Κυριακή 30 Ιανουαρίου 2011

ΔΙΟΔΙΑ: "Παζάρια" για το χαράτσι

Με πλήρη διάσταση απόψεων έληξε ο πρώτος γύρος των διαπραγματεύσεων ανάμεσα στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και τους εργολάβους των αυτοκινητοδρόμων, με τους τελευταίους να θέλουν «και την πίτα ολάκερη και το σκύλο χορτάτο».

Κινητοποιήσεις στα διόδια της Αττικής Οδού αλλά και εναντίον των ανατιμήσεων στα μέσα μαζικής μεταφοράς αναμένεται να εκδηλωθούν στις αρχές Φεβρουαρίου.
Κινητοποιήσεις στα διόδια της Αττικής ..........

Οδού αλλά και εναντίον των ανατιμήσεων στα μέσα μαζικής μεταφοράς αναμένεται να εκδηλωθούν στις αρχές Φεβρουαρίου. Λένε όχι στη μείωση των τιμών και κατά τη διάρκεια των συναντήσεων προχώρησαν προκλητικά σε νέες αυξήσεις! Ζητούν επιπλέον από το Δημόσιο να τους εγγυηθεί τα έσοδα από τα διόδια ώς το 2037 (τα οποία μειώνονται λόγω της οικονομικής κρίσης αλλά και του κινήματος «Δεν πληρώνω»), κάτι όμως που δεν προβλέπεται σε τρεις από τις πέντε συμβάσεις του 2007.

Ο δεύτερος γύρος των συνομιλιών ξεκίνησε, με προοπτική να ολοκληρωθεί στο τέλος Φεβρουαρίου, αλλά σε κάθε περίπτωση οι πολίτες πρέπει να κρατούν «μικρό καλάθι» για τη μείωση των τιμών, παρά τις κατά καιρούς δηλώσεις του αρμόδιου υφυπουργού Γιάννη Μαγκριώτη ότι «τα διόδια είναι άδικα». Το μόνο που φαίνεται να συζητάνε οι εργολάβοι είναι κάποιες μικρές... διορθώσεις και μάλιστα σε ορισμένα τμήματα, όπως η Κορίνθου-Πατρών, που στην ουσία είναι εργοτάξια. Και αυτό μόνο κατά τη φάση της κατασκευής, που θα επιμηκυνθεί σε σχέση με το χρονοδιάγραμμα που προβλέπουν οι συμβάσεις.

Μεγάλη απροθυμία υπάρχει από την πλευρά των εργολάβων και στην εγκατάσταση ηλεκτρονικών διοδίων, με τα οποία η χρέωση θα γίνεται ανάλογα με τα χιλιόμετρα που διανύει κάθε όχημα και είναι δικαιότερη για οδηγούς που διανύουν μικρές αποστάσεις, όπως στην περίπτωση της τμήματος της Αθηνών-Λαμίας που βρίσκεται μέσα στα όρια της Αττικής. Προβλέπονται σαφώς από τις συμβάσεις, αλλά από τις μελέτες που τις συνοδεύουν προκύπτει σαφώς ότι δεν συμφέρουν τους εργολάβους και επομένως έχουν μετατεθεί για το μέλλον, όπως και η εφαρμογή εκπτωτικών προγραμμάτων για συχνούς χρήστες των αυτοκινητοδρόμων. Το υπουργείο επιμένει στα ηλεκτρονικά διόδια, αλλά προς το παρόν εισπράττει άλλο ένα όχι.

Ως αντάλλαγμα ετοιμάζεται να προσφέρει στους εργολάβους μια ρύθμιση που θα λειτουργεί ως φόβητρο για οδηγούς που αρνούνται να πληρώσουν διόδια. Εξετάζεται μια τροπολογία, που πιθανότατα θα ενταχθεί στο υπό διαβούλευση φορολογικό νομοσχέδιο, σύμφωνα με την οποία η αποφυγή πληρωμής θα θεωρείται απώλεια δημοσίων εσόδων, με το επιχείρημα ότι τα κρατικά ταμεία χάνουν τις εισπράξεις από τον ΦΠΑ που αντιπροσωπεύει το 23% της τιμής. Με αυτή την πλατφόρμα θα μπει και το Δημόσιο «συνεταίρος» στις εισπράξεις των εργολάβων, παρά το γεγονός ότι στους τρεις μεγαλύτερους αυτοκινητόδρομους (Αθήνα-Πάτρα, Αθήνα-Λαμία και Μαλιακός-Κλειδί) το ρίσκο των αναμενόμενων εσόδων έχουν αναλάβει εξ ολοκλήρου οι ανάδοχοι των έργων.

