UPDATE
Δείτε τα αποτελέσματα στην βιολογία
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ
Δευτέρα 17 Μαΐου 2010
Σκληρή απάντηση του Δήμου Φιλιατρών για τον Καλλικράτη
Στην ανακοίνωση του ο Δήμος Φιλιατρών αναφέρει.:
Είναι ντροπή για τη δημοκρατία, στην οποίαν, όπως ξέρουμε, αποφασίζουν οι πλειοψηφίες, να αγνοούνται οι αποφάσεις των Δημοτικών Συμβουλίων των δύο μεγαλύτερων πόλεων μετά την Καλαμάτα στο Νομό Μεσσηνίας.
Θα ανατρέξουμε στα λεξικά, για να ξαναμάθουμε το περιεχόμενο των λέξεων διαβούλευση, δημοκρατία και φασισμός.
Τα Φιλιατρά, αν συμβεί τελικά η δημιουργία του Δήμου που προτείνει η Κυβέρνηση, δεν θα ξεχάσουν ποτέ αυτούς που θέλουν να τα σβήσουν από το χάρτη. Το αίσθημα της αδικίας είναι διάχυτο στην πόλη και οι υπεύθυνοι καλό είναι να θυμούνται ότι κάθε έγκλημα έχει και την τιμωρία του.
Για την παράταξη της πλειοψηφίας του Δήμου Φιλιατρών
Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ
ΑΛΚΗΣ Π. ΞΥΓΚΑΣ
Πανελλαδικές 2010: Τα θέματα Βιολογίας γενικής παιδείας.
ΘΕΜΑ Α
Να γράψετε στο τετράδιό σας τον αριθμό καθεμιάς από τις παρακάτω ημιτελείς προτάσεις Α1 έως Α5 και δίπλα το γράμμα που αντιστοιχεί στη λέξη ή στη φράση, η οποία συμπληρώνει σωστά την ημιτελή πρόταση.
Α1 Η πενικιλίνη παράγεται από
α. βακτήριο
β. μύκητα
γ. πρωτόζωο
δ. ιό
Μονάδες 5
Α2 Το τοξόπλασμα είναι
α. βακτήριο
β. δερματόφυτο
γ. πρωτόζωο
δ. ιός
Μονάδες 5
Α3 Μικροοργανισμοί του εδάφους που .........
τρέφονται με νεκρή οργανική ύλη είναι οι
α. παραγωγοί
β. καταναλωτές πρώτης τάξης
γ. αποικοδομητές
δ. αυτότροφοι οργανισμοί
Μονάδες 5
Α4 Τα βακτήρια διαθέτουν
α. έλυτρο
β. ψευδοπόδια
γ. πυρήνα
δ. κυτταρικό τοίχωμα
Μονάδες 5
ΑΡΧΗ 2ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ
Α5 Η παθητική ανοσία αποκτάται με
α. ορό αντισωμάτων
β. αντιβιοτικό
γ. εμβόλιο
δ. προπερδίνη
Μονάδες 5
ΘΕΜΑ Β
Β1 Ποια χαρακτηριστικά παραδείγματα αποδεικνύουν πως τα μεσογειακά οικοσυστήματα μπορούν να επανακάμψουν μετά από πυρκαγιά, σε χρονικό διάστημα λιγότερο από δέκα χρόνια.
Μονάδες 6
Β2 Οι μύκητες αναπαράγονται και με εκβλάστηση. Να περιγράψετε αυτή τη διαδικασία.
Μονάδες 5
Β3 Να γράψετε στο τετράδιό σας τα γράμματα της Στήλης Ι και δίπλα σε κάθε γράμμα τον αριθμό της Στήλης ΙΙ, που αντιστοιχεί στη σωστή απάντηση. Δύο στοιχεία της Στήλης ΙΙ περισσεύουν.
ΣΤΗΛΗ Ι
ΣΤΗΛΗ ΙΙ
α. Διοξείδιο του άνθρακα
1. Φωτοχημικό νέφος
β. Χλωροφθοράνθρακες
2. Βιοσυσσώρευση
γ. Νιτρικά και φωσφορικά άλατα
3. Ευτροφισμός
δ. Μονοξείδιο του άνθρακα και το νιτρικό υπεροξυακετύλιο (ΡΑΝ)
4. Αποψίλωση
5. Φαινόμενο θερμοκηπίου
6. Εξασθένηση της στιβάδας του όζοντος
Μονάδες 8
Β4 Να εξηγήσετε τα δύο χαρακτηριστικά που διαθέτουν οι μηχανισμοί ειδικής άμυνας που τους κάνουν να ξεχωρίζουν από τους μηχανισμούς μη ειδικής άμυνας.
Μονάδες 6
ΑΡΧΗ 3ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ
ΘΕΜΑ Γ
Γ1 Να εξηγήσετε πώς η αμειψισπορά αποτελεί οικολογικό τρόπο εμπλουτισμού του εδάφους με άζωτο.
Μονάδες 8
Γ2 Τι ονομάζεται διαπνοή και ποιος είναι ο ρόλος της;
Μονάδες 8
Γ3 Αν το δέρμα ενός ανθρώπου τραυματιστεί από ένα αιχμηρό αντικείμενο και κάποιοι παθογόνοι μικροοργανισμοί καταφέρουν να εισβάλουν στον οργανισμό του ανθρώπου από το τραύμα, εκδηλώνεται στη συγκεκριμένη περιοχή φλεγμονή. Στη φλεγμονή μεταξύ των άλλων προκαλείται τοπικό οίδημα και σχηματίζονται ινώδες και πύον. Να εξηγήσετε γιατί σχηματίζεται το ινώδες (μονάδες 3), πώς δρα το πλάσμα στη συγκεκριμένη περιοχή (μονάδες 3) και από τι σχηματίζεται το πύον (μονάδες 3).
Μονάδες 9
ΘΕΜΑ Δ
Σε μια βραχονησίδα του Αιγαίου υπάρχουν πολλά θαμνώδη φυτά. Την άνοιξη τα φυτά ανθίζουν και εμφανίζονται κίτρινα λουλούδια. Την ίδια εποχή εμφανίζονται και πεταλούδες που τρέφονται από τα λουλούδια. Στην βραχονησίδα ζουν και εντομοφάγα πτηνά που τρέφονται με πεταλούδες. Ο πληθυσμός των πεταλούδων εμφανίζει πολύ περισσότερα κίτρινα άτομα και λιγότερα ιώδη (μωβ) άτομα.
Δ1 Να διατυπώσετε την έννοια του είδους, όσον αφορά τους φυτικούς και ζωϊκούς οργανισμούς που αναφέρονται στο οικοσύστημα της βραχονησίδας.
Μονάδες 7
Δ2 Να εξηγήσετε γιατί οι κίτρινες πεταλούδες είναι πολύ περισσότερες από τις ιώδεις (μωβ) πεταλούδες.
Μονάδες 8
Δ3 Να εξηγήσετε πώς θα δράσει η φυσική επιλογή στη σύσταση του πληθυσμού των πεταλούδων ως προς το χρωματισμό τους, εάν παρατηρηθεί μεταβολή του χρώματος των λουλουδιών από κίτρινο σε ιώδες (μωβ).
Μονάδες 10
ΑΡΧΗ 4ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ
ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟΥΣ
1. Στο τετράδιο να γράψετε μόνο τα προκαταρκτικά (ημερομηνία, εξεταζόμενο μάθημα). Να μην αντιγράψετε τα θέματα στο τετράδιο.
2. Να γράψετε το ονοματεπώνυμό σας στο πάνω μέρος των φωτοαντιγράφων, αμέσως μόλις σας παραδοθούν. Καμιά άλλη σημείωση δεν επιτρέπεται να γράψετε.
Κατά την αποχώρησή σας να παραδώσετε μαζί με το τετράδιο και τα φωτοαντίγραφα.
3. Να απαντήσετε στο τετράδιό σας σε όλα τα θέματα.
4. Να γράψετε τις απαντήσεις σας μόνο με μπλε ή μαύρο στυλό διαρκείας και μόνον ανεξίτηλης μελάνης.
5. Κάθε απάντηση επιστημονικά τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή.
6. Διάρκεια εξέτασης: τρεις (3) ώρες μετά τη διανομή των φωτοαντιγράφων.
7. Χρόνος δυνατής αποχώρησης: 10.00 π.μ.
ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ
ΤΕΛΟΣ ΜΗΝΥΜΑΤΟΣ
Να γράψετε στο τετράδιό σας τον αριθμό καθεμιάς από τις παρακάτω ημιτελείς προτάσεις Α1 έως Α5 και δίπλα το γράμμα που αντιστοιχεί στη λέξη ή στη φράση, η οποία συμπληρώνει σωστά την ημιτελή πρόταση.
Α1 Η πενικιλίνη παράγεται από
α. βακτήριο
β. μύκητα
γ. πρωτόζωο
δ. ιό
Μονάδες 5
Α2 Το τοξόπλασμα είναι
α. βακτήριο
β. δερματόφυτο
γ. πρωτόζωο
δ. ιός
Μονάδες 5
Α3 Μικροοργανισμοί του εδάφους που .........
