Του συνεργάτη μας Γιάννη Πετσέλη.
Η επίσημη ονομασία του συστήματος GPS είναι NAVSTAR (NAVigation Satellite Timing And Ranging) και αναπτύχθηκε στις ΗΠΑ για χρήση από τον αμερικανικό στρατό.
Δύσκολα μπορούμε να φανταστούμε μια πιο χρήσιμη συσκευή για το δρόμο, από αυτή που μας πάει από το σημείο Α στο σημείο Β χωρίς να ξέρουμε τη τύφλα μας.
Ρωτώντας πας στη πόλη έλεγε μια παλιά παροιμία αλλά ........
ρωτώντας το GPS, πας καλύτερα και ταχύτερα θα συμπληρώναμε εμείς. Φύγαμε!
Πόσο χρόνο χρειάζεται ένας δέκτης GPS για να βρει το στίγμα με ακρίβεια;
Εξαρτάται. Κατ αρχήν, για να βρεθεί το στίγμα, μια συσκευή GPS χρειάζεται να έχει κλειδώσει σε τουλάχιστον τρεις δορυφόρους (με έναν τέταρτο, εντοπίζει και την ταχύτητα μας ενώ σε όσους περισσότερους «κλειδώσει» τόσο καλύτερη ακρίβεια προσφέρει). Ανάλογα με την συμμετοχή άλλων παραγόντων ένας δέκτης μπορεί π.χ. να χρειαστεί 20-30 δευτερόλεπτα για να βρει το στίγμα, ενώ ένας άλλος 2-3 λεπτά η και περισσότερο. Το να φτάσετε λοιπόν στον προορισμός σας προτού καν ο δέκτης καταφέρει να σας εντοπίσει δεν είναι απίθανο να συμβεί, όσο και αστείο και αν ακούγεται!
Τα παραπάνω ισχύουν κυρίως για τα φορητά GPS καθώς τα πανάκριβα Car GPS ενσωματώνουν όχι μόνο πιο ευαίσθητους δέκτες αλλά και εξωτερικές κεραίες που τους επιτρέπουν να συντονίζονται ταχύτερα και καλύτερα- πως αλλιώς νομίζετε ότι θα δικαιολογούσαν έστω ένα μέρος από την τιμή τους;
Υπάρχει τρόπος να διαπιστώσω την αποτελεσματικότητα του δέκτη, ρίχνοντας απλά και μόνο μια ματιά σε κάποια συγκεκριμένα χαρακτηριστικά;
Δυστυχώς όχι. Θα βρείτε δέκτες που διαφημίζουν ότι μπορούν να εντοπίσουν παράλληλα 12, 20 η και 32 δορυφόρους καθώς και δέκτες που ενσωματώνουν το πολυδιαφημισμένο chipset SirfStar 3 το οποίο έχει εγκατασταθεί σχεδόν σε όλα τα GPS χειρός. Όλα αυτά όμως δεν λένε απολύτως τίποτα, έστω και αν προσπαθούν να σας πείσουν για το αντίθετο! Για κακή μας τύχη τόσο στην ταχύτητα εύρεσης του στίγματος όσο και την ακρίβεια, ακόμη και το χρησιμοποιούμενο software παίζει το ρόλο του, πόσο μάλλον ποικίλοι, μη ελεγχόμενοι παράγοντες, όπως οι καιρικές συνθήκες, η μορφολογία του εδάφους, η πυκνότητα της δόμησης, η γεωμετρική θέση των δορυφόρων τη δεδομένη στιγμή, η κατάσταση της ιονόσφαιρας-τροπόσφαιρας, ακόμη και ο χρόνος που μεσολάβησε για να θέσετε ξανά σε λειτουργία τη συσκευή (καθώς το software ψάχνει πρώτα τους δορυφόρους γύρω από τις τελευταίες θέσεις που είχε απομνημονεύσει).
