Βούλγαροι κι Αρβανίτες και Σέρβοι και Ρωμιοί,
Νησιώτες και Ηπειρώτες, με μια κοινή ορμή,
για την ελευθερία να ζώσουμε σπαθί,
ν’ ανάψουμε μια φλόγα εις όλην την Τουρκιά,
να τρέξει απ’ την Μπόννα έως την Αραπιά
να σφάξουμε τους λύκους που τον ζυγόν βαστούν
και Χριστιανούς και Τούρκους σκληρά τους τυραννούν”.
Ρήγας Φεραίος
Οι κλέφτες
Οι κλεφταρματωλοί αποτελούν μια ιδιαίτερη ενσάρκωση
των κοινωνικών αιτημάτων της επανάστασης. Το φαινόμενο που ονομάστηκε
"κοινωνική ληστεία" .......
(σε αντιδιαστολή με την κοινή ληστεία, την "ατομική")
ολόκληρο τον 19ο αι. ήταν τόσο πλατιά διαδεδομένο σε διάφορα μέρη
του κόσμου, ώστε διάφοροι σύγχρονοι ιστορικοί να ονομάσουν την εποχή
"αιώνα της κοινωνικής ληστείας". Ειδικά σε κάποια σημεία της Μεσογειακής
Λεκάνης πήρε τέτοια έκταση ώστε καθόριζε απόλυτα την πολιτική
και κοινωνική ζωή του τόπου. (Κορσική, Σικελία, Κρήτη, Αλβανία-Ήπειρος,
Μοριάς, Ιωνικά Παράλια).
Όσοι δεν δέχονταν την καταπίεση και την αυταρχικότητα
της κεντρικής ή της τοπικής εξουσίας καταφεύγουν στα βουνά συγκροτώντας
ένοπλα σώματα. Ορίζουν τα βουνά και από εκεί αναλαμβάνουν ένοπλο αγώνα
ενάντια της εξουσίας. Συχνά πρόκειται για εμπειροπόλεμους άντρες
ή και επαγγελματίες στρατιώτες, που ατομικά ή ομαδικά λιποταχτούν
και ορίζουν τα βουνά για λημέρι τους. Τον ορεινό όγκο τον ελέγχουν
πλήρως και ζουν ακριβώς από τον έλεγχό του, φορολογώντας τις οδούς και
τα ορεινά περάσματα, ή πλιατσικολογώντας τα καραβάνια ή τις πεδινές
περιοχές. Οι "κοινωνικοί ληστές" διατηρούσαν άρρηκτες σχέσεις με
τον αγροτικό πληθυσμό της περιοχής από τον οποίον άλλωστε προέρχονταν.
Συχνά αποτελούσαν το ένοπλο σώμα του αγροτικού πληθυσμού που τον
προστάτευαν από τις αυθαιρεσίες της εξουσίας και πολλές φορές βρέθηκαν
να υποκινούν τοπικές αγροτικές εξεγέρσεις. Στα μάτια των αγροτών
περιβάλλονταν με το θρύλο του ήρωα.Μια δεύτερη
περίπτωση ήταν οι αρματολοί, άνθρωποι που η ίδια η οθωμανική εξουσία
εξόπλιζε για να επιβάλουν την τάξη στις δυσπρόσιτες ορεινές επικράτειες
(κυρίως ενάντια των κλεφτών) και που στο πέρασμα του χρόνου αυτονομούνταν.
Συχνά μάλιστα οι δυο ομάδες άλλαζαν ρόλους ή και συγχωνεύονταν.
Φυσικά, δεν ήταν όλοι έλληνες ή χριστιανοί ορθόδοξοι.
Αντίθετα πολλές ήταν οι τουρκοαλβανικές κλεφτοσυμμορίες, και ο
κανόνας ήταν οι μεικτές. Η θέση τους σαν "ένοπλο τμήμα" του αγροτικού
πληθυσμού, τους μετέβαλε πότε σε προστάτες του, πότε σε μεσολαβητές
του με την εκάστοτε εξουσία, καμιά φορά ακόμη και σε δυνάστες του.
Συχνά συμμαχούσαν στρατιωτικά με το στρατό της κεντρικής εξουσίας
απέναντι στον τοπικό δυνάστη, συχνά πάλι έκαναν ακριβώς το αντίθετο.
Αν δεν έχει κανείς αυτό κατά νου δεν μπορεί να εξηγήσει τη συμπεριφορά
των κλεφτών, πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την επανάσταση. Τυπικό
παράδειγμα οι σουλιώτες. Αρβανίτες οι ίδιοι, μάχονταν για χρόνια ενάντια
στον επίσης αλβανό Αλή Πασά των Γιαννίνων, μέχρι που ο τελευταίος
κατόρθωσε να τους υποτάξει. Κι όμως, οι ίδιοι αυτοί σουλιώτες είναι
που επέστρεψαν λίγο αργότερα για να πολεμήσουν υπερασπίζοντας
τον Αλή Πασά όταν αυτός στην προσπάθεια του να ανεξαρτητοποιηθεί από
την Οθωμανική Αυτοκρατορία αντιμετώπισε τον τούρκικο στρατό.
Στη διάρκεια της επανάστασης οι ομάδες των κλεφτών
αποτέλεσαν έναν βασικό στρατιωτικό κορμό της. Στη συντριπτικής
τους πλειοψηφία πέρασαν με το μέρος της Επανάστασης, ανεξάρτητα από
τη θρησκεία τους ή την εθνότητά τους. Οι ηγέτες των κλεφτών έγιναν λαϊκοί
ήρωες ειδικά στο Μοριά και τη Ρούμελη, που οι αγροτικές μάζες δεν διέθεταν
λαϊκούς ηγέτες όπως στα νησιά. Οι ίδιοι, χωρίς συγκεκριμένη ιδεολογική
κατεύθυνση, σε γενικές γραμμές εμπνέονταν από συγκεχυμένα λίγο ή
πολύ φιλελεύθερα οράματα και στη μεγάλη τους πλειοψηφία είχαν ενταχθεί
στις γραμμές της Φιλικής Εταιρείας τις παραμονές της επανάστασης.
Για αυτούς τους λόγους θα εκπροσωπήσουν (με μεγάλη ασυνέπεια) τα συμφέροντα
των φτωχών μαζών στη σύγκρουσή του με τους προεστούς, ειδικά μετά τον
παραγκωνισμό της Φιλικής Εταιρείας και την ήττα των λαϊκών ηγετών
στα νησιά. Χαρακτηριστικά παραδείγματα και κορυφαίοι ηγέτες των
κλεφταρματολών, είναι ο Ανδρούτσος, ο Καραϊσκάκης, ο Διάκος, (όλοι
τους στρατιωτικοί του Αλή Πασά) και φυσικά ο Κολοκοτρώνης, γόνος
μιας οικογένειας κλεφταρματολών, κύρια στρατιωτική μορφή της Επανάστασης.
Πολύ καλό!!!
ΑπάντησηΔιαγραφή