Πέμπτη 27 Νοεμβρίου 2008

350 - 500 οι δήμοι αν υπάρξουν πόροι

Διοικητική μεταρρύθμιση με τη δημιουργία 350-500 δήμων σε όλη την Ελλάδα εξήγγειλε χθες στην εναρκτήρια συνεδρίαση του Συνεδρίου της ΚΕΔΚΕ στη Θεσσαλονίκη ο υπουργός Εσωτερικών Πρ. Παυλόπουλος.
Εσπευσε όμως να διευκρινίσει ότι αυτό είναι κάτι το οποίο δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί με τις παρούσες οικονομικές συνθήκες, καθώς οι νέοι θεσμοί χρειάζονται οικονομική στήριξη.

Υποσχέθηκε επανεξέταση της κατάστασης το Μάρτιο και, εφόσον κριθεί πρόσφορος ο χρόνος, συζήτηση του θέματος σε έκτακτο Συνέδριο του συλλογικού οργάνου των δήμων.
Πρέπει να τονιστεί ότι ο αριθμός των δήμων που ανέφερε ο υπουργός Εσωτερικών είναι κοντά σε αυτούς που προβλέπει η σχετική μελέτη του ΙΤΑ (380- 390) που προκάλεσε πλήθος αντιδράσεων.
Ταυτοχρόνως ο κ. Παυλόπουλος προχώρησε σε μια αινιγματική δήλωση αναφέροντας ότι η κυβέρνηση, παρά την οικονομική συγκυρία, προχωρεί τη διοικητική μεταρρύθμιση “με αιχμή του δόρατος την περιφέρεια”.

Για να προσθέσει στη συνέχεια ότι στο μέλλον θα υπάρχει “αιρετή περιφερειακή αυτοδιοίκηση με φορέα διοίκησης αιρετό συλλογικό όργανο”, με διατήρηση του νομού ως αποκεντρωμένης μονάδας της και διατήρηση της θέσης του διορισμένου περιφερειάρχη.
Αναφερόμενος ειδικότερα στα κριτήρια για τις συνενώσεις των δήμων ο κ. Παυλόπουλος σημείωσε μεταξύ άλλων τα εξής:
Πεποίθησή μας και πρόταση της κυβέρνησης είναι ότι η διοικητική μεταρρύθμιση πρέπει να έχει ορισμένα ποιοτικά χαρακτηριστικά:
Πρώτιστο μέλημά μας είναι να φτάσουμε σε μια λειτουργική και εξορθολογισμένη διοικητική δομή, ικανή να αντεπεξέλθει στις σύγχρονες ανάγκες των πολιτών των τοπικών κοινωνιών και με σεβασμό στις ιστορικές ή άλλες κρίσιμες ιδιομορφίες τοπικού χαρακτήρα.

Αυτό σημαίνει ότι η μεταρρύθμιση πρέπει να γίνει ιδίως με τα ακόλουθα κριτήρια:
1. Αναπτυξιακά - οικονομικά: Κρίσιμη είναι εν προκειμένω η αναπτυξιακή «συμβατότητα» των ΟΤΑ που συναπαρτίζουν τη νέα διοικητική μονάδα, η αποτροπή έντονων αναπτυξιακών ανισοτήτων στο εσωτερικό κάθε νέου ΟΤΑ, και η προοπτική που θα έχει η ένωσή τους σ’ επίπεδο ισόρροπης και βιώσιμης ανάπτυξης της τοπικής οικονομίας με βάση τα ειδικά χαρακτηριστικά της. Π.χ. μπορεί να προχωρήσει η συνένωση ενός αγροτικού δήμου με έναν αστικό ή με ΟΤΑ του οποίου η οικονομία είναι κατεξοχήν τουριστική; Αλλά και περαιτέρω, θα πρέπει να συνεκτιμηθεί η επιχειρηματικότητα και ο βαθμός ανταγωνιστικότητας που έχει επιτευχθεί, ο βαθμός διείσδυσης της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, η διαθεσιμότητα σε βασικές κοινωνικές υποδομές (ιδίως σχολεία και νοσοκομεία), το ύψοςτου εισοδήματος των κατοίκων, η προσβασιμότητα κλπ.