τρέφονται με νεκρή οργανική ύλη είναι οι
α. παραγωγοί
β. καταναλωτές πρώτης τάξης
γ. αποικοδομητές
δ. αυτότροφοι οργανισμοί
Μονάδες 5
Α4 Τα βακτήρια διαθέτουν
α. έλυτρο
β. ψευδοπόδια
γ. πυρήνα
δ. κυτταρικό τοίχωμα
Μονάδες 5
ΑΡΧΗ 2ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ
Α5 Η παθητική ανοσία αποκτάται με
α. ορό αντισωμάτων
β. αντιβιοτικό
γ. εμβόλιο
δ. προπερδίνη
Μονάδες 5
ΘΕΜΑ Β
Β1 Ποια χαρακτηριστικά παραδείγματα αποδεικνύουν πως τα μεσογειακά οικοσυστήματα μπορούν να επανακάμψουν μετά από πυρκαγιά, σε χρονικό διάστημα λιγότερο από δέκα χρόνια.
Μονάδες 6
Β2 Οι μύκητες αναπαράγονται και με εκβλάστηση. Να περιγράψετε αυτή τη διαδικασία.
Μονάδες 5
Β3 Να γράψετε στο τετράδιό σας τα γράμματα της Στήλης Ι και δίπλα σε κάθε γράμμα τον αριθμό της Στήλης ΙΙ, που αντιστοιχεί στη σωστή απάντηση. Δύο στοιχεία της Στήλης ΙΙ περισσεύουν.
ΣΤΗΛΗ Ι
ΣΤΗΛΗ ΙΙ
α. Διοξείδιο του άνθρακα
1. Φωτοχημικό νέφος
β. Χλωροφθοράνθρακες
2. Βιοσυσσώρευση
γ. Νιτρικά και φωσφορικά άλατα
3. Ευτροφισμός
δ. Μονοξείδιο του άνθρακα και το νιτρικό υπεροξυακετύλιο (ΡΑΝ)
4. Αποψίλωση
5. Φαινόμενο θερμοκηπίου
6. Εξασθένηση της στιβάδας του όζοντος
Μονάδες 8
Β4 Να εξηγήσετε τα δύο χαρακτηριστικά που διαθέτουν οι μηχανισμοί ειδικής άμυνας που τους κάνουν να ξεχωρίζουν από τους μηχανισμούς μη ειδικής άμυνας.
Μονάδες 6
ΑΡΧΗ 3ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ
ΘΕΜΑ Γ
Γ1 Να εξηγήσετε πώς η αμειψισπορά αποτελεί οικολογικό τρόπο εμπλουτισμού του εδάφους με άζωτο.
Μονάδες 8
Γ2 Τι ονομάζεται διαπνοή και ποιος είναι ο ρόλος της;
Μονάδες 8
Γ3 Αν το δέρμα ενός ανθρώπου τραυματιστεί από ένα αιχμηρό αντικείμενο και κάποιοι παθογόνοι μικροοργανισμοί καταφέρουν να εισβάλουν στον οργανισμό του ανθρώπου από το τραύμα, εκδηλώνεται στη συγκεκριμένη περιοχή φλεγμονή. Στη φλεγμονή μεταξύ των άλλων προκαλείται τοπικό οίδημα και σχηματίζονται ινώδες και πύον. Να εξηγήσετε γιατί σχηματίζεται το ινώδες (μονάδες 3), πώς δρα το πλάσμα στη συγκεκριμένη περιοχή (μονάδες 3) και από τι σχηματίζεται το πύον (μονάδες 3).
Μονάδες 9
ΘΕΜΑ Δ
Σε μια βραχονησίδα του Αιγαίου υπάρχουν πολλά θαμνώδη φυτά. Την άνοιξη τα φυτά ανθίζουν και εμφανίζονται κίτρινα λουλούδια. Την ίδια εποχή εμφανίζονται και πεταλούδες που τρέφονται από τα λουλούδια. Στην βραχονησίδα ζουν και εντομοφάγα πτηνά που τρέφονται με πεταλούδες. Ο πληθυσμός των πεταλούδων εμφανίζει πολύ περισσότερα κίτρινα άτομα και λιγότερα ιώδη (μωβ) άτομα.
Δ1 Να διατυπώσετε την έννοια του είδους, όσον αφορά τους φυτικούς και ζωϊκούς οργανισμούς που αναφέρονται στο οικοσύστημα της βραχονησίδας.
Μονάδες 7
Δ2 Να εξηγήσετε γιατί οι κίτρινες πεταλούδες είναι πολύ περισσότερες από τις ιώδεις (μωβ) πεταλούδες.
Μονάδες 8
Δ3 Να εξηγήσετε πώς θα δράσει η φυσική επιλογή στη σύσταση του πληθυσμού των πεταλούδων ως προς το χρωματισμό τους, εάν παρατηρηθεί μεταβολή του χρώματος των λουλουδιών από κίτρινο σε ιώδες (μωβ).
Μονάδες 10
ΑΡΧΗ 4ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ
ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟΥΣ
1. Στο τετράδιο να γράψετε μόνο τα προκαταρκτικά (ημερομηνία, εξεταζόμενο μάθημα). Να μην αντιγράψετε τα θέματα στο τετράδιο.
2. Να γράψετε το ονοματεπώνυμό σας στο πάνω μέρος των φωτοαντιγράφων, αμέσως μόλις σας παραδοθούν. Καμιά άλλη σημείωση δεν επιτρέπεται να γράψετε.
Κατά την αποχώρησή σας να παραδώσετε μαζί με το τετράδιο και τα φωτοαντίγραφα.
3. Να απαντήσετε στο τετράδιό σας σε όλα τα θέματα.
4. Να γράψετε τις απαντήσεις σας μόνο με μπλε ή μαύρο στυλό διαρκείας και μόνον ανεξίτηλης μελάνης.
5. Κάθε απάντηση επιστημονικά τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή.
6. Διάρκεια εξέτασης: τρεις (3) ώρες μετά τη διανομή των φωτοαντιγράφων.
7. Χρόνος δυνατής αποχώρησης: 10.00 π.μ.
ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ
ΤΕΛΟΣ ΜΗΝΥΜΑΤΟΣ
Πανελλαδικές 2010: Τα θέματα στην Φυσική γενικής παιδείας
Δείτε εδώ τα θέματα:
Κλίκ στο διαβάστε περισσότερα
http://www.ypepth.gr/docs/them_fis_gen_c_hmer_no_1006.pdf
Κλίκ στο διαβάστε περισσότερα
http://www.ypepth.gr/docs/them_fis_gen_c_hmer_no_1006.pdf
Πανελλαδικές 2010: Θέματα σε Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής Γενικής Παιδείας
Δείτε εδώ τα θέματα:
Κλίκ στο διαβάστε περισσότερα.
http://www.ypepth.gr/docs/them_mat_gen_c_hmer_no_1006.pdf
Κλίκ στο διαβάστε περισσότερα.
http://www.ypepth.gr/docs/them_mat_gen_c_hmer_no_1006.pdf
Πανελλαδικές 2010: Θέματα στην Ιστορία Γενικής παιδείας
ΟΜΑΔΑ ΠΡΩΤΗ
ΘΕΜΑ Α1
Να δώσετε το περιεχόμενο:
α. της Ιερής Συμμαχίας
β. της Συνθήκης της Λωζάννης
γ. της Δίκης της Νυρεμβέργης
Μονάδες 15
ΘΕΜΑ Α2
Να χαρακτηρίσετε τις προτάσεις που ακολουθούν
γράφοντας στο τετράδιό σας τη λέξη Σωστό ή Λάθος δίπλα
στο γράμμα που αντιστοιχεί στην κάθε πρόταση:
α. Η Επανάσταση της 3ης Σεπτεμβρίου 1843 οδήγησε στην έξωση
του Όθωνα.
β. Η δικτατορία του Μεταξά της 4ης Αυγούστου 1936
κατέλυσε τους δημοκρατικούς θεσμούς της χώρας.
γ. Η Ελλάδα έγινε πλήρες μέλος της Ευρωπαϊκής
Κοινότητας την 1η Ιανουαρίου 1991.
δ. Η Τουρκική εισβολή στην Κύπρο ξεκίνησε στις 20
Ιουλίου 1974.
ε. Ο φιλελευθερισμός, ως πολιτική και οικονομική θεωρία, είχε ως
κύριο εκφραστή του τον Νίτσε.
Μονάδες 10
ΘΕΜΑ Β1 ........
Πώς η ευρωπαϊκή αποικιοκρατία του 19ου αιώνα
ολοκλήρωσε τη διείσδυση του δυτικού ανθρώπου στον
εξωευρωπαϊκό κόσμο;
Μονάδες 12
ΤΕΛΟΣ 1ΗΣ ΑΠΟ 5 ΣΕΛΙΔΕΣ
ΑΡΧΗ 2ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ
ΘΕΜΑ Β2
Να αναφερθείτε στην εκπαιδευτική και οικονομική πολιτική του Χαρίλαου Τρικούπη μέχρι την παραίτησή του από την πρωθυπουργία.
