Παρασκευή 24 Φεβρουαρίου 2012

Κερδίζουν έδαφος οι χρεωστικές κάρτες – Και προγράμματα επιβράβευσης για όσους τις χρησιμοποιούν

Στις χρεωστικές κάρτες στρέφουν τους πελάτες τους ολοένα και περισσότερες τράπεζες, φτάνοντας μάλιστα να ανταμείβουν τη χρήση τους, όπως έκαναν μέχρι πρότινος μόνο για τις πιστωτικές.

Όπως αναφέρουν τραπεζικά στελέχη, χρόνο με το χρόνο η χρήση των χρεωστικών καρτών αυξάνεται, ενώ ταυτόχρονα οι καταναλωτές «γυρίζουν την πλάτη» στις πιστώσεις και τα υψηλά επιτόκια.

Χαρακτηριστικό της κατάστασης είναι ότι ...........

το 2010 η αξία των αγορών που πραγματοποιήθηκαν με χρεωστικές κάρτες αυξήθηκε κατά 16% ενώ αντίστοιχα οι εκτιμήσεις για το 2011 κάνουν λόγο για επιπλέον αύξηση κοντά στο 20%. Αντίστοιχα, το 2010 τζίρος στο «πλαστικό χρήμα» έπεσε περίπου 25%, ενώ για το 2011 η αντίστοιχη μείωση είναι της τάξης του 30%.

Σύμφωνα πάντα με τους τραπεζίτες, η αλλαγή αυτή στις καταναλωτικές και συναλλακτικές συνήθειες των Ελλήνων δεν είναι κάτι απρόσμενο και αναπάντεχο. Και αυτό γιατί, αργά αλλά σταθερά, οι καταναλωτές κινούνται πλέον πιο κοντά στα δυτικοευρωπαϊκά πρότυπα, όπου οι χρεωστικές κάρτες είναι σαφώς πιο διαδεδομένες.

Την ίδια στιγμή, σημαντικό ρόλο παίζουν και οι νέες νομοθετικές ρυθμίσεις, σύμφωνα με τις οποίες οι συναλλαγές μεγάλης αξίας θα πρέπει να γίνονται αποκλειστικά με «πλαστικό χρήμα» ή επιταγές.
Βέβαια, αμέτοχες στην εξέλιξη αυτή δεν είναι ούτε οι ίδιες οι τράπεζες, καθώς από τη μία έχουν μειώσει σημαντικά τα πιστωτικά όρια στις κάρτες και από την άλλη ξεκίνησαν να ανταμείβουν με «πόντους» (μου εξαργυρώνονται με δώρα) όσους κάνουν συναλλαγές με χρεωστικές κάρτες.

Παράλληλα, και οι ίδιοι οι καταναλωτές προτιμούν τις χρεωστικές από τις πιστωτικές, μια και δεν θέλουν να επιβαρυνθούν με επιπλέον δανεισμό, ειδικά με τα σημερινά «τσουχτερά» επιτόκια του πλαστικού χρήματος.
Δεν είναι εξάλλου τυχαίο, ότι τουλάχιστον μέχρι πρότινος και σύμφωνα με αποτελέσματα σχετικών ερευνών, το 80% των καταναλωτών θεωρούσαν ότι η πιστωτική κάρτα αποτελούσε μέσο δανεισμού και όχι ως εργαλείο πληρωμής. Αποτέλεσμα της στρέβλωσης αυτής είναι να εκτιναχθούν οι ληξιπρόθεσμες οφειλές και ως εκ τούτου το 30% ή και παραπάνω των πιστωτικών καρτών βγήκε στο «κόκκινο».

Την ίδια στιγμή, δύο ακόμη παράγοντες λειτουργούν υπέρ των χρεωστικών καρτών: ο πρώτος είναι ότι οι τράπεζες αυτή τη στιγμή αναβαθμίζουν μαζικά τις «απλές» κάρτες αναλήψεων από τα ΑΤΜ σε χρεωστικές, γεγονός που πολλαπλασιάζει τη χρήση τους.
Επίσης, λόγω της αύξησης της εγκληματικότητας, ολοένα και λιγότεροι θέλουν να έχουν μαζί τους μετρητά, ειδικά για μεγάλες συναλλαγές, προτιμώντας αντ’ αυτών τη λύση της χρεωστικής κάρτας, η απώλεια της οποίας δεν κοστίζει.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Visa Europe, το 2010 η καταναλωτική δαπάνη μέσω χρεωστικών καρτών στα σημεία πώλησης ανήλθε στα 835 εκατ. ευρώ (αύξηση 16%), και ο συνολικός αριθμός χρεωστικών καρτών αυξήθηκε στα 5,6 εκατ. κάρτες (+9%). Επίσης ο αριθμός των συναλλαγών κινήθηκε ανοδικά (+12,5%) στα 84 εκατομμύρια, με τη δαπάνη ανά χρεωστική κάρτα στα σημεία πώλησης να διαμορφώνεται στα 160 ευρώ (+ 9%).

Μάλιστα, όπως αναφέρουν οι τραπεζίτες, υπάρχουν τεράστια περιθώρια ανάπτυξης για τη χρήση των χρεωστικών καρτών στην Ελλάδα, καθώς -μέχρι στιγμής τουλάχιστον- αυτές αξιοποιούνται κατά κανόνα μόνο για την ανάληψη μετρητών.
Ενδεικτικό είναι ότι σήμερα στην συντριπτική τους πλειονότητα δηλαδή σε ποσοστό 98% οι χρεωστικές χρησιμοποιούνται αποκλειστικά και μόνο για αναλήψεις μετρητών από τα ΑΤΜ.

Επιπλέον, όπως αναφέρει σε μελέτη της η MasterCard το 70% των Ελλήνων τονίζουν ότι δεν γνωρίζουν ικανοποιητικά ή και καθόλου τις δυνατότητες συναλλαγών που έχουν με την χρεωστική τους κάρτα, όπως είναι οι αγορές στα εμπορικά καταστήματα. Αυτό σημαίνει ότι με την κατάλληλη καμπάνια ενημέρωσης, οι συναλλαγές αυτού του τύπου μπορούν κάλλιστα να εκτιναχθούν.

Η γνώμη μας

Η αλλαγή των καταναλωτικών συνηθειών των Ελλήνων και το πέρασμα σε νέα μοντέλα ήταν κάτι το αναμενόμενο, το οποίο μάλιστα είχε αργήσει αρκετά. Πλέον η χρήση των χρεωστικών καρτών –η οποία είναι αυτονόητη στην κεντρική Ευρώπη και στις ΗΠΑ- έρχεται και στην Ελλάδα, φέρνοντας μαζί της τα πλεονεκτήματα της. Με δεδομένο μάλιστα ότι οι τράπεζες, για να «πείσουν» τους υποψήφιους πελάτες προσφέρουν και μια σειρά από δώρα, τα οφέλη είναι αυτή τη στιγμή διπλά.

Γιώργος Θεοδώρου
bankingnews

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Προσοχή στον τρόπο που σχολιάζετε. Σχόλια που δεν θα σέβονται τον χώρο που φιλοξενούνται ή άλλους θα σβήνονται ΤΕΛΕΙΩΣ.