Τρίτη 24 Μαΐου 2011

ΟΛΑ ΟΣΑ ΘΕΛΕΤΕ ΝΑ ΜΑΘΕΤΕ ΓΙΑ ΤΟ GPS

Από τον Γιάννη Πετσέλη

Το παγκόσμιο δορυφορικό σύστημα εντοπισμού αποτελείται από 24 τεχνικούς δορυφόρους που βρίσκονται σε τροχιά γύρω από τη Γη και επιτρέπουν στους δέκτες GPSνα παρέχουν ακριβείς πληροφορίες για τη θέση ενός σημείου, το υψόμετρο του, την ταχύτητα και την κατεύθυνση της κίνησης του.

Χάρη σε σχετικό λογισμικό ........

χαρτογράφησης, οι πληροφορίες μπορούν να απεικονιστούν και γραφικά. Οι δορυφόροι βρίσκονται σε ύψος 12.552 μιλίων και πραγματοποιούν δυο περιστροφές γύρω από τη Γη κάθε 24ωρο.

Σήμερα το GPS προσφέρει ακρίβεια εντοπισμού 2 μέτρα, ενώ ως το 2014 αναμένεται η απάντηση στο GPS το EGNOS GALILEO, το όποιο θα υποστηρίζεται από 30 δορυφόρους και θα παρέχει ακρίβεια κάτω του μέτρου.

Το σύστημα GPS προσφέρει μεγάλη η άριστη ακρίβεια εντοπισμού θέσης σε ειδικούς δέκτες GPS σε οποιοδήποτε μέρος της Γης και φυσικά πρωταρχικός σκοπός του είναι η παροχή των υπηρεσιών του στον αμερικανικό στρατό.

Θα έχετε διαπιστώσει ότι σε μερικές περιπτώσεις καθυστερεί πολύ ο εντοπισμός του σήματος των δορυφόρων από τις συσκευές. Την πρώτη φορά που ενεργοποιούμε το GPS θα πρέπει να μένει αρκετή ώρα, περίπου 15-30 λεπτά ακίνητο σε ανοικτό ορίζοντα, σε εξωτερικό χώρο, έτσι ώστε να κατεβάσει από τους δορυφόρους μια βάση δεδομένων με τις θέσεις τους. Αυτή θα μείνει επίκαιρη για μερικούς μήνες. Μαζί με τη βάση δεδομένων ανά τακτά χρονικά διαστήματα κατεβαίνει και η λίστα Ephemeris, η οποία περιλαμβάνει μικροδιορθώσεις στις θέσεις των δορυφόρων.

Όταν βάζουμε το GPS σε κατάσταση αναμονής και το ενεργοποιούμε πάλι σε λίγα λεπτά, τότε βρίσκει άμεσα τους δορυφόρους. Εάν το ενεργοποιήσουμε έπειτα από μερικές ώρες, θα πρέπει να κατεβεί πάλι το αρχείο Ephemeris, οπότε θα χρειαστεί να περιμένουμε περίπου ένα λεπτό ανάλογα με το αν έχουμε άμεση πρόσβαση στον ουρανό. Εάν το αφήσουμε για μεγάλο διάστημα κλειστό, η πρώτη εκκίνηση θα χρειαστεί πάλι δέκα με δεκαπέντε λεπτά.

Σήμερα σε αντίθεση με το παρελθόν με τον όρο GPS εννοούμε συσκευές όλα -σε- ένα, όπως για παράδειγμα, κινητά τηλέφωνα και PDA με GPS και κυρίως τα αυτόνομα μοντέλα που προορίζονται για το αυτοκίνητο και αναφέρονται ως Personal Navigation Assistant (PNA) αλλά και Personal Navigation Device (PND).

Όπως αναφέραμε τα PNA είναι στην ουσία PDA με Windows Mobile, τα οποία δεν κάνουν τίποτε άλλο από το να τρέχουν την εφαρμογή πλοήγησης με τους χάρτες και οτιδήποτε άλλο θέλει να προσφέρει ο κατασκευαστής ως προστιθέμενη αξία (π.χ. αναπαραγωγή μουσικής).

Που απευθύνονται.

