθε κλήματος, οπότε η ποιότητα είναι καλύτερη» μας λέει ο οινοποιός Γιάννης Τσαβολάκης, ο οποίος έχει τη μονάδα του στην περιοχή μεταξύ Καλαμάτας - Μεσσήνης και εξάγει το κρασί του σε Γερμανία, Ολλανδία, Γαλλία και Κίνα. «Με την κρίση οι εξαγωγές πηγαίνουν καλύτερα. Όχι επειδή έχει συμβεί κάτι από μέρους της κυβέρνησης ή οτιδήποτε άλλο, αλλά γιατί τρέχουμε εμείς να βρούμε αγορές. Η αύξηση των εξαγωγών οφείλεται στην ιδιωτική πρωτοβουλία και την ποιότητα του προϊόντος. Γιατί, με το ευρώ, είμαστε δυστυχώς πανάκριβοι για όλο τον κόσμο».
Εσωτερική κατανάλωση: «Ούτε και η εσωτερική κατανάλωση έχει μειωθεί λόγω κρίσης. Μπορώ να πω ότι έχει αυξηθεί κιόλας, ωστόσο υπάρχει μείωση στις ταβέρνες. Η κατανάλωση γίνεται πια ιδιωτικά, στα σπίτια. Ο κόσμος κάνει παρέες στο σπίτι. Έχει γυρίσει μερικές δεκαετίες πριν, τότε που δεν πήγαινε έξω με παρέες. Το βλέπω από το κατάστημα λιανικής. Γιατί, αν έρθει να πάρει από εδώ το κρασί, θα δώσει 1,5 ευρώ το κιλό, ενώ, αν το πιει στην ταβέρνα, θα το πληρώσει 8 ευρώ, ξέχωρα από τα άλλα έξοδα».
Στο ερώτημα, εάν η κρίση έχει στρέψει τον κόσμο στο «χύμα», επειδή είναι πιο οικονομικό, ο κ. Τσαβολάκης απαντά: «Υπάρχει και το επώνυμο “χύμα”. Οι συσκευασίες των 10, των 20 ή των 5 λίτρων, θεωρείται ότι έχουν αντικαταστήσει το “χύμα”. Είναι μεν “χύμα”, αλλά επώνυμο, πιστοποιημένο, όπως και το εμφιαλωμένο. Δεν είναι το άσχετο “χύμα”, που το πουλάει ο άλλος χωρίς ετικέτα. Όταν αγοράζεις κρασί από τον καθέναν, που δε γνωρίζεις πώς το έχει φτιάξει και τι του έχει βάλει μέσα, είναι έγκλημα, γιατί δεν ξέρεις τι πίνεις. Αντίθετα, νιώθεις ασφάλεια όταν παίρνεις ένα επώνυμο προϊόν, που προέρχεται από μια επιχείρηση η οποία ελέγχεται, έχει haccp, iso, άδεια λειτουργίας, άδειες εμφιάλωσης, όλες τις προδιαγραφές, τις οποίες για να λάβει πρέπει να είναι εντάξει».
ΘΑΝΑΣΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΠΟΥΛΟΣ
«Τα ελληνικά εστιατόρια προτείνουν
χύμα ως φθηνότερο»
«Η ποιότητα φέτος είναι πολύ καλή, αλλά η παραγωγή μειωμένη. Επειδή τα περισσότερα αμπέλια είχαν αρρωστήσει, λόγω περονόσπορου, ήθελε μεγάλη προσοχή» αναφέρει ο οινοποιός Θανάσης Αποστολόπουλος από τις Ράχες Κυπαρισσίας. «Εμάς, βέβαια, στην περιοχή μας, είχαν προσέξει τα ραντίσματα και είχαμε καλή παραγωγή και πολύ καλή ποιότητα σταφυλιού, οπότε και κρασιού».
Τα κρασιά του κτήματος Αποστολόπουλου διατίθενται στο Νομό Μεσσηνίας και στην Αθήνα. «Τώρα με την κρίση, βλέπουμε μείωση στην κατανάλωση, η αγορά δεν παίρνει, είναι μειωμένη η ζήτηση, αλλά το παλεύουμε. Αν δεν υπήρχε η κρίση, θα ήμασταν πολύ καλύτερα. Ο κόσμος δε βγαίνει πια στα εστιατόρια και αυτό έχει αντανάκλαση και στο φαγητό και στις μειωμένες πωλήσεις κρασιού για εμάς. Επίσης, τα μαγαζιά στρέφονται στο να πουλάνε “χύμα”, το οποίο είναι πιο φθηνό, για να μη δίνουν μεγάλους λογαριασμούς. Προτείνουν λοιπόν “χύμα”, οπότε έχουμε δύο φορές κρίση. Βέβαια, εκτός από τυποποιημένο σε μπουκάλι, κάνουμε και σε ασκούς, ροζέ και κόκκινο. Επίσης, έχουμε δύο σειρές, μία βιολογική και μία συμβατική. Το βιολογικό, αν και ακριβότερο, πάει καλύτερα από το συμβατικό».
