Την ρύθμιση των οφειλών των Αγροτικών Συνεταιριστικών Οργανώσεων προς τα πιστωτικά ιδρύματα, αντίστοιχη με αυτή που παρέχεται υπέρ επιχειρήσεων του ιδιωτικού τομέα σε ορισμένους νομούς της χώρας με υπουργική απόφαση του προηγουμένου Απριλίου, ζητά με επιστολή του ο πρόεδρος της ΠΑΣΕΓΕΣ, κ. Τζανέτος Καραμίχας, από τον υφυπουργό Οικονομίας και Οικονομικών, κ. Νίκο Λέγκα. Μάλιστα για το θέμα πραγματοποιείται σήμεραα συνάντηση στο γραφείο του υφυπουργού.
Στην συνάντηση θα παραβρεθούν επίσης από το Διοικητικό Συμβούλιο της ΠΑΣΕΓΕΣ ο Αντιπρόεδρος κ. Γρηγόρης Αλεξιάδης, ο Γενικός Γραμματέας κ. Αχιλλέας Καραγκιοζόπουλος και ο Γενικός Διευθυντής της Συνομοσπονδίας κ. Γιάννης Τσιφόρος και κατά την διάρκειά της θα συζητηθούν προτάσεις ισότιμης αντιμετώπισης των αγροτικών συνεταιριστικών επιχειρήσεων, με ρυθμίσεις...
παροχής εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου προς τα πιστωτικά ιδρύματα της χώρας.
Αναλυτικότερα, κατά την διάρκεια της συνάντησης με τον υφυπουργό Οικονομίας κ. Ν. Λέγκα, θα επισημανθούν από το Προεδρείο της ΠΑΣΕΓΕΣ τα εξής σημεία:
Α. Υφιστάμενη κατάσταση
Οι αγροτικές συνεταιριστικές οργανώσεις δεν αντιμετωπίζονται σήμερα ισότιμα με τις επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα σε σχέση με το επίπεδο των εργασιακών τους σχέσεων, σε σχέση με τις επενδυτικές τους πρωτοβουλίες, αλλά και ως προς την πρόσβασή τους σε κεφάλαια. Υπενθυμίζονται τα εξής:
1) Είναι άνισες οι διατάξεις της εργατικής νομοθεσίας ως προς το προσωπικό των αγροτικών συνεταιριστικών οργανώσεων, το οποίο απασχολείται με όρους μονιμότητας, αλλά και με συλλογικές συμβάσεις εργασίας δυσμενέστερες για την εργοδοσία σε σχέση με εκείνες που ισχύουν για τις ιδιωτικές επιχειρήσεις. Η ΠΑΣΕΓΕΣ έχει επανειλημμένα ζητήσει νομοθετική ρύθμιση για την εξομοίωση των διατάξεων της εργατικής νομοθεσίας, αλλά μέχρι σήμερα δεν έχει προκύψει κανένα θετικό αποτέλεσμα.
2) Είναι χαρακτηριστικό ότι οι αγροτικές συνεταιριστικές οργανώσεις με Νομοθετικό Διάταγμα που χρονολογείται από το 1949, έχουν εξομοιωθεί με το Δημόσιο και τα Ν.Π.Δ.Δ. και υποχρεώνονται να χρησιμοποιούν για τις φορτοεκφορτώσεις των αγροτικών τους προϊόντων, στις δικές τους εγκαταστάσεις, τα σωματεία φορτοεκφορτωτών. Εξαιτίας αυτής της αναχρονιστικής ρύθμισης επιβαρύνονται αναιτιολόγητα με ένα σημαντικό κόστος.
3) Οι αγροτικές συνεταιριστικές επιχειρήσεις έχουν αποκλειστεί από τα προγράμματα του Υπουργείου Ανάπτυξης για τον τεχνολογικό τους εκσυγχρονισμό, εξαιτίας της μη αναγνώρισής τους ως μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Οι όποιες επενδύσεις τους στην σύγχρονη τεχνολογία χρηματοδοτούνται αποκλειστικά από δικούς τους πόρους, τη στιγμή που τα προγράμματα του Υπουργείου Ανάπτυξης παρέχουν επιχορήγηση μέχρι και 50% του κόστους των επενδύσεων αυτών για όλες τις άλλες μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
4) Οι αγροτικές συνεταιριστικές επιχειρήσεις δεν διαθέτουν πρόσβαση στο Ταμείο Εγγυοδοσίας Μικρών και Πολύ Μικρών Επιχειρήσεων (ΤΕΜΠΜΕ), το οποίο θα μπορούσε και θα έπρεπε να εγγυηθεί τη χρηματοδότησή τους για μέσο-μακροπρόθεσμα δάνεια με ποσοστό κάλυψης που φτάνει το 80%.
5) Ο πρωτογενής τομέας, στον οποίο κυρίως δραστηριοποιούνται οι αγροτικές συνεταιριστικές οργανώσεις, δεν περιλαμβάνεται στην πρόσφατη προκήρυξη (9.6.2009) του Υπουργείου Οικονομίας-Οικονομικών για την ενίσχυση των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων σε κλάδους της μεταποίησης, του εμπορίου και των υπηρεσιών, μέσα από τα ΠΕΠ του ΕΣΠΑ 2007-2013. Σημειώνεται ότι στις Περιφέρειες που αναπτύσσουν τις δραστηριότητες τους οι αγροτικές συνεταιριστικές επιχειρήσεις (Ζώνη Β), η επιχορήγηση ανέρχεται σε ποσοστό 65% των επιλέξιμων δαπανών, ενώ το ελάχιστο ποσό ίδιας συμμετοχής των δικαιούχων ανέρχεται σε ποσοστό τουλάχιστον 20% του προϋπολογισμού. Για λόγους σύγκρισης, τονίζεται ότι στο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης 2007-2013, η ελάχιστη ίδια συμμετοχή για επενδύσεις στον πρωτογενή τομέα κινείται στο επίπεδο του 50%, ενώ οι διαθέσιμοι πόροι, σε όλη την προγραμματική περίοδο, δεν υπερβαίνουν το ύψος των 200 εκατ. € με όρους Δημόσιας Δαπάνης.