Με βάση τις συμβάσεις οι εργολάβοι «υπολογίζουν τα έσοδά τους με βάση τις πραγματοποιηθείσες διελεύσεις». Μάλιστα στις αιτιολογικές εκθέσεις που έχουν κατατεθεί στη Βουλή σημειώνεται σαφώς ότι «δεν αφαιρούνται τα τυχόν μη καταβληθέντα τέλη διοδίων». Επομένως οι απώλειες εσόδων βαρύνουν τους εργολάβους, που επιπλέον είναι υποχρεωμένοι να αποδίδουν στο Δημόσιο και τον αναλογούντα ΦΠΑ.

dete.gr

2 σχόλια:

  1. Η τζάμπα επανάσταση

    Το τελευταίο διάστημα ζούμε μια νέα «επανάσταση». Την
    επανάσταση του… τζάμπα. Η εξέγερση ξεκίνησε από τα διό-
    δια και λόγω επιτυχίας εξαπλώνεται και σε άλλους τομείς.
    Η ιστορία, δηλαδή, επαναλαμβάνεται έστω και ως φάρσα.
    Για όσους δεν έχουν καταλάβει, το «κίνημα των διοδίων»
    αξιοποιείται και φέρνει το κράτος και τις εταιρείες στο τρα-
    πέζι των διαπραγματεύσεων, προκειμένου να αλλάξουν οι
    υπογεγραμμένες συμβάσεις παραχώρησης. Με λίγα λόγια αν μειωθούν τα διόδια θα παραταθεί ο χρόνος εκμετάλλευσης των αυτοκινητόδρομων, ενώ θα υπάρχουν τροποποιήσεις και στο φυσικό αντικείμενο των έργων με ματαίωση
    της κατασκευής τμημάτων που έχουν μεγάλο κόστος και μικρή ανταπόδοση. Οποιος θεωρεί λοιπόν ότι από τη συγκε-κριμένη διαπραγμάτευση θα βγουν κερδισμένοι οι πολίτες
    και το Δημόσιο, προφανώς ζει σε άλλον πλανήτη. Οποιος
    επίσης νομίζει ότι μετά την ολοκλήρωση της νέας συμφωνίαςθα κατεβαίνει από το αυτοκίνητό του, θα ανεβάζει την μπά-
    ρα και θα φεύγει σαν κύριος, είναι μακρά νυχτωμένος. Τα
    πράγματα ξαφνικά θα αλλάξουν και τα πρόστιμα θα πέφτουν επιτόπου, είτε άμεσα είτε έμμεσα… για τοναδήλωτοκοτσαδόρο. Η επαναστατική γυμναστική θα αποδειχτεί για
    μια ακόμα φορά ευεργετική γι‘ αυτούς που την παρακολουθούν και τη σιγοντάρουν, ενώ γι‘ αυτούς που την εκτελούν θα αποδειχτεί αργά ή γρήγορα μία ακόμα ψευδαίσθηση.
    Οφείλουμε να σταματήσουμε να ζούμε με ψευδαισθήσεις.
    Αυτοκινητόδρομοι στην Ελλάδα δεν μπορούν να κατασκευαστούν και να συντηρηθούν από το κράτος, γιατί πολύ
    απλά το ταμείο είναι άδειο. Η κατασκευή των δρόμων παραχωρήθηκε έτσι στους ιδιώτες, οι οποίοι ανέλαβαν την κα-
    τασκευή και τη συντήρησή τους υποχρεώνοντας ταυτόχρο-
    να όποιον αγοράζει τη χρήση τους να καταβάλλει το εύλογο αντίτιμο. Οποιος δεν θέλει να αγοράσει τη συγκεκριμένη
    υπηρεσία, μπορεί να χρησιμοποιήσει το παράλληλο (συνήθως το παλιό) οδικό δίκτυο και να μην πληρώσει διόδια προκειμένου να πάει στον προορισμό του. Το «κίνημα του