Τι γίνεται με το σήμα του GPS όταν περνάω μέσα από τούνελ;
Δυστυχώς δεν λαμβάνει κι αυτό γιατί το σήμα που αποστέλλουν οι δορυφόροι έχει πολύ μικρή ισχύ και ανάλογα μικρή διαπερατότητα, οπότε δεν μπορεί να περάσει μέσα από μπετόν αρμέ κατασκευές όπως είναι τα τούνελ. Γενικά, οι δέκτες GPS είναι άχρηστοι σε εσωτερικούς χώρους. Αν λοιπόν ο δικός σας εντοπίζει σήμα κοντά σε μια τζαμαρία του σπιτιού σας, αυτό σημαίνει ότι προσφέρει αξιοζήλευτη απόδοση. Εξαίρεση στα παραπάνω αποτελούν οι πανάκριβοι δέκτες υψηλής ευαισθησίας που χρησιμοποιεί ο στρατός και οι οποίοι μπορούν να συλλάβουν σήμα σε εσωτερικούς χώρους, αρκεί οι τοίχοι να μην υπερβαίνουν ένα συγκεκριμένο πάχος.
Σε καταναλωτικό επίπεδο, τη λύση στο πρόβλημα των τούνελ, parking και των λοιπών κλειστών χώρων, δίνουν κάποια μοντέλα GPS (κυρίως αυτοκίνητου) που ενσωματώνουν γυροσκοπικούς αισθητήρες ώστε να αντιλαμβάνονται την κατεύθυνση και τη ταχύτητα σας, ακόμη και όταν στη συσκευή δεν φτάνει επαρκές σήμα από τους δορυφόρους. Έτσι, κάνουν μια καλή εκτίμηση της πορείας σας μέχρι να «κλειδώσουν» ξανά το σήμα.
Μπορεί ο δέκτης να χάσει το στίγμα μου, ακόμη και στον ανοικτό ουρανό;
Ναι, δεν χρειάζεται να περάσετε μέσα από τούνελ για να συμβεί κάτι τέτοιο. Αρκεί να συνηγορούν άλλοι παράγοντες που σχετίζονται με τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του δέκτη και τις καιρικές περιβαλλοντικές συνθήκες. Υπάρχουν π.χ. φορητά GPS που κάτω από συννεφιά και σε συνθήκες υπερβολικής υγρασίας (η οποία εμφανίζεται σαν «νέφος»)στην κυριολεξία τα «παίζουν».
Αν το GPS σας περιλαμβάνει είσοδο για εξωτερική κεραία, τότε μπορείτε να δώσετε εύκολα-αλλά όχι και ανέξοδα- τη λύση. Μια μαγνητική κεραία GPS προσκολλάται στη στιγμή στο εξωτερικό του αυτοκινήτου και αυξάνει σημαντικά την ευαισθησία του δέκτη, με την προϋπόθεση ότι θα την έχετε συνεχώς συνδεδεμένη με αυτόν. Αν είστε από εκείνους που κλείνουν ερμητικά τα παράθυρα όταν πιάνει βαρυχειμωνιά, καλά θα κάνετε να την ξεχάσετε.
Ποιο είναι το ιδανικό μέγεθος οθόνης για τις ανάγκες μου;
Η οθόνη αφής που ενσωματώνουν τα περισσότερα PNAs-που αντιπροσωπεύουν και το μεγαλύτερο κομμάτι της αγοράς των GPS-είναι είτε 3,5 ιντσών με την κλασική αναλογία 4:3 είτε 4,3 ιντσών με αναλογία 16:9. κάποια μοντέλα συμβιβάζονται με την ενδιάμεση λύση μιας οθόνης 4 ιντσών, ενώ αυτά που ανεβαίνουν πάνω από τις 4,3 ίντσες είναι μετρημένα στα δάχτυλα του ενός χεριού-και οι περισσότεροι μάλλον δεν θα τα βρουν ιδιαίτερα βολικά στην καθημερινή χρήση.
