Παρασκευή 5 Φεβρουαρίου 2010

Ο εορτασμός του Αγίου Χαραλάμπους

Αναγνώσας όσα αναφέρονται σε ανακοίνωση της Ιεράς Μητροπόλεως Χριστιανουπόλεως, Τριφυλίας και Ολυμπίας, στο φύλλο της Πέμπτης 29/01/2010 της εφημερίδας σας, θα μου επιτρέψετε να κάνω γνωστά τα εξής:

Η υποδοχή των αρχιερέων στην είσοδο της πόλης μας (για ποιο λόγω άραγε, η επιστολή αναγράφει «στην άλλη άκρη της πόλεως»), την παραμονή της εορτής του πολιούχου μας Αγίου Χαραλάμπους καθιερώθηκε πράγματι από τον μακαριστό μητροπολίτη μας κ. Δαμασκηνό, ο οποίος ανέδειξε και ελάμπρυνε τον εορτασμό του πολιούχου μας με ιερές εκκλησιαστικές τελετές που τελούμενες από τότε μέχρι πέρυσι συνεχώς και αδιαλείπτως, χωρίς να αμφισβητηθούν ποτέ από τους επόμενους μητροπολίτες της Ιεράς μας Μητροπόλεως, αποτέλεσαν πλέον εκκλησιαστική παράδοση.

Η τελετή αυτή, κατά την οποία οι αρχές και ο λαός της .....

πόλης υποδέχονταν στην είσοδο τηςπόλεως τους αρχιερείς καλωσορίζοντάς τους και εκφράζοντας το σεβασμό τους, είχε την ευρύτατη αποδοχή της πόλης και των κατοίκων της, που με τον τρόπο τους παρακολουθούσαν την τελετή. Είναι λυπηρό μια τελετή προς τιμήν των ιεραρχών που ερχόντουσαν στην πόλη μας για να τιμήσουν τον άγιο μας γα αποκαλείται «άσκοπη πεζοπορία» και να υποτιμάται με αυτή την φρασεολογία. Η επισημότητα και η λαμπρότητα ήταν το χαρακτηριστικό της και οι μαθητές των σχολείων μας με προθυμία την παρακολουθούσαν.

Κάθε τμήμα του σχολείου αγόραζε και την λαμπάδα του, που την άναβε στην εικόνα του αγίου όταν η πομπή έφθανε στην εκκλησία. Με τη νέα ρύθμιση στερούνται και οι μαθητές των σχολείων μας αυτή την εμπειρία.
Ο κύριος λόγος, κατά την γνώμη μας, είναι αυτό που γράφεται στην επιστολή: «Οι αρχιερείς εκφράζουν την απορία τους και με δυσκολία συμμετέχουν σ‘ αυτήν. Μερικοί εξ αυτών αρνούνται να ακολουθήσουν». Αυτό είχε και προφορικά λεχθεί, ότι δηλ. κουράζονται οι αρχιερείς με την πεζοπορία αυτή. Τι να σχολιάσουμε σ‘ αυτό τον ισχυρισμό!
Επί πενήντα και πλέον χρόνια που επικρατούσε η εκκλησιαστική αυτή παράδοση δεν κουράζονταν και δεν αγανακτούσαν οι αρχιερείς. Αλλά εδώ αναφύεται ένα άλλο ζήτημα: Οι εκάστοτε προσκαλούμενοι αρχιερείς θα απαιτούν να αλλάξουν καθιερωμένες τελετές της γιορτής μας;
Αν αύριο ζητήσουν να αλλάξουμε ή να καταργήσουμε κάτι καθιερωμένο στη γιορτή μας, εμείς θα το αλλάξουμε;

Απορώ ακόμα πώς εκπέμπονται τέτοιοι ισχυρισμοί, ότι δηλ. οι μαθητές και οι καθηγητές που λαμβάνουν μέρος στη λιτανεία «υποχρεώνονται και το προηγούμενο απόγευμα να στέκονται και να περπατούν επί ώρα μέσα στο κρύο χωρίς ιδιαίτερο λόγο». Κατ‘ αρχήν αν η άφιξη των αρχιερέων είναι ακριβής στην ώρα της, δεν αναμένουν επί ώρα τα παιδιά. Αν πήγαιναν ενωρίτερα στο χώρο της συγκέντρωσης οι μαθητές, το έκαναν από χαρά και μόνο για το γεγονός κάνοντας ταυτόχρονα και τη βόλτα τους.

