Τρίτη 2 Μαρτίου 2010

Εφ όλης της ύλης συνάντηση με Ραγκούση, ζητά η ΕΝΑΕ

Συνάντηση με τον υπουργό Εσωτερικών Γιάννη Ραγκούση, επιμένοντας στα οικονομικά αιτήματα τους, ζητούν με επιστολή του προέδρου της ΕΝΑΕ, οι νομάρχες.

«Αντικείμενο της συνάντησης είναι τα άλυτα προβλήματα της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, οι οικονομικές εκκρεμότητες, το ζήτημα του ΕΣΠΑ και των λοιπών ευρωπαϊκών προγραμμάτων για τα οποία ενώ υπάρχει ρητή υπόσχεση του υπουργού Εσωτερικών για τη μεταβίβαση της διαχείρισής τους στη νέα Π.Α. εντούτοις το υπουργείο Οικονομίας επεξεργάζεται νομοσχέδιο για το οποίο δεν προσκλήθηκε η ΕΝΑΕ να καταθέσει τις απόψεις της αν και κατ’ εξοχήν αυτό αφορά το δεύτερο βαθμό αυτοδιοίκησης και τέλος το μέγιστο θέμα της αντιμετώπισης των φυσικών καταστροφών, και της αποκατάσταση των ζημιών από αυτές, που καταταλαιπωρούν όλη τη χώρα (Λάρισα, Έβρο, Λέσβο, Μεσσηνία κλπ), και δεν έχει βρεθεί λύση για την αντιμετώπιση των αναγκών των πληγέντων», τονίζεται χαρακτηριστικά στην επιστολή.

Στο πλήρες κείμενο της επιστολής οι νομάρχες θέτουν τα εξής θέματα: ..............

"Α. Οικονομικές εκκρεμότητες:

• Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι (ΚΑΠ).
(1) Στον Προϋπολογισμό του έτους 2009, ενεγράφησαν ως Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, 498,8 εκατ. €.
Από το παραπάνω ποσό η εκτίμηση -με βάση τον Προϋπολογισμό του 2010- είναι ότι τελικά η εκταμιεύσεις ανήλθαν στο ποσό των 436,2 εκατ. €.
Κατ’ αυτόν τον τρόπο επήλθε μείωση των ΚΑΠ του έτους 2009 κατά 62,6 εκατ. € (498,8 εκ. € – 436,2 εκ. €), δηλαδή κατά ποσοστό 15,55%.
(2) Για το έτος 2010 αντί οποιασδήποτε αύξησης του ποσού των ΚΑΠ που είχε εγγραφεί στον Προϋπολογισμό του 2009 (δηλαδή πέραν των 498,8 εκατ. €), προβλέπεται ότι θα αποδοθεί το ποσό των 422,7 εκατ. €.
Κατ’ αυτόν τον τρόπο επέρχεται μείωση των ΚΑΠ του έτους 2010 κατά 76,1 εκατ. € (498,8 εκ. € - 422,7 εκ. €), δηλαδή κατά ποσοστό 15,25%.
Για τα ανωτέρω, επανειλημμένως έχουμε προτείνει και εμμένουμε στα εξής:
Για το έτος 2009, να υπάρξει αναπλήρωση των εσόδων των ΚΑΠ των Ν.Α., κατά το ποσό των 62,6 εκατ. €, σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγρ. 3 του άρθρου 2 του Ν. 3345/2005 (ΦΕΚ Α’ 138/16.06.2005), στις οποίες ορίζεται, ρητά, ότι: «Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και Οικονομίας και Οικονομικών, καθορίζεται ο τρόπος αναπλήρωσης των εσόδων της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους στην περίπτωση μείωσης των ετήσιων εσόδων από τον Φ.Π.Α. ή από τα τέλη κυκλοφορίας αυτοκινήτων, σε σχέση με το προηγούμενο έτος είτε με αύξηση του ποσοστού απόδοσης τους είτε από άλλες πηγές εσόδων του Κρατικού Προϋπολογισμού».

• Επιχορηγήσεις σε Ν.Α. – Συντήρηση οδικού δικτύου.

