Δευτέρα 17 Αυγούστου 2009

ΓΡΗΓΟΡΟ ΙΝΤΕRΝΕΤ: Η πολυτέλεια που έγινε αναγκαία υποδομή

«Πωλείται σπίτι με φως, νερό, τηλέφωνο και ευρυζωνική σύνδεση στο Ιnternet». Πριν 10 χρόνια μια τέτοια αγγελία μπορούσε να εμφανιστεί μόνο σε μυθιστορήματα επιστημονικής φαντασίας ή σε διαφημιστικό φυλλάδιο που απευθυνόταν προς τους κροίσους της Σίλικον Βάλεϊ. Πραγματικά, στα τέλη του 20ού αιώνα ελάχιστοι μπορούσαν να προβλέψουν πως μέσα σε λιγότερο από μία δεκαετία η γρήγορη πρόσβαση στο Ιnternet δεν θα θεωρούνταν πολυτέλεια, ούτε ανάγκη μόνο...

του επιχειρηματικού κόσμου, αλλά θα γινόταν απαραίτητη υποδομή της σύγχρονης κατοικίας, μαζί με την ηλεκτροδότηση, την ύδρευση και την αποχέτευση.

Και αν στις αρχές του περασμένου αιώνα η ανταγωνιστική ισχύς των κρατών μετριούνταν με τους ίππους των εγκατεστημένων μηχανών και τα κιλοβάτ που διακινούνταν στο δίκτυο της ηλεκτρικής ενέργειας, σήμερα βασικός δείκτης της ανταγωνιστικότητας των οικονομιών θεωρείται η «ψηφιακή ισχύς». Αυτή η καθοριστική παράμετρος δεν μετρείται πια σε ατμόιππους, αλλά με τους εγκατεστημένους υπολογιστές, την πυκνότητα και την ταχύτητα των ηλεκτρονικών δικτύων, την παραγωγή ψηφιακού περιεχομένου και την ικανότητα των πολιτών να χειρίζονται και να αξιοποιούν τα εργαλεία της σύγχρονης τεχνολογίας.

Στους σχετικούς πίνακες που κατατάσσουν τις διάφορες χώρες ανάλογα με τις επιδόσεις τους στην ψηφιακή εποχή, δεν πρωτεύουν κατ΄ ανάγκην οι μεγάλοι και ισχυροί της βιομηχανικής εποχής, ούτε οι σύγχρονοι πρωταθλητές της βιομηχανίας και του εμπορίου. Στις πρώτες θέσεις βρίσκονται χώρες που πραγματοποιούν μεγάλες επενδύσεις στο ανθρώπινο δυναμικό τους και «χτίζουν» τις κοινωνίες της γνώσης. Δυστυχώς η Ελλάδα βρίσκεται σταθερά στις τελευταίες θέσεις σε αυτούς τους πίνακες και σε ορισμένες περιπτώσεις υποχωρεί κάθε χρόνο και μία θέση πιο πίσω...

Αυτή η θλιβερή εικόνα της «ψηφιακής Ψωροκώσταινας» αντανακλάται και στην έκθεση της επιτρόπου Βίβιαν Ρέντινγκ , αρμόδιας για την Κοινωνία της Πληροφορίας και τα Μέσα Επικοινωνίας. Σύμφωνα με αυτήν, η Ελλάδα εξακολουθεί να υπολείπεται των άλλων 26 εταίρων της σχεδόν σε όλους τους τομείς. Πρακτικά μόνο οι δείκτες της χρήσης των ευρυζωνικών υπηρεσιών από τις επιχειρήσεις βρίσκονται κοντά στον κοινοτικό μέσο όρο, ενώ για όλους τους υπόλοιπους υπάρχει σοβαρό χάσμα μεταξύ της Ελλάδας και των περισσοτέρων μελών της ΕΕ.

Πολύ χαμηλές επιδόσεις έχει η χώρα μας και στη βαθμολόγηση των υπηρεσιών του Δημοσίου προς τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, καθώς και στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου. Ανάλογη είναι και η εικόνα που αποτυπώνεται στις μελέτες του ΟΟΣΑ.

