Φωτιά στις τιμές προϊόντων και υπηρεσιών θα βάλει η αύξηση των συντελεστών του ΦΠΑ που σχεδιάζει η κυβέρνηση μετά την απαίτηση των Βρυξελλών για λήψη πρόσθετων μέτρων ύψους 2,5-3 δισ. ευρώ το αργότερο έως τις 15 Μαρτίου. Η κυβέρνηση, η οποία γράφει και σβήνει σενάρια αύξησης φόρων προτού «κλειδώσει» τις τελικές αποφάσεις της, προσανατολίζεται σε αύξηση των συντελεστών ΦΠΑ κατά δύο ποσοστιαίες μονάδες έναντι των σημερινών συντελεστών 9% και 19%.
Σε αυτήν την περίπτωση οι αυξήσεις των τιμών θα είναι σαρωτικές, επηρεάζοντας πολλαπλάσια τα αγαθά μεγάλης αξίας.
Έτσι, ένα καινούργιο ακίνητο που σήμερα με ........
ΦΠΑ 19% πωλείται έναντι 300.000 ευρώ θα επιβαρυνθεί μόνο από την αύξηση του φόρου κατά 2 μονάδες με περισσότερα από 5.000 ευρώ και ένα αυτοκίνητο 1.400 κυβικών εκατοστών αξίας 17.000 ευρώ με την αύξηση του ΦΠΑ θα κοστίζει 285 ευρώ περισσότερα. Για τα αυτοκίνητα ενδεχομένως οι επιβαρύνσεις να είναι ακόμα μεγαλύτερες καθώς η Κομισιόν έχει υποδείξει και αυξήσεις φόρων στα είδη πολυτελείας, με τον πρόεδρο του Εurogroup Ζ. Κ. Γιούνκερ να κάνει ειδική μνεία στη φορολόγηση των αυτοκινήτων.
Το καλάθι της νοικοκυράς
Σημαντικές επιβαρύνσεις έρχονται και για το καλάθι της νοικοκυράς, αφού τρόφιμα, απορρυπαντικά, χαρτικά και γενικότερα όλα τα είδη καθημερινής ανάγκης θα υποστούν μικρές μεμονωμένα αλλά ουσιαστικές αθροιστικά αυξήσεις τιμών. Για παράδειγμα οι αυξήσεις υπολογίζονται σε περίπου 16 λεπτά για ένα κιλό μοσχάρι, 14 λεπτά για ένα κιλό τυρί ρεγκάτο, 11 λεπτά για ένα λίτρο ελαιόλαδο, 5 λεπτά για ένα κουτάκι στιγμιαίο καφέ κ.λπ. Το άθροισμα όλων αυτών των ανατιμήσεων θα φέρει σημαντικές επιβαρύνσεις στον οικογενειακό προϋπολογισμό που «λαβώνεται» είτε από πάγωμα μισθών είτε από περικοπές επιδομάτων είτε από τις αυξήσεις των φόρων που προηγήθηκαν (τέλη κυκλοφορίας, καύσιμα, ποτά, τσιγάρα, έκτακτες εισφορές).
Το εναλλακτικό σενάριο
Στο τραπέζι έχει τεθεί και εναλλακτική πρόταση δημιουργίας ενός ενδιάμεσου συντελεστή 15% στον οποίο θα μεταφερθούν σχεδόν το σύνολο των προϊόντων και υπηρεσιών παράλληλα με τη δημιουργία ενός υπερυψηλού συντελεστή πάνω από 20% για τα είδη πολυτελείας. Σε αυτόν τον συντελεστή θα μπορούσαν για παράδειγμα να ενταχθούν αυτοκίνητα, κοσμήματα, σκάφη αναψυχής κ.λπ. Σήμερα στην Ελλάδα ισχύουν τρεις βασικοί συντελεστές: Ο κανονικός 19% που επιβάλλεται σε καινούργια ακίνητα, αυτοκίνητα, είδη ένδυσης- υπόδησης, έπιπλα, ηλεκτρικές συσκευές κ.λπ. Ο μειωμένος 9% που αφορά σε τρόφιμα, ξενοδοχεία, εστιατόρια, επισκευές και παροχή υπηρεσιών από υδραυλικούς ηλεκτρολόγους κ.λπ., φάρμακα και μη αλκοολούχα ποτά. Και ο χαμηλός 4,5% που αφορά εφημερίδες, περιοδικά, βιβλία και θέατρα. Παράλληλα για τα νησιά, εκτός της Κρήτης, οι συντελεστές ΦΠΑ ισχύουν μειωμένοι κατά 30% σε κάθε κατηγορία.
