Δευτέρα 15 Μαρτίου 2010

Πλαίσιο δεοντολογίας ηλεκτρονικής επικοινωνίας

Επειδή στην εποχή μας είναι πολύ προσφιλής η προώθηση σε φίλους και γνωστούς κάθε μορφής μηνυμάτων - αξίων αλλά και αναξίων λόγου - μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και με αφορμή ένα πρόσφατο προπαγανδιστικό μήνυμα που προωθήθηκε ραγδαία, χωρίς καμία επιβεβαίωση, ενώ έθιγε την κοινωνική και ηθική υπόσταση ενός δεινοπαθημένου λαού – των Παλαιστινίων – σκέφτηκα ότι καλό θα ήταν να κινούμαστε μέσα σε κάποια πλαίσια επωφελούς ηλεκτρονικής επικοινωνίας.
Δεν γνωρίζω αν υπάρχει κάποια παρόμοια προσπάθεια, αλλά η συγκεκριμένη είναι ανοιχτή σε όποιον επιθυμεί να τη...

συμπληρώσει, να τη βελτιώσει και να την γνωστοποιήσει όπου κρίνει ότι μπορεί να συμβάλλει σε ποιοτικότερη επικοινωνία.
Σημείωση: Η αριθμητική σειρά δεν αποτελεί κατ’ ανάγκη σειρά σπουδαιότητας.
1. Ο σκοπός που προωθούμε e-mails και συνημμένα αρχεία, σε γνωστούς μας που μπορεί να τους ενδιαφέρουν, είναι να μοιραστούμε μαζί τους κάτι ενδιαφέρον, κάτι όμορφο, κάτι που να αξίζει τον χρόνο που θα διαθέσουν για να το διαβάσουν, όπως ακριβώς αυτά που θέλουμε κι εμείς να λαβαίνουμε. Γι αυτό, ότι δεν εξυπηρετεί τον παραπάνω σκοπό, ας καταλήγει καλύτερα στον κάλαθο των αχρήστων.

2. Δεν προωθούμε ποτέ (ούτε φυσικά συντάσσουμε) μηνύματα με προσβλητικό (καθ’ οιονδήποτε τρόπο), υβριστικό ή γενικά αμφισβητήσιμο περιεχόμενο, που μπορεί να θίγει την ηθική, την προσωπικότητα ή την υπόληψη τρίτων ατόμων ή καταστάσεων.

3. Στα μηνύματα που προωθούμε, σεβόμαστε την ιδιωτικότητα τόσο των ατόμων που τα αποστέλλουμε, όσο και των προηγουμένων που τα έλαβαν (αν φαίνονται οι διευθύνσεις τους στο εν λόγω μήνυμα). Για το λόγο αυτό λοιπόν:
3α. Σβήνουμε στο σώμα του προς προώθηση μηνύματος ΟΛΕΣ τις διευθύνσεις των προηγούμενων παραληπτών που ίσως περιέχει και αφήνουμε ΜΟΝΟ το σώμα του κειμένου ή/και το συνημμένο αρχείο (εφόσον υπάρχει).
3β. Προσθέτουμε τις διευθύνσεις των ατόμων – εάν είναι παραπάνω από ένα – που θέλουμε να στείλουμε το μήνυμα, πάντα με την επιλογή «Κρυφή Κοινοποίηση» ή «Ιδιαίτερη Κοινοποίηση» ή «BCC» (δηλαδή Blind Carbon Copy). Κατ’ αυτόν τον τρόπο ο καθένας λαμβάνει το μήνυμα εντελώς προσωπικά, χωρίς να γνωρίζει τους άλλους παραλήπτες.

4. Δεν προωθούμε μηνύματα δήθεν κοινωνικής ευαισθησίας, της μορφής «το άμοιρο το παιδάκι θα πάρει 1 Ευρώ για κάθε προωθημένο μήνυμα από το Χαμόγελο του Παιδιού!» ή ηλεκτρονικής «αρπαχτής», της μορφής «…για όλες τις προωθήσεις ο Bill Gates (άλλη δουλειά δεν είχε) θα σου στείλει με επιταγή ένα παχυλό (δυστυχώς όμως εικονικό) ποσό.