Η αλλαγή αυτής της εικόνας, όπως επανειλημμένα έχει τονίσει «Το Βήμα», δεν είναι απλώς ένα επιχειρηματικό θέμα που μπορεί να αντιμετωπίσει μόνη της η αγορά. Η επανατοποθέτηση της Ελλάδας στον αναπτυξιακό χάρτη της ψηφιακής εποχής απαιτεί μεγάλες πρω τοβουλίες της πολιτείας που να κάνουν πράξη την επιταγή του Συντάγματος για διευκόλυνση της πρόσβασης στην Κοινωνία της Γνώσης. Πρωτοβουλίες που θα δημιουργήσουν νέες, σύγχρονες υποδομές, αλλά και πρωτοβουλίες που θα καλλιεργήσουν νέες δεξιότητες στο ανθρώπινο δυναμικό της χώρας, ώστε να μπορεί να αξιοποιήσει τα μοντέρνα εργαλεία της τεχνολογίας.

▅ Αναπτυξιακές ευκαιρίες
Πολλά παραδείγματα από τις ψηφιακά ανεπτυγμένες χώρες ισχυροποιούν τη θέση ότι η πολιτεία πρέπει και μπορεί να επενδύσει σε σύγχρονες ψηφιακές υποδομές παρέχοντάς τες μαζικά και με χαμηλό κόστος σε όλους τους πολίτες. Δείχνουν επίσης ότι μια τέτοια επένδυση δεν υποκαθιστά την επιχειρηματική δραστηριότητα, αλλά αντίθετα τη διευκολύνει και της δημιουργεί νέες δυνατότητες. Ειδικά στις ψηφιακά δυσπρόσιτες περιοχές της ελληνικής επικράτειας, στα ορεινά χωριά και στους νησιωτικούς οικισμούς μπορεί να σημάνει σημαντική βελτίωση της επικοινωνίας και των διαθεσίμων υπηρεσιών. Και να δημιουργήσει προϋποθέσεις για την αναζωογόνησή τους. Σε όσες περιοχές της Ελλάδας έχουν εγκατασταθεί ασύρματα δίκτυα, είτε με πρωτοβουλία δημοτικών αρχών είτε από τοπικές επιχειρήσεις είτε από ερασιτέχνες ιδιώτες, η διαφορά είναι ήδη αισθητή. Και από τους κατοίκους και από τους επισκέπτες. Ειδικά στις τουριστικές περιοχές, οι επενδύσεις σε σύγχρονες τηλεπικοινωνιακές υποδομές φαίνεται να αποδίδουν και στη μικρο-κλίμακα της ελληνικής επαρχίας.

Κρίνοντας με αυτά τα δεδομένα, το επενδυτικό σχέδιο που στοχεύει να φέρει την οπτική ίνα στο ελληνικό σπίτι μπορεί να αποδειχθεί το μεγαλύτερο έργο τεχνολογικού εκσυγχρονισμού της Ελλάδας στην ψηφιακή εποχή. Και να αποτελέσει ένα μεγάλο βήμα για την ποθούμενη σύγκλιση της Ελλάδας με τους ρυθμούς των άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Ενα μεγάλο βήμα μιας πορείας που πρέπει να συνεχιστεί δίνοντας έμφαση στη δημιουργία χρήσιμων υπηρεσιών και στην επιμόρφωση των πολιτών. Μιας πορείας που υπερβαίνει κατά πολύ μια πλήρη κυβερνητική θητεία. Γι΄ αυτό και θα αποδειχθεί εξαιρετικά σημαντική για την επιτυχή εξέλιξη αυτών των σχεδίων η ευρύτερη συναίνεση ανάμεσα στους κοινωνικούς, επιχειρηματικούς αλλά και πολιτικούς εταίρους που θα μετάσχουν σε ένα έργο από αυτά που θέλουν «τη συνέργεια όλων». Ας κινηθούμε λοιπόν πιο γρήγορα και πιο τολμηρά!