Μονάδες 13
ΟΜΑΔΑ ΔΕΥΤΕΡΗ
ΘΕΜΑ Γ1
Αντλώντας στοιχεία από τα κείμενα που σας δίνονται και με βάση τις ιστορικές σας γνώσεις, να αναφερθείτε στην οικονομική, κοινωνική και εκπαιδευτική πολιτική της Ελλάδας περί τα τέλη της δεκαετίας του 1920.
Μονάδες 25
ΚΕΙΜΕΝΟ Α΄
«Σε σχέση με τη βιομηχανία, η εγκατάσταση μεγάλου αριθμού προσφύγων στα κυριότερα αστικά κέντρα σήμαινε την προσφορά άφθονης φτηνής εργασίας και επιχειρηματικού δυναμικού τη στιγμή που εισέρρεαν στη χώρα μαζικά νέα ξένα κεφάλαια με τη μορφή κρατικών δανείων, διεθνούς βοήθειας για τους πρόσφυγες, ιδιωτικών επενδύσεων για την κατασκευή δημοσίων έργων κλπ. [...] Στο διάστημα 1923-1939 η βιομηχανική παραγωγή διπλασίασε την ιπποδύναμη και την αξία της και τριπλασίασε τον όγκο της. Στη δεκαετία 1928-38 η ηλεκτρική παραγωγή τετραπλασιάστηκε και στην ίδια περίοδο, σύμφωνα με τις στατιστικές των Ηνωμένων Εθνών, η Ελλάδα σημείωσε την υψηλότερη αύξηση βιομηχανικής παραγωγής (65%) μετά τη Σοβιετική Ένωση και την Ιαπωνία».
Ν. Μουζέλης, Οικονομία και Κράτος την εποχή του Βενιζέλου, στο: Μελετήματα γύρω από τον Βενιζέλο και την εποχή του, Αθήνα: Φιλιππότης, 1980, σσ. 9-10.
[Το κείμενο αποδόθηκε στο μονοτονικό, διατηρήθηκε όμως η ορθογραφία του].
ΤΕΛΟΣ 2ΗΣ ΑΠΟ 5 ΣΕΛΙΔΕΣ
ΑΡΧΗ 3ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ
ΚΕΙΜΕΝΟ Β΄
Η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του Ελευθερίου Βενιζέλου (1928)
«Το νέο εκπαιδευτικό σύστημα εκφράζει μια διαφορετική από την προηγούμενη φιλοσοφία και στηρίζεται τόσο σε δομικές μεταβολές (το τετράχρονο δημοτικό - το “σχολείο του λαού”- έγινε εξάχρονο, δόθηκε ιδιαίτερη σημασία στο μάθημα των Νέων Ελληνικών, ενισχύθηκε η διδασκαλία της δημοτικής και αναβαθμίστηκε ο επαγγελματικός κλάδος στη δεύτερη βαθμίδα) όσο και σε λειτουργικές καινοτομίες (προαιρετικά μαθήματα στο Γυμνάσιο, έγκριση πολλών διδακτικών βιβλίων κατά τάξη και μάθημα, “απογεύματα ελευθέρας εργασίας” στα σχολεία).
Αλέξης Δημαράς, «Παιδεία. Συντηρητική αντεπίθεση», στο τεύχος με τίτλο «Η Ελλάδα τον 20ό αιώνα (1920-1930)», Η Καθημερινή, Επτά Ημέρες, 31-10-1999, σ. 29.
ΘΕΜΑ Δ1
Αξιοποιώντας τα στοιχεία που περιέχονται στα παρακάτω κείμενα και τις ιστορικές σας γνώσεις, να αναφερθείτε στο έγκλημα της γενοκτονίας των Εβραίων κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Μονάδες 25
ΚΕΙΜΕΝΟ Α΄
Μαρτυρία Ελληνίδας Εβραίας που επέζησε από το στρατόπεδο του Μπίρκεναου
«Απ’ αυτή τη στιγμή, η ζωή μου στο στρατόπεδο ανοίγει για μένα μιαν άβυσσο στην ανθρώπινη ψυχή, και θα μου αποκαλύψει τον άνθρωπο τελείως γυμνό, όπως φαίνεται να είναι από τη φύση του. Ένα μίγμα καλού και κακού... Το κουδούνι στις 4.30 το πρωί και συγχρόνως τα λουριά... που μας χτύπαγαν αλύπητα τα κορμιά μας, ήταν το καθημερινό πρωινό μας εγερτήριο. Ένα πρόγραμμα αλάνθαστο χωρίς αλλαγή... Αφού γινόταν το προσκλητήριο έξω μάς μοίραζαν για πρωινό ένα σκέτο καφέ, σ’ ένα κύπελο παλιό που ήταν ΤΕΛΟΣ 3ΗΣ ΑΠΟ 5 ΣΕΛΙΔΕΣ
ΑΡΧΗ 4ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ
ένα σκουριασμένο στρατιωτικό σκεύος, από το οποίο πίναμε ανά πέντε ένα αχνιστό νερόζουμο μία μία με τη σειρά μας... Κι ενώ οι θάλαμοι των αερίων δούλευαν συνέχεια και βγάζαν φωτιές και καπνούς, κατάδικοι βιρτουόζοι1 προερχόμενοι από τις μεγαλύτερες πόλεις της Ευρώπης και της Ρωσίας με τα βιολιά τους “Στραντιβάριους” και “Αμάτι” που είχαν κουβαλήσει μαζί τους σ’ αυτό το παραπλανημένο τους ταξίδι, είχαν διαταγή σαν “Κομάντο Ορχήστρας” να μας παίζουν Μότσαρτ ή στρατιωτικά εμβατήρια. Τα πόδια ολονών μας έπρεπε να βαδίζουν στο ρυθμό της μουσικής, ενώ αντίθετα τα χέρια μας παραμένουν ακίνητα καρφωμένα επάνω στο σώμα...».
Μπέρρυ Ναχμία, Κραυγή για το αύριο, Αθήνα: Κάκτος, 1989, σσ. 87-88.
ΚΕΙΜΕΝΟ Β΄
Η τύχη των Εβραίων της Θεσσαλονίκης
«...Το Σάββατο, 14 Μαρτίου του 1943 [...], 2.800 άτομα περίπου συνελήφθησαν και την επόμενη ημέρα εκτοπίστηκαν με τρένο στην Πολωνία, στοιβαγμένοι σε βαγόνια μεταφοράς ζώων, υπό αθλιότατες συνθήκες. Οι ναζί κατέτρεχαν κυρίως τα μικρά παιδιά, αφού ο σχεδιασμός τους προέβλεπε να εμποδιστεί η συνέχεια του εβραϊκού λαού. Είναι γνωστές, από περιγραφές των ελάχιστων επιζώντων, οι εικόνες των υπερπλήρων βαγονιών, με 70-75 άτομα το καθένα, χωρίς καν χώρο να καθίσουν, με ένα βαρέλι νερό για τη διαδρομή και ένα για τις φυσικές τους ανάγκες, και όλ’ αυτά για ταξίδι που διαρκούσε τουλάχιστον τέσσερις ημέρες. Πολλοί πέθαναν στη διαδρομή και τα πτώματα απλώς πετάγονται στην άκρη της γραμμής, όποτε υπήρχε στάση. Οι Έλληνες σιδηροδρομικοί υπάλληλοι ταράχτηκαν από τα όσα είδαν, και φήμες για εξόντωση των Εβραίων άρχισαν να διαρρέουν...».
Κεντρικό Ισραηλιτικό Συμβούλιο της Ελλάδας, Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς, Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, Το Ολοκαύτωμα των Ελλήνων Εβραίων, Αθήνα 2006, σ. 46.
1βιρτουόζοι: δεξιοτέχνες στη μουσική, εδώ βιολιστές ΤΕΛΟΣ 4ΗΣ ΑΠΟ 5 ΣΕΛΙΔΕΣ
ΑΡΧΗ 5ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ
ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟΥΣ
1. Στο τετράδιο να γράψετε μόνο τα προκαταρκτικά (ημερομηνία, εξεταζόμενο μάθημα). Να μην αντιγράψετε τα θέματα στο τετράδιο.
2. Να γράψετε το ονοματεπώνυμό σας στο πάνω μέρος των φωτοαντιγράφων αμέσως μόλις σας παραδοθούν. Δεν επιτρέπεται να γράψετε καμιά άλλη σημείωση. Κατά την αποχώρησή σας να παραδώσετε μαζί με το τετράδιο και τα φωτοαντίγραφα.
3. Να απαντήσετε στο τετράδιό σας σε όλα τα θέματα.
4. Να γράψετε τις απαντήσεις σας μόνο με μπλε ή μαύρο στυλό διαρκείας και μόνον ανεξίτηλης μελάνης.
