Σενάρια αυξήσεων σε τέλη Ι.Χ., καύσιμα
Παράταση και... μονιμοποίηση της έκπτωσης στα τέλη ταξινόμησης των Ι.Χ. βλέπουν στο υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών. Στελέχη του υπουργείου θεωρούν ως το πιθανότερο ενδεχόμενο την παράταση, σε πρώτη φάση, του μέτρου και μετά τις 7 Αυγούστου επικαλούμενοι τόσο σχετική κοινοτική οδηγία που βρίσκεται σε διαδικασία επικύρωσης όσο και την κακή οικονομική κατάσταση στον κλάδο εμπορίας αυτοκινήτων.
Άλλωστε, όπως προκύπτει από τις συζητήσεις που ήδη γίνονται στο υπουργείο, κάτι τέτοιο εξυπηρετεί τον γενικότερο σχεδιασμό στη φορολογική πολιτική για το αυτοκίνητο.
Ο σχεδιασμός αυτός που παραπέμπει στο κρυφό σενάριο που εξετάζεται για τα ..........
αυτοκίνητα προβλέπει την ανατροπή του τρόπου φορολόγησης των Ι.Χ. με μεταφορά των φόρων από την απόκτηση στη χρήση.
Τι σημαίνει αυτό; Η μείωση των φόρων για την αγορά των Ι.Χ. θα αντικατασταθεί- και μάλλον θα υπερκαλυφθεί- από την αύξηση στον φόρο των καυσίμων και στα τέλη κυκλοφορίας.
Οι διατάξεις για τη φορολογία των αυτοκινήτων που κατατέθηκαν την περασμένη Δευτέρα στη Βουλή από το υπουργείο προβλέπουν τη μείωση κατά 50% του Ειδικού Τέλους Ταξινόμησης που επιβάλλεται στα Ι.Χ., αλλά για περιορισμένο χρονικό διάστημα. Συγκεκριμένα το μέτρο παρουσιάζεται από την κυβέρνηση ως προσωρινό και στο πλαίσιο αυτό θεσπίστηκε η ισχύς του έως τις 7 Αυγούστου 2009, δηλαδή για χρονικό διάστημα τεσσάρων μηνών προκειμένου να τονωθεί ο κλάδος αυτοκινήτου στον οποίο, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν από τον υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών κ. Γ. Παπαθανασίου, εργάζονται περίπου 70.000 άνθρωποι και ο τζίρος του οποίου παρουσίασε το πρώτο τρίμηνο του 2009 πτώση περίπου 40% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2008.
Θα είναι καταστροφή
Ανεπισήμως, ωστόσο, στο υπουργείο συζητούν ήδη σενάριο το οποίο προβλέπει σε πρώτη φάση να παραταθεί η έκπτωση στα τέλη ταξινόμησης έως το τέλος του 2009 και στη συνέχεια να καθιερωθεί μόνιμα.
Το σενάριο αυτό δεν είναι άσχετο και με τις επισημάνσεις παραγόντων της αγοράς αυτοκινήτων αλλά και υπηρεσιακών στελεχών του υπουργείου Οικονομικών οι οποίοι σημειώνουν ότι ενδεχόμενη επιστροφή της αγοράς αυτοκινήτων στην προ έκπτωσης των τελών ταξινόμησης εποχή σημαίνει βέβαιο πάγωμα των πωλήσεων για μεγάλο χρονικό διάστημα που θα είναι, όπως λένε, καταστροφική τόσο για τον κλάδο αυτοκινήτου όσο και για τα έσοδα του προϋπολογισμού από τις πωλήσεις.
Με βάση τις εκτιμήσεις που κάνουν στο υπουργείο Οικονομικών, από τη μείωση των τελών ταξινόμησης το Δημόσιο θα χάσει έσοδα περίπου 200-300 εκατ. ευρώ. Στον φετινό προϋπολογισμό έχει αναγραφεί πρόβλεψη για είσπραξη 950 εκατ. ευρώ από τέλη ταξινόμησης Ι.Χ., η οποία όμως με δεδομένη την αρνητική πορεία των πωλήσεων το πρώτο τρίμηνο του έτους αποδεικνύεται εξαιρετικά αισιόδοξη.