Για να ξεκαθαρίζουμε τα πράγματα από την αρχή τα PDA και τα Smart phones με GPS απευθύνονται κυρίως σε χομπιστες και επαγγελματίες και γενικά σε όσους θέλουν να επενδύσουν αρκετά χρήματα σε μια συσκευή όλα σε ένα. Βέβαια υπάρχουν και φτηνά μοντέλα PDA με GPS όπως για παράδειγμα το Mio P360 το οποίο είναι ένας πλήρης υπολογιστής παλάμης με χάρτες Ελλάδας και κοστίζει γύρω στα 340 ευρω. Συσκευές PDA με κινητό τηλέφωνο, GPS και χάρτες απαιτούν γύρω στα 700 ευρώ για την απόκτηση τους ενώ τα πιο φτηνά Smart phones με GPS της Nokia στοιχίζει περίπου 300 ευρώ.

Τα PNA ξεκινούν από 99 ευρώ και αγγίζουν τα 300 ευρώ (τα ακριβά μοντέλα) ενώ προορίζονται κυρίως για χρήση στο αυτοκίνητο.

Σίγουρα μια συσκευή όλα σε ένα είναι αρκετά ελκυστική, αλλά για να μην γίνουν συμβιβασμοί σε κάποιον τομέα θα πρέπει να διαθέσουμε περίπου 700 ευρώ.

Οι περισσότεροι από εμάς θα στραφούμε στα PNA, τα οποία και πανεύκολα είναι στη χρήση τους αφού τα πάντα γίνονται αγγίζοντας απλώς την οθόνη της συσκευής, και σχετικά οικονομικά.

Το μόνο κακό στην επιλογή τους είναι ότι θα πρέπει να κουβαλάμε άλλη μια συσκευή από /προς το αυτοκίνητο μας, ενώ σε γενικές γραμμές παντρευόμαστε τους χάρτες που ενσωματώνουν. Επειδή σχεδόν πάντα η χαμηλή τιμή κρύβει κάποιες παγίδες, τα PNA αν και στην καρδιά τους χτυπάει ένα PDA είναι πολύ κλειστά συστήματα αφιερωμένα στην πλοήγηση. Αν δεν το επιτρέψει ο κατασκευαστής τους δεν είναι δυνατή η εγκατάσταση κάποιας άλλης εφαρμογής πλοήγησης εκτός από την αρχική.

Αυτοί οι περιορισμοί δεν υπάρχουν στα PDA με Windows Mobile όπου ο χρήστης εγκαθιστά και απεγκαθιστα εφαρμογές κατά βούληση.

Η τιμή των PNA αυξάνεται όσο μεγαλώνει η οθόνη τους ( 3,5 η 4,3 ίντσες ) αλλά και όταν προσφέρουν αναλυτικούς χάρτες Ευρώπης μαζί με αυτούς της Ελλάδας.

Κριτήρια επιλογής GPS.

Στην περίπτωση των PDA με GPS και κινητό τηλέφωνο, ο καθένας θα στραφεί σε συγκεκριμένα μοντέλα ανάλογα με τον προϋπολογισμό του. Εάν τα χρήματα είναι λίγα θα προσανατολιστεί σε μερικά Mio. Εάν τα χρήματα είναι πολλά θα επιλέξετε κάποιο από τα ακριβότερα μοντέλα HTC, Mio, HP κλπ.

Εάν θέλει μια συσκευή όλα σε ένα που θα κάνει καλά τη δουλειά της σαν GPS με έμφαση στις διαδρομές πεζών σε μεγάλες πόλεις της Ευρώπης και φυσικά της Ελλάδας, μπορεί να καταφύγει σε κάποιο smart phone της Nokia της σειράς N με GPS.