5. Κάθε απάντηση επιστημονικά τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή.
6. Διάρκεια εξέτασης: τρεις (3) ώρες μετά τη διανομή των φωτοαντιγράφων.
7. Χρόνος δυνατής αποχώρησης: 10.00 π.μ.
KΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ
ΤΕΛΟΣ ΜΗΝΥΜΑΤΟΣ
ΘΕΜΑ Α1
Να δώσετε το περιεχόμενο:
α. της Ιερής Συμμαχίας
β. της Συνθήκης της Λωζάννης
γ. της Δίκης της Νυρεμβέργης
Μονάδες 15
ΘΕΜΑ Α2
Να χαρακτηρίσετε τις προτάσεις που ακολουθούν
γράφοντας στο τετράδιό σας τη λέξη Σωστό ή Λάθος δίπλα
στο γράμμα που αντιστοιχεί στην κάθε πρόταση:
α. Η Επανάσταση της 3ης Σεπτεμβρίου 1843 οδήγησε στην έξωση
του Όθωνα.
β. Η δικτατορία του Μεταξά της 4ης Αυγούστου 1936
κατέλυσε τους δημοκρατικούς θεσμούς της χώρας.
γ. Η Ελλάδα έγινε πλήρες μέλος της Ευρωπαϊκής
Κοινότητας την 1η Ιανουαρίου 1991.
δ. Η Τουρκική εισβολή στην Κύπρο ξεκίνησε στις 20
Ιουλίου 1974.
ε. Ο φιλελευθερισμός, ως πολιτική και οικονομική θεωρία, είχε ως
κύριο εκφραστή του τον Νίτσε.
Μονάδες 10
ΘΕΜΑ Β1 ........
Πώς η ευρωπαϊκή αποικιοκρατία του 19ου αιώνα
ολοκλήρωσε τη διείσδυση του δυτικού ανθρώπου στον
εξωευρωπαϊκό κόσμο;
Μονάδες 12
ΤΕΛΟΣ 1ΗΣ ΑΠΟ 5 ΣΕΛΙΔΕΣ
ΑΡΧΗ 2ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ
ΘΕΜΑ Β2
Να αναφερθείτε στην εκπαιδευτική και οικονομική πολιτική του Χαρίλαου Τρικούπη μέχρι την παραίτησή του από την πρωθυπουργία.
Μονάδες 13
ΟΜΑΔΑ ΔΕΥΤΕΡΗ
ΘΕΜΑ Γ1
Αντλώντας στοιχεία από τα κείμενα που σας δίνονται και με βάση τις ιστορικές σας γνώσεις, να αναφερθείτε στην οικονομική, κοινωνική και εκπαιδευτική πολιτική της Ελλάδας περί τα τέλη της δεκαετίας του 1920.
Μονάδες 25
ΚΕΙΜΕΝΟ Α΄
«Σε σχέση με τη βιομηχανία, η εγκατάσταση μεγάλου αριθμού προσφύγων στα κυριότερα αστικά κέντρα σήμαινε την προσφορά άφθονης φτηνής εργασίας και επιχειρηματικού δυναμικού τη στιγμή που εισέρρεαν στη χώρα μαζικά νέα ξένα κεφάλαια με τη μορφή κρατικών δανείων, διεθνούς βοήθειας για τους πρόσφυγες, ιδιωτικών επενδύσεων για την κατασκευή δημοσίων έργων κλπ. [...] Στο διάστημα 1923-1939 η βιομηχανική παραγωγή διπλασίασε την ιπποδύναμη και την αξία της και τριπλασίασε τον όγκο της. Στη δεκαετία 1928-38 η ηλεκτρική παραγωγή τετραπλασιάστηκε και στην ίδια περίοδο, σύμφωνα με τις στατιστικές των Ηνωμένων Εθνών, η Ελλάδα σημείωσε την υψηλότερη αύξηση βιομηχανικής παραγωγής (65%) μετά τη Σοβιετική Ένωση και την Ιαπωνία».
Ν. Μουζέλης, Οικονομία και Κράτος την εποχή του Βενιζέλου, στο: Μελετήματα γύρω από τον Βενιζέλο και την εποχή του, Αθήνα: Φιλιππότης, 1980, σσ. 9-10.
[Το κείμενο αποδόθηκε στο μονοτονικό, διατηρήθηκε όμως η ορθογραφία του].
ΤΕΛΟΣ 2ΗΣ ΑΠΟ 5 ΣΕΛΙΔΕΣ
ΑΡΧΗ 3ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ
ΚΕΙΜΕΝΟ Β΄
Η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του Ελευθερίου Βενιζέλου (1928)
«Το νέο εκπαιδευτικό σύστημα εκφράζει μια διαφορετική από την προηγούμενη φιλοσοφία και στηρίζεται τόσο σε δομικές μεταβολές (το τετράχρονο δημοτικό - το “σχολείο του λαού”- έγινε εξάχρονο, δόθηκε ιδιαίτερη σημασία στο μάθημα των Νέων Ελληνικών, ενισχύθηκε η διδασκαλία της δημοτικής και αναβαθμίστηκε ο επαγγελματικός κλάδος στη δεύτερη βαθμίδα) όσο και σε λειτουργικές καινοτομίες (προαιρετικά μαθήματα στο Γυμνάσιο, έγκριση πολλών διδακτικών βιβλίων κατά τάξη και μάθημα, “απογεύματα ελευθέρας εργασίας” στα σχολεία).
Αλέξης Δημαράς, «Παιδεία. Συντηρητική αντεπίθεση», στο τεύχος με τίτλο «Η Ελλάδα τον 20ό αιώνα (1920-1930)», Η Καθημερινή, Επτά Ημέρες, 31-10-1999, σ. 29.
ΘΕΜΑ Δ1
Αξιοποιώντας τα στοιχεία που περιέχονται στα παρακάτω κείμενα και τις ιστορικές σας γνώσεις, να αναφερθείτε στο έγκλημα της γενοκτονίας των Εβραίων κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Μονάδες 25
ΚΕΙΜΕΝΟ Α΄
Μαρτυρία Ελληνίδας Εβραίας που επέζησε από το στρατόπεδο του Μπίρκεναου
«Απ’ αυτή τη στιγμή, η ζωή μου στο στρατόπεδο ανοίγει για μένα μιαν άβυσσο στην ανθρώπινη ψυχή, και θα μου αποκαλύψει τον άνθρωπο τελείως γυμνό, όπως φαίνεται να είναι από τη φύση του. Ένα μίγμα καλού και κακού... Το κουδούνι στις 4.30 το πρωί και συγχρόνως τα λουριά... που μας χτύπαγαν αλύπητα τα κορμιά μας, ήταν το καθημερινό πρωινό μας εγερτήριο. Ένα πρόγραμμα αλάνθαστο χωρίς αλλαγή... Αφού γινόταν το προσκλητήριο έξω μάς μοίραζαν για πρωινό ένα σκέτο καφέ, σ’ ένα κύπελο παλιό που ήταν ΤΕΛΟΣ 3ΗΣ ΑΠΟ 5 ΣΕΛΙΔΕΣ
ΑΡΧΗ 4ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ
ένα σκουριασμένο στρατιωτικό σκεύος, από το οποίο πίναμε ανά πέντε ένα αχνιστό νερόζουμο μία μία με τη σειρά μας... Κι ενώ οι θάλαμοι των αερίων δούλευαν συνέχεια και βγάζαν φωτιές και καπνούς, κατάδικοι βιρτουόζοι1 προερχόμενοι από τις μεγαλύτερες πόλεις της Ευρώπης και της Ρωσίας με τα βιολιά τους “Στραντιβάριους” και “Αμάτι” που είχαν κουβαλήσει μαζί τους σ’ αυτό το παραπλανημένο τους ταξίδι, είχαν διαταγή σαν “Κομάντο Ορχήστρας” να μας παίζουν Μότσαρτ ή στρατιωτικά εμβατήρια. Τα πόδια ολονών μας έπρεπε να βαδίζουν στο ρυθμό της μουσικής, ενώ αντίθετα τα χέρια μας παραμένουν ακίνητα καρφωμένα επάνω στο σώμα...».
Μπέρρυ Ναχμία, Κραυγή για το αύριο, Αθήνα: Κάκτος, 1989, σσ. 87-88.