Νεώτερες εκτιμήσεις έκαναν λόγο για είσπραξη 700 εκατ. ευρώ, αλλά λόγω της μείωσης των τελών ταξινόμησης εκτιμάται ότι θα εισπραχθούν τελικά περί τα 400-500 εκατ. ευρώ.
Η απώλεια αυτή ωστόσο μελετάται να αντισταθμιστεί σε επόμενη φάσηκαι στον βαθμό που το επιτρέψει η πολιτική συγκυρία- με φόρους οι οποίοι θα βαρύνουν τη χρήση των αυτοκινήτων. Πρόκειται για φόρους που εξετάζονται και στο πλαίσιο των κυβερνητικών σχεδιασμών για νέα εισπρακτικά μέτρα που θα στοχεύουν στη μείωση της μαύρης τρύπας του προϋπολογισμού και στον κατευνασμό των Βρυξελλών που πιέζουν ασφυκτικά για αυξήσεις φόρων και περικοπές δαπανών.
Τι σκέπτονται για καύσιμα, τέλη
● Η αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης που επιβάλλεται στα καύσιμα.
Με την τελευταία αύξηση σε τέσσερις δόσεις του ΕΦΚ ο φόρος «έπιασε» το ελάχιστο υποχρεωτικό επίπεδο που ορίζει η νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Με τις νέες αυξήσεις που σχεδιάζει το υπουργείο και οι οποίες θα παρουσιαστούν ως προσπάθεια φορολογικής σύγκλισης με την Ε.Ε. αλλά και ως πράσινη φορολογία, θα επιχειρηθεί να μειωθεί η ψαλίδα μεταξύ της φορολογίας των καυσίμων στην Ελλάδα με τον αντίστοιχο μέσο όρο της Ε.Ε. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Ε.Ε. σε κάθε λίτρο αμόλυβδης βενζίνης στην Ελλάδα είναι ενσωματωμένος Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης 0,37 ευρώ ενώ ο αντίστοιχος μέσος όρος στην Ε.Ε. είναι 0,47 ευρώ.
Τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς για την αύξηση του φόρου στα καύσιμα διευκολύνει τόσο η πτώση του πληθωρισμού σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα όσο και και η πτώση των λιανικών τιμών τους ως απόρροια της παγκόσμιας οικονομικής ύφεσης.
● Η αύξηση των τελών κυκλοφορίας μέσω της αλλαγής του τρόπου υπολογισμού τους.
Με βάση τα σχέδια των υπουργείων Οικονομικών και Περιβάλλοντος τα οποία έχουν ήδη δημοσιοποιηθεί, τα τέλη κυκλοφορίας από το 2010 θα εξαρτώνται από τον όγκο των ρύπων που εκπέμπει κάθε αυτοκίνητο.
Με την αλλαγή αυτή θα τιμωρηθούν με πολύ υψηλότερα τέλη κυκλοφορίας σε σχέση με αυτά που καταβάλλουν σήμερα- τα οποία εξαρτώνται αποκλειστικά από τον κυβισμότα οχήματα μεγάλου κυβισμού (π.χ. τύπου τζιπ) και τα αυτοκίνητα παλαιότερης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας και τα συμβατικά.
Να σημειωθεί ότι τη σταδιακή κατάργηση των τελών ταξινόμησης με αντικατάσταση της σχετικής απώλειας εσόδων μέσω αύξησης των τελών κυκλοφορίας προβλέπει και πρόταση οδηγίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής η οποία έχει εκδοθεί από το 2005 και αναμένεται να υιοθετηθεί από το Συμβούλιο Υπουργών Οικονομίας.
Πηγή: ΤΑ ΝΕΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Προσοχή στον τρόπο που σχολιάζετε. Σχόλια που δεν θα σέβονται τον χώρο που φιλοξενούνται ή άλλους θα σβήνονται ΤΕΛΕΙΩΣ.