Η Ευρωπαϊκή Ημέρα Χωρίς Αυτοκίνητο πρωτοξεκίνησε στη Γαλλία το 1998 και καθιερώθηκε σε πανευρωπαϊκή κλίμακα με απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής το 2000. Στον εορτασμό συμμετέχουν 1500 πόλεις της Ευρώπης και 4 του Καναδά.
Κάθε χρόνο, στις 22 Σεπτεμβρίου οι αρχές πολλών πόλεων κλείνουν το κέντρο τους για τα αυτοκίνητα και ενθαρρύνουν τους πολίτες τους να χρησιμοποιήσουν για τις μετακινήσεις τους τα μέσα μαζικής μεταφοράς, ποδήλατα, αλλά και τα πόδια τους.
Στη χώρα μας, από το 2000 μέχρι σήμερα έχουν ..............
κυκλοφορήσει 1.500.000 νέα αυτοκίνητα, επιβαρύνοντας κατά 80% την ατμοσφαιρική ρύπανση, ειδικά τους θερμούς μήνες.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Greenpeace, την πρωτιά σε υψηλά επίπεδα μικροσωματιδίων στην ατμόσφαιρα κρατά η Θεσσαλονίκη, δεύτερη είναι η Αθήνα και ακολουθούν Λάρισα και Πάτρα.
Σαν αποτέλεσμα, το 80% περίπου της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην Αθήνα και τα άλλα αστικά κέντρα κατά τη διάρκεια της θερμής περιόδου του έτους οφείλεται στην κυκλοφορία των οχημάτων. Δεν είναι υπερβολή να χαρακτηρίσει λοιπόν κανείς το αυτοκίνητο ως δυνάστη της καθημερινής μας ζωής.
Η Ελλάδα κατέχει ένα αρνητικό ρεκόρ σε ό,τι αφορά στα επίπεδα των φονικών μικροσωματιδίων (ΡΜ10) στην ατμόσφαιρα, μεγάλο ποσοστό των οποίων οφείλεται στην κυκλοφορία των οχημάτων. Τα ‘πρωτεία’ κρατά η Θεσσαλονίκη (2 στις 3 μέρες, η μέση συγκέντρωση των ΡΜ10 είναι πάνω από το όριο των 50 μg/m3), δεύτερη η Αθήνα (1 στις 2 μέρες, η μέση συγκέντρωση των ΡΜ10 είναι πάνω από τα 50 μg/m3) και ακολουθούν η Λάρισα και η Πάτρα στην τρίτη και τέταρτη θέση αντίστοιχα.
Σχετικές μελέτες του τμήματος Επιδημιολογίας της Ιατρικής Σχολής Αθηνών έδειξαν ότι αν τα μέσα επίπεδα των μικροσωματιδίων (ΡΜ10) στην Αθήνα ήταν κάτω από 20 μg/m3 (αντί των 52,12 μg/m3 που είναι τώρα), θα είχαμε 5.066 λιγότερους θανάτους κάθε χρόνο.
Επιπλέον, μια τέτοια μείωση θα αύξανε το προσδόκιμο ζωής σχεδόν κατά ένα χρόνο για κάθε κάτοικο της Αθήνας.
Τα προβλήματα των αστικών μετακινήσεων, η μόλυνση της ατμόσφαιρας και η ηχορύπανση, απασχολούν όλο και περισσότερους πολίτες της Ευρώπης. Αν και οι περισσότερες πόλεις δυσλειτουργούν λόγω του κυκλοφοριακού προβλήματος, ο αριθμός των οχημάτων και ο φόρτος της αστικής κυκλοφορίας διαρκώς αυξάνει.
Ως επακόλουθο , υποβαθμίζεται η ποιότητα ζωής και υγείας των κατοίκων(ηχορύπανση, μόλυνση, μείωση των κοινόχρηστων χώρων, άγχος κ.α.)
Λαμβάνοντας σοβαρά υπόψη αυτή την κατάσταση , η Ευρωπαϊκή Ένωση ήδη υιοθέτησε την υπ.αριθμ. 96/62/ΕΕ κατευθυντήρια οδηγία με στόχο τη βελτίωση της δημόσιας υγείας και της ποιότητας ζωής για τους Ευρωπαίους πολίτες. Ανάλογη οδηγία προωθείται και για την ηχορύπανση.
Η Ευρωπαϊκή Ημέρα <<Στην πόλη χωρίς το αυτοκίνητό μου >> εντάσσεται σε αυτό το πλαίσιο προσέγγισης της ανακάλυψης αναβάθμισης της πόλης.
Περιλαμβάνει δραστηριότητες και μέτρα για την ευαισθητοποίηση του κοινού και την ενθάρρυνση αλλαγής νοοτροπίας συμπεριφοράς με στόχο τη βελτίωση των αστικών μετακινήσεων και την προστασία του περιβάλλοντος.
Οι κύριοι αντικειμενικοί στόχοι αυτής της <<Ημέρας>> είναι να ευαισθητοποιηθεί η κοινή γνώμη για τα προβλήματα που δημιουργεί η αλόγιστη χρήση του αυτοκινήτου στις πόλεις και να επιβεβαιωθεί η προτεραιότητα των πεζών.
Η χώρα μας, αναγνωρίζοντας την ανάγκη ευαισθητοποίησης των πολιτών στα κρίσιμα περιβαλλοντικά προβλήματα που προκαλούνται από την καθολική χρήση του αυτοκινήτου ιδιαίτερα στις μεγάλες πόλεις, συμμετέχει στον εορτασμό της Ευρωπαϊκής Ημέρας Χωρίς Αυτοκίνητο.
Φέτος γιατί δεν γίνεται κάποια δράση στην Ελλάδα;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Προσοχή στον τρόπο που σχολιάζετε. Σχόλια που δεν θα σέβονται τον χώρο που φιλοξενούνται ή άλλους θα σβήνονται ΤΕΛΕΙΩΣ.