    τζάμπα» βέβαια διαφωνεί με τη συγκεκριμένηρύθμιση και
    θέλει και την πίτα ολόκληρη και το σκύλο χορτάτο θεωρώντας ότι έχουν ήδη πληρώσει για τους δρόμους, παλιούς και
    νέους. Μπορεί κανείς να θεωρεί ό,τι θέλει. Η πραγματικότητα όμως είναι ότι σήμερα δεν υπάρχει... σάλιο στο δημό-
    σιο κορβανά, ούτε για νέους δρόμους ούτε για τη συντήρηση των παλιών.
    Ετσι τίθεται ένα αμείλικτο ερώτημα: Αφού θέλουμε νέους
    δρόμους, ποιος θα τους πληρώσει; Το κράτος, δηλαδή όλοι οι
    φορολογούμενοι μέσω της άμεσης και της έμμεσης φορολογίας, ή αυτοί που τους χρησιμοποιούν; Και γιατί είναι “αρι-
    στερό“ και ανατρεπτικό το να πληρώσει για τον αυτοκινητόδρομο ο κάθε μικροσυνταξιούχος και ο χαμηλόμισθος για να
    μεταφέρει τζάμπα ο κάθε επιχειρηματίας τα εμπορεύματά
    του ή να κάνει ανέξοδες βόλτες με το κάμπριο το πλουσιόπαιδο; Από πού προκύπτει ότι είναι δυσβάσταχτο βάρος η
    χρήση του αυτοκινητοδρόμου για τους εργαζόμενους και τους
    αγρότες που θα τον χρησιμοποιήσουν μία ή δύο φορές το χρόνο;
    Και αφού θέλουμε τζάμπα αυτοκινητόδρομους γιατί δενζητάμε και τζάμπα κινητά τηλέφωνα για όλους, προκειμένου να επικοινωνούν γρηγορότερα, με ελεύθερη μάλιστα
    πρόσβαση στο Ιντερνετ για εξεύρεση συντροφιάς; Και γιατί όχι τζάμπα επίσκεψη στο... μπαρ με τα κορίτσια του πρώην υπαρκτού σοσιαλισμού; Ολα τα έξοδα μιας ανέμελης ζωής πληρωμένα από το κράτος ποιος διαφωνεί; Το πολύ πολύ,
    σε λίγα χρόνια τα δικά μας κορίτσια να γεμίσουν τα μπαρ της υπόλοιπης Ευρώπης.
    Είναι καιρός να σοβαρευτούμε και να αντιληφθούμε ότι
    ζούμε σε ένα σύστημα που ό,τι πληρώνεις παίρνεις και σε αυτό το σύστημα δεν υπάρχει τζάμπα. Υπάρχουν πιθανώς
    ομάδες πίεσης που είτε υποκινούνται είτε χρησιμοποιούνται ως «χρήσιμοι ηλίθιοι», προκειμένου κάποιοι να αυξά-
    νουν τα κέρδη και κάποιοι άλλη την επιρροή τους. Κατά τα λοιπά, λυπόμαστε εκείνα τα παιδιά που ονομάζονται «δυνάμεις» και υποβάλλονται σε καθημερινή επαναστατική γυ-μναστική μέσα στην παγωνιά. Πώς θα νιώσουν όταν αντι-
    ληφθούν ότι χρησιμοποιήθηκαν ως «δυνάμεις κρούσης» σε έναν αγώνα που ουσιαστικά στρεφόταν ενάντια στη δική
    τους προοπτική;
    panagopg@gmail.com

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Δυστυχώς στην Ελλάδα του ΤΖΑΜΠΑ η λογική είναι πολύ ΑΚΡΙΒΗ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Προσοχή στον τρόπο που σχολιάζετε. Σχόλια που δεν θα σέβονται τον χώρο που φιλοξενούνται ή άλλους θα σβήνονται ΤΕΛΕΙΩΣ.