Είναι τουλάχιστον αφελές να πιστεύουμε ότι κάποιος έχει τρόπο παρακολούθησης όλης της ηλεκτρονικής επικοινωνίας, όλων μας! Ουαί και αλλοίμονο αν ήταν έτσι! Ο σκοπός είναι η άγρα ηλεκτρονικών διευθύνσεων – θα βρείτε 100δες σε κάθε τέτοιο μήνυμα – που κάποια στιγμή περνάνε από τους «επιτήδειους» που τις συλλέγουν και τις διαθέτουν έναντι αμοιβής για ηλεκτρονική διακίνηση προϊόντων.

5. Δεν προωθούμε ποτέ ωραιοφανή μηνύματα, δηλαδή με δήθεν «εμπνευστικά» κείμενα, που όμως στο τέλος πετάνε τη φόλα: «Αν δεν το στείλεις σε 10 άτομα, θα χάσεις τη δουλειά σου, θα σε αφήσει η γυναίκα σου (λες να πιάνει;;;), θα σε δαγκώσει ο σκύλος σου, ίσως γκρεμιστεί και το σπίτι σου και για επτά χρόνια δεν θα δεις άσπρη μέρα! Τέτοιου είδους εκφοβιστικά μηνύματα να τα στέλνετε μόνο πίσω σε αυτόν που σας «τίμησε», εξηγώντας του ευγενικά που ακριβώς να τα βάζει στο μέλλον.

6. Δεν προωθούμε ποτέ μηνύματα που αποσκοπούν στην καλλιέργεια του φόβου, της ανησυχίας (για το μέλλον), της κακομοιριάς (για την κατάστασή μας), γιατί ας μην ξεχνάμε ότι ο φόβος και τα παρελκόμενά του, είναι ο καλύτερος τρόπος ελέγχου των μαζών. Η προώθηση λοιπόν τέτοιων μηνυμάτων, δυστυχώς μας εντάσσει κι εμάς στη «μάζα».

Μην πιστεύετε ούτε τα μηνύματα περί τρομερών και φοβερών ιών που θα ανάψουν δάδα και θα μας κάψουν τον κακομοίρη τον δίσκο μας (που με τόσο κόπο και ιδρώτα έχουμε γεμίσει με σαβούρα!) Βάλτε ένα καλό antivirus - ας είναι και δωρεάν - κι αφήστε τους να κουρεύονται (και τους ιούς και τους διασπορείς της ανησυχίας).

7. Είναι καλό, ένα μήνυμα που θεωρούμε ότι αξίζει να το διαβάσουν φίλοι και γνωστοί, να το μορφοποιήσουμε λιγάκι. Δηλαδή, πολλά μηνύματα, ανάλογα τον τρόπο αποστολής, μάς έρχονται με ένα σωρό βελάκια (>>>>>) στην αρχή κάθε σειράς, ή/και με 3-4 λέξεις σε κάθε σειρά. Αν εμείς ιδρώνουμε να βγάλουμε νόημα, μήπως το αυτό ευχόμαστε και για τους δικούς μας, αν το προωθήσουμε στην ίδια μορφή;

8. Δείχνει σοβαρότητα και σεβασμό, να γράφουμε ίσως 2-3 λόγια, ένα μικρό σχόλιο σχετικό με το μήνυμα που προωθούμε ΚΑΙ - γιατί όχι - να το υπογράφουμε. Ένα απλό σχόλιο, όπως π.χ. «Πολύ ιδιαίτερες φωτογραφίες!» με το όνομά μας από κάτω, σε ένα μήνυμα με ενδιαφέρον περιεχόμενο, καθαρό (από ονόματα και διευθύνσεις) και που απευθύνεται προσωπικά στον καθένα, τιμά τους κανόνες μιας σωστής επικοινωνίας!

9. Τέλος, δείχνει εκτίμηση το να ευχαριστήσουμε τον αποστολέα ενός ωραίου και ενδιαφέροντος μηνύματος που λάβαμε. Ας μην ξεχνάμε ότι δεν ήταν υποχρεωμένος να μας το στείλει – με προσωπική φροντίδα και σε άριστη μορφή.

Είναι λοιπόν στο χέρι μας να διεκδικήσουμε ένα καλύτερο τρόπο επικοινωνίας, ακολουθώντας το παρόν ή όποιο άλλο θετικό πλαίσιο μπορεί να συμβάλλει προς αυτό το σκοπό.
enet.gr



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Προσοχή στον τρόπο που σχολιάζετε. Σχόλια που δεν θα σέβονται τον χώρο που φιλοξενούνται ή άλλους θα σβήνονται ΤΕΛΕΙΩΣ.