Κυριακή 13 Νοεμβρίου 2011

Ασήκωτο… αν και άδειο το οικογενειακό καλάθι

Προσπαθούν να επιμένουν ελληνικά οι Μεσσήνιοι καταναλωτές

Οι προσπάθειες του Εμπορικού Συλλόγου Καλαμάτας και του Επιμελητηρίου Μεσσηνίας να στρέψουν τους καταναλωτές στην αγορά ντόπιων, ή πάντως ελληνικών, προϊόντων, φαίνεται πως έχουν αρχίσει να αποδίδουν. Περισσότερο από ποτέ έχει γίνει συνείδηση στους πολίτες η ανάγκη να στηρίξουν την ελληνική αγορά.
Οι Καλαματιανοί αναζητούν πλέον τοπικά και φθηνά .............

αγαθά, αν και παραδέχονται πως η οικονομική κρίση, τα συνεχή χαράτσια και η καθημερινή ανασφάλεια, διαμορφώνουν ένα μέρος των επιλογών τους βάσει των προσφορών, συνήθως σε πολυκαταστήματα, προϊόντων κάθε άλλο παρά ελληνικών.

Παράλληλα, ένα σημαντικό ποσοστό εμπόρων της πόλης προσφέρουν στα καταστήματά τους ελληνικά προϊόντα, ενισχύοντας την τάση και ελπίζοντας σε ανάκαμψη.

Τα λουκέτα που πληθαίνουν απελπιστικά, οι πελάτες που συνεχώς μειώνονται και οι δυσβάστακτες οικονομικές υποχρεώσεις, περιγράφουν ωστόσο τη χειρότερη φάση στην πορεία της μεσσηνιακής εμπορικής δραστηριοποίησης.

«Πριν αγοράσουν μας ρωτάνε: Είναι ελληνικό;»

Σχεδόν το σύνολο των Ελλήνων (ποσοστό 88%) έχει αναγκαστεί να αλλάξει την τελευταία διετία καταναλωτικές συνήθειες, σύμφωνα με έρευνα της Nielsen. Η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών έχει μειωθεί κατά τουλάχιστον 25%, σύμφωνα με τα στοιχεία του Ελληνικού Κέντρου Καταναλωτών (ΕΛΚΕΚΑ). Ένα στα πέντε προϊόντα που γεμίζουν το καλάθι της νοικοκυράς είναι σήμερα ιδιωτικής ετικέτας, παρουσιάζοντας ετήσιο ρυθμό αύξησης 30%. Το 63% των Ελλήνων στρέφεται πλέον σε φθηνότερα προϊόντα και οικονομικές συσκευασίες, ενώ το τουλάχιστον 70% δηλώνει πως επηρεάζεται από τις εκπτώσεις και τις προσφορές, σε συνδυασμό με την ποιότητα. Οι καταναλωτές με τους οποίους μιλήσαμε επιβεβαιώνουν την εικόνα, τονίζοντας ωστόσο πως πρώτο ρόλο στις επιλογές τους παίζει η εντοπιότητα.

Η κα Χαρίκλεια, μητέρα και γιαγιά, ασχολείται με τα οικιακά. «Όλα τα υπολογίζουμε πλέον. Έχουμε σφίξει πολύ το ζωνάρι. Είναι… σχεδόν άδειο το καλάθι της νοικοκυράς», λέει. «Αλλά προσπαθώ να προτιμώ τα ελληνικά προϊόντα. Ντόπια και φρέσκα, αυτή είναι η επιλογή μου. Όσον αφορά στα τρόφιμα, φρούτα και λαχανικά, μόνο ελληνικά. Αν και ομολογώ, πριν αγοράσω κάτι, λαμβάνω υπόψη μου τις προσφορές, πού θα το βρω φθηνότερο, ειδικά όταν πηγαίνω στο σούπερ μάρκετ».

Τριάντα πέντε ετών, ιδιωτική υπάλληλος και μητέρα δυο μικρών παιδιών, η Νίκη Μανιατοπούλου δηλώνει πως προσπαθεί να