2. Γεωγραφικά: Τυχόν παραμεθόριος χαρακτήρας, φυσικά ή διοικητικά σύνορα, γεωγραφική θέση, γειτνίαση με διοικητικά κέντρα, περιβαλλοντικές ιδιομορφίες, ανάγκες πολιτικής προστασίας. Η νησιωτικότητα και ο ορεινός χαρακτήρας αποτελούν παράγοντες με καθοριστικό ρόλο, τόσο στο πλαίσιο της ανάδειξης των συγκριτικών πλεονεκτημάτων όσο και στο πλαίσιο της διασφάλισης της λειτουργικότητας του νέου μορφώματος, με έμφαση στις υπηρεσίες που θα παρέχει προς τους πολίτες και στην αποτελεσματικότητα διαχείρισής του.

3. Πληθυσμιακά: Ποσοστό ομοιογένειας στους δημογραφικούς δείκτες, σύνθεση και ειδικά χαρακτηριστικά του πληθυσμού της περιοχής, πληθυσμιακό μέγεθος -το οποίο συνδέεται και με τις λειτουργικές ανάγκες του νέου ΟΤΑ και πυκνότητα-, αναλογία μόνιμων και μη κατοίκων, είδος της απασχόλησης των κατοίκων κλπ.

4. Κοινωνική συνοχή: Πόσο συμπαγής είναι ο κοινωνικός ιστός στον νέο ΟΤΑ που θα προκύψει, ποσοστά ανεργίας και εγκληματικότητας, παρουσία ευπαθών κοινωνικών ομάδων, βαθμός ενσωμάτωσης μεταναστών, απουσία έντονων κοινωνικών ανισοτήτων ή έντονης κοινωνικής ανομοιογένειας κ.ά.

5. Ιστορικά - πολιτιστικά: Το κριτήριο αυτό συνδέεται κυρίως με τα πολιτιστικά στοιχεία και τις ιδιαιτερότητες, τα ήθη, τα έθιμα και τις παραδόσεις κάθε περιοχής, τυχόν εξαιρετικούς ιστορικούς λόγους που υπαγορεύουν να παραμείνουν κάποιοι ΟΤΑ ως έχουν κλπ.
Και θα πω για μία ακόμη φορά ότι ο αριθμητικός περιορισμός δεν αποτελεί αυτοσκοπό, αλλά υπηρετεί τις ανωτέρω προτεραιότητες και τα κριτήρια, η εφαρμογή των οποίων, πάντως, μας οδηγεί σε έναν αριθμό 350- 500 ΟΤΑ α‘ βαθμού.
Ετσι, καταλήγουμε σε λιγότερους και πάντως ισχυρότερους ΟΤΑ, με ουσιαστικές αρμοδιότητες ιδίως σε κρίσιμα θέματα καθημερινότητας που απασχολούν τον πολίτη.

Αλλά και, περαιτέρω, βασική παράμετρος της νέας διοικητικής μεταρρύθμισης είναι και η εσωτερική αναδιοργάνωση των ΟΤΑ, η οποία πρέπει να προωθηθεί παράλληλα για να είναι λειτουργικότερα και αποτελεσματικότερα τα νέα σχήματα, σύμφωνα με τις απαιτήσεις της καθημερινότητας, και να μπορέσουν ν’ ανταποκριθούν στις αυξημένες απαιτήσεις μιας ενισχυμένα αποκεντρωτικής πολιτικής, στο πλαίσιο της οποίας η κεντρική διοίκηση διατηρεί έναν κατά βάση επιτελικό χαρακτήρα.

Η ως τώρα εμπειρία έχει καταδείξει ορισμένες αδυναμίες που υπάρχουν στον τρόπο οργάνωσης των ΟΤΑ πρώτου βαθμού, οι οποίες καθιστούν αναγκαίες, μεταξύ άλλων, τις ακόλουθες παρεμβάσεις:

