Στο 1,5 εκατ. ευρώ (αντί για 3 εκατ. ευρώ που ήταν αρχικά) μειώνεται τελικά το πλαφόν για τις ληξιπρόθεσμες επιχειρηματικές οφειλές στις οποίες περιλαμβάνονται και εκείνες αγροτών και αγροτικών επιχειρήσεων που μπορούν να εισαχθούν στις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου ενίσχυσης της ρευστότητας στην αγορά που κατατέθηκε προς συζήτηση την Τετάρτη 13 Ιανουαρίου στη Βουλή. Παράλληλα, για τους κατ’ επάγγελμα αγρότες και τις επιχειρήσεις που έχουν πληγεί από πυρκαγιές ή φυσικές καταστροφές, το ύψος του ανεξόφλητου κεφαλαίου που μπορεί να ρυθμιστεί μειώνεται από τις 300.000 ευρώ στις 200.000 ευρώ.
Αλλαγές στο "παρά πέντε" ................
Συνολικά, το νομοσχέδιο στην τελική του μορφή περιέχει αρκετές αλλαγές της τελευταίας στιγμής που προέκυψαν από την γνωμοδότηση της ΕΚΤ η οποία, αξίζει να σημειωθεί, σε αρκετά σημεία της, χρησιμοποιεί σκληρή γλώσσα για το υπουργείο.
Πέρα από τις ληξιπρόθεσμες, αλλαγές υπάρχουν και για τις ενήμερες οφειλές, το ποσό των οποίων μειώνεται στα 350 χιλ. ευρώ από 1 εκατ. ευρώ, ενώ για τις μικρές επιχειρήσεις το ποσό μειώνεται στα 200 χιλ. ευρώ από 350 χιλ. ευρώ.
Πέρα από τις αλλαγές στα πλαφόν των ληξιπρόθεσμων και των ενήμερων οφειλών, σύμφωνα με το τελικό νομοσχέδιο διευρύνεται ο αριθμός των δυναμένων να υπαχθούν στη ρύθμιση, αφού αφορά σε δάνεια ή πιστώσεις που έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες μετά την 30/6/07, αντί της 1/1/08 που προέβλεπε αρχικά το νομοσχέδιο.
Για τη δυνατότητα επίκλησης της περιόδου χάριτος, απαιτείται πλέον η σύμβαση του ρυθμιζομένου δανείου να μην έχει διανύσει μέχρι τις 15/4/2010 το ένα τρίτο της προβλεπόμενης συμβατικής διάρκειας.
Περιορίζεται το ύψος του ανεξόφλητου κεφαλαίου από τις 300.000 στα 200.000 ευρώ για όσους κάνουν χρήση των διατάξεων ρύθμισης για τις ενήμερες οφειλές και αφορούν είτε φυσικά και νομικά πρόσωπα που ασκούν εμπορική δραστηριότητα και κατά τη χρήση του 2008 εμφανίζουν ετήσια έσοδα μικρότερα των 150.000 ευρώ, είτε κατ’ επάγγελμα αγρότες, είτε επιχειρήσεις που έχουν υποστεί καταστροφές από πυρκαγιές ή φυσικά φαινόμενα από το 2007 ως σήμερα.
Τέλος, επιχειρήσεις και επαγγελματίες πυρόπληκτων νομών που επλήγησαν από τις πυρκαγιές του 2007 και στους οποίους χορηγήθηκαν δάνεια, δυνάμει υπουργικής απόφασης, μπορούν να ζητήσουν μέχρι τις 15/4/2010 αναστολή επί διετία και αναδρομικά από 1/1/2010 της χρεολυτικής αποπληρωμής του άληκτου κεφαλαίου με αντίστοιχη παράταση της συμβατικής διάρκειας του δανείου και καταβολή των τόκων στη διάρκεια της αναστολής σύμφωνα με την περιοδικότητα του εκτοκισμού που προβλέπεται στη σύμβαση. Υπόχρεοι προς αποπληρωμή των τόκων είναι οι δανειολήπτες.
Οι αλλαγές αναλυτικά
Αναλυτικά, οι αλλαγές που ανακοίνωσε το υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας είναι οι εξής:
1. Το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 1 του άρθρου 1 αντικαθίσταται ως ακολούθως:
«Φυσικά ή νομικά πρόσωπα, τα οποία έχουν συνάψει με πιστωτικά ιδρύματα συμβάσεις δανείων ή πιστώσεων για επιχειρηματικούς, επαγγελματικούς ή αγροτικούς σκοπούς, δικαιούνται να ζητήσουν από τα ιδρύματα αυτά την υπαγωγή σε ρύθμιση των συνολικών οφειλών από την κάθε σύμβαση δανείου ή πίστωσης οι οποίες έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες μετά την 30.06.2007 και μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος νόμου».
