Τρίτη 3 Μαρτίου 2015

ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ. ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΚΑΙ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΤΕΤΟΙΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ? ΠΩΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΟΝΤΑΙ

Ο σχολικός εκφοβισμός ή η ενδοσχολική βία είναι ένα πρόβλημα, όπου στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια έχει πάρει πολύ μεγάλες διαστάσεις και δείχνει να ανησυχεί γονείς και παιδιά.

Τι είναι η ενδοσχολική βία;

Η ενδοσχολική βία (bullying) είναι .....

κάθε μορφή βίας (λεκτική, ψυχολογική, σωματική), η οποία εκδηλώνεται από παιδιά που φοιτούν στο ίδιο σχολείο ή από παρέες συνομήλικων. Η ενδοσχολική βία εμφανίζεται και εκφράζεται μέσα από προσβολές, απειλές, βανδαλισμούς, εξευτελισμό και με την άσκηση σωματικής βίας.
Τι συμβαίνει με τους θύτες και τα θύματα;

Οι «θύτες» είναι εκείνα τα νεαρά άτομα που ασκούν βία στους συμμαθητές τους ή σε παιδιά από το στενό τους περιβάλλον, τους οποίους θεωρούν «αδύναμους» και «εύκολους» στόχους. Πριν βιαστούμε να τους καταδικάσουμε πρέπει είτε σαν γονείς είτε σαν εκπαιδευτικοί να αναρωτηθούμε τι συμβαίνει με αυτά τα άτομα και συμπεριφέρονται επιθετικά. Πιθανόν, πίσω από αυτό το βίαιο χαρακτήρα να κρύβεται ένα παιδί που δεν έχει εισπράξει αγάπη από την οικογένεια του ή βιώνει και το ίδιο βία και αδιαφορία και γι’ αυτό αντιδρά έτσι.

Όσον αφορά τα παιδιά που πέφτουν θύματα τέτοιων βίαιων συμπεριφορών συνήθως είναι μικρότερων τάξεων σε σχέσεις με αυτούς που τους ασκούν βία, είναι υπέρβαρα, έχουν συνεσταλμένο ή ντροπαλό χαρακτήρα. Ακόμα μπορεί να αλλόθρησκα, αλλόγλωσσα ή παιδιά με ειδικές ανάγκες.

Πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί η ενδοσχολική βία;

Η ενδοσχολική βία για αντιμετωπιστεί χρειάζεται συνεργασία ανάμεσα σε γονείς και εκπαιδευτικούς. Ειδικότερα, ο/η εκπαιδευτικός καλό θα ήταν να παρατηρεί τους μαθητές του σε ξέγνοιαστες στιγμές, όπως είναι το διάλειμμα ή οι εκδρομές, ώστε να διαπιστώσει τι συμβαίνει, όταν τα παιδιά δεν βρίσκονται στην αίθουσα διδασκαλίας και είναι μακριά από την αυστηρή επίβλεψη του δασκάλου. Επιπλέον, αν ο εκπαιδευτικός παρατηρήσει έντονη αλλαγή στη συμπεριφορά του μαθητή, όπως αν είναι σκεπτικός, μελαγχολικός, φοβισμένος είναι απαραίτητο να προσεγγίσει το παιδί και το βοηθήσει να νιώσει εμπιστοσύνη, ώστε να μοιραστεί μαζί του όσα έχει βιώσει.

Έτσι, ο δάσκαλος θα μπορεί να λάβει μέτρα για να καταπολεμηθεί το πρόβλημα όσο το δυνατόν γρηγορότερα και πιο αποτελεσματικά. Επίσης, ο εκπαιδευτικός πρέπει να προσεγγίσει και το μαθητή που συμπεριφέρεται βίαια, ώστε να τον βοηθήσει να αντιληφθεί πως αυτό που κάνει έχει μόνο αρνητικές συνέπειες τόσο για τον ίδιο όσο και για τους άλλους. Το σχολείο, επιπλέον πρέπει να εντάξει στο πρόγραμμα του ημερίδες, θεατρικές παραστάσεις, ενημέρωση από ψυχολόγους κ.ά. για την πρόληψη και την αντιμετώπιση τέτοιων φαινομένων.

Ο γονέας από την πλευρά του, αν διαπιστώσει και εκείνος αλλαγή στη συμπεριφορά του παιδιού ή παρατηρήσει πως αυτό αρνείται συστηματικά να πάει στο σχολείο, επιστρέφει στο σπίτι με κατεστραμμένα τα πράγματα του ή δει αδικαιολόγητα σημάδια στο σώμα του, πρέπει να συζητήσει ήρεμα μαζί του, χωρίς πίεση ή φωνές. Πιο συγκεκριμένα, ένα σημαντικό βήμα είναι οι γονείς να δείξουν στο παιδί πως νοιάζονται γι’ αυτό, τονίζοντας του ότι δεν είναι μόνο του και ότι οι γονείς του θα το βοηθήσουν να αντιμετωπίσει τα προβλήματα και τις δυσκολίες.

Ακόμα, μπορούν να τονώσουν την αυτοπεποίθηση του, αναφέροντας όλα τα καλά στοιχεία του χαρακτήρα του και όλα αυτά που έχει κατορθώσει μόνο του. Μέσα από αυτή τη διαδικασία το παιδί θα νιώσει πιο σίγουρο για τον εαυτό του και θα κατορθώσει να αντιμετωπίσει αυτό το θέμα μαζί με τους γονείς και το δάσκαλο του.
Σημαντικό ρόλο στην όλη διαδικασία έχει και η οικογένεια του παιδιού, που είναι βίαιο.

Θα ήταν αποτελεσματικό να του δείξουν αγάπη, κατανόηση για τα προβλήματα που έχει και να το βοηθήσουν να βρει κάποια ενασχόληση που θα το ευχαριστεί. Επίσης, ο περιορισμός της χρήση ηλεκτρονικών παιχνιδιών που έχουν βίαιο περιεχόμενο ή η αποτροπή παρακολούθησης ταινιών με βίαιες σκηνές θα μπορούσαν να συμβάλλουν στην εξάλειψη τέτοιων συμπεριφορών.

Τελειώνοντας, αυτό που πρέπει να θυμόμαστε είναι ότι το σημαντικότερο που πρέπει να κάνει ο καθένας είναι να μη γυρίσει την πλάτη και να μην αδιαφορεί γι’ αυτά τα φαινόμενα, πιστεύοντας ότι είναι κάτι ασήμαντο, αλλά να πράξει τα δέοντα, καθώς μόνο με ενεργό δράση θα καταπολεμηθεί το πρόβλημα.

ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΦΙΛΙΠΠΑΙΟΥ
ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Προσοχή στον τρόπο που σχολιάζετε. Σχόλια που δεν θα σέβονται τον χώρο που φιλοξενούνται ή άλλους θα σβήνονται ΤΕΛΕΙΩΣ.