- Ο θεσμός των 4ετών επιχειρησιακών προγραμμάτων ο οποίος εισήχθη με τον Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων πρέπει να υποστηριχθεί στην εφαρμογή του.
- Το σύστημα των οικονομικών υπηρεσιών χρειάζεται εξορθολογισμό και αναδιοργάνωση, ιδίως με την εφαρμογή του διπλογραφικού συστήματος, με γνώμονα την περαιτέρω ενίσχυση της διαφάνειας.
- Πρέπει να ενισχυθεί το ανθρώπινο δυναμικό της τοπικής αυτοδιοίκησης με έμπειρα και εξειδικευμένα στελέχη, τα οποία με την τεχνογνωσία τους θα μπορέσουν να ενδυναμώσουν κρίσιμους τομείς όπως οι τεχνικές ή οι οικονομικές υπηρεσίες και τα οποία θα στηρίξουν τους «Ψηφιακούς Δήμους».
- Οι Τεχνικές Υπηρεσίες των ΟΤΑ χρήζουν αναδιοργάνωσης και ενδυνάμωσης, με γνώμονα την ολοκληρωμένη παρακολούθηση της διαδικασίας ωρίμανσης και παραγωγής του έργου.
- Είναι αναγκαία η δημιουργία αυτοτελούς Υπηρεσίας Πολιτικής Προστασίας και Προστασίας Περιβάλλοντος.

Θα ήθελα να επισημάνω και το γεγονός ότι, με τον τρόπο με τον οποίο οργανώνεται η διοικητική μεταρρύθμιση, θα φθάσουμε, σε μεγάλο βαθμό, σε συναινετικές αποφάσεις, δεδομένου ότι όλα όσα θα γίνουν στηρίζονται στο διάλογο με την ΚΕΔΚΕ και την ΕΝΑΕ, και θα προωθηθούν αφού έχει ολοκληρωθεί η σχετική συζήτηση σε τοπικό επίπεδο.

Στόχος είναι να φθάσουμε σε μια σύγχρονη, μακρόπνοη διοικητική δομή, με ενισχυμένα αποκεντρωμένο χαρακτήρα.
Μια δομή λειτουργική και αποτελεσματική, η οποία να μπορεί ν’ ανταποκριθεί στις ανάγκες του πολίτη και να του παρέχει το επίπεδο των υπηρεσιών που δικαιούται να αναμένει.
Αρα και μια δομή, η οποία εξακολουθεί να καλύπτεται από την αρχή της εγγύτητας προς τον πολίτη -πράγμα που σημαίνει ότι δεν καθίσταται, από την άποψη των παρεχόμενων υπηρεσιών, γεωγραφικά ή διοικητικά απόμακρη προς αυτόν- και η οποία βρίσκεται σε λειτουργική διασύνδεση τόσο με την κεντρική διοίκηση όσο και με τις υπηρεσίες της αποκεντρωμένης διοίκησης.

Πηγή: Ελευθερία

ΣΧΟΛΙΟ
Εδώ η κυβέρνηση αδυνατεί να αντεπεξέλθει οικονομικά στις υποχρεώσεις της, να καταπολεμήσει την ακρίβεια κλπ κλπ....... και ο Προκόπης χτενίζεται!!!!
Υπουργός με άδειο καλάθι έργου, αναζητά τρόπο να αφήσει
το όνομα του στην ιστορία !!!
Πληροφορίες ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ 2...

2 σχόλια:

  1. Αντε βγάλε άκρη!!!
    Με απλά λόγια μια μεταρρύθμιση γίνεται με στρατηγικό στόχο την βελτίωση κάποιων καταστάσεων.
    Στην προκειμένη περίπτωση τι θα βελτιωθεί???
    Κανένας δεν λέει.
    Ετσι σε δουλειά να βρισκόμαστε.
    Ο σκοπός και αυτών και των επόμενων είναι ο αποπροσανατολισμός από την καθημερινότητα .
    Οταν δεν μπορείς να λύσεις βασικά προβλήματα του πολίτη, του πετάς μια μεταρρύθμιση και αστον να ψάχνεται.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εξού και το σχόλιο Χαράλαμπε.
    ....Και ο Προκόπης ΧΤΕΝΙΖΕΤΑΙ!!!!!!!

    ή

    Τον λύκο τον κουρεύανε... ΠΟΥΘΕ ΠΑΝ ΤΑ ΠΡΟΒΑΤΑ ο Προκόπης..

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Προσοχή στον τρόπο που σχολιάζετε. Σχόλια που δεν θα σέβονται τον χώρο που φιλοξενούνται ή άλλους θα σβήνονται ΤΕΛΕΙΩΣ.