Το μέλλον για το μεσσηνιακό κρασί: «Το προϊόν είναι ποιοτικό. Ιδιαίτερα τα κόκκινα της Τριφυλίας είναι από τα καλύτερα κρασιά στην Ελλάδα. Όμως, μέσα σε αυτή την κρίση που είμαστε, δεν μπορώ να πω και πολλά για το μέλλον. Δε βλέπω να βελτιώνεται η κατάσταση. Είναι δύσκολα τα πράγματα. Για εκείνους που κάνουν εξαγωγές, ίσως είναι καλύτερα. Με τις εξαγωγές, αν έχεις αγορά, διορθώνεται κάπως η κατάσταση».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ
«Με την κρίση υπάρχει πρόβλημα,
αλλά οι εξαγωγές πάνε καλύτερα»
«Η ποιότητα σε γενικές γραμμές είναι καλή, αλλά δεν υπάρχει πρώτη ύλη. Στην περιοχή μας η παραγωγή ήταν μειωμένη περίπου 50-60%, λόγω ζημιών από περονόσπορο και αφορίας, δηλαδή δε γέννησαν τα σταφύλια, δεν ήταν καλή χρονιά που λέμε» επισημαίνει ο οινοποιός Δημήτρης Παναγιωτόπουλος από τον Πύργο Τριφυλίας, ενώ προσθέτει:
«Πρόβλημα υπάρχει ευρύτερα με την κρίση. Δεν κινείται τίποτα και από τη στιγμή που δεν κινείται τίποτα, δυσκολεύουν τα πράγματα σε όλους τους τομείς. Για τον καταναλωτή στο να αγοράσει προϊόν, για εμάς τα οινοποιεία στο να αγοράσουμε πρώτη ύλη, η οποία ήδη έχει ακριβύνει φέτος αισθητά. Αλλά αυτό είναι θετικό, γιατί και ο παραγωγός πρέπει να πάρει λεφτά, γιατί, αν δεν πάρει λεφτά, δε θα υπάρχουν αμπέλια. Και πρέπει να υπάρχει κίνητρο για τον παραγωγό, ώστε να καλλιεργήσει πιο εντατικά, πιο σωστά και πιο σοβαρά».
Σχετικά με την κρίση και την εσωτερική κατανάλωση: «Έχουμε και φθηνούς κωδικούς στην αγορά, δε διαθέτουμε μόνο ακριβά κρασιά. Έχω και κρασί ακριβό, αλλά έχω και κρασί με 3 ευρώ το μπουκάλι. Ωστόσο, τα ακριβά δεν πάνε μόνο στο εξωτερικό, τα προτιμούν και οι Μεσσήνιοι, αλλά και ευρύτερα στην Ελλάδα».
Εξαγωγές: «Υπάρχει ενδιαφέρον από διάφορες χώρες, όπως Κίνα και άλλες ασιατικές, αλλά αυτές δεν είναι εύκολες αγορές. Στην Ευρώπη είναι πιο εύκολες, γνωρίζουν τι ζητάνε, που είναι βασικό. Οι άλλοι δε γνωρίζουν, προσπαθούν να μάθουν, αλλά δεν είναι τόσο εύκολο. Οι Ευρωπαίοι γνωρίζουν περισσότερο το κρασί, τόσο οι εισαγωγείς όσο και το κοινό. Στην Κίνα, όμως, πιστεύω θα μάθουν γρήγορα, και αυτό θα είναι καλό, γιατί αυτές οι καινούργιες αγορές θα βοηθήσουν όλους. Γενικά, οι εξαγωγές πάνε καλύτερα. Γιατί, πλέον τα προϊόντα αναδεικνύονται πιο σοβαρά προς τα έξω. Τα λαμβάνουν υπόψη πιο σοβαρά και οι άλλες χώρες που κάνουν εισαγωγές, γιατί είναι αξιόπιστα και πολύ καλά ποιοτικώς. Αυτό φαίνεται και από όλα τα ελληνικά κρασιά, γιατί οι διακρίσεις που παίρνουν στο εξωτερικό είναι σοβαρές και πολλές. Οπότε, γιατί να μην μπορούν να σταθούν άνετα, και ειδικότερα τα μεσσηνιακά, στο εξωτερικό; Δεν έχουν να ζηλέψουν κάτι από την Αυστραλία, τη Γαλλία, την Ιταλία, την Πορτογαλία ή την Καλιφόρνια της Αμερικής, χώρες με μεγάλο μερίδιο στην παγκόσμια αγορά. Κάθε χρόνο το ενδιαφέρον από το εξωτερικό για τα ελληνικά κρασιά μεγαλώνει».
ΘΑΡΡΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Προσοχή στον τρόπο που σχολιάζετε. Σχόλια που δεν θα σέβονται τον χώρο που φιλοξενούνται ή άλλους θα σβήνονται ΤΕΛΕΙΩΣ.