6) Ουδέποτε υιοθετήθηκαν ισχυρά και αποτελεσματικά κίνητρα για τη συγχώνευση των συνεταιριστικών επιχειρήσεων, ζήτημα που επανειλημμένα έχει θέσει η ΠΑΣΕΓΕΣ. Οι πρόσφατες ρυθμίσεις και κίνητρα που περιλαμβάνονται στο νόμο 3399/2006 του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων ήταν και είναι ανεφάρμοστες, γιατί αποκλείουν τη δυνατότητα ενίσχυσης των υπό συγχώνευση πρωτοβάθμιων αγροτικών συνεταιρισμών.
Από τα προηγούμενα χαρακτηριστικά στοιχεία είναι προφανές ότι απαιτούνται ρυθμίσεις και μέτρα που θα δημιουργήσουν ένα ευνοϊκότερο περιβάλλον για τη λειτουργία των αγροτικών συνεταιριστικών οργανώσεων της χώρας.
Β. Προτάσεις, μέτρα
Στο πλαίσιο αυτό θεωρούνται αναγκαίες οι ακόλουθες ρυθμίσεις:
1) Η παροχή της εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου στα υφιστάμενα υπόλοιπα οφειλών, στις 30/6/2009, προς τα πιστωτικά ιδρύματα, από τις αγροτικές συνεταιριστικές οργανώσεις και συνεταιριστικές εταιρείες του Νόμου 2810/2000, που διακινούν, τυποποιούν, μεταποιούν και εμπορεύονται αγροτικά προϊόντα, εφόδια και λοιπές γεωργικές εισροές.
2) Η παροχή της εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου για την περαιτέρω χρηματοδότησή τους με συμπληρωματικά κεφάλαια, που θα χρησιμοποιηθούν αποδεδειγμένα για την ανάπτυξή τους και την οικονομική εξυγίανσή τους, με τελικό στόχο τη στήριξη του αγροτικού εισοδήματος.
3) Η παροχή της ζητούμενης εγγύησης του Ελληνικού Δημοσίου κρίνεται αναγκαίο να ανέλθει στο ίδιο ποσοστό με εκείνο που προβλέπουν ανάλογες υφιστάμενες ρυθμίσεις (ποσοστό 80%), τόσο για την ρύθμιση των υφιστάμενων υπολοίπων οφειλών τους προς τα πιστωτικά ιδρύματα στις 30.6.2009, όσο και για την χρηματοδότησή τους με συμπληρωματικά κεφάλαια, που θα χρησιμοποιηθούν για την ανάπτυξη και την οικονομική τους εξυγίανση, με τελικό στόχο την βελτίωση του αγροτικού εισοδήματος. Η εγγύηση αφορά σε κεφάλαια κίνησης μονιμότερου χαρακτήρα, σε κεφάλαια που θα χρησιμοποιηθούν για την εξαγορά μεριδίων άλλων συνεταιριστικών οργανώσεων σε ποσοστό πέραν του 70% του συνολικού αριθμού των μεριδίων, αλλά και σε κεφάλαια που θα χρησιμοποιηθούν για την εξαγορά και την άμεση αξιοποίηση σχολάζοντος πάγιου ενεργητικού άλλων συνεταιριστικών οργανώσεων, ή για την αξιοποίηση σχολάζοντος πάγιου ενεργητικού της ιδίας συνεταιριστικής οργάνωσης.
4) Για την υπαγωγή των αγροτικών συνεταιριστικών οργανώσεων και συνεταιριστικών επιχειρήσεων στις προτεινόμενες ρυθμίσεις, προτείνεται ο κύκλος εργασιών τους, στις 30.6.2009 να προέρχεται σε ποσοστό 20% τουλάχιστον από πωλήσεις που αφορούν προϊόντα, ή εισροές που η ίδια η αγροτική συνεταιριστική οργάνωση ή αγροτική συνεταιριστική εταιρεία έχει μεταποιήσει, τυποποιήσει, εμπορευτεί. Η προϋπόθεση αυτή μπορεί να διασφαλίζεται και μέσω της συγχώνευσης μίας ή περισσοτέρων αγροτικών συνεταιριστικών οργανώσεων ή εταιρειών στη βάση των επιχειρηματικών σχεδίων που θα υποβληθούν.
5) Στους ειδικότερους όρους και προϋποθέσεις για την υπαγωγή των αγροτικών συνεταιριστικών οργανώσεων στις αναφερόμενες ρυθμίσεις, θεωρείται απαραίτητη η σύνταξη μελέτης βιωσιμότητας από την αγροτική συνεταιριστική οργάνωση, συνοδευόμενη και από γνώμη αξιολόγησης της ίδιας της ΠΑΣΕΓΕΣ, στην οποία θα περιλαμβάνονται όλα τα απαιτούμενα στοιχεία.
ΠΑΣΕΓΕΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Προσοχή στον τρόπο που σχολιάζετε. Σχόλια που δεν θα σέβονται τον χώρο που φιλοξενούνται ή άλλους θα σβήνονται ΤΕΛΕΙΩΣ.