Εφ όσον ο κατασκευαστής του παρεχόμενου software έχει προβλέψει να ενσωματώνει στοιχεία τέτοια που εκμεταλλεύονται αποτελεσματικά τη μεγαλύτερη ανάλυση κι επιφάνεια μιας οθόνης 4,3 ιντσών, τότε ένα τέτοιο μοντέλο μπορούμε να πούμε πως συνήθως αποτελεί τη χρυσή τομή ανάμεσα στο μέγεθος και την εμπειρία πλοήγησης-χρήσης. Ωστόσο υπάρχουν και περιπτώσεις μοντέλων που η αναβάθμιση τους από τις 3,5 στις 4,3 ίντσες δεν προσφέρει κανένα ουσιαστικό όφελος πέρα από μεγαλύτερα εικονίδια. Γι αυτό σας προτείνουμε να δείτε σε χρήση τα GPS που σας ενδιαφέρουν προτού καταλήξετε.
Υπάρχει τρόπος να περάσω το δικό μου software σε ένα PNA;
Δεδομένου ότι όλα τα PNAs τρέχουν κάποια έκδοση των Windows CE θεωρητικά κάτι τέτοιο είναι εφικτό. Πρακτικά όμως όχι, καθώς οι συσκευές είναι κατάλληλα «κλειδωμένες» αποτρέποντας την απευθείας επαφή του χρήστη με το λειτουργικό σύστημα. Παρόλα αυτά, κάποιοι hackers έχουν καταφέρει να ξεκλειδώσουν δημοφιλή PNAs όπως το Mio και στο Internet έχουν κυκλοφορήσει οι σχετικές οδηγίες για την εγκατάσταση και παράλληλη χρήση software όπως το Destinator
Ωστόσο η διαδικασία είναι και δύσκολη και επικίνδυνη, οπότε σας προτείνουμε να το σκεφθείτε διπλά πριν το επιχειρήσετε.
Τι να προσέξω περισσότερο, τα χαρακτηριστικά του PNA η το software που χρησιμοποιεί;
Κυρίως το δεύτερο. Τα περισσότερα μηχανάκια αντίστοιχου κόστους μοιάζουν λίγο- πολύ μεταξύ τους ως προς το hardware και τρέχουν στην πλειοψηφία τους το ίδιο λειτουργικό σύστημα, με την παντοκρατειρα Microsoft να μονοπωλεί και εδώ το ενδιαφέρον μας. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι οι διαφορετικές εφαρμογές πλοήγησης που ενσωματώνουν προσφέρουν και την ίδια εμπειρία χρήσης.
Αν και έχουν κοινές βασικές αρχές κάθε μια περιλαμβάνει διαφορετικά χαρακτηριστικά-περισσότερο η λιγότερο χρήσιμα-, ενώ ενδέχεται να υλοποιεί με εντελώς διαφορετικό τρόπο δυνατότητες που θέλατε να χρησιμοποιείτε συχνά. Επιβάλλεται λοιπόν να κάνετε μια επίσκεψη σε καταστήματα που σας επιτρέπουν να δείτε και να χειριστείτε τις συσκευές από κοντά, για να διαπιστώσετε τι βολεύει εσάς περισσότερο.
Μπορεί το GPS να πραγματοποιεί δρομολόγηση λαμβάνοντας υπόψη του την κίνηση στους δρόμους;
Έχουμε και καλά και κακά νέα στο θέμα αυτό. Τα καλά νέα είναι ότι υπάρχει τέτοια τεχνολογία και ονομάζεται TMC (Traffic Message Channel). Πρόκειται για ένα κανάλι που αναμεταδίδει διαρκώς κωδικοποιημένες πληροφορίες για την κίνηση στους δρόμους μέσα από την συχνότητα των FM, τις οποίες συλλαμβάνει ένα GPS που εφοδιάζεται με τον κατάλληλο δέκτη. Τα κακά νέα είναι ότι το σύστημα αυτό φαίνεται πως δεν έχει περάσει ούτε ξυστά από τα αυτιά των αρμοδίων της χώρας μας, όταν Πορτογαλία και Ουγγαρία έχουν ήδη ανακοινώσει τη δοκιμαστική λειτουργία του για το δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους ακολουθώντας άλλες 14 ευρωπαϊκές χώρες που το υποστηρίζουν εδώ και χρόνια.