2. Το τέταρτο εδάφιο της παραγράφου 1 του άρθρου 1 αντικαθίσταται ως ακολούθως:
«Το σύνολο της ληξιπρόθεσμης οφειλής που υπάγεται σε ρύθμιση δεν μπορεί να υπερβαίνει το ένα εκατομμύριο πεντακόσιες χιλιάδες ευρώ».
3. Η παράγραφος 3 του άρθρου 1 αντικαθίσταται ως ακολούθως:
«Από τη ψήφιση του παρόντος και μέχρι την 15.3.2010 η καταγγελία σύμβασης της παραγράφου 1 εξαιτίας ληξιπρόθεσμων οφειλών παράγει τα αποτελέσματά της μόνο αν ο οφειλέτης δεν ζητήσει εντός ενός μηνός από την κοινοποίηση της καταγγελίας την υπαγωγή σε ρύθμιση της ληξιπρόθεσμης οφειλής σύμφωνα με την παράγραφο 2. Η προθεσμία του ενός μηνός δεν αρχίζει αν δεν ενημερωθεί ο οφειλέτης για το δικαίωμα αυτό».
4. Το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 4 του άρθρου 1 διαμορφώνεται ως ακολούθως:
«Οφειλέτες από συμβάσεις της παραγράφου 1, των οποίων οι οφειλές έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες μετά την 1.1.2005 και μέχρι την 30.06.2007, μπορούν να ζητήσουν να υπαχθούν σε ρύθμιση σύμφωνα με τα παραπάνω, υπό τον όρο ότι θα αποπληρωθεί μέχρι την 15.05.2010 ποσό ίσο με το δέκα τοις εκατό της οφειλής που προκύπτει, χωρίς να υπολογίζονται τόκοι υπερημερίας και ανατοκισμού, για τους οποίους τηρείται χωριστός λογαριασμός».
5. Στην παράγραφο 5 του άρθρου 1 η ημερομηνία «15.3.2010» αντικαθίσταται από την ημερομηνία «15.4.2010» και η ημερομηνία «30.6.2010» αντικαθίσταται από την ημερομηνία «31.7.2010».
6. Η παράγραφος 6 του άρθρου 1 αντικαθίσταται ως ακολούθως:
«Στις διατάξεις του παρόντος άρθρου υπάγονται και ληξιπρόθεσμες οφειλές από συμβάσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης με χρηματοδοτικά και πιστωτικά ιδρύματα που δεν έχουν καταγγελθεί. Η διάρκεια της αποπληρωμής της οφειλής δεν μπορεί να υπερβαίνει τον εναπομένοντα μέχρι τη λήξη της μίσθωσης χρόνο. Στην περίπτωση της υπέρβασης δεν εφαρμόζεται το τρίτο εδάφιο της παραγράφου 2. Καταγγελίες μετά την 15.12.2009 και μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος νόμου δεν παράγουν τα αποτελέσματά τους. H παράγραφος 3 εφαρμόζεται και για τις συμβάσεις αυτές».
7. Η παράγραφος 7 του άρθρου 1 αντικαθίσταται ως ακολούθως:
«Δεν υπάγονται στις διατάξεις του παρόντος άρθρου ληξιπρόθεσμες οφειλές από συμβάσεις πρακτορείας επιχειρηματικών απαιτήσεων, από ομολογιακά δάνεια, από δάνεια ή πιστώσεις εγγυημένα ή επιδοτούμενα από το Δημόσιο ή εγγυημένα από το Ταμείο Εγγυοδοσίας Μικρών και Πολύ Μικρών Επιχειρήσεων. Στις διατάξεις του παρόντος άρθρου υπάγονται και ληξιπρόθεσμες οφειλές Κοινωφελών Ιδρυμάτων».
8. Στο πρώτο εδάφιο της παραγράφου 1 του άρθρου 2 διαγράφεται η φράση «τράπεζες και λοιπά».