Εφόσον καταλήξετε στο ότι τα PNA είναι αυτά που σας ταιριάζουν καλύτερα, θα πρέπει να κάνετε την επιλογή σας με βάση τα κριτήρια που ακολουθούν με την συγκεκριμένη σειρά:

Να έχουν την νεώτερη δυνατή έκδοση της εφαρμογής πλοήγησης για παράδειγμα MioMaps V3.3 η ανώτερη.
Να προσφέρει δωρεάν αναβαθμίσεις της εφαρμογής πλοήγησης και ειδικά των χαρτών.
Να παρέχουν χάρτες της Ελλάδας με όσο το δυνατόν μεγαλύτερο οδικό δίκτυο (πλοηγησιμα χιλιόμετρα) και όσο γίνεται περισσότερες πόλεις με πλήρη στοιχεία δρόμων με ελληνικές γραμματοσειρές, χωριά και σημεία ενδιαφέροντος.
Να προσφέρουν αναλυτικούς χάρτες της Ευρώπης. Μερικά PNA αναφέρουν ότι έχουν χάρτες της Ευρώπης, αλλά εφόσον η τιμή τους είναι χαμηλή αυτοί περιλαμβάνουν μόνο μεγάλους οδικούς άξονες σε κάθε χώρα.
Να έχουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερη οθόνη (4,3 ίντσες)

Τέλος, δεν θα πρέπει να αγοράσετε PNA από το εξωτερικό, αφού αυτά δεν περιλαμβάνουν, εκτός από ελάχιστες εξαιρέσεις, αναλυτικούς χάρτες της Ελλάδας.

Εντυπώσεις.

Τα PNA έχουν μια πολύ μεγάλη ευκολία χρήσης, ειδικά στα αυτοκίνητα.

Όπως και να το κάνουμε, έχουν σχεδιαστεί και εξελιχθεί ως ολοκληρωμένο προϊόν, ενώ έχει βελτιστοποιηθεί ο χειρισμός τους με το ένα δάχτυλο, ακόμη και κατά τη διάρκεια μιας σύντομης στάσης του αυτοκίνητου σε έναν κόκκινο σηματοδότη. Ένα PNA μπορεί να το χειριστεί ακόμη και η γιαγιά μας ο πατέρας μας η η άσχετη τεχνολογικά φίλη μας.

Με ένα άγγιγμα της οθόνης προσθέτεις αγαπημένες διαδρομές στο Destinator 7 η που με δυο αγγίγματα μπορείς να δεις ποια βενζινάδικα, παρκινγκ και εστιατόρια βρίσκονται γύρω μας στο Navigon. Επίσης το Nokia Maps δίνει πολύ μεγάλη έμφαση στις διαδρομές των πεζών αλλά είναι μεγάλες και οι βοήθειες που παρέχει στον προσανατολισμό σε μια ξένη πόλη, καθώς και στον εντοπισμό σημείων ενδιαφέροντος.

Ξενοδοχεία, εστιατόρια, παρκινγκ, βενζινάδικα, βουλκανιζατέρ, φαρμακεία, εμπορικά κέντρα, αξιοθέατα κ.α. εμφανίζονται στο χάρτη του GPS τριγύρω σας, ενώ με μερικά κλικ μπορείτε να κατευθυνθείτε άμεσα προς ένα εστιατόριο, για παράδειγμα, στη περιοχή όπου βρισκόσαστε και ας μην έχετε ιδέα για τους δρόμους που σας περιβάλλουν.

ΠΟΣΟ ΒΟΛΙΚΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ GPS ΣΤΑ ΚΙΝΗΤΑ ΤΗΛΕΦΩΝΑ;

Μόλις αγοράσατε ένα ολοκαίνουργιο σούπερ κινητό με ενσωματωμένο δέκτη GPS και δεν ξέρετε πώς να το χρησιμοποιήσετε; Μην ανησυχείτε, είναι φυσιολογικό, καθώς μόνο ο δέκτης GPS δεν αρκεί για να προηγηθεί κανείς αποτελεσματικά μέσα στην πόλη.

Τα GPS σε κινητά τηλέφωνα σίγουρα δεν είναι εξίσου αποτελεσματικά και εύχρηστα όπως τα αυτόνομα GPS. Παρότι σιγά σιγά κανείς καταφέρνει να τα ρυθμίσει ώστε να μπορεί να κάνει τη δουλειά του, υπάρχουν στοιχεία που δυσκολεύουν τη χρήση τους και χρειάζονται προσοχή.