Πάντως αν κάνετε συχνά και πολυήμερα ταξίδια με αυτοκίνητο στο εξωτερικό, προτιμήστε ένα GPS που να παρέχει τη σχετική τεχνολογία η έστω να διαθέτει την κατάλληλη πρόβλεψη για να τη δεχτεί.
Να προτιμήσω μια εφαρμογή με συγκεκριμένους χάρτες;
Για αυτή την ερώτηση δεν θα βρείτε μονολεκτική απάντηση κι αυτό επειδή η κατάσταση είναι κάπως περίπλοκη, και δυστυχώς δύσκολο να απλοποιηθεί. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με την σειρά. Αρχικά, ήταν δυο εταιρείες -Γίγαντες της μηχανογράφησης - η αμερικανική Navteq και η ευρωπαϊκή TeleAtlas. Αυτοί οι γίγαντες όμως, για διάφορους λόγους που δεν τους γνωρίζουμε δεν θέλησαν ποτέ να ασχοληθούν σοβαρά με την χαρτογράφηση της χώρας μας, αφενός μεν περιορίζοντας την κάλυψη τους σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και στο κυρίως οδικό δίκτυο της Ελλάδας, αφετέρου δε τραβώντας παλιά δεδομένα και ξεχνώντας να κυκλοφορήσουν αναβαθμίσεις.
Έτσι, με την ευκαιρία των Ολυμπιακών Αγώνων, κάποιες εγχώριες εταιρείες αποφάσισαν να μπουν δυνατά στο παιχνίδι και άλλες με συνεργασίες, άλλες από μόνες τους προχώρησαν στην κατασκευή ψηφιακών χαρτών με απώτερο σκοπό να καλύψουν μέχρι και το τελευταίο χωριό της χώρας. Η διαδικασία αυτή δεν είναι τόσο εύκολη όσο πιθανώς να ακούγεται, και στην Ελλάδα ήταν ακόμη δυσκολότερη εξαιτίας γραφειοκρατικών διαδικασιών και του γενικότερου μπάχαλου που επικρατεί σε μονοδρομήσεις, μετονομασίες δρόμων και τοποθετήσεις απαγορευτικών. Υπολογίστε την έλλειψη τεχνογνωσίας και το περιορισμένο ανθρώπινο δυναμικό και δεν θα πρέπει να σας προκαλεί απορία γιατί οι πρώτοι ελληνικοί χάρτες που ήταν φτιαγμένοι από ελληνικά χέρια ήταν από μέτριοι έως απογοητευτικοί.
Με άλλα λόγια, μέχρι να σε πάνε εκεί που ήθελες μπορεί να σου έβγαζαν το λάδι. Σήμερα όλοι οι χάρτες προσφέρουν αξιοπρεπή ποιότητα, αλλά σίγουρα δεν υπάρχει κάποιος που να μην έχει έστω και μικρά σφάλματα. Επιπλέον το γεγονός ότι ο χάρτης Α προσφέρει π.χ. χαρτογράφηση του 80% της επικράτειας, ενώ ο Β μόλις το 60% δεν λέει τίποτα για την ποιότητα της χαρτογράφησης η οποία είναι δύσκολο να εκτιμηθεί αν δεν πάρετε τους δρόμους. Αυτό που μπορείτε να λάβετε υπόψη σας είναι ο αριθμός και η ποικιλία των σημείων ενδιαφέροντος που διαφέρουν σημαντικά από χάρτη σε χάρτη (άλλος περιλαμβάνει 15000, άλλος 75000) και τα οποία μπορεί να σας φανούν πολύ χρήσιμα όταν δεν ξέρετε η δεν θέλετε να απομνημονεύετε διευθύνσεις τραπεζών, βενζινάδικων, εστιατόριων, πολυκαταστημάτων, σταθμών τρένων-μετρό κ.λ.π.