9. Η περίπτωση α της παραγράφου 1 του άρθρου 2 αντικαθίσταται ως ακολούθως:
«α) περίοδος χάριτος ενός έτους, χωρίς καταβολή τόκων και κεφαλαίου, με αντίστοιχη παράταση της συμβατικής διάρκειας του δανείου και κεφαλαιοποίηση των τόκων στη λήξη της περιόδου χάριτος, εφόσον η σύμβαση δανείου δεν έχει διανύσει μέχρι την 15.4.2010 το έν τρίτο της προβλεπόμενης συμβατικής διάρκειας»,
10. Η παράγραφος 2 του άρθρου 2 αντικαθίσταται ως ακολούθως:
«Την επιλογή κατά την προηγούμενη παράγραφο και εφόσον το ανεξόφλητο κεφάλαιο του δανείου δεν υπερβαίνει τις τριακόσιες πενήντα χιλιάδες ευρώ έχουν
α) φυσικά και νομικά πρόσωπα, τα οποία τηρούν βιβλία τρίτης κατηγορίας του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων, και εμφανίζουν κατά την τελευταία μέχρι και τον Ιούνιο του έτους 2009 χρήση ετήσιο κύκλο εργασιών μικρότερο των δύο εκατομμυρίων πεντακοσίων χιλιάδων ευρώ και έχουν κατά την ίδια χρήση ζημία.
β) αγροτικοί συνεταιρισμοί, ενώσεις αυτών και ομάδες παραγωγών, ανεξάρτητα από την κατηγορία βιβλίων που τηρούν, εφόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις της προηγούμενης περίπτωσης».
11. Η παράγραφος 3 του άρθρου 2 αντικαθίσταται ως ακολούθως:
«Την επιλογή κατά την παράγραφο 1 και εφόσον το ανεξόφλητο κεφάλαιο του δανείου δεν υπερβαίνει τις διακόσιες χιλιάδες ευρώ έχουν
α) φυσικά και νομικά πρόσωπα που ασκούν εμπορική δραστηριότητα και κατά τη χρήση του έτους 2008 εμφανίζουν ετήσια ακαθάριστα έσοδα μικρότερα των εκατό πενήντα χιλιάδων ευρώ,
β) φυσικά πρόσωπα που ασκούν κατά κύριο επάγγελμα αγροτική δραστηριότητα,
γ) επιχειρήσεις που έχουν υποστεί σημαντικές καταστροφές από πυρκαγιές ή φυσικά φαινόμενα από το έτος 2007 και μέχρι την δημοσίευση του παρόντος νόμου.
12. Στην παράγραφο 4 του άρθρου 2 η ημερομηνία «15.3.2010» αντικαθίσταται από την ημερομηνία «14.4.2010».
13. Στο πρώτο εδάφιο της παραγράφου 5 του άρθρου 2 μετά τη φράση «Αν καταγγελθούν» προστίθεται η φράση «από το πιστωτικό ίδρυμα».
14. Η παράγραφος 7 του άρθρου 2 αντικαθίσταται ως ακολούθως
«Επιχειρήσεις και επαγγελματίες των πυρόπληκτων νομών κατά τις πυρκαγιές του 2007 στους οποίους χορηγήθηκαν δάνεια δυνάμει της με αριθμό 2/54310/0025/13-9-2007 απόφασης του Υπουργού Οικονομικών (ΦΕΚ Β 1858) δικαιούνται να ζητήσουν μέχρι την 15.4.2010 αναστολή επί διετία και αναδρομικά από 1.1.2010 της χρεολυτικής αποπληρωμής του άληκτου κεφαλαίου με αντίστοιχη παράταση της συμβατικής διάρκειας του δανείου και καταβολή των τόκων στη διάρκεια της αναστολής σύμφωνα με την περιοδικότητα του εκτοκισμού που προβλέπεται στη σύμβαση. Υπόχρεοι προς αποπληρωμή των τόκων είναι οι δανειολήπτες».
15. Στο τέλος της περίπτωσης α) του άρθρου 1 του άρθρου 40 ν. 3259/2004 (Α 149), όπως η παράγραφος αυτή έχει αντικατασταθεί με το άρθρο 70 του ν. 3746/2009 (α’ 27), και όπως αυτή αντικαθίσταται από την παράγραφο 1 του άρθρου 4, προστίθεται εδάφιο που έχει ως ακολούθως:
«Το προηγούμενο εδάφιο εφαρμόζεται αναλόγως και για συναλλαγματικές και γραμμάτια εις διαταγήν που εξοφλούνται μέσα σε τριάντα ημέρες από τη λήξη τους».
16. Στο τέλος του άρθρου 2 προστίθεται παράγραφος 9 που έχει ως ακολούθως:
«Οι διατάξεις των άρθρων 1 και 2 εφαρμόζονται για δάνεια ή πιστώσεις που χορηγήθηκαν μέσω υποκαταστημάτων που λειτουργούν στην Ελλάδα από πιστωτικά ιδρύματα που έχουν την έδρα τους ή έχουν νομίμως εγκατασταθεί στην Ελλάδα».