Το πρώτο και βασικότερο είναι η οθόνη των κινητών τηλεφώνων, η οποία παρά τις βελτιώσεις που έχουν γίνει δεν είναι αρκετά μεγάλη για να μπορεί κανείς να βλέπει τους χάρτες παρά μόνο αν έχει το κινητό κοντά στο πρόσωπο του. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η χρήση στο αυτοκίνητο γίνεται αρκετά πιο δύσκολη. Ταυτόχρονα, το κινητό τηλέφωνο είναι μια συσκευή στην οποία τρέχουν παράλληλα πολλές εφαρμογές (εκτός από το πρόγραμμα πλοήγησης), γεγονός που πολύ συχνά δημιουργεί καθυστερήσεις στην ανταπόκριση του GPS. Επίσης, σε αρκετά κινητά τηλέφωνα οι δέκτες GPS που χρησιμοποιούνται δεν είναι τελευταίας γενιάς, με αποτέλεσμα να μην προσφέρουν ταχύτητα σύνδεσης και ακρίβεια στην εύρεση των συντεταγμένων, στοιχείο απαραίτητο μέσα στην πόλη. Το πρόβλημα αυτό επιτείνεται και από το ότι ούτως η άλλως η κεραία του GPS στο κινητό τηλέφωνο είναι πολύ μικρή και η ποιότητα λήψης του σήματος από δορυφόρο μέτρια, κάτι που μεταφράζεται σε πολύ μεγάλες καθυστερήσεις, ειδικά στην εκκίνηση της πλοήγησης και σε περιοχές με ψηλά κτήρια.

Ακόμα χειρότερα είναι τα πράγματα σε σχέση με το λογισμικό πλοήγησης που μπορεί να τρέξει κανείς στο κινητό του τηλέφωνο. Οι περισσότεροι κατασκευαστές επιδιώκουν να κατευθύνουν το κοινό σε δικά τους πακέτα εφαρμογών και καρτών (όπως π.χ. η Nokia με τα Nokia Maps) τα οποία όμως στις περισσότερες περιπτώσεις υστερούν σε σχέση με τις προτάσεις από καταξιωμένες εταιρείες στο χώρο των GPS. Όσοι λοιπόν θέλουν να χρησιμοποιούν συχνά το κινητό τους και ως GPS, αναγκαστικά στέφονται σε άλλα προγράμματα και χάρτες, τα οποία όπως είναι φυσικό συνεπάγονται επιπλέον σημαντικό κόστος.

Ταυτόχρονα θα πρέπει να γνωρίζει κανείς ότι ακόμα και αν κάποιος αποφασίσει να προχωρήσει στην αγορά κάποιας τέτοιας εφαρμογής, η εγκατάσταση της δεν είναι εξίσου εύκολη υπόθεση με αυτή της εγκατάστασης ενός προγράμματος στον υπολογιστή. Στα κινητά τηλέφωνα χρησιμοποιούνται διάφορα λειτουργικά συστήματα (Windows Mobile, Android, Symbian) και σε διάφορες εκδόσεις, κάτι που σημαίνει ότι ανάλογα με το κινητό που διαθέτει κάποιος, πρέπει να βρει και ποιο λογισμικό μπορεί να χρησιμοποιήσει, καθώς και πόσο ικανοποιητικά θα λειτουργεί αυτό.

Τέλος, ένα βασικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει κανείς, το αντιλαμβάνεται όμως μόνο όταν θέτει σε λειτουργία τον δέκτη του GPS στο κινητό του, είναι η αυτονομία της μπαταρίας. Ειδικά αν αποφασίσει να συνδυάσει τις λειτουργίες του GPS με επαυξημένες υπηρεσίες ενημέρωσης μέσω διαδικτύου (θέτοντας σε λειτουργία και τον δέκτη WiFi η 3G ) τότε είναι δεδομένο ότι το κινητό του θα μείνει από μπαταρία μέσα σε λίγες μόνο ώρες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Προσοχή στον τρόπο που σχολιάζετε. Σχόλια που δεν θα σέβονται τον χώρο που φιλοξενούνται ή άλλους θα σβήνονται ΤΕΛΕΙΩΣ.