Σάββατο 6 Απριλίου 2013

ΑΠΛΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ

(ΜΑΘΗΜΑ 4ο)
Κάρτες


Το τέταρτο βασικό τμήμα των υπολογιστών που βρίσκεται στο εσωτερικό του είναι κάρτες με τσιπ, οι οποίες συνδέονται στη μητρική κάρτα και κάνουν ότι δεν μπορεί να κάνει η μητρική.
Οι κάρτες αυτές έχουν διάφορα ονόματα, όπως προσαρμογής, ............

πλακέτες, κάρτες επέκτασης, πρόσθετες κάρτες κλπ.
Υπάρχουν κάρτες διαφόρων τύπων που αναλαμβάνουν ξεχωριστές λειτουργίες. Στον υπολογιστή σας ίσως έχετε κάποια κάρτα στην οποία συνδέεται η οθόνη, η κάποια άλλη για να παρακολουθείτε τηλεόραση στην οθόνη του υπολογιστή. Ισως έχετε και κάποια κάρτα για να συνδέεστε στο δίκτυο η για να έχετε ψηφιακό ήχο, η και κάποιο μόντεμ σε περίπτωση που η μητρική σας κάρτα δεν έχει ενσωματωμένα τα απαραίτητα ηλεκτρονικά κυκλώματα. Σε μερικές περιπτώσεις μπορεί να διαπιστώσετε ότι οι θύρες που διαθέτει η μητρική δεν είναι αρκετές η αρκετά γρήγορες, γιατί μπορείτε να εγκαταστήσετε κάρτες για να κάνετε περισσότερα πράγματα η με πιο γρήγορο τρόπο.

Τα εξωτερικά μέρη του υπολογιστή

Εκτός από τα εξαρτήματα που υπάρχουν στο εσωτερικό τού κουτιού κάθε υπολογιστή, υπάρχουν τουλάχιστον δυο και στο εξωτερικό του: το πληκτρολόγιο και το ποντίκι επειδή ίσως οι συσκευές αυτές είναι οι πιο συνηθισμένες, υπάρχει μεγάλη ποικιλία για κάθε τύπο χρήστη.

Το πληκτρολόγιο

Εκτός από το παραδοσιακό πληκτρολόγιο, υπάρχουν και ειδικοί τύποι για χρήστες που πατούν δυνατά η ελαφρά τα πλήκτρα. Οι περιπτώσεις βλαβών από συνεχείς καταπονήσεις έχουν αυξηθεί κατακόρυφα, προκαλώντας πόνο, ιατρικά έξοδα, και μείωση της παραγωγικότητας. Η εργονομία - η μελέτη του τρόπου αλληλεπίδρασης του ανθρώπινου σώματος με διάφορα εργαλεία - οδήγησε στη σχεδίαση πληκτρολογίων υπό γωνία, που μειώνουν την καταπόνηση τού καρπού κατά την πληκτρολόγηση. Επίσης, υπάρχουν και διαιρούμενα πληκτρολόγια, τα οποία επιτρέπουν στα χέρια να βρίσκονται όπως στη φυσική στάση ξεκούρασης, πάνω στην επιφάνεια του γραφείου.
Αν έχετε ιδιαίτερες απαιτήσεις μπορείτε να αγοράσετε ένα διαιρούμενο πληκτρολόγιο και να διαμορφώσετε την κλήση των δυο τμημάτων του ανάλογα με τη στάση που έχουν τα χέρια σας στο γραφείο. Αν έχετε ακόμη πιο ιδιαίτερες απαιτήσεις, μπορείτε να αγοράσετε ένα πληκτρολόγιο με δυο τελείως αποσπώμενα μέρη, τα οποία να τοποθετείτε στο γραφείο σας με όποια διάταξη θέλετε. Εκτός από αυτά, υπάρχουν και κατακόρυφα διαιρούμενα πληκτρολόγια που σας επιτρέπουν να πληκτρολογείτε με τους αντίχειρες στραμμένους προς τα πάνω, όπως όταν κάνετε χειραψία με κάποιο γνωστό σας. Σχεδόν για κάθε τύπο πληκτρολογίου, υπάρχουν ενσύρματα και ασύρματα μοντέλα.

