Με πρωτοβουλία του υφυπουργού Οικονομικών κ. Δημήτρη Κουσελά, έγινε σύσκεψη στην Αθήνα, με αντικείμενα τη διερεύνηση λύσεων για τη συνέχιση της λειτουργίας του προαστιακού σιδηρόδρομου Καλαμάτα-Μεσσήνη, Καλαμάτα-Διαβολίτσι, Καλαμάτα-Κυπαρισσία, καθώς και τη γενικότερη διασφάλιση της λειτουργίας του σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου, ώστε να μην απαξιωθεί μια υποδομή μεγάλης ιστορικής, πολιτιστικής και οικολογικής σημασίας για τη Μεσσηνία και την Πελοπόννησο, που θα μπορούσε να συμβάλει θετικά στην ανάπτυξη, όπως συμβαίνει στην υπόλοιπη Ευρώπη.
Στη σύσκεψη συμμετείχαν ο Περιφερειάρχης ........
Πελοποννήσου κ. Πέτρος Τατούλης, ο Αντιπεριφερειάρχης κ. Χρήστος Μαλαπάνης, ο Δήμαρχος Καλαμάτας κ. Παναγιώτης Νίκας, ο Δήμαρχος Μεσσήνης κ. Στάθης Αναστασόπουλος, ο Δήμαρχος Οιχαλίας κ. Φίλιππος Μπάμης, ο Δήμαρχος Τριφυλλίας κ. Κωσταντίνος Κόλλιας, ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ κ. Αθανάσιος Ζηλιασκόπουλος και στελέχη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Ανοίγοντας τη σύσκεψη, ο κ. Κουσελάς εξέθεσε την ανάγκη, στο πλαίσιο των νέων δεδομένων που δημιουργεί η γενικότερη κατάσταση της χώρας, η κρίσιμη δημοσιονομική κατάσταση των εταιρειών του ΟΣΕ και το πρόγραμμα εξυγίανσής του, να βρεθούν λύσεις ώστε να συνεχίσει τη λειτουργία του ο προαστιακός σιδηρόδρομος στη Μεσσηνία και γενικότερα το δίκτυο της Πελοποννήσου. ‘Οπως τόνισε, πρέπει να εξαντληθούν όλες οι δυνατότητες στήριξης των προαστιακών γραμμών, καθώς και οι προσπάθειες να μείνουν ζωντανά και σε λειτουργία όσο το δυνατόν περισσότερα τμήματα του σιδηροδρομικού δικτύου.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος και τα στελέχη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ενημέρωσαν αναλυτικά τους συμμετέχοντες για την κρίσιμη οικονομική κατάσταση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τα ελλείμματα της οποίας βαρύνουν πλέον ευθέως τον Προϋπολογισμό, για τις υποχρεώσεις και τα νέα δεδομένα που θέτει η εξυγίανσή της βάσει του ν. 3891/2010, καθώς και για τις σοβαρές προσπάθειες εξοικονόμησης κόστους που έγιναν μέχρι σήμερα, πριν φθάσουν στην έσχατη επιλογή της κατάργησης ή αναστολής λειτουργίας τμημάτων του δικτύου.
Αναφέρθηκαν διεξοδικά στα οικονομικά δεδομένα, στις χαμηλές πληρότητες και στη σημαντικά ελλειμματική λειτουργία των προαστιακών γραμμών στη Μεσσηνία, ακόμα και αν οι υπολογισμοί γίνουν με το χαμηλότερο δυνατό κόστος και με αυξημένη τιμή εισιτηρίου.
Σκιαγράφησαν την προβληματική και σοβαρά ελλειμματική λειτουργία του μεγαλύτερου τμήματος του σιδηροδρομικού δικτύου στην Πελοπόννησο, ειδικά εκείνου που δεν εντάσσεται στους σχεδιασμούς ηλεκτροκίνησης, καθώς και τους περιορισμούς που τίθενται, στις σημερινές συνθήκες, για την επιδότηση από το Κράτος σοβαρά ελλειμματικών γραμμών.
Σημείωσαν ότι, σύμφωνα με τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, από το σύνολο του δικτύου διατηρούνται σε λειτουργία μόνο βιώσιμες γραμμές, ορισμένες καταργούνται ολοσχερώς, ενω για σημαντικό μέρος του αναστέλλεται η λειτουργία, με διατήρηση ωστόσο της βασικής του συντήρησης και με δυνατότητα επαναξιολόγησης μετά από ένα έτος.
