Σύμφωνα με νέα μελέτη που παρουσιάστηκε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, η Ελλάδα θα βρίσκεται ανάμεσα στους «χαμένους» της μεταρρύθμισης της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής. Χαρακτηριστικό είναι ότι σε όλα τα σενάρια που εξετάζονται, η Ελλάδα φιγουράρει ψηλά στον κατάλογο των χωρών εκείνων που παρουσιάζουν απώλειες του εθνικού φακέλου που ξεπερνούν το 5%.
Σε νέα έρευνα, με τίτλο ........
«Η ΚΑΠ στον Κοινοτικό Προϋπολογισμό: Νέοι στόχοι και δημοσιονομικές αρχές για την αναθεώρηση του αγροτικού προϋπολογισμού μετά το 2013» εξετάζεται το μέλλον των ενισχύσεων, λαμβάνοντας υπόψη όχι μόνο τα νέα κριτήρια που θα εφαρμοστούν μετά το 2013 για την ανακατανομή των πόρων ανάμεσα στα κράτη μέλη, αλλά και την πιθανή μεταβολή του συνολικού προϋπολογισμού της ΚΑΠ, θέμα που συνδέεται με τη γενικότερη συζήτηση για το δημοσιονομικό πλαίσιο της Ε.Ε.
Τα πιο συντηρητικά σενάρια που ακούγονται προς το παρόν, σχετικά με την κατανομή των ενισχύσεων της νέας ΚΑΠ, είναι ευνοϊκότερα για τα νέα κράτη μέλη, ενώ τα πιο ριζικά έχουν θετικά αποτελέσματα για ορισμένα παλιά κράτη μέλη. Ωστόσο, όλα τα σενάρια κατατάσσουν την Ελλάδα στους «χαμένους» της μεταρρύθμισης.
Μπορεί η νέα μελέτη να μη δίνει συγκεκριμένους αριθμούς για το πώς θα διαμορφωθούν οι ενισχύσεις στη χώρα μας, όμως έρχεται να προστεθεί στις μελέτες που προβλέπουν μείωση των ενισχύσεων για τους Έλληνες αγρότες. Ανάλογη μελέτη που δημοσιοποιήθηκε στα μέσα Μαρτίου, την οποία παρουσίασε η εφημερίδα Agrenda, προέβλεπε για την Ελλάδα μέσο όρο άμεσων ενισχύσεων ανάμεσα στα 37,3 και τα 31,7 ευρώ ανά στρέμμα, μειωμένο κατά 2,8% έως 18% σε σχέση με τα σημερινά επίπεδα.
Βέβαια, πέρα από το θέμα του ύψους του εθνικού φακέλου της χώρας μας, εξίσου σημαντική είναι η αξιοποίηση των κονδυλίων για την ανάπτυξη της αγροτικής παραγωγής, θέμα στο οποίο οι επιδόσεις της Ελλάδας έχουν μεγάλα περιθώρια βελτίωσης.
Έτσι, στα πλαίσια της μεταρρύθμισης, έχει ανοίξει επιπλέον, από την Κομισιόν και τον αρμόδιο επίτροπο, η συζήτηση για την εισαγωγή ανώτατου ορίου στις αγροτικές ενισχύσεις που θα λαμβάνουν οι μεγάλες αγροτικές εκμεταλλεύσεις μετά το 2013, ώστε τα χρήματα να επενδύονται στην αγροτική οικονομία. Μάλιστα, υπάρχει η συζήτηση ώστε οι πόροι που προκύπτουν από την επιβολή του πλαφόν να παραμένουν στο ίδιο κράτος μέλος για να χρησιμοποιηθούν για επενδύσεις εκσυγχρονισμού και καινοτομίας, οι οποίες θα ωφελήσουν όλες τις αγροτικές εκμεταλλεύσεις.
Όσον αφορά τη χώρα μας, διαθέτει το δεύτερο χαμηλότερο ποσοστό αγροτικών εκμεταλλεύσεων άνω των 1000 στρεμμάτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ενώ μόλις το 20% των αγροτικών εκμεταλλεύσεων ξεπερνούν τα 640 στρέμματα και, συνεπώς, θεωρούνται «μεγάλες». Επιπλέον, σύμφωνα με συμπεράσματα διαφόρων μελετών, οι μικρές αγροτικές εκμεταλλεύσεις στη χώρα μας έχουν υπερδιπλάσιο περιθώριο κέρδους ανά στρέμμα σε σχέση με τις μεγάλες, γεγονός που πιθανόν να καταδεικνύει την κατεύθυνση που μπορεί να διατεθεί το χρηματικό απόθεμα που θα δημιουργηθεί. Κατόπιν αυτών,
Ερωτάται ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων
Ποιες είναι οι προβλέψεις της κυβέρνησης σχετικά με τις ενισχύσεις που θα λαμβάνει η χώρα μας, από την εφαρμογή της νέας ΚΑΠ;
Ποιες είναι οι προθέσεις της κυβέρνησης, σχετικά με την εισαγωγή ανωτάτου ορίου στις αγροτικές ενισχύσεις που λαμβάνουν οι μεγάλες αγροτικές εκμεταλλεύσεις;
Προτίθεται η κυβέρνηση, στο σχεδιασμό της για τη νέα ΚΑΠ, να αξιοποιήσει αποθεματικά για επενδύσεις εκσυγχρονισμού και καινοτομίας;
Με ποιες πρωτοβουλίες προτίθεται η κυβέρνηση να τονώσει το πραγματικό κέρδος των μικρών αγροτικών εκμεταλλεύσεων και να αξιοποιήσει το μεγάλο περιθώριο κέρδους που εμφανίζουν;
Η ερωτώσα βουλευτής,
Νάντια Ι. Γιαννακοπούλου
αρχισαμε παλι,τοσο καιρο που ησουνα ναντια...?
ΑπάντησηΔιαγραφή