ΚΕΙΜΕΝΟ Β΄
Η τύχη των Εβραίων της Θεσσαλονίκης
«...Το Σάββατο, 14 Μαρτίου του 1943 [...], 2.800 άτομα περίπου συνελήφθησαν και την επόμενη ημέρα εκτοπίστηκαν με τρένο στην Πολωνία, στοιβαγμένοι σε βαγόνια μεταφοράς ζώων, υπό αθλιότατες συνθήκες. Οι ναζί κατέτρεχαν κυρίως τα μικρά παιδιά, αφού ο σχεδιασμός τους προέβλεπε να εμποδιστεί η συνέχεια του εβραϊκού λαού. Είναι γνωστές, από περιγραφές των ελάχιστων επιζώντων, οι εικόνες των υπερπλήρων βαγονιών, με 70-75 άτομα το καθένα, χωρίς καν χώρο να καθίσουν, με ένα βαρέλι νερό για τη διαδρομή και ένα για τις φυσικές τους ανάγκες, και όλ’ αυτά για ταξίδι που διαρκούσε τουλάχιστον τέσσερις ημέρες. Πολλοί πέθαναν στη διαδρομή και τα πτώματα απλώς πετάγονται στην άκρη της γραμμής, όποτε υπήρχε στάση. Οι Έλληνες σιδηροδρομικοί υπάλληλοι ταράχτηκαν από τα όσα είδαν, και φήμες για εξόντωση των Εβραίων άρχισαν να διαρρέουν...».
Κεντρικό Ισραηλιτικό Συμβούλιο της Ελλάδας, Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς, Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, Το Ολοκαύτωμα των Ελλήνων Εβραίων, Αθήνα 2006, σ. 46.
1βιρτουόζοι: δεξιοτέχνες στη μουσική, εδώ βιολιστές ΤΕΛΟΣ 4ΗΣ ΑΠΟ 5 ΣΕΛΙΔΕΣ
ΑΡΧΗ 5ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ
ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟΥΣ
1. Στο τετράδιο να γράψετε μόνο τα προκαταρκτικά (ημερομηνία, εξεταζόμενο μάθημα). Να μην αντιγράψετε τα θέματα στο τετράδιο.
2. Να γράψετε το ονοματεπώνυμό σας στο πάνω μέρος των φωτοαντιγράφων αμέσως μόλις σας παραδοθούν. Δεν επιτρέπεται να γράψετε καμιά άλλη σημείωση. Κατά την αποχώρησή σας να παραδώσετε μαζί με το τετράδιο και τα φωτοαντίγραφα.
3. Να απαντήσετε στο τετράδιό σας σε όλα τα θέματα.
4. Να γράψετε τις απαντήσεις σας μόνο με μπλε ή μαύρο στυλό διαρκείας και μόνον ανεξίτηλης μελάνης.
5. Κάθε απάντηση επιστημονικά τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή.
6. Διάρκεια εξέτασης: τρεις (3) ώρες μετά τη διανομή των φωτοαντιγράφων.
7. Χρόνος δυνατής αποχώρησης: 10.00 π.μ.
KΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ
ΤΕΛΟΣ ΜΗΝΥΜΑΤΟΣ
Ποιους Υπουργούς της ΝΔ στέλνει στην Εξεταστική και στο ΣΔΟΕ η κυβέρνηση
Στο στόχαστρο της κυβέρνησης έχουν μπει οι πρώην Υπουργοί Εθνικής Οικονομίας Γιώργος Αλογοσκούφης και Γιάννης Παπαθανασίου που υπέγραφαν κάθε δαπάνη, ο πρώην υπουργός Τουρισμού κ. Κ.Μαρκόπουλος που.......
ήδη βρίσκεται σε αντιπαράθεση με τη διάδοχό του κυρία Αντζελα Γκερέκου, οι πρώην υπουργοί Αγροτικής Ανάπτυξης κ. κ. Ευ. Μπασιάκος και Σ. Χατζηγάκης μετά τις αποκαλύψεις για σπατάλες από τη διάδοχό τους κυρία Μπατζελή, οι πρώην υπουργοί Παιδείας κκ. Α.Σπηλιωτόπουλος και Ευρ.Στυλιανίδης, μετά τις καταγγελίες της κυρίας Αννας Διαμαντοπούλου και οι κκ. Μ. Λιάπης και Γ. Βουλγαράκης λόγω της εμπλοκής τους στις προμήθειες της Siemens.Τα παραπάνω αποκαλύπτει το Βήμα της Κυριακής" που αναφέρει ότι όλοι οι υπουργοί άρχισαν να στέλνουν στο Μέγαρο Μαξίμου φακέλους και στοιχεία για όλα τα αδικαιολόγητα κονδύλια που έχουν εντοπίσει στα υπουργεία τους και στη συνέχεια θα τα αποστέλλουν στον εισαγγελέα.
Στο μεταξύ το "Πρώτο Θέμα", αναφέρει ότι το ΣΔΟΕ θα αρχίσει εφόδους σε πολιτικούς που έχουν πλουτίσει απότομα. Σύμφωνα με την εφημερίδα, έλεγχοι θα γίνουν σε μεγαλοστελέχη της πρώην κυβέρνησης και συγκεκριμένα σε Βουλγαράκη, Λιάπη, Αλογοσκούφη, Σπήλιο Σπηλιωτόπουλο, Άρη Σπηλιωτόπουλο, Μπασιάκο, Δούκα, Ρουσόπουλο κ.α.
Πηγή: the best
Αντώνης Σαμαράς: Η χώρα οδηγείται σε φαύλο κύκλο ύφεσης
Μιλώντας σε εκπροσώπους μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, σε εκδήλωση της ΔΑΚ-ΜΜΕ, καταλόγισε στην κυβέρνηση πως μετά από αλλεπάλληλα λάθη τους τελευταίους μήνες, ψήφισε σειρά από μέτρα με στόχο τη δημοσιονομική προσαρμογή, ωστόσο, όπως είπε, τα μέτρα αυτά μόνα τους μπορούν να οδηγήσουν σε πολύ βαθιά ύφεση.
Ο κ. Σαμαράς τόνισε ότι η ανάπτυξη είναι η ........
μόνη διέξοδος για τον τόπο μακροχρόνια, καθώς και ότι η τόνωση της οικονομίας, με μέτρα μηδενικού ή ελάχιστου δημοσιονομικού κόστους είναι το απαραίτητο συμπλήρωμα άμεσα.
Επανέλαβε δε ότι το κόμμα του από το Δεκέμβριο ζήτησε να ληφθούν μέτρα για τον περιορισμό του ελλείμματος και πρότεινε παράλληλα 23 συγκεκριμένες προτάσεις τόνωσης της αγοράς, χαμηλού ή μηδενικού δημοσιονομικού κόστους, ένα διαφορετικό, όπως είπε, μείγμα οικονομικής πολιτικής.
Ο κ. Σαμαράς σημείωσε ότι προχθές ο πρόεδρος του ΔΝΤ Ντομινίκ Στρος Καν, δήλωσε ευθέως ότι τα μέτρα που συμφωνήθηκαν τα πρότεινε η ελληνική κυβέρνηση.
«Συνεπώς, το μείγμα που προτάθηκε μπορούσε να έχει διαφορετικό μείγμα πολιτικής. Αρκεί να έπιανε τους στόχους για μείωση του ελλείμματος», παρατήρησε, σημειώνοντας ότι η κυβέρνηση «επέμεινε στο δικό της μείγμα πολιτικής που οδηγεί σε φαύλο κύκλο ύφεσης».
Αναφερόμενος, τέλος, στις κυβερνήσεις της ΝΔ παραδέχθηκε ότι «δίστασαν, άργησαν και δεν τόλμησαν τις περισσότερες φορές».
Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ
ΣΧΟΛΙΟ
Τι λες ρε Αντώνη? Η κυβέρνηση σας μας έφερε σε αυτήν την κατάσταση. Μας έφερε στο χείλος του γκρεμού.
Μην μας το παίζεις γιαπωνέζος τώρα. Ασε τα παραμυθάκια της χαλιμάς.
Απαντήστε στο ερώτημα. ΤΟΣΕΣ αποκρατικοποιήσεις έκανε η ΝΔ. Μέχρι και την Ολυμπιακή. ΠΟΥ ΠΗΓΑΝ ΤΑ ΛΕΦΤΑ?????????
Μπορείς να απαντήσεις? Ασε τις αμπελοφιλοσοφίες και απάντα.
Καλύτρη εξυπηρέτηση επισκεπτών σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία . Διεθνής ημέρα μουσείων
Στις 18 Μαΐου, εορτάζεται αυτή η διεθνής ημέρα ,με μήνυμα αυτής της επετείου το «να γίνουν τα Μουσεία φορείς πολιτισμικών ανταλλαγών προς όφελος του κοινωνικού συνόλου, με σκοπό την ανάπτυξη της μόρφωσης, την αμοιβαία κατανόηση και τη συνεργασία μεταξύ διαφορετικών κοινωνικών ομάδων, λαών και πολιτισμών».
Η δυναμική του πολιτισμού μας και η αξία της πολιτισμικής .......
μας κληρονομιάς, είναι απαραίτητο για τη μετέπειτα πορεία μας ,να γίνει βίωμα σε όλους τους Έλληνες.
Ξεκινώντας από την πρωτοβάθμια εκπαίδευση, συνεχίζοντας στη δευτεροβάθμια, όχι μόνο με διδασκαλία από έδρας ,αλλά και με επιτόπιες επισκέψεις σε αρχαιολογικούς χώρους, μουσεία και γενικότερα μνημεία πολιτισμού, ο νέο-Έλληνας θα μπορέσει να γνωρίσει και να εκτιμήσει τον πολιτισμικό του πλούτο.