17. Στην παράγραφο 1 του άρθρου 6 τίθεται πριν τη λέξη «πιθανολογείται» η λέξη «σφόδρα».
18. Στο τέλος του άρθρου 7 προστίθενται το ακόλουθο εδάφιο:«Η πληρωτέα αξία της επιταγής δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσόν της εγγυήσεως»
19. Στο τέλος του άρθρου 8 προστίθενται τα ακόλουθα:
«Κατά την επιμέτρηση του προστίμου λαμβάνονται ιδίως υπόψη και συνεκτιμώνται: α) η βαρύτητα της παράβασης, β) η συχνότητα αυτής, γ) η διάρκειά της, δ) οι ειδικές συνθήκες τέλεσής της, ε) η ύπαρξη υπαιτιότητας, δ) ο κύκλος εργασιών του παραβάτη και στ) η υπότροπη συμπεριφορά. Οι καταγγελίες για παράβαση του παρόντος νόμου κατατίθενται στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας».
20. Στο άρθρο 10 όπου αναφέρεται η ημερομηνία «31η Δεκεμβρίου 2009», αυτή αντικαθίσταται από την ημερομηνία «29η Ιανουαρίου 2010».
Κατσέλη: «Νομοσχέδιο-ανάσα» για τις επιχειρήσεις
Το νομοσχέδιο για τη ρύθμιση των οφειλών των επιχειρήσεων «δίνει μια ανάσα σε αυτούς που νιώθουν τη θηλιά της πιστωτικής ασφυξίας να σφίγγει στο λαιμό τους», τόνισε η υπουργός Οικονομίας Λούκα Κατσέλη κατά τη συζήτηση στη Βουλή επί του νομοσχεδίου.
Η υπουργός υποστήριξε ότι «σε μια κρίσιμη καμπή, η κυβέρνηση παρεμβαίνει αποφασιστικά για να ενισχύσει τη ρευστότητα στην οικονομία και να αντιμετωπίσει την πρωτοφανή ασφυξία που απειλεί τις παραγωγικές τάξεις».
Ζήτησε από τους βουλευτές να στηρίξουν το σχέδιο νόμου, καθώς, όπως είπε, «είναι ώρα να λάβουμε τα απαραίτητα μέτρα για τη στήριξη της οικονομίας, είναι ώρα να βάλουμε τάξη στα οικονομικά μας, να διοχετεύσουμε ρευστότητα στην αγορά, να αναθερμάνουμε την οικονομία, να στηρίξουμε τις επενδύσεις».
Υπογράμμισε ακόμα ότι το σχ/ν είναι απολύτως συνεπές με όσα υποσχέθηκε το ΠΑΣΟΚ προεκλογικά. «Δίνουμε διέξοδο σε επιχειρήσεις για τη ρύθμιση των οφειλών τους», πρόσθεσε ότι οι τελευταίες νομοτεχνικές βελτιώσει ευνοούν ακόμη περισσότερο τις ΜμΕ που έχουν πραγματική ανάγκη ρύθμισης των οφειλών τους.
«Με τα κριτήρια και τις ασφαλιστικές δικλείδες που έχουμε θέσει, αποκλείουμε περιπτώσεις καταχρηστικής εφαρμογής, με τις νομοτεχνικές βελτιώσεις δίνουμε πειστική απάντηση σε ανησυχίες που είχαν εκφραστεί για ενδεχόμενες αρνητικές επιπτώσεις στη ρευστότητα ή στη χρηματοπιστωτική σταθερότητα», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Σύμφωνα με τη κ. Κατσέλη, στόχοι του νομοσχεδίου είναι δύο, η διοχέτευση ρευστότητας στις επιχειρήσεις και η μείωση του συνολικού πιστωτικού κινδύνου στην οικονομία.
Αναφερόμενη, τέλος στον Τειρεσία, η ΥΠΟΙΑΝ σημείωσε ότι «πρέπει να παραμείνει εργαλείο για την αξιολόγηση της πιστοληπτικής ικανότητας αλλά όχι ένα μέσα εξαναγκασμού αποπληρωμής αβάσιμων απαιτήσεων».
Διαβάστε την ανακοίνωση του ΥΠΟΙΟ με όλες τις Αλλαγές και βελτιώσεις στο νομοσχέδιο περί ρευστότητας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Προσοχή στον τρόπο που σχολιάζετε. Σχόλια που δεν θα σέβονται τον χώρο που φιλοξενούνται ή άλλους θα σβήνονται ΤΕΛΕΙΩΣ.