«Καίνε» τα καύσιμα
Διπλό χτύπημα έρχεται για τους οδηγούς, καθώς πέραν της αύξησης του ΦΠΑ η κυβέρνηση προσανατολίζεται και σε νέα αύξηση των ειδικών φόρων στα καύσιμα, τη δεύτερη μέσα σε έναν μήνα. Στις 12 Φεβρουαρίου, το υπ. Οικονομικών ανακοίνωσε αύξηση 14 λεπτά το λίτρο στην τιμή της βενζίνης και 6 λεπτά το λίτρο στο πετρέλαιο κίνησης. Από αυτές τις αυξήσεις, τα πρόσθετα ετήσια έσοδα υπολογίζονται από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους σε 1 δισ. ευρώ. Πληροφορίες αναφέρουν ότι και πάλι οι φόροι στα καύσιμα βρίσκονται στο τραπέζι των αυξήσεων. Στον βαθμό που η κυβέρνηση καταλήξει σε νέα ισόποση με την τελευταία αύξηση των φόρων, τότε η μέση τιμή της βενζίνης θα αυξηθεί στα 1,423 ευρώ (μαζί με την αύξηση του ΦΠΑ). Κάτι τέτοιο σημαίνει πως ένα αυτοκίνητο με ρεζερβουάρ 45 λίτρων που γέμιζε με 49,95 ευρώ στις 11 Φεβρουαρίου, θα χρειάζεται πλέον για να γεμίσει 64,03 ευρώ ή 14,085 ευρώ περισσότερα σε κάθε γέμισμα.
Πάνω τα έσοδα, κάτω η ανάπτυξη
Τα φοροσχέδια της κυβέρνησης έρχονται σε μια κρίσιμη συγκυρία, καθώς η Κομισιόν απειλεί να επιβάλει η ίδια μέτρα που θα διασφαλίζουν τη μείωση των ελλειμμάτων- ως αντάλλαγμα οικονομικής στήριξης της χώρας- στον βαθμό που δεν λάβει η ελληνική κυβέρνηση τα πρόσθετα μέτρα που της υποδεικνύονται.
Έτσι, υπό τη δαμόκλειο σπάθη των Βρυξελλών, η κυβέρνηση αναζητά πρόσθετα έσοδα 2,5 δισ. ευρώ και γνωρίζει ότι θα πρέπει να στραφεί κυρίως στην κατεύθυνση των έμμεσων φόρων για να έχει άμεσα αποτελέσματα. Η επιλογή της αύξησης του ΦΠΑ δεν είναι καθόλου τυχαία, αφού αύξηση των συντελεστών κατά 2 μονάδες οδηγεί σε πρόσθετα έσοδα 2 δισ. ευρώ. Από την άλλη πλευρά, η αύξηση των φόρων στα καύσιμα φέρνει ήδη περίπου 1 δισ. ευρώ και αν επαναληφθεί θα φέρει θεωρητικά άλλο 1 δισ. ευρώ.
Το πρόβλημα είναι πως αυτά τα ποσά εσόδων είναι πραγματικά ή θεωρητικά καθώς ουδείς γνωρίζει πώς και πόσο θα επηρεαστεί η τάση προς φοροδιαφυγή, αλλά και η κατανάλωση, οδηγώντας σε ακόμα μεγαλύτερη συρρίκνωση της ελληνικής οικονομίας.
Πηγή: ΤΑ ΝΕΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Προσοχή στον τρόπο που σχολιάζετε. Σχόλια που δεν θα σέβονται τον χώρο που φιλοξενούνται ή άλλους θα σβήνονται ΤΕΛΕΙΩΣ.