Αυτή δε τη χρονική συγκυρία για τη Χώρα μας, όπου η οικονομική κρίση και η ακολουθούμενη κυβερνητική πολιτική που εστιάζει την επίλυσή της, κυρίαρχα στη συρρίκνωση του εισοδήματος των ασθενέστερων οικονομικά πολιτών, με ορατό των κίνδυνο της δημιουργίας νεόπτωχων Ελλήνων, η έτι περαιτέρω ανάδειξη της πολιτισμικής μας κληρονομιάς, μπορεί να ενισχύσει σημαντικά την τουριστική ανάπτυξη της Χώρας μας και φυσικά το μεγάλο ασθενή την οικονομία μας.
Η Μεσσηνία ένας ιδιαίτερα χαρισματικός τόπος, τόσο στη φύση, όσο και στον πολιτισμό, επενδύει δυναμικά στην ανάπτυξη του τουριστικού τομέα.
Η συμβολή της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, αναδεικνύεται ως ιδιαιτέρως σημαντική, σε αυτή μας την προσπάθεια.
Αρχαιολογικοί χώροι και μνημεία μοναδικής ιστορικής αξίας και ομορφιάς υπάρχουν στον τόπο μας, προσελκύοντας το ενδιαφέρον ξένων και Ελλήνων επισκεπτών.
Εκείνο που πρέπει να διαφοροποιηθεί σχετικά με τους επισκέψιμους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία ,εκτός από τις ώρες λειτουργίας τους, οι οποίες πρέπει να συμβαδίζουν όχι με τα ωράρια δημοσίων υπαλλήλων, αλλά με τις πραγματικές ανάγκες των επισκεπτών -όπως λ.χ. είναι απαραίτητο να διευρυνθεί το ωράριο και να μην κλείνουν αυτοί οι χώροι στις 14.00΄και στις 15.00΄, καθώς επίσης να παραμένουν ανοικτοί τις ημέρες αργιών - είναι οι μικρές και αναγκαίες παροχές στους επισκέπτες μας.
Ιδιαίτερα στον αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Μεσσήνης είναι απαραίτητο να υπάρχουν φροντισμένοι χώροι υγιεινής, εφόδια πρώτων βοηθειών, τοποθέτηση ψυκτών πόσιμου νερού, διευκόλυνση επισκέψεως στο χώρο και ατόμων με αναπηρία, ξεναγοί προς διευκόλυνση των αλλοδαπών επισκεπτών, φύλαξη και απαγόρευση της ελεύθερης κατασκήνωσης πλησίον του αρχαιολογικού χώρου και φυσικά άριστη εξυπηρέτηση και ευγένεια προς όλους.
Πρέπει εν΄ όψει και της νέας τουριστικής περιόδου, με παρεμβάσεις και ισχυρή πολιτική βούληση να επιλύσουμε τις όποιες αδυναμίες μας και να καταφέρουμε να γίνουμε περισσότερο ανταγωνιστικοί, προς όφελος του τόπου μας.
Αντωνία Μπούζα-Κωνσταντέλου
Νομαρχιακή Σύμβουλος- Πρόεδρος Ν.Ε.Τ.Π.
ΣΟΚ!!! Στρος-Καν: Το πρόγραμμα λιτότητας επεβλήθη από την Ελληνική κυβέρνηση κι όχι από το ΔΝΤ!...
Δεν το πιστεύετε??
Δείτε το παρακάτω video και βγάλτε συμπέρασμα
Πηγή: Δεξί εξτρέμ
Απεργούν σήμερα και αύριο τα ΚΕΠ
Στην ανακοίνωσή της η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σωματείων Εργαζομένων ΚΕΠ, επισημαίνει ότι η 48ωρη απεργία είναι μόνο η αρχή και πως οι κινητοποιήσεις θα κλιμακωθούν.
Μεταξύ άλλων, η Ομοσπονδία επισημαίνει:
«Ο θεσμός έφτασε εκεί που έφτασε γιατί τον έφτασαν οι .........
εργαζόμενοι των ΚΕΠ οι οποίοι ήταν νέοι άνθρωποι αμόλυντοι από τη δημοσιοϋπαλληλική νοοτροπία, οι οποίοι κάλυπταν πάγιες και διαρκείς ανάγκες από την πρώτη στιγμή που ανέλαβαν εργασία, οι οποίοι πληρωνόντουσαν με 500 ευρώ και απέδιδαν το 10πλάσιο από τον άλλο δημόσιο τομέα και τους οποίους η πολιτεία τους αντιμετώπισε χλευαστικά ως εργολάβους.
»Ενημερώνουμε τον κύριο Υπουργό και τους ομοϊδεάτες του ότι υπάρχουν συνάδελφοι μας που εργάζονται για πάνω από 8 έτη με την παράνομη και εξευτελιστική σύμβαση έργου ελπίζοντας ότι η κλοπή και η εκμετάλλευση που διέπραξε η πολιτεία εις βάρος αυτών και των οικογενειών τους, κάποια στιγμή θα διορθωθεί.
»Αντί αυτού γινόμαστε μάρτυρες μιας ασύστολης καταπάτησης των έννομων συμφερόντων αυτών των ανθρώπων η πολιτεία όχι μόνο δεν προχωρά ως όφειλε να τους αποκαταστήσει με την ορθή εργασιακή σχέση, αλλά τους πετά στον δρόμο μη λαμβάνοντας υπ όψη την προϋπηρεσία και τους κόπους τους όλα αυτά τα χρόνια».
Η Ομοσπονδία καταγγέλλει, ακόμη ότι η ηγεσία του υπουργείου Εσωτερικών «δε λαμβάνει υπόψη τα δεκάδες εκατομμύρια ευρώ που δαπανήθηκαν από τις προηγούμενες ηγεσίες, προς ιδιώτες - Εταιρίες Αναδόχους του Έργου των ΚΕΠ για την εκπαίδευση του προσωπικού του θεσμού, όταν η χώρα βρίσκετε στη σημερινή οικονομική κατάσταση.
»Αντίθετα προαναγγέλλει εν όψη "Καλλικράτη" τη δημιουργία περίπου 1.200 "Ηλεκτρονικών ΚΕΠ" στην περιφέρεια όπου ο "ηλεκτρονικός αναλφαβητισμός" βασιλεύει... Ποιος ιδιώτης Εργολαβος-Ανάδοχος και με πιο κόστος θα αναλάβει εις πέρας αυτό το έργο όταν ήδη εκπαιδευμένο και έμπειρο προσωπικό παροπλίζεται;»
Πηγή: in.gr
Γ. Ραγκούσης: Θα ενσωματωθεί κάθε πρόταση που βελτιώνει τον Καλλικράτη
Προσθέτει πάντως ότι στο νομοσχέδιο έχει ........
συμπεριληφθεί το σύνολο σχεδόν των προτάσεων ΚΕΔΚΕ και ΕΝΑΕ των τελευταίων δέκα χρόνων και επικρίνει τον πρόεδρο της ΝΔ γιατί ενώ ζητά την απόσυρση του «Καλλικράτη» εδώ και τέσσερις μήνες δεν έχει υποβάλλει ούτε μία πρόταση. «Δυστυχώς, κάθε μέρα αποδεικνύεται όλο και πιο έντονα ότι ο κ. Σαμαράς εκπροσωπεί με τον πιο αμετανόητο τρόπο τις παλαιοκομματικές αντιλήψεις ενός πελατειακού κράτους αυθαιρεσίας, σπατάλης και αδιαφάνειας. Αυτές τις πρακτικές της εξαετούς δήθεν "επανίδρυσης" του κράτους υπερασπίζεται ο κος Σαμαράς. Σε αυτές βάζει τέλος ο ‘Καλλικράτης’», λέει χαρακτηριστικά ο κ. Ραγκούσης. Παράλληλα, απαντώντας στην κριτική της ΝΔ, υποστηρίζει ότι έχει γίνει κοστολόγηση των αρμοδιοτήτων που μεταφέρονται και έχουν προβλεφθεί οι ανάλογοι πόροι.