Τόνισαν πως, προοπτικά, υπάρχουν δυνατότητες για εναλλακτική λειτουργία, ώστε να διατηρηθεί μέρος τουλάχιστον του δικτύου ζωντανό, εφόσον υπάρξει ζήτηση για την παροχή υπηρεσίας, λ.χ. με τουριστική-θεματική αξιοποίησή τους από τους ΟΤΑ. Σε αυτή όμως τη φάση θα ανασταλεί, μέχρι τα τέλη του 2011, η λειτουργία μέρους του δικτύου, μέχρι να διαφανούν συγκεκριμένες, εναλλακτικές και βιώσιμες λύσεις επαναλειτουργίας του.
Ο Περιφερειάρχης κ. Τατούλης σημείωσε, μεταξύ άλλων, πως οι εποχές είναι εξαιρετικά δύσκολες για τη χώρα και είναι επιτακτικό να αναπτυχθούν νέες ιδέες ωφελιμότητας και παραγωγής πλούτου, στο πλαίσιο των οποίων μπορεί να βρει τη θέση του και ο σιδηρόδρομος. Τόνισε πως είναι αναγκαίο να μελετηθούν και να υπάρξουν συγκροτημένες προτάσεις αξιοποίησης των σιδηροδρομικών γραμμών, λαμβάνοντας υπόψη την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί και τους περιορισμούς που τίθενται σήμερα.
Ο κ. Κουσελάς τόνισε την ανάγκη οι τοπικές κοινωνίες να διερευνήσουν κατά πόσο θέλουν και μπορούν να στηρίξουν τον προαστιακό σιδηρόδρομο, καθώς και τις προϋποθέσεις για να λειτουργήσουν ομαλά σημαντικά κομμάτια του δικτύου, που ενδιαφέρουν και τη Μεσσηνία.
Ο Αντιπεριφερειάρχης κ. Μαλαπάνης επισήμανε τη σημασία της παροχής οικονομικών αλλά ποιοτικών υπηρεσιών στους πολίτες που χρησιμοποιούν τις προαστιακές γραμμές, την επιτακτική ανάγκη προστασίας του σιδηροδρομικού υλικού και τη διερεύνηση των δυνατοτήτων στήριξης και εναλλακτικής αξιοποίησης του σιδηροδρομικού δικτύου.
Οι παρόντες Δήμαρχοι της Μεσσηνίας ζήτησαν διευκρινίσεις για την κατάσταση από τον Διευθύνοντα Σύμβουλο και τα στελέχη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και εξέθεσαν τις θέσεις και τα προβλήματα που δημιουργούνται στον κάθε Δήμο. Τοποθετήθηκαν θετικά στην ανάγκη αφ’ ενός να διατηρηθεί ενεργός ο Προαστιακός Σιδηρόδρομος, εφόσον εξευρεθούν οι αναγκαίοι πόροι στήριξής του σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο, αφ’ ετέρου να διερευνηθούν συστηματικά εναλλακτικές λύσεις χρηματοδότησης-αξιοποίησης και των λοιπών γραμμών του σιδηροδρομικού δικτύου.
Μετά από διεξοδική συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων, που έγινε σε ιδιαίτερα εποικοδομητικό κλίμα, οι συμμετέχοντες κατέληξαν ότι πρέπει:
- σε πρώτη φάση, να τους δοθεί από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ μια τεκμηριωμένη εκτίμηση του κόστους και του επιπέδου (συχνότητα δρομολογίων, οχήματα κλπ) της προσφερόμενης σιδηροδρομικής υπηρεσίας για την κάθε προαστιακή γραμμή, ώστε να εξετάσουν τα περιθώρια συμβολής των Δήμων και της Περιφέρειας στη στήριξη και τη διατήρησή τους, κάτι που τα στελέχη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεσμεύτηκαν να επεξεργαστούν το ταχύτερο,
- σε δεύτερη φάση, να υπάρξει μια πρώτη πιλοτική προσέγγιση συγκεκριμένων δυνατοτήτων αξιοποίησης ευρύτερων τμημάτων του σιδηροδρομικού δικτύου, ώστε να διατηρηθεί ζωντανό ένα δίκτυο που, παρ’ όλα τα προβλήματα, τις παραλείψεις και τα λάθη του παρελθόντος, αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της Ιστορίας, του Πολιτισμού και της αειφόρου ανάπτυξης της Πελοποννήσου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Προσοχή στον τρόπο που σχολιάζετε. Σχόλια που δεν θα σέβονται τον χώρο που φιλοξενούνται ή άλλους θα σβήνονται ΤΕΛΕΙΩΣ.