Στον Προϋπολογισμό του έτους 2010, το ποσό που προβλέπεται να χορηγηθεί στις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις για τη συντήρηση του πρόσθετου οδικού δικτύου που περιήλθε στην αρμοδιότητά τους, είναι μηδενικό.
Όπως επανειλημμένως σας έχουμε τονίσει, η μεταβίβαση της αρμοδιότητας συντήρησης του οδικού δικτύου στις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις, με βάση τη διάταξη του άρθρου 7 του Ν. 3481/2006, σε συνδυασμό με τις, κατ’ εξουσιοδότηση αυτής, εκδοθείσες, υπ’ αριθμ. Δ17α/06/52/Ν443/20.3.2007 απόφαση Υπουργού Πε.Χω.Δ.Ε. καθώς και αποφάσεις των Γενικών Γραμματέων Περιφερειών, χωρίς αυτή η μεταβίβαση να συνοδεύεται από την συνταγματικά επιβαλλόμενη μεταφορά των αντιστοίχων πόρων (κατ΄ άρθρο 102 παρ. 5 του Συντάγματος) συνιστά σοβαρό θεσμικό πρόβλημα.

Η ΕΝΑΕ προχώρησε σε καταγραφή των δαπανών που απαιτούνται για τη συντήρηση του επιπρόσθετου δικτύου εκτιμώντας ότι αυτές υπερβαίνουν τα 120 εκ. € ετησίως. Η απελθούσα πολιτική ηγεσία του ΥπΟιΟ αν και αποδέχθηκε την εκτίμησή μας περί του ποσού των ετησίων αναγκών (120 εκ. €), μας υποσχέθηκε την καταβολή 65 εκ. € για τις υποχρεώσεις μας του έτους 2008 και τέλος μας απέδωσε, μόλις το ποσό των 20 εκ. €. (η απόδοση των 20 εκατ. € αναγράφεται στον Προϋπολογισμό του 2010 ω ς εκτιμώμενη πραγματοποίηση του 2009). Το εκτιμώμενο ποσό της εν λόγω δαπάνης (120 εκ. € ετησίως) αποδέχθηκε επίσης και ο Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, κος Δημήτρης Ρέππας σε συνάντησή μας που πραγματοποιήθηκε περί τα τέλη Δεκεμβρίου του παρελθόντος έτους.
Στον Προϋπολογισμό του 2010, όπως προαναφέραμε, το ποσό για τη συντήρηση του οδικού δικτύου είναι μηδενικό, στοιχείο που οδηγεί τις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις σε δυσμενέστατη οικονομική κατάσταση και σε ουσιαστική αδυναμία επιτέλεσης του σκοπού τους.

Φρονούμε ότι η εξασφάλιση της σωματικής ακεραιότητας των μετακινουμένων στα οδικά δίκτυα πολιτών απαιτεί γενναίες αποφάσεις ακόμη και μέσα στη δίνη των οικονομικών προβλημάτων που αντιμετωπίζει η χώρα μας. Ο οδική ασφάλεια απαιτεί θυσίες σε άλλους τομείς δημοσίων δαπανών.
Πέραν τούτων, το θέμα των προβλεπομένων στο νόμο αστικών και ποινικών ευθυνών μας σε περίπτωση οδικών ατυχημάτων εξαιτίας της μη συντήρησης των δικτύων ουδόλως αμελητέο είναι. Η ευθύνη μας, από τις σχετικές διατάξεις, είναι αντικειμενική, ουδείς εξ ημών μπορεί να αντιτάξει στο Δικαστήριο, ως εναγόμενος ή κατηγορούμενος, ότι δεν ευθύνεται για την προκληθείσα βλάβη ή ζημία πολίτη, εξαιτίας του γεγονότος ότι δεν έλαβε από το αρμόδιο Υπουργείο τις, οφειλόμενες από αυτό, αναλογούσες πιστώσεις.
Ο πέλεκυς της Δικαιοσύνης ήδη καταπίπτει επί της κεφαλής μας. Με τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις, έχουν επιδικαστεί σημαντικά χρηματικά ποσά σε βάρος Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων για πρόκληση ατυχημάτων εξαιτίας της μη συντήρησης του οδικού δικτύου. Το ζήτημα αυτό ήδη ξεπέρασε κάθε όριο.
Εμμένουμε τόσο στη απόδοση στη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση των αναγκαίων πόρων που απαιτούνται για τη συντήρηση του οδικού δικτύου όσο και για την ανάληψη των δαπανών αποζημιώσεων που επιδικάζονται εις βάρος μας από τα Δικαστήρια, από τον Κρατικό Προϋπολογισμό. Είμαστε βέβαιοι ότι αυτό μπορεί να γίνει με την μεταφορά των αναγκαίων πόρων από τον Προϋπολογισμό από άλλες κατηγορίες δαπανών επουσιώδους ή ήσσονος σημασίας.

Τέλη μεταβίβασης και αδείας οχημάτων.

Εμμένουμε στην κάλυψη της απώλειας εσόδων των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, συνολικού εκτιμωμένου ποσού 120 εκ. €, περίπου, που επήλθε από την εφαρμογή των διατάξεων των άρθρων 4 και 5 του Ν. 3763/2009 (Κατάργηση των τελών μεταβίβασης και αδείας αυτοκινήτων από 7.4.2009 μέχρι 7.8.2009).