Όσον αφορά το χωροταξικό ο υπουργός Εσωτερικών τονίζει ότι είναι σεβαστές οι επιμέρους διαφωνίες αλλά προέχει το συμφέρον του συνόλου. Παράλληλα ο κ. Ραγκούσης τονίζει με έμφαση ότι είναι αυτονόητο ότι από τις καταργήσεις δήμων, επιχειρήσεων, νομαρχιών, θέσεων πολιτικού προσωπικού κλπ θα προκύψουν τεράστιες εξοικονομήσει πόρων, ενώ με την αύξηση του ποσοστού του ΦΠΑ που παίρνουν οι δήμοι, θα έχουν, όπως λέει, «κάθε κίνητρο να συμβάλουν με τις δικές τους δυνάμεις στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής». Το πλήρες κείμενο του α΄ μέρους της συνέντευξης του υπουργού Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Γιάννη Ραγκούση στην αυτοδιοίκηση gr είναι το εξής:
- Κύριε υπουργέ, πριν από δύο εβδομάδες ανακοινώσατε το οριστικοποιημένο σχέδιο «Καλλικράτης», το οποίο με μικρές αλλαγές καταθέσατε την Παρασκευή στη Βουλή. Αν και δημοσκοπήσεις που έχουν δει το φως της δημοσιότητας δείχνουν ότι η πλειοψηφία των πολιτών είναι θετική, ακούσαμε τον πρόεδρο της ΝΔ Αντώνη Σαμαρά στην σύσκεψη των πολιτικών αρχηγών την περασμένη Δευτέρα να ζητά από τον πρωθυπουργό να το αποσύρετε. Για ποιο λόγο θεωρείτε ότι η ΝΔ επιλέγει τη «σκληρή» γραμμή απέναντι στον «Καλλικράτη»;
Η ΝΔ με την ίδια ανευθυνότητα που κυβέρνησε τη χώρα, οδηγώντας τη στο χείλος της χρεοκοπίας, εναντιώνεται σε κάθε βαθιά αλλαγή που μεταβάλει τα δεδομένα στην Ελλάδα. Καταψήφισε την υπαγωγή όλων ανεξαιρέτως των προσλήψεων στο ΑΣΕΠ και αποχώρησε από τη Βουλή από την ψηφοφορία για τη σύσταση του ΕΙΣΕΠ για την αξιοκρατική επιλογή των Γενικών Διευθυντών του Δημοσίου. Τώρα ετοιμάζεται να καταψηφίσει μια απαραίτητη πραγματικά ιστορική αλλαγή στο κράτος, απαραίτητη για τη δημοσιονομική ανάταξη της χώρας, επείγουσα για την αναπτυξιακή επανεκκίνηση της οικονομίας, αποφασιστική για την καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη. Δυστυχώς, κάθε μέρα αποδεικνύεται όλο και πιο έντονα ότι ο κ. Σαμαράς εκπροσωπεί με τον πιο αμετανόητο τρόπο τις παλαιοκομματικές αντιλήψεις ενός πελατειακού κράτους αυθαιρεσίας, σπατάλης και αδιαφάνειας. Αυτές τις πρακτικές της εξαετούς δήθεν "επανίδρυσης" του κράτους υπερασπίζεται ο κος Σαμαράς. Σε αυτές βάζει τέλος ο Καλλικράτης.
- Με την κατάθεση του ν/σ στη Βουλή η ΝΔ είπε και επίσημα «όχι» και στο τελικό σχέδιο. Μάλιστα, ο αρμόδιος τομεάρχης Χρ. Ζώης αναρωτιέται πως προκύπτει η εξοικονόμηση των 1,8 ή 1,2 δις για την οποία κάνετε λόγο. Αλήθεια πως προκύπτει;
Όταν περιορίζονται οι δήμοι σε λιγότερο από το 1/3. Όταν οι δημοτικές επιχειρήσεις και ΝΠΔΔ από 6.000 περιορίζονται σε λιγότερες από 2.000. Όταν καταργούνται δεκάδες χιλιάδες θέσεις πολιτικού προσωπικού και δεκάδες χιλιάδες θέσεις μελών διοικητικών συμβουλίων οργανισμών, όταν από 54 Νομαρχίες, 3 Υπερνομαρχίες και 19 Επαρχεία πάμε σε 13 Περιφέρειες, είναι προφανές στον καθένα τι εξοικονομήσεις λειτουργικών δαπανών προκύπτουν. Αλλά οι σημαντικότερες εξοικονομήσεις θα προκύψουν από τη συνολική διαρθρωτική αλλαγή του τρόπου λειτουργίας της αυτοδιοίκησης: ούτε μια πρόσληψη πλέον χωρίς ΑΣΕΠ, ούτε μια ψευδεπίγραφη σύμβαση έργου, ούτε ένα ευρώ δαπάνη χωρίς προληπτικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ούτε μια απόφαση χωρίς διαφάνεια. Πρόκειται για ένα εκ θεμελίων νέο τρόπο λειτουργίας που θα διασφαλίζει στα όρια του ανθρωπίνως δυνατού και το τελευταίο ευρώ του Έλληνα φορολογούμενου. Και όλα αυτά είναι αποφασιστικά όχι μόνο λόγω της κρισιμότητας των δημοσιονομικών της χώρας αλλά και διότι θα οδηγήσουν στην ηθική επαναθεμελίωση της αυτοδιοίκησης στη συνείδηση των πολιτών, θα απαντήσουν στη συχνά άδικη απαξίωση του πολιτικού της προσωπικού και θα οδηγήσουν σε μια νέα αξιοπιστία και μια νέα σχέση εμπιστοσύνης με τον πολίτη. Είναι αδιανόητο ότι η ΝΔ επέλεξε να κάνει κριτική στον Καλλικράτη στην αποφασιστικότερη συμβολή του στη συγκυρία που περνάει η πατρίδα μας. Και είναι απαράδεκτο αν αναλογιστεί κανείς τις ευθύνες που έχει για τη σημερινή κατάσταση του κράτους και της αυτοδιοίκησης.
- Ένα άλλο σημείο κριτικής της ΝΔ είναι ότι δεν κάνατε διάλογο με την ΚΕΔΚΕ και την ΕΝΑΕ, με αποτέλεσμα να μην γίνουν δεκτές οι παρατηρήσεις τους. Τι απαντάτε σε αυτό; Μπορείτε να μας πείτε ποιες από τις παρατηρήσεις δημάρχων και νομαρχών έγιναν δεκτές;
Η πίστη που έχουμε στη διαβούλευση, ως συστατικό κομμάτι διαμόρφωσης πολιτικών και όχι απλό μηχανισμό επίλυσης διαφωνιών είναι δεδομένη. Ιδιαίτερα στην περίπτωση του “Καλλικράτη” οι άνθρωποι της αυτοδιοίκησης μπορούν, σε μια καλόπιστη ανάγνωση, να αναγνωρίσουν δικές τους προτάσεις και διεκδικήσεις ετών. Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι στον “Καλλικράτη” δεν συναντά κανείς κάποιες παρατηρήσεις της ΚΕΔΚΕ και της ΕΝΑΕ αλλά το σύνολο σχεδόν των προτάσεών τους τα τελευταία δέκα χρόνια. Αλλά και στο πλαίσιο της στενής συνεργασίας που είχαμε με τις επιτροπές παρακολούθησης της ΚΕΔΚΕ και της ΕΝΑΕ που συνεδρίασαν επανειλημμένα ενσωματώθηκαν κατά τη διαμόρφωση του νομοσχεδίου πολύτιμες ιδέες και παρατηρήσεις των φορέων της αυτοδιοίκησης. Προφανώς δε συμπέσαμε σε όλα αλλά για την αυτοδιοίκηση ο Καλλικράτης συνιστά την πραγμάτωση ενός οράματος αλλά και μιας προετοιμασίας σχεδόν 10 ετών. Άλλωστε, και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός και η ηγεσία του υπουργείου έχουμε αναγνωρίσει δημόσια τη σημασία που είχε η προεργασία αυτή και η αξιοποίησή της για την έγκαιρη ολοκλήρωση ενός τόσο σύνθετου νομοθετήματος.
- Διαβάζοντας το νομοσχέδιο παρατήρησα ότι δεν κάνετε πίσω σε θέματα που θέτει η ΚΕΔΚΕ όπως το ασυμβίβαστο, τα δημοτικά διαμερίσματα στους δήμους άνω των 100.000 κατοίκων, του ΕΣΔΚΝΑ, της διάκρισης αρμοδιοτήτων μεταξύ δήμων και περιφερειών σε ορισμένους τομείς κλπ. Υπάρχει περίπτωση να γίνουν κάποια από αυτά δεκτά κατά τη διάρκεια της συζήτησης στη Βουλή;
Ο “Καλλικράτης” κατατέθηκε στη Βουλή για συζήτηση στην αρμόδια επιτροπή. Εκεί θα συνεχίσουμε την επεξεργασία και θα ακούσουμε εκ νέου τους φορείς της αυτοδιοίκησης, αλλά και τους βουλευτές και τα κόμματα. Όπως έχουμε αποδείξει είμαστε αποφασισμένοι να ενσωματώσουμε κάθε πρόταση που δεν έρχεται σε αντίθεση με τις θεμελιώδεις αρχές και αξίες του Καλλικράτη.