Το ποντίκι

Το ποντίκι, όπως ίσως γνωρίζετε, είναι μια μικρή συσκευή χειρός με την οποία ελέγχετε το δείκτη που εμφανίζεται στην οθόνη του υπολογιστή. Το ποντίκι ανεκαθεν ήταν μια μηχανική συσκευή. Όταν κινείτε το ποντίκι επάνω στο γραφείο σας, περιστρέφεται μια μεγάλη μπίλια στο εσωτερικό του και, ανάλογα με την ταχύτητα και τη φορά της περιστροφής, παράγονται τα σήματα που στέλνει το ποντίκι στον υπολογιστή για τον έλεγχο του δείκτη.
Στη σχεδίαση των ποντικιών, όμως, έγινε μια μεγάλη καινοτομία με την εμφάνιση των οπτικών συσκευών. Τα οπτικά ποντίκια δεν έχουν περιστρεφόμενη μπίλια, αλλά χρησιμοποιούν μια τεχνολογία δανεισμένη από το κόσμο της ψηφιακής φωτογραφίας, με την οποία «φωτογραφίζεται» ο χώρος κάτω από το ποντίκι και «διαπιστώνεται» πότε και που μετακινήθηκε το ποντίκι. Τα οπτικά ποντίκια έχουν πολύ μεγαλύτερη ακρίβεια από τα μηχανικά, και δεν χρειάζονται ποτέ συντήρηση η καθάρισμα (σε αντίθεση με τα μηχανικά που το χρειάζονται αρκετά συχνά).

Δυστυχώς, η ταλαιπωρία και οι βλάβες από συνεχή καταπόνηση που προκαλούνται από τη χρήση του ποντικιού είναι αρκετά συχνές, και γι αυτό τα εργονομικά μοντέλα έχουν αντικαταστήσει κατά ένα μεγάλο μέρος τα παλιότερα, τετράγωνου σχήματος.
Τα σημερινά καμπυλόγραμμα ποντίκια εφαρμόζουν τόσο στο δεξιό όσο και στο αριστερό χέρι. Επίσης, αρκετά γνωστά είναι και τα ποντίκια που διαθέτουν ένα τρίτο, προγραμματιζόμενο πλήκτρο. Εξαιρετικά δημοφιλή είναι και τα ποντίκια με τροχό, μις δημοφιλή και χρήσιμη καινοτομία που μειώνει τον αριθμό των κινήσεων που πρέπει να κάνει ο χρήστης με το ποντίκι, αφού μπορεί να κυλαει τα περιεχόμενα των εγγράφων χρησιμοποιώντας ένα μόνο δάκτυλο.

Όπως και στα πληκτρολόγια, υπάρχουν ενσύρματα και ασύρματα ποντίκια. Τα ενσύρματα μοντέλα πληκτρολογίων και ποντικιών συνδέονται στη μητρική κάρτα στη μια από τις δυο θύρες PS/2, το όνομα των οποίων προέρχεται από το μοντέλο IBM PC όπου παρουσιάστηκαν για πρώτη φορά. Τα βύσματα των πληκτρολόγιων και των ποντικιών έχουν συγκεκριμένα χρώματα - μοβ για τα πληκτρολόγια PS/2 και πράσινο για τα ποντίκια PS/2 - για να μπορούν οι χρήστες να συνδέουν την αντίστοιχη συσκευή στη σωστή θύρα. (Κατά τα άλλα, οι θύρες PS/2 δε διαφέρουν καθόλου). Ορισμένες μητρικές επιτρέπουν τη σύνδεση του πληκτρολογίου η του ποντικιού σε οποιαδήποτε από τις δυο θύρες, σε αυτές τις περιπτώσεις, οι θύρες μπορεί να έχουν το ίδιο χρώμα, η μπορεί να είναι χρωματισμένες και με τα δυο χρώματα.

Από τι αποτελείται ένας υπολογιστής;

Η μνήμη

Η μνήμη είναι πιθανότατα το πιο χρήσιμο και λιγότερο κατανοητό κομμάτι του υπολογιστή σας. Παρόλο που είναι περιορισμένος, μπορεί να χρησιμοποιείται άπειρες φορές. Βέβαια, σε κάποιες περιπτώσεις μπορείτε να εξαντλήσετε όλη τη διαθέσιμη μνήμη. Όμως τίποτα δεν σας αναγκάζει να αγοράσετε καινούρια μόνο και μόνο επειδή εξαντλήθηκε η ήδη υπάρχουσα, η μνήμη δεν είναι κάποιο είδος χάρτινου σημειωματάριου όπου κάποια στιγμή συμπληρώνονται όλες οι σελίδες του. Επίσης, όταν χρησιμοποιήσετε κάποιο τμήμα της μνήμης, δε χρειάζεται να χρησιμοποιήσετε άλλη, διαφορετική μνήμη για την αποθήκευση άλλων δεδομένων, η μνήμη δεν είναι ο καμβάς όπου κάποια στιγμή δεν θα υπάρχει χώρος για να ζωγραφίσετε τίποτε άλλο.
Γιατί όμως κάνουμε αυτές τις συγκρίσεις; Επειδή η μνήμη θεωρείται ένα από τα πλεον πολύπλοκα τμήματα του υπολογιστή.

Τι είναι η μνήμη;

Μνήμη είναι ο ηλεκτρονικός χώρος στον οποίο λειτουργεί το PC. Είναι μια συλλογή ειδικά σχεδιασμένων μικροτσίπ που συνδέονται στη μητρική κάρτα του υπολογιστή (και σε ορισμένες άλλες θέσεις), τα οποία χρησιμοποιεί ο υπολογιστής για να αποθηκεύει προγράμματα και δεδομένα προσωρινά ενώ εργάζεστε με αυτά. Χρησιμοποίησα τη λέξη προσωρινά επειδή η μνήμη διαφέρει από τις συσκευές αποθήκευσης - μια διαφορά που αγνοούν πολλοί χρήστες. Αφού ανοίξετε τον υπολογιστή και ξεκινήσετε μια εφαρμογη, ο κώδικας που κάνει τη συσκευή να λειτουργεί αποθηκεύεται στη μνήμη. Αν, για κάποιο λόγο, σταματήσει η λειτουργία του υπολογιστή, ο,τι βρίσκεται στη μνήμη χάνεται για πάντα.

Γνωρίζετε, όμως, από τη μέχρι τώρα πείρα σας πως δεν χάνετε τα προγράμματα σας όποτε συμβαίνει μια διακοπή ρεύματος, και πως μπορείτε να διατηρείτε τα δεδομένα σας αποθηκεύοντας τα σε αρχεία. Ο λόγος για τον οποίο δεν χάνονται τα προγράμματα και τα αρχεία σας είναι επειδή αυτά βρίσκονται αποθηκευμένα στο σκληρό δίσκο. Όταν ξεκινάτε μια εφαρμογη, αυτή απλώς αντιγράφεται από τη συσκευή αποθήκευσης (το σκληρό δίσκο) στη μνήμη. Όταν ανοίγετε ένα αρχείο μεταφέρεται στη μνήμη ένα αντίγραφο του και με αυτό δουλεύετε. Όταν, από την άλλη, κάνετε αλλαγές σε ένα αρχείο και το αποθηκεύσετε πάλι, τα δεδομένα αντιγράφονται από τη μνήμη στο σκληρό δίσκο - από τη μνήμη, ξανά στη συσκευή αποθήκευσης.

Συνήθως, η δουλειά που έχετε αποθηκεύσει στη συσκευή αποθήκευσης δεν μπορεί να χαθεί, ακόμη και όταν όλα όσα βρίσκονται στη μνήμη χάνονται μετά το σβήσιμο του υπολογιστή. Με παρόμοιο τρόπο, όταν κλείσετε ένα αρχείο η ένα πρόγραμμα, η δουλειά που αποθηκεύσατε στη συσκευή αποθήκευσης διατηρείται, όπως και το πρόγραμμα με το οποίο δουλεύατε. Τα μόνα δεδομένα που χάνονται είναι αυτά που βρίσκονται στη μνήμη και δεν τα αποθηκεύσατε. Βέβαια, υπάρχουν και περιπτώσεις όπου μπορούν να χαθούν και αποθηκευμένα δεδομένα, όταν για παράδειγμα πάθει κάποια ζημιά ο σκληρός δίσκος, αλλά γενικά η αποθήκευση δεδομένων στο σκληρό δίσκο μπορεί να θεωρηθεί μόνιμη.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Προσοχή στον τρόπο που σχολιάζετε. Σχόλια που δεν θα σέβονται τον χώρο που φιλοξενούνται ή άλλους θα σβήνονται ΤΕΛΕΙΩΣ.