Περαιτέρω συρρίκνωση του δικτύου τους εξετάζουν οι τράπεζες εν μέσω έντονων πιέσεων από τις εποπτικές αρχές για εξορθολογισμό του λειτουργικού τους κόστους αλλά της ψηφιοποίησης των υπηρεσιών τους.
«250 καταστήματα .....
αρκούν για μια ελληνική τράπεζα», υποστηρίζει ανώτατο τραπεζικό στέλεχος που εκτιμά ότι αυτή τη στιγμή υπάρχει πλεονάζον προσωπικό 7.000 ατόμων στις τέσσερις συστημικές τράπεζες.
Σημειώνεται, πάντως, ότι οι τράπεζες έχουν επιλέξει ήπιες στρατηγικές μείωσης του προσωπικού, εκπονώντας ελκυστικά προγράμματα εθελούσιας εξόδου που οδήγησαν σε μείωση του προσωπικού κατά 28.000 άτομα τα χρόνια της κρίσης. Οι πρωτοβουλίες αυτές αναμένεται να συνεχιστούν, ιδίως υπό την πίεση του εποπτικού φορέα της ΕΚΤ (SSM) για αναδιάρθρωση του λειτουργικού μοντέλου των ελληνικών τραπεζών.
Την τελευταία 10ετία, πάντως, η συρρίκνωση του εγχώριου τραπεζικού κλάδου ήταν δραματική. Το 2008, ο συνολικό αριθμός των τραπεζοϋπαλλήλων ανερχόταν σε 67.800 άτομα, ενώ σήμερα ανέρχονται σε 40.000. Σε επίπεδο καταστημάτων, προ κρίσης λειτουργούσαν 4.130 καταστήματα από 40 ελληνικές και ξένες τράπεζες, ενώ σήμερα το τραπεζικό δίκτυο περιλαμβάνει 2.046 καταστήματα για επτά εμπορικές τράπεζες, σύμφωνα με τα στοιχεία Δεκεμβρίου 2017.
30% λιγότερα καταστήματα στη Σουηδία
Ενδεικτικά στη Σουηδία, μια χώρα αντίστοιχου μεγέθους με την Ελλάδα σε πληθυσμιακούς όρους, λειτουργούν 1,514 καταστήματα τραπεζών, μειωμένα κατά 430 καταστήματα σε σύγκριση με το 2006, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Τραπεζών (EBF).
Σημειώνεται, βέβαια, ότι οι ψηφιακές υπηρεσίες στη Σουηδία είναι πολύ πιο ανεπτυγμένες, με τη διείσδυση του πλαστικού χρήματος στη χώρα να υπερβαίνει το 50%, ενώ στην Ελλάδα βρίσκεται στο 12,7% σε όρους αξίας συναλλαγών ως ποσοστό της ιδιωτικής κατανάλωσης, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του ΙΟΒΕ.
Εντύπωση προκαλεί, πάντως, το γεγονός ότι ο αριθμός των τραπεζοϋπαλλήλων στη Σουηδία είναι αντίστοιχος με την Ελλάδα (40.000 άτομα), παρά το γεγονός ότι λειτουργούν 30% λιγότερα καταστήματα. Το γεγονός αυτό υποδεικνύει ότι το μεγαλύτερο μέρος του προσωπικού απασχολείται στις κεντρικές υπηρεσίες των πιστωτικών ιδρυμάτων, με έμφαση στα τμήματα της διεύθυνσης Πιστωτικού Κινδύνου.
Όπως έχει αναφέρει ανώτατο τραπεζικό στέλεχος στο insider.gr, οι απαιτήσεις των εποπτικών αρχών σε επίπεδο συμμόρφωσης από τις τράπεζες έχουν αυξηθεί δραστικά, απασχολώντας μεγάλο ποσοστό του δυναμικού. Αυτό, σε συνδυασμό με την αποδυνάμωση των υπηρεσιών εξυπηρέτησης του κοινού, λόγω ανάπτυξης των ψηφιακών καναλιών, οδηγεί σε μετακίνηση του δυναμικού στο Credit Risk ή πρόσληψη εξειδικευμένων στελεχών.
Τα καταστήματα γίνονται ψηφιακά
Όπως ανέφερε σε συνέντευξη που παραχώρησε στο insider.gr ο κ. Δαμιανός Χαραλαμπίδης, Chief Digital Officer της Alpha Bank, μέσω υπολογιστή ή smartphone ή ΑΤΜs θα γίνονται σε δύο χρόνια από σήμερα το 85% των τραπεζικών συναλλαγών, από 70% που είναι το ίδιο ποσοστό σήμερα.
Σύμφωνα με τον ίδιο, τα καταστήματα θα αλλάξουν μορφή, καθώς θα διαθέτουν πολύ περισσότερο αυτοματισμό μέσω ειδικών μηχανημάτων για όλες τις συναλλαγές. Τα ταμεία θα είναι λιγότερα και το προσωπικό της τράπεζας θα κάνει αυτό που ξέρει καλά και για το οποίο το εμπιστεύονται οι πελάτες: θα δίνει συμβουλές και θα καθοδηγεί.
Ενδεικτικό της νέας αυτής τάσης είναι το επιχειρηματικό σχέδιο της Praxia Bank που ετοιμάζεται να ανοίξει τις πύλες της στο κοινό στις αρχές του 2019, η οποία αναμένεται να λειτουργεί 40 πλήρως αυτοματοποιημένα καταστήματα με 2-3 υπαλλήλους το πολύ, καθώς η έμφαση στην εξυπηρέτηση θα δίνεται στις διαθέσιμες τεχνολογίες που διαθέτει σήμερα η συναλλακτική τραπεζική.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Προσοχή στον τρόπο που σχολιάζετε. Σχόλια που δεν θα σέβονται τον χώρο που φιλοξενούνται ή άλλους θα σβήνονται ΤΕΛΕΙΩΣ.