Με ταμειακές μηχανές θα λειτουργούν από τις αρχές του 2010 τα πρατήρια υγρών καυσίμων, ενώ οι καταναλωτές πολύ σύντομα θα μπορούν να προμηθεύονται καύσιμα οποιαδήποτε ώρα του εικοσιτετράωρου και από τα κλειστά πρατήρια μέσω αυτόματων πωλητών.
Τα μέτρα αυτά περιλαμβάνονται σε ένα πακέτο παρεμβάσεων στην πετρελαϊκή αγορά, κυρίως σε επίπεδο λιανικής πώλησης, που ανακοίνωσε χθες ο υπουργός Ανάπτυξης, Κ. Χατζηδάκης, με στόχο την ομαλή λειτουργία της συγκεκριμένης αγοράς και τη μείωση των τιμών των καυσίμων μέσω της ενίσχυσης του ανταγωνισμού και της διαφάνειας. Οι ρυθμίσεις αυτές, οι οποίες θα έχουν τεθεί- όπως είπε ο υπουργός- σε εφαρμογή ως τις αρχές του 2010, είναι οι εξής:
Από την 1η Ιανουαρίου 2010 τα πρατήρια υποχρεώνονται να εγκαταστήσουν .......
ταμειακές μηχανές με σύστημα ελέγχου εισροών - εκροών. Το κόστος εγκατάστασης του συστήματος αυτού φθάνει μέχρι τα 35.000-40.000 ευρώ για ένα μέσο πρατήριο και το υπουργείο προτίθεται να το χρηματοδοτήσει από το ΕΣΠΑ.
Με υπουργική απόφαση, που θα υπογραφεί άμεσα, θα δοθεί η δυνατότητα στα πρατήρια να λειτουργούν αυτόματους πωλητές εκτός του ωραρίου λειτουργίας τους. Με τον τρόπο αυτό, το υπουργείο ουσιαστικά παρακάμπτει τον «σκόπελο» του ωραρίου λειτουργίας των πρατηρίων, ελπίζοντας ότι δεν θα βρεθεί αντιμέτωπο με τις έντονες αντιδράσεις των βενζινοπωλών.
Ενισχύονται τα Κλιμάκια Ελέγχου Διακίνησης και Αποθήκευσης Καυσίμων (ΚΕΔΑΚ), τα οποία:
Αποκτούν αρμοδιότητες κοστολογικού ελέγχου, ενώ μέχρι σήμερα διενεργούν μόνο ποιοτικούς ελέγχους.
Θα μπορούν να διενεργούν επιτόπιο εργαστηριακό έλεγχο και να επιβάλουν αμέσως κυρώσεις.
Σε περιπτώσεις υποτροπής θα μπορούν να σφραγίζουν τις εγκαταστάσεις.
Τα ΚΕΔΑΚ θα επεκτείνουν τους ελέγχους τους στη Θεσσαλονίκη και στην Κρήτη, καθώς και στις εταιρείες εμπορίας, ενώ στόχος είναι να αυξηθούν το 2009 οι έλεγχοι κατά 20% σε σχέση με το 2008. Όπως ανακοινώθηκε, πέρσι έγιναν έλεγχοι σε 2.552 πρατήρια, διαπιστώθηκαν 19 περιπτώσεις νοθείας και επιβλήθηκαν πρόστιμα συνολικού ύψους 2,2 εκατομμυρίων ευρώ.
Για τον καλύτερο έλεγχο της αγοράς θα δημιουργηθεί στο υπουργείο Ανάπτυξης κεντρικό Πληροφοριακό Σύστημα Παρακολούθησης των ελέγχων και των κυρώσεων που επιβάλλονται από διάφορους φορείς. Επίσης, θα δημιουργηθεί Εθνικό Μητρώο Αδειών που χορηγούνται σε όλα τα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας. Το υπουργείο θα θεσπίσει και μία Επιτροπή Παρακολούθησης της Αγοράς Πετρελαιοειδών με γνωμοδοτικό χαρακτήρα, στην οποία θα συμμετέχουν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς.
Αρμοδιότητες
Τέλος, θα ενισχυθούν οι αρμοδιότητες της ΡΑΕ για τα πετρελαιοειδή, ώστε να περιλάβουν γνωμοδοτήσεις για τα μεταφορικά κόστη, τις εγκαταστάσεις αποθήκευσης (θα μπορεί να υποχρεώνει τις εταιρείες που διαθέτουν αποθήκες σε νησιά να επιτρέπουν την πρόσβαση σε αυτές και άλλων εταιρειών, ώστε να ενισχυθεί ο ανταγωνισμός) κ.λπ.