- Προχθές, Σάββατο το ΥΠ.ΕΣ. εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία τονίζεται ότι όσοι από τη ΝΔ έσπευσαν να επικρίνουν τον «Καλλικράτη» ταυτίζονται «με τις παλαιοκομματικές αντιλήψεις και πρακτικές του πελατειακού κράτους της σπατάλης, της αυθαιρεσίας και της αδιαφάνειας». Θα γνωρίζετε, ασφαλώς, ότι η συγκεκριμένη ανακοίνωσή σας χαρακτηρίστηκε «αλαζονική» από τον αρμόδιο τομεάρχη της ΝΔ, ο οποίος επίσης επέκρινε το ΥΠ.ΕΣ. ότι στην ουσία επιτίθεται για να καλύψει την προχειρότητα και τις ελλείψεις του «Καλλικράτη». Υπάρχουν όντως ελλείψεις στο ν/σ;
Ο κος Σαμαράς έφτασε στο σημείο να ζητήσει από τον Πρωθυπουργό την απόσυρση του νομοσχεδίου. Και αυτό όταν από τις 10 Ιανουαρίου που παρουσιάστηκε ο Καλλικράτης, επί 4 μήνες δεν υπέβαλλε ούτε μια πρόταση, ούτε μια ιδέα για τη μεγάλη αυτή αλλαγή. Ο Καλλικράτης όπως γνωρίζετε συναρθρώνει ύλη 16 νομοσχεδίων. Είναι φανερό όμως ότι η ΝΔ έχασε την ευκαιρία να επιλέξει το δρόμο της κριτικής συμβολής και διάλεξε την στείρα άρνηση.
- Η ΚΕΔΚΕ τονίζει ότι δεν προβλέπεται η χρηματοδότηση του προγράμματος ΕΛΛ.Α.Δ.Α. με 4 δις € και ζητά αυτό να γίνει στο ν/σ και όχι με εξουσιοδοτική διάταξη. Παράλληλα οι δήμαρχοι της ΝΔ θέτουν και το θέμα της κοστολόγησης των αρμοδιοτήτων που μεταβιβάζονται στους δήμους. Υπάρχει λόγος να ανησυχούν οι δήμαρχοι για τους πόρους;
Η κοστολόγηση των αρμοδιοτήτων που μεταβιβάζονται από το δεύτερο βαθμό έχει ληφθεί υπόψη στους πόρους της. Πέραν όμως από αυτό έχει εξασφαλιστεί και η εγγύηση της δυνατότητας να αυξηθούν οι πόροι αυτοί στην περίπτωση που η αναλυτική κοστολόγηση που θα υλοποιηθεί στο πλαίσιο του επιχειρησιακού προγράμματος του Καλλικράτη – με συμβολή εκπροσώπων της αυτοδιοίκησης - καταλήξει ότι απαιτείται προσαύξηση. Σε ότι αφορά το πρόγραμμα ΕΛΛΑΔΑ το ποσοστό συμμετοχής του κράτους και της αυτοδιοίκησης διατηρείται ως έχει, ενώ για το ύψος του έχουμε δεσμευτεί ότι θα κινηθεί στο ύψος του ΘΗΣΕΑ. Σημειώνω ότι στο πρόγραμμα «ΕΛΛΑΔΑ» έχουν ενταχθεί και σημαντικοί πόροι από το πρόγραμμα «Διοικητική Μεταρρύθμιση» οι οποίοι θα αξιοποιηθούν προς όφελος της αυτοδιοίκησης, πράγμα για το οποίο δυστυχώς δεν είχε φροντίσει η κυβέρνηση της ΝΔ.
- Το νομοσχέδιο προβλέπει τα ποσοστά από τους φόρους που αποτελούν τα έσοδα των δήμων μέσω των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων. Θεωρείτε ότι αυτά τα χρήματα φτάνουν για την άσκηση των αρμοδιοτήτων των δήμων ή, όπως έχω ακούσει να λένε ορισμένοι, θα αναγκαστούν οι δήμοι να προσφέρουν υπηρεσίες στους δημότες τους έναντι αντιτίμου;
Όπως είπα, καμία αρμοδιότητα δεν μεταφέρεται χωρίς τους αντίστοιχους πόρους, κι αυτό είναι αποτυπωμένο και στο νομοσχέδιο του “Καλλικράτη”. Σε μία εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία οι πόροι της αυτοδιοίκησης όχι μόνο είναι ακριβοδίκαια υπολογισμένοι αλλά ακριβώς επειδή συνδέονται με δυναμικούς φόρους – όπως ήταν άλλωστε και το πάγιο αίτημα της αυτοδιοίκησης – είναι ικανοί να εξασφαλίσουν μακροπρόθεσμα οικονομική βιωσιμότητα.
- Τόσο οι περιφέρειες όσο και οι δήμοι λαμβάνουν έσοδα μέσω του ΦΠΑ. Αυτό σημαίνει ότι θα μετατραπούν και σε εισπρακτικούς μηχανισμούς του κράτους;
Η χρηματοδότηση των ΟΤΑ και σήμερα περιλαμβάνει μικρή απόδοση ποσοστού επί των εσόδων του ΦΠΑ χωρίς φυσικά να έχουν μετατραπεί οι ΟΤΑ σε εισπρακτικούς μηχανισμούς. Η σημαντική αύξηση, στο ποσοστό που λαμβάνουν οι Δήμοι δεν αλλάζει τίποτα σε αυτό. Βεβαίως και οι Δήμοι πλέον έχουν κάθε κίνητρο να συμβάλλουν με τις δικές τους δυνάμεις στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής.
- Και να έρθουμε στο πιο hot θέμα, που είναι, ασφαλώς, το χωροταξικό. Στην αρχή μας είχατε πει για κάτω από 370, μετά μας παρουσιάσατε 333 με 343 δήμους και τελικά φτάσαμε στους 325. Δεν φοβάστε τις αντιδράσεις από δημάρχους και τοπικούς φορείς ακόμη και του ΠΑΣΟΚ;
Ο σχεδιασμός του “Καλλικράτη” έγινε με βάση τις ανάγκες της χώρας, της ανάπτυξης κάθε τοπικής κοινωνίας, της εξυπηρέτησης των πολιτών. Όπως γνωρίζετε, δεν μπορεί να αποφευχθεί στη μια η στην άλλη περίπτωση κάποιοι να είναι λιγότεροι ικανοποιημένοι από κάποιους άλλους. Ποιος θα μπορουσε να διανοηθεί ότι από τους 1034 ΟΤΑ θα πηγαίναμε στους 325 χωρίς καμία διαφωνία; Αυτό όμως που είναι αναντίλεκτο είναι ότι δεν επιτρέψαμε κανενός είδους πολιτικές, πόσο μάλλον μικροκομματικές ή προσωπικές σκοπιμότητες να επηρεάσουν τη χωροθέτηση. Κινηθήκαμε με αντικειμενικά κριτήρια, τα οποία εφαρμόσαμε με ενιαίο τρόπο σε όλη τη χώρα. Κάθε επιμέρους διαφωνία είναι σεβαστή, κάθε τοπική άποψη έχει την αξία της, εμείς όμως είμαστε υποχρεωμένοι τελικά να λάβουμε υπόψη το συμφέρον του συνόλου των πολιτών και το αύριο της χώρας.
Πηγή: Αυτοδιοίκηση.gr
Με Βιολογία, Φυσική, Μαθηματικά και Ιστορία συνεχίζονται τη Δευτέρα οι Πανελλαδικές
Ως ώρα έναρξης εξέτασης ορίζεται η 08:00 π.μ. Οι υποψήφιοι πρέπει να προσέρχονται στις αίθουσες εξέτασης μέχρι τις 07.30 π.μ. Η διάρκεια εξέτασης κάθε μαθήματος είναι τρεις ώρες.
Την Τρίτη σειρά έχουν οι μαθητές των Εσπερινών ........
Γενικών Λυκείων και Εσπερινών ΕΠΑΛ που εξετάζονται στα μαθήματα Βιολογία Γενικής Παιδείας, Φυσική Γενικής Παιδείας, Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής Γενικής Παιδείας και Ιστορία Γενικής Παιδείας.
Ως ώρα έναρξης εξέτασης ορίζεται η 18:30, οι υποψήφιοι πρέπει να προσέρχονται στις αίθουσες εξέτασης μέχρι τις 18:00 το απόγευμα. Η διάρκεια εξέτασης κάθε μαθήματος είναι τρεις ώρες.
Η αυλαία των φετινών πανελλαδικών εξετάσεων άνοιξε την Παρασκευή με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας.
Ο αριθμός των εισακτέων στην Ανώτατη Εκπαίδευση και στις Ανώτερες Σχολές Τουριστικής Εκπαίδευσης για το ακαδημαϊκό έτος 2010-2011 ανέρχεται στις 84.690.
Φέτος, ο αριθμός εμφανίζεται αυξημένος σε σχέση με πέρσι, καθώς υπάρχουν νέα τμήματα, αλλά, σε γενικές γραμμές, οι εισακτέοι παραμένουν ίδιοι, ενώ ελάχιστες είναι οι μειώσεις σε ορισμένες σχολές, όπως για παράδειγμα στις αστυνομικές ακαδημίες.
Εφημερεύον φαρμακείο στα Φιλιατρά γι αυτήν την εβδομάδα.
Μεσσηνιακές εφημερίδες της 17ης Μαΐου 2010
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)