Είναι λάθος εκτίμηση, για να μην το εκφράσω διαφορετικά, ότι καθ‘ οδόν «μόνο ξένοι παρακολουθούν με απορία μια πομπή, που κανείς δεν γνωρίζει για ποιο λόγο γίνεται». Εδώ αισθανόμαστε όλοι ότι κάποιοι πάνε,τουλάχιστον να το γράψουμε έτσι, να μας κλείσουν τα μάτια μπροστά στην αλήθεια.
Ακόμα μας προξενεί απορία τουλάχιστον, ο ισχυρισμός ότι «εάν διαφωνεί ένας, είναι χιλιάδες εκείνοι που δεν έχουν κανένα πρόβλημα». Απλουστεύσαμε λοιπόν τα πράγματα, κάναμε τη στατιστική μας μελέτη και βγάλαμε το συμπέρασμα για τους χιλιάδες. Δηλαδή από την Ιερά Μητρόπολη περίμεναν να σταλούν χιλιάδες επιστολές διαμαρτυρίας για τη συρρίκνωση της γιορτής!

Δεν γνωρίζει η Ιερά Μητρόπολης τι λέγεται στα καφενεία των Φιλιατρών και πώς σχολιάζεται η απόφαση της συρρίκνωσης της εορτής που είναι και εις βάρος της πόλης μας; Δεν μπορούμε να μην σχολιάσουμε τη φράση «εάν διαφωνεί ένας, είναι χιλιάδες ...», διότι εκτός του ότι περνάει τους Φιλιατρινούς για αφελείς, γίνεται και μια ολοφάνερη προσπάθεια να μειωθεί, η σημασία των δηλώσεων του δημοτικού συμβούλου κ. Χαρ. Παγάνη και η προσωπικότητά του.
Εάν η Ιερά Μητρόπολης δεν γνωρίζει τον κ. Παγάνη, τον ξέρουμε όλοι οι Φιλιατρινοί πολύ καλά για όσα έχει προσφέρει στην πόλη μας. Ο Μπάμπης ο Παγάνης δεν είναι απλώς «ένας», όπως περιφρονητικά χρησιμοποιείται η λέξη..
Ακόμα κατά την άποψή μου ο δήμος που είναι συνδιοργανωτής της εορτής έχει λόγο σ‘ αυτό το θέμα και δεν είναι καθαρά εκκλησιαστικό.
Διαφορετικά ας μας γνωρίσει η Ι. Μητρόπολη ποιος θεωρεί ότι είναι ο ρόλος του δήμου στη διοργάνωση της εορτής του πολιούχου μας. Οσον αφορά τα γραφόμενα ότι μπήκε τάξη και συμμαζεύτηκαν πολλά από τα κακώς κείμενα έγιναν με τη συνδρομή και αμέριστη συμπαράσταση του δήμου.

Τελειώνοντας, θέλουμε να γράψουμε ότι αν η τελετή της παραμονής δεν συγκεντρώνει τα απαιτούμενα πνευματικά κριτήρια, χρέος της μητροπόλεως δεν είναι να την καταργήσει, αλλά να της προσδώσει αυτό το πνευματικό περιεχόμενο. Τρόποι υπάρχουν πολλοί.
Δεν χρειάζεται να προτείνουμε εμείς.
Σεμνότητα, μεγαλοπρέπεια και ιεροπρέπεια παίρνει μια εκδήλωση, αν βρούμε τον τρόπο να της προσδώσουμε αυτά τα χαρακτηριστικά.

Διονύσιος Γιαννόπουλος
Δημοτικός Σύμβουλος Φιλιατρών
Πρώην πρόεδρος Δημ. Συμβουλίου, - πρώην αντιδήμαρχος

Πηγή: Ελευθερία

3 σχόλια:

  1. Κατ' αρχάς συμφωνούμε απόλυτα με τον Κο Γιαννόπουλο σε όσα γράφει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΜΠΡΑΒΟ ΚΥΡΙΕ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΕ ΟΛΟΙ ΟΙ ΦΙΛΙΑΤΡΙΝΟΙ ΕΙΝΑΙ ΜΑΖΙ ΣΑΣ.ΑΣ ΑΦΗΣΟΥΝ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΤΑ ΦΙΛΙΑΤΡΑ ΝΑ ΠΟΡΕΥΟΥΝ ΟΠΩΣ ΘΕΛΟΥΝ ΚΑΙ ΞΕΡΟΥΝ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Προσοχή στον τρόπο που σχολιάζετε. Σχόλια που δεν θα σέβονται τον χώρο που φιλοξενούνται ή άλλους θα σβήνονται ΤΕΛΕΙΩΣ.