Ο Κ. Χατζηδάκης ανακοίνωσε ότι στο πλαίσιο των προσπαθειών για τη μείωση των τιμών των καυσίμων στην Κρήτη, αποφασίστηκε η μείωση των λιμενικών τελών στο Ηράκλειο από 20 σε 6 ευρώ το κυβικό μέτρο..
Για το θέμα των βυτιοφόρων ο υπουργός είπε ότι το πρόβλημα θα αντιμετωπισθεί στο γενικότερο πλαίσιο που επεξεργάζεται η ειδική επιτροπή που έχει συσταθεί ειδική επιτροπή στο υπουργείο Μεταφορών για τις εμπορευματικές μεταφορές συνολικά.
Ο Κ. Χατζηδάκης δήλωσε ότι «είναι ένα δύσκολο θέμα για λόγους που όλοι γνωρίζετε», αναγνωρίζοντας ουσιαστικά ότι η κυβέρνηση δεν επιθυμεί να έρθει σε μετωπική σύγκρουση με τους βυτιοφορείς. Πάντως, είπε, ότι τα κόμιστρα θα παραμείνουν παγωμένα για το 2009.
Σούπερ μάρκετ
Για την ίδρυση πρατηρίων στα σούπερ μάρκετ είπε ότι αναμένει την εξέλιξη της υπόθεσης στην Ε.Ε., όπου έχουν προσφύγει ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις. Για την καλύτερη ενημέρωση των καταναλωτών, ο Κ. Χατζηδάκης ανακοίνωσε ότι θα αναρτώνται οι τιμές των επόμενων πρατηρίων σε ηλεκτρονικούς πίνακες στους κλειστούς αυτοκινητοδρόμους (έχει ήδη επιτευχθεί σχετική συμφωνία με τις κατασκευαστικές εταιρείες και το ΥΠΕΧΩΔΕ), ενώ στο εβδομαδιαίο δελτίο τιμών καυσίμων θα προστεθούν οι τιμές διυλιστηρίων (προ και μετά από τους φόρους) και των εταιρειών.
Αντιδράσεις από τους βενζινοπώλες
«Συμφωνούμε με το σύστημα εισροών-εκροών και ένα καταγραφικό των εισερχόμεων και εξερχόμενων ποσοτήτων», τονίζει ο γενικός γραμματέας της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών, Β. Τούντας. «Το τι εννοεί, όμως, ο υπουργός με τον όρο ταμειακές μηχανές δεν το γνωρίζω. Αν εννοεί τις μηχανές που θα καταγράφουν τις ποσότητες, κανένα πρόβλημα. Αν όμως θα πρέπει να αλλάξουμε και πάλι φορολογικά βιβλία, που αλλάξαμε μόλις πριν 14 μήνες, δεν συμφωνούμε».
Ναυτιλιακό πετρέλαιο
Ο Β. Τούντας εκφράζει απορία γιατί «κανείς δεν ασχολείται με το ναυτιλιακό πετρέλαιο, για το οποίο ενώ έχει ολοκληρωθεί το σύστημα ηλεκτρονικής παρακολούθησης, δεν έχει τεθεί ακόμη σε εφαρμογή, με ευθύνη των εταιρειών και κάποιων υπουργείων, πλην του υπουργείου Οικονομίας», όπως υποστηρίζει.
Το σύστημα εισροών- εκροών το θέλουμε και εμείς, αλλά τα χρονικά περιθώρια που τίθενται για την εγκατάστασή του είναι ασφυκτικά. Ούτε στη Σουηδία δεν θα προλαβαίναμε, τονίζει ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας, Μ. Κιούσης. Επιπρόσθετα, υπογραμμίζει ότι οι βενζινοπώλες είναι κάθετα αντίθετοι με τους αυτόματους πωλητές καυσίμων, για λόγους που κυρίως έχουν σχέση με την ασφάλεια των επιχειρήσεών τους και των καταναλωτών.
Πηγή: Ημερησία
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Προσοχή στον τρόπο που σχολιάζετε. Σχόλια που δεν θα σέβονται τον χώρο που φιλοξενούνται ή άλλους θα σβήνονται ΤΕΛΕΙΩΣ.