Τι λένε οι αριθμοί
Παρά την αύξηση των ευρυζωνικών συνδέσεων και την αισθητή βελτίωση των υποδομών σε σχέση με την προηγούμενη πενταετία, συνεχίζεται η μεγάλη καθυστέρηση της χώρας μας στη χρήση των δυνατοτήτων της ψηφιακής επικοινωνίας, καθώς και στην ανάπτυξη νέων υπηρεσιών. Η Ελλάδα στους περισσότερους δείκτες κατατάσσεται μεταξύ των χωρών με τα χαμηλότερα ποσοστά χρήσης των υπηρεσιών του Ιnternet. Είναι ενδεικτικό ότι μόνο σε ποσοστό 23% οι κάτοικοι της χώρας είναι συχνοί χρήστες, ενώ σε ποσοστό 56% δεν έχουν χρησιμοποιήσει το Διαδίκτυο ποτέ. Αυτή η επίδοση τοποθετεί την Ελλάδα στην προτελευταία θέση της ΕΕ, με τη Ρουμανία μόνο να υπολείπεται, ενώ ο κοινοτικός μέσος όρος προσεγγίζει το 43%.

Τι αλλάζει για τους χρήστες
Oσχεδιασμός προβλέπει τη δημιουργία ενός δικτύου ανοιχτής πρόσβασης (open access) σε όλους τους παρόχους τηλεπικοινωνιακών και ψηφιακών υπηρεσιών. Αυτό σημαίνει ότι κάθε εταιρεία θα μπορεί να δεσμεύει τις γραμμές που επιθυμεί και να προσφέρει τις υπηρεσίες της στους καταναλωτές. Οι χρήστες θα πληρώνουν έναν λογαριασμό στον πάροχο που έχουν επιλέξει, ενώ αν αποφασίσουν να αλλάξουν εταιρεία θα μπορούν να το κάνουν, όπως και σήμερα. Με τις οπτικές ίνες δεν θα αυξηθεί θεαματικά μόνο η ταχύτητα μεταφοράς δεδομένων (το Ιnternet εκτιμάται ότι θα είναι τουλάχιστον τέσσερις φορές ταχύτερο από σήμερα), αλλά θα μειωθεί το κόστος και θα βελτιωθεί η ποιότητα και αξιοπιστία σε σχέση με τις υπάρχουσες υποδομές.

Κάθε πολίτης, όπου κι αν κατοικεί, είτε στα μεγάλα αστικά κέντρα είτε στην ελληνική περιφέρεια, θα έχει τις ίδιες δυνατότητες σύνδεσης. Νέες εφαρμογές τηλεπικοινωνιών θα αναπτυχθούν και θα αλλάξουν πλήρως την καθημερινότητα του έλληνα πολίτη. Τέτοιες εφαρμογές αφορούν την καλωδιακή τηλεόραση, την εικόνα υψηλής ευκρίνειας (high definition), την τηλεδιάσκεψη κ.λπ.

Επίσης θα πολλαπλασιαστούν οι δυνατότητες εργασίας εξ αποστάσεως. Με την τηλεργασία φιλοδοξείται να αποτραπεί η αστυφιλία και να ενταχθούν στην αγορά εργασίας νέες δυνάμεις από την ελληνική περιφέρεια, καθώς και τα άτομα με αναπηρία. Επιπλέον θα ενισχυθεί το ηλεκτρονικό εμπόριο, το οποίο θα συμβάλει στην ανάπτυξη αλλά και στην εξωστρέφεια της ελληνικής οικονομίας.

Οι υπηρεσίες που θα παρέχονται θα είναι πολλές. Τηλεφωνία πάνω στο Ιnternet, online ραδιόφωνο, τηλεόραση από το Ιnternet, βίντεο υψηλής ευκρίνειας, τηλεόραση υψηλής ευκρίνειας, χρήση πολλαπλών υπηρεσιών. Με το νέο σύστημα οι ταχύτητες του Διαδικτύου θα φτάσουν στα 100 Μbps.
ΤΑ ΝΕΑ




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Προσοχή στον τρόπο που σχολιάζετε. Σχόλια που δεν θα σέβονται τον χώρο που φιλοξενούνται ή άλλους θα σβήνονται ΤΕΛΕΙΩΣ.