Όσον αφορά στους ευρωπαϊκούς και άλλους χάρτες που συνοδεύουν αρκετά GPS η που μπορούμε να βάλουμε σε αυτά εκ των υστέρων με την μορφή μιας κάρτας SD, αυτοί προέρχονται η από την μια εταιρεία η από την άλλη και λέγεται πως προσφέρουν παραπλήσια ποιότητα αν και φημολογείται ότι οι κάρτες της Navteq είναι καλύτεροι για την Αμερική ενώ οι χάρτες της Teleatlas για την Ευρώπη.
Ποιον τύπο GPS προτιμήσω; Εδώ θα σας λυθεί η απορία.
Το car GPS είναι η ακριβότερη αλλά και η πληρέστερη λύση που παίρνει τη θέση του παραδοσιακού ράδιο-CD του αυτοκίνητου σας.
Πάρτε το...
Αν αναζητάτε την πληρέστερη εμπειρία πλοήγησης καθώς και μια συσκευή όλα σε ένα που μπορεί επίσης να παίζει ΜΡ3 ταινίες DVD και τηλεόραση με την προσθήκη ενός προαιρετικού δέκτη.
Μην το πάρετε...
Αν δεν έχετε λεφτά για πέταμα και προτιμάτε έναν ευέλικτο πλοηγό που να μπορείτε να βάλετε και στο αυτοκίνητο του φίλου σας.
Το ΡΝΑ είναι μια αυτόνομη συσκευή GPS που τρέχει μια συγκεκριμένη εφαρμογή πλοήγησης
Πάρτε το ..
Αν αναζητάτε αξιοπιστία και κορυφαία ευχρηστία από ένα φορητό GPS χωρίς να έρχεστε σε απευθείας επαφή με τα Windows και επίσης εάν θέλετε μια πλήρη λύση στην πιο προσιτή τιμή.
Μην το πάρετε..
Εάν θέλετε να έχετε την ευελιξία εγκατάστασης ενός άλλου software πλοήγησης η λοιπών εφαρμογών.
GPS- PDA αποκαλούμε ένα Pocket PC (που μπορεί να είναι και ταυτόχρονα και κινητό τηλέφωνο) εφοδιασμένο με ενσωματωμένο δέκτη GPS. Μην ξεχνάτε πως οποιοδήποτε Pocket PC λειτουργεί ως GPS αρκεί να υποστηρίζει Bluetooth για την ασύρματη σύνδεση με τον κατάλληλο δέκτη.
Πάρτε το..
αν θέλετε να έχετε την επιλογή να το αγοράσετε «σκέτο» και να βάλετε ένα η περισσότερα software πλοήγησης της επιλογής σας, καθώς και να τρέχετε word excel και λοιπές εφαρμογές και παιχνίδια.
Μην το πάρετε..
αν δεν σκοπεύετε να το χρησιμοποιήσετε ως Pocket PC και δεν θέλετε να ξοδέψετε παραπάνω χρήματα για ένα πακέτο (GPS, software) που δύσκολα ανταγωνίζεται την απαλότητα ενός καλού ΡΝΑ.
Ένα κινητό τηλέφωνο με ενσωματωμένο δέκτη GPS θα το βρείτε είτε με την μορφή
Smart phone είτε ως pocket PC που τρέχει τα Windows Mobile.
Πάρτε το..
Αν είστε οπαδοί της φιλοσοφίας του όλα -σε-ένα και θεωρείτε ότι το GPS μπορεί να σας φανεί χρήσιμο ανά πάσα στιγμή, οπότε είναι και λογικό να το έχετε σε μια συσκευή που δεν αποχωρίζεστε στιγμή.
Μην το πάρετε.
Αν θέλεις μεγάλη οθόνη ταχύτερη απόκριση στις λειτουργίες και τις ευκολίες επικοινωνίας και σύνδεσης με hands-free που προσφέρουν οι ολοκληρωμένες PNA και Car Navigator λύσεις της αγοράς η απλά δεν θέλετε να αλλάξετε κινητό!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Προσοχή στον τρόπο που σχολιάζετε. Σχόλια που δεν θα σέβονται τον χώρο που φιλοξενούνται ή άλλους θα σβήνονται ΤΕΛΕΙΩΣ.