Στα χαμηλά επίπεδα των 62 λεπτών το λίτρο, που η αγορά είχε να δει από το 2009, επέστρεψε η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης για τους δικαιούχους του επιδόματος, ανεβάζοντας κατακόρυφα τη ζήτηση που μέσα στην προηγούμενη διετία υποχώρησε σε ποσοστό 70%. Χωρίς το επίδομα η τιμή διαμορφώνεται στο 1 ευρώ το λίτρο και είναι κατά 25% χαμηλότερη από την τιμή έναρξης του 1,25 ευρώ το λίτρο στις 15 Οκτωβρίου.
Οι χαμηλές τιμές ........
είναι αποτέλεσμα της ασυνήθιστα ραγδαίας υποχώρησης της τιμής του αργού, μετά την απόφαση του ΟΠΕΚ να μην προχωρήσει σε αύξηση της ημερήσιας παραγωγής και της διαφαινόμενης τάσης για περαιτέρω μείωση των τιμών και σταθεροποίησή τους κάτω από τα 70 δολάρια το βαρέλι. Η εξέλιξη αυτή για την Ελλάδα, που είναι μία από τις πλέον εισαγωγικές χώρες σε πετρέλαιο στην Ε.Ε., μόνο θετικές επιπτώσεις μπορεί να έχει. Στον τομέα των υγρών καυσίμων είναι ήδη ορατές, καθώς εκτός από το πετρέλαιο κίνησης στα χαμηλά επίπεδα του 1,5 ευρώ το λίτρο διαμορφώνεται σε μέσα επίπεδα η τιμή της βενζίνης, ενώ σε πολλά πρατήρια της χώρας η τιμή έχει υποχωρήσει στο 1,46-1,47 ευρώ το λίτρο. Στο φυσικό αέριο οι χαμηλές τιμές του πετρελαίου αναμένεται να μετακυλιστούν από τον Δεκέμβριο και μετά, καθώς η τιμή του είναι συνδεδεμένη με την τιμή του αργού, αλλά ακολουθεί τις διακυμάνσεις με ένα τρίμηνο καθυστέρηση.
Η υστέρηση αυτή έχει καταστήσει για πρώτη φορά στα χρονικά της εγχώριας αγοράς το πετρέλαιο θέρμανσης (με επίδομα) πιο φθηνό από το φυσικό αέριο (68 λεπτά η κιλοβατώρα το πετρέλαιο θέρμανσης έναντι 69 ευρώ η κιλοβατώρα το φυσικό αέριο). Τα χαμηλά επίπεδα των κάτω των 70 δολαρίων το βαρέλι για τους επόμενους τουλάχιστον έξι μήνες, βάσει της απόφασης της Συνόδου Κορυφής των υπουργών πετρελαίων του ΟΠΕΚ την περασμένη Πέμπτη στη Βιέννη, δημιουργούν εξαιρετικά ευοίωνες προοπτικές για την ενίσχυση των δημόσιων οικονομικών της χώρας μας. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο προϋπολογισμός του 2015 λαμβάνει υπόψη του την τιμή αργού στα 99,36 δολάρια το βαρέλι, όταν οι εξελίξεις δείχνουν τιμές για το επόμενο εξάμηνο μεταξύ 60 και 70 δολάρια το βαρέλι.
Η μείωση του κόστους εισαγωγής του πετρελαίου μπορεί να επιφέρει ακόμη και θετική ανατροπή στο ελλειμματικό εμπορικό ισοζύγιο, όπου ο λογαριασμός πετρελαιοειδών αντιστοιχούσε μέχρι τώρα στο 52% και εκτιμάται ότι θα περιοριστεί στο 25-30%. Η αγορά του πετρελαίου θέρμανσης έχει μπει ήδη πάντως σε ρυθμό ανάκαμψης, καθώς τα στοιχεία δείχνουν αύξηση της ζήτησης σε ποσοστό 25% σε σχέση με πέρυσι τον αντίστοιχο μήνα. Τα ποσοστά ήταν πέραν και των πιο αισιόδοξων προβλέψεων μέχρι πρότινος, οι πρατηριούχοι ωστόσο δεν εμφανίζονται ικανοποιημένοι και αυτό γιατί τα νούμερα παραμένουν μακριά από τα προ κρίσης επίπεδα. Από πλευράς των πρατηριούχων, ο πρόεδρος της ΠΟΠΕΚ Γιώργος Ασμάτογλου, δηλώνει στην «Κ» ότι μόνο με τη μείωση του ΕΦΚ στα προ εξίσωσης επίπεδα θα μπορούσε η αγορά να ανακτήσει το χαμένο μερίδιο της διετίας και συγκεκριμένα ένα 50%, αφού το υπόλοιπο έχει χαθεί για πάντα από εναλλακτικές μορφές θέρμανσης.
Ο ίδιος παρατηρεί ότι οι καταναλωτές εξακολουθούν να δυσκολεύονται να καλύψουν τις δαπάνες για θέρμανση, γι’ αυτό και έχουν περιορίσει τις ποσότητες από τα 1.000 λίτρα στα 500 και επίσης καταφεύγουν σε δόσεις και χρήση πιστωτικών καρτών, αξιοποιώντας τα εμπορικά εργαλεία των εταιρειών εμπορίας (συνεργασία με τράπεζες, προσφορές κ.λπ.). Μια άλλη διάσταση της πτωτικής τάσης των τιμών του αργού, για τις εταιρείες της εγχώριας αγοράς, μεταφέρει στην «Κ» ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ Γιάννης Αλιγιζάκης. Μιλάει για τραγικές επιπτώσεις στους ισολογισμούς των εταιρειών εμπορίας, κυρίως τον Νοέμβριο, λόγω των αποθεμάτων που υποχρεούνται εκ του νόμου να διατηρούν και τα οποία έχουν αγοραστεί σε πολύ υψηλές τιμές.
Μέχρι να υπάρξει κάποια σταθεροποίηση των τιμών, οι εταιρείες θα συνεχίσουν να καταγράφουν ζημίες, αφού θα πρέπει να αντικαθιστούν συνεχώς αποθέματα που έχουν αγοραστεί σε υψηλότερες τιμές, αναφέρει ο κ. Αλιγιζάκης, τονίζοντας ότι η διαφορά αυτή δεν μπορεί να ισοσκελιστεί από την αύξηση της ζήτησης. Η αγορά αναμένει περαιτέρω αποκλιμάκωση των τιμών μέσα στις επόμενες ημέρες και εκτιμά ότι πλέον το πετρέλαιο είναι το πιο ανταγωνιστικό καύσιμο για θέρμανση.
Καθημερινή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Προσοχή στον τρόπο που σχολιάζετε. Σχόλια που δεν θα σέβονται τον χώρο που φιλοξενούνται ή άλλους θα σβήνονται ΤΕΛΕΙΩΣ.