• Μεταφορά μαθητών και λειτουργικές δαπάνες εκπαίδευσης.


Για την επίλυση του χρονίου, κοινωνικά ευαίσθητου αλλά και δισεπίλυτου προβλήματος από την άσκηση της αρμοδιότητας μεταφοράς των μαθητών και κάλυψης των λειτουργικών δαπανών εκπαίδευσης, η κατάσταση παραμένει θολή ακόμη και μετά την εγγραφή στον Προϋπολογισμό του 2010, ποσού 280 εκατ. €.

Ναι μεν είναι θετικό το γεγονός της εγγραφής της ανωτέρω πίστωσης στον Προϋπολογισμό του τρέχ. έτους αλλά η εγγραφή, από μόνη της, σίγουρα δεν είναι αρκετή.

Εξυπακούεται ότι τα σχετικά κονδύλια θα πρέπει να ρεύσουν προς τις δικαιούχους τους Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις για να ανταποκριθούν με τη σειρά τους στις αναληφθείσες υποχρεώσεις τους. Οι μεταφορείς (ΚΤΕΛ, ΤΑΞΙ, λεωφορειούχοι) εξακολουθούν να παραμένουν απλήρωτοι για το μεταφορικό έργο που διεκπεραίωσαν κατά το προηγούμενο σχολικό έτος και οι Νομάρχες έχουν να τους δώσουν μόνο υποσχέσεις για μελλοντική καταβολή. Οι οφειλές δε για τις λειτουργικές δαπάνες εκπαίδευσης γίνονται δυσθεώρητες. Τα χρήματα παραμένουν «στα χαρτιά», οι τοπικές οικονομίες υφίστανται ανεπανόρθωτο πλήγμα και οι αιρετοί της δευτεροβάθμιας αυτοδιοίκησης χάνουν την αξιοπιστία τους.

Ζητούμε την άμεση εκταμίευση των αναλογούντων ποσών για την εξόφληση των οφειλομένων.

• Αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών –

Θέματα πολιτικής προστασίας.

Το μέγιστο θέμα των φυσικών καταστροφών που καταταλαιπωρούν όλη τη χώρα (Λάρισα, Έβρο, Λέσβο, Μεσσηνία κλπ), ανέδειξε τη μεγάλη σημασία της ύπαρξης ενός αποτελεσματικού μηχανισμού ταχείας και συντονισμένης αντίδρασης σε περίπτωση φυσικών ή ανθρωπογενών καταστροφών αλλά και της ανάγκης γι α την ικανή χρηματοδότηση των δευτεροβάθμιων ΟΤΑ για τη ουσιαστική στήριξη των πληγέντων.
Για χρονικό διάστημα άνω των δύο μηνών και άγνωστο για πόσο καιρό ακόμη, η Ελλάδα παραμένει διχοτομημένη, με τεράστιες συνέπειες στην εθνική και τοπική οικονομία. Αν και οι Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις έχουν την ευθύνη υλοποίησης του κεντρικού σχεδιασμού, διαθέτουν πεπερασμένα μέσα και δυνατότητες. Για ένα καλύτερο σχεδιασμό του συστήματος της Πολιτικής Προστασίας, στο τμήμα που μας αφορά και με στόχο τη συντονισμένη εφαρμογή ενός κοινού συστήματος έγκαιρης κινητοποίησης και ουσιαστικής αρωγής προς τους πληγέντες, εμμένουμε για τα εξής:

o Άμεση έκδοση Προεδρικών Διαταγμάτων, Υπουργικών Αποφάσεων και άλλων κανονιστικών πράξεων που χρειάζονται για την επεξήγηση και εφαρμογή όλου του νομικού πλαισίου που διέπει την Πολιτική Προστασία.

o Πρόβλεψη ικανής χρηματοδότησης των Ν.Α. και άλλων εμπλεκομένων φορέων για τη στήριξη του ρόλου τους και της αποστολής τους.

o Ανασχεδιασμό του συνολικού πλέγματος του συστήματος Πολιτικής Προστασίας, της οργάνωσης, της στελέχωσης και του συντονισμού των εμπλεκομένων φορέων.

• Τακτική επιχορήγηση για την κατασκευή σχολικών κτηρίων.

Ένα ακόμη οικονομικό πρόβλημα που ταλαιπωρεί το δεύτερο βαθμό αυτοδιοίκησης αφορά τη μη καταβολή της, εγγεγραμμένης στον Προϋπολογισμό του 2009, Τακτικής Επιχορήγησης προς τις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις για την ανέγερση σχολικής στέγης ενώ σχετικά έργα βρίσκονται σε στάδια δημοπράτησης ή κατασκευής ή αποπεράτωσης και οι ανάδοχοι-εργολήπτες αναμένουν την είσπραξη του αντιτίμου.
Ζητούμε να προβείτε στις ενέργειές σας για την απεμπλοκή των σχετικών κονδυλίων της Τακτικής Επιχορήγησης και την περιέλευσή τους στις δικαιούχους Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις.

Β. «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ» - ΕΣΠΑ & Περιφερειακά Προγράμματα:

‘Οπως, επισήμως, έχει ανακοινωθεί, το Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας επεξεργάζεται τροποποίηση του νόμου περί ΕΣΠΑ ( Ν.3614/2007). Από τις επίσημες μάλιστα δηλώσεις του αρμοδίου Υφυπουργού προκύπτει κατ’ αναμφισβήτητο τρόπο ότι η σχεδιαζόμενη από το πρόγραμμα «Καλλικράτης» Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση είναι παντελώς απούσα, από οτιδήποτε αφορά τη διαχείριση του Προγράμματος.
Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, μεταξύ άλλων, στο σχετικό δελτίο τύπου που βρίσκεται ανηρτημένο στον επίσημο ιστότοπο του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας:

«… ο Υφυπουργός (Κος Σταύρος Αρναουτάκης) ανακοίνωσε την απόφαση για άμεση:

• τροποποίηση του Νόμου 3614/2007, με σκοπό την απλοποίηση των διαδικασιών,

• κατάργηση του προτύπου πιστοποίησης EΛΟΤ για τη διαχειριστική επάρκεια των δικαιούχων, για όλα τα τομεακά και περιφερειακά προγράμματα,

• λήψη ειδικής μέριμνας για την υλοποίηση έργων στις περιπτώσεις των μικρών νησιών και των ορεινών απομακρυσμένων περιοχών,

• κατάργηση των δεκατριών (13) Αναπτυξιακών Οργανισμών των Περιφερειών και της ΝΟΜΟΣ Α.Ε.

• συνεργασία με το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων για την τροποποίηση -σε μια πιο λειτουργική κατεύθυνση- του θεσμικού πλαισίου σχετικά με την παραγωγή μελετών και δημοσίων έργων, στοχευμένα για τα συγχρηματοδοτούμενα έργα…»

Αντιλαμβανόμενοι άμεσα τον κίνδυνο ο προσφάτως συλληφθείς «Καλλικράτης» να γεννηθεί με ανήκεστες βλάβες, αποστείλαμε επιστολή στον αρμόδιο Υφυπουργό Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας Κο Σταύρο Αρναουτάκη, με την οποία του ζητήσαμε να μας χορηγήσει το σχετικό προσχέδιο του νόμου προκειμένου ως θεσμικά αρμόδιο όργανο να λάβουμε γνώση του κειμένου και να υποβάλλουμε επ’ αυτού τις απόψεις και παρατηρήσεις μας. Δεδομένο βέβαια είναι για εμάς ότι Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση και ΕΣΠΑ καθώς και λοιπά περιφερειακά προγράμματα συγκροτούν ενιαίο και αδιαίρετο σώμα.

Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση = Περιφερειακή Ανάπτυξη = ΕΣΠΑ και Περιφερειακά Προγράμματα .

Είναι κάτι βέβαια που για το οποίο και Εσείς προσωπικά και με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο έχετε δεσμευτεί ενώπιόν μας.

Προσδοκώντας στην απάντηση του αρμοδίου Υπουργού ζητούμε και την προσωπική σας παρέμβαση για την παροχή προς εμάς των αναγκαίων διευκρινίσεων.

Για όλα τα παραπάνω ζητήματα παρακαλούμε να μας δεχθείτε άμεσα σε συνάντηση προκειμένου να διατυπώσουμε εκτενέστερα και διά ζώσης τις απόψεις μας. Πρόκειται για ζητήματα, τα οποία αν συνεχίσουν να υπάρχουν, φοβούμεθα ότι η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, ήδη ευρισκόμενη σε οικονομική κρίση και με τον «Καλλικράτη» σε εξέλιξη, θα τεθεί σε διοικητική και αναπτυξιακή αχρησία με ότι χειρότερο για την περιφερειακή ανάπτυξη και κυρίως για την μεταβίβαση της σκυτάλης στην Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση."

Πηγή: Αυτοδιοίκηση

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Προσοχή στον τρόπο που σχολιάζετε. Σχόλια που δεν θα σέβονται τον χώρο που φιλοξενούνται ή άλλους θα σβήνονται ΤΕΛΕΙΩΣ.