Τετάρτη, 29 Ιανουαρίου 2014

Μέσω ΠΣΕΑ η αποζημίωση της ακαρπίας για 2013.

Τέλος στη σεναριολογία περί αποζημίωσης της ακαρπίας του 2013 στις δεντροκαλλιέργειες απο τον ΕΛΓΑ έδωσε χθές ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων, κ. Αθανάσιος Τσαυτάρης, απο το βήμα της Βουλής κατά τη συζήτηση του πολυνομοσχεδίου του ΥπΑΑΤ.

Ο υπουργός έκανε δεκτή την .....

τροπολογία, που κατέθεσαν 26 βουλευτές της Ν.Δ για τη ρύθμιση των προβλημάτων που προκάλεσε η ακαρπία το 2013 λέγοντας:. «Πρέπει να λύσουμε τα προβλήματα της ακαρπίας που αρχίζουν να δημιουργούν οι κλιματικές αλλαγές σιγά- σιγά. Ήδη από φέτος νιώθουμε αυτές τις αλλαγές στα οπορωφόρα δέντρα μας. Είναι στη σωστή κατεύθυνση η τροπολογία των βουλευτών», τόνισε ο υπουργός.

Ωστόσο, αν και τροπολογία ζητούσε την αναδρομική ισχύ των διατάξεων για την αποζημίωση απο την 1η Ιανουαρίου του 2013, ο κ. Τσαυτάρης δήλωσε ότι η ακαρπία θα αποζημιώνεται από τον ΕΛΓΑ από το 2014 και μετά, αφού προηγηθεί αναλογιστική μελέτη που θα προσδιορίσει το ασφάλιστρο.

«Εμείς ήδη έχουμε ορίσει επιστημονική επιτροπή που θα μελετήσει το πρόβλημα. Αποτελείται από επιστήμονες που σχετίζονται με τα θέματα των αντιξοοτήτων στη φυσιολογία των φυτών», δήλωσε ο υπουργός και πρόσθεσε ότι η ακαρπία για το 2013 θα καλυφθεί μέσω του μηχανισμού ΠΣΕΑ.

«Για το 2014 για να αποζημιώνει ο ΕΛΓΑ την ακαρπία, πρέπει να κάνει αναλογιστική μελέτη - έτσι είναι ο νόμος του 2010 που πέρασε από τη Βουλή - και βάσει αυτής της μελέτης να προσδιορίσει ο ΕΛΓΑ το ασφάλιστρο - αν θα είναι 1 ευρώ, μισό ευρώ - για να μπορεί να πληρώνει τις αποζημιώσεις», τόνισε ο υπουργός.

Ακολουθεί η εισήγηση και το πλήρες κείμενο της τροπολογίας :

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ

Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων:

«Διοικητικά μέτρα, διαδικασίες και κυρώσεις στην εφαρμογή της ενωσιακής και εθνικής νομοθεσίας στους τομείς των τροφίμων, των ζωοτροφών και της υγείας και προστασίας των ζώων και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων»

ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

Τα τελευταία χρόνια παρατηρούνται στη χώρα μας ολοένα και περισσότερα ακραία καιρικά φαινόμενα, πολλά εκ των οποίων αποδίδονται στην κλιματική αλλαγή. Οι επιπτώσεις των εν λόγω ακραίων καιρικών φαινομένων στον αγροτικό τομέα είναι σημαντικές, τόσο στην ποσότητα και την ποιότητα της πρωτογενούς παραγωγής, όσο και στο εισόδημα των αγροτών.

Χαρακτηριστικό, ίσως, παράδειγμα αποτελεί η περυσινή χρονιά, στη διάρκεια της οποίας ένας συνδυασμός ακραίων καιρικών φαινομένων – εξαιρετικά ήπιος χειμώνας, απότομες διακυμάνσεις θερμοκρασιών, ισχυροί άνεμοι στη διάρκεια της ανθοφορίας, ζημιές στο ρόδινο στάδιο, έντονες βροχοπτώσεις κ.α. – συνετέλεσαν στην εμφάνιση εκτεταμένης ακαρπίας και στην απώλεια μεγάλου μέρους της παραγωγής, ιδίως στις δενδρώδεις καλλιέργειες.

Είχαν δε ως αποτέλεσμα την αισθητή μείωση του αγροτικού εισοδήματος στις καλλιέργειες αυτές, καθώς η κάμψη της παραγωγής ανήλθε σε πολύ υψηλά ποσοστά, σε σύγκριση με προηγούμενες χρονιές, σε αρκετές μάλιστα περιπτώσεις οδήγησε στην ολοκληρωτική καταστροφή της παραγωγής.

Στην αντιστάθμιση των απωλειών που είχαν οι αγρότες-δενδροκαλλιεργητές δεν κατέστη δυνατόν να συνδράμει, μέσω των αποζημιώσεων που καταβάλει σε περιπτώσεις ζημιών, ο Οργανισμός Ελληνικών Γεωργικών Ασφαλίσεων (ΕΛΓΑ), καθώς ο ασφαλιστικός του κανονισμός δεν προβλέπει την κάλυψη τέτοιου είδους ζημιών (ή προβλέπει για πρωθύστερα ή μεταγενέστερα χρονικά διαστήματα εκδήλωσής τους), μια και η σύνταξη του κανονισμού έχει γίνει προ πολλών ετών και πριν την εκδήλωση των κλιματικών αλλαγών.

Επειδή χιλιάδες αγροτών σε ολόκληρη τη χώρα στερήθηκαν των αναγκαίων αποζημιώσεων για την αποκατάσταση των ζημιών και τη συνέχιση της αγροτικής τους δραστηριότητας, προτείνεται η διάταξη του άρθρου 48 του Σχεδίου Νόμου να οριστεί ως εδάφιο α και παράλληλα στο ίδιο άρθρο να προστεθούν 2 νέα εδάφια (β και γ) με αναδρομική ισχύ από 1 Ιανουαρίου 2013, προκειμένου με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις να υπάρξει μια έστω και καθυστερημένα ανακούφιση των πληγέντων αγροτών και η απαιτούμενη αναπλήρωση του χαμένου εισοδήματός τους, προκειμένου να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν στις επαγγελματικές, οικογενειακές και κοινωνικές τους υποχρεώσεις και να συνεχίσουν απρόσκοπτα τις καλλιεργητικές τους φροντίδες.

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ

β) Στην παρ. 1 του άρθρου 5 του ν. 3877/2010 (ΦΕΚ Α΄160/2010) προστίθεται περίπτωση ιγ ως εξής:

«Λοιπές δυσμενείς καιρικές συνθήκες οι οποίες από κοινού ή μεμονωμένα επηρεάζουν μειωτικά την εξέλιξη της αναμενόμενης παραγωγής δενδρωδών καλλιεργειών, πάνω από ορισμένο ποσοστό κατά νομό. Για το σκοπό αυτό συγκροτείται με εντολή του ΥΠΑΤ Επιστημονική Επιτροπή για την τεκμηρίωση των ανωτέρω.»

γ) Η ισχύς της διάταξης της περίπτωσης ιγ της παρ. 1 του άρθρου 5 του ν. 3877/2010 αρχίζει από 01-01-2013.

Οι προτείνοντες βουλευτές

01) Γιώργος Καρασμάνης, Πέλλας

02) Δημήτριος Κυριαζίδης, Δράμας

03) Ελένη Μακρή-Θεοδώρου, Φθιώτιδος

04) Δημήτριος Τσουμάνης, Πρέβεζας

05) Γιώργος Στύλιος, Άρτας

06) Ευστάθιος Κωνσταντινίδης, Φλώρινας

07) Ευριπίδης Στυλιανίδης, Ροδόπης

08) Αθανάσιος Νταβλούρος, Αχαΐας

09) Βεσυρόπουλος Απόστολος, Ημαθίας

10) Καράμπελας Γιάννης, Βοιωτίας

11) Δερμεντζόπουλος Αλέξανδρος, Έβρου

12) Ιωαννίδης Ιωάννης, Α’ Θεσσαλονίκης

13) Κωνσταντόπουλος Γεώργιος, Πιερίας

14) Κέλλας Χρήστος, Λάρισσας

15) Μάνη-Παπαδημητρίου Άννα, Πιερίας

16) Καρανάσιος Ευθύμιος, Χαλκιδικής

17) Κουκοδήμος Κωνσταντίνος, Πιερίας

18) Τσαβδαρίδης Λάζαρος, Ημαθίας

19) Πασχαλίδης Ιωάννης,Καβάλας

20) Χρίστος Δήμας, Κορινθίας

21) Μπατσαρα Γεωργία, Ημαθίας

22) Τιμολέων Κοψαχείλης, Γρεβενών

23) Λεονταρίδης Θεόφιλος, Σερρών

24) Αναστασιάδης Σάββας, Β΄Θεσσαλονίκης

25) Λευτέρης Αυγενάκης, Ηρακλείου

26) Γιώργος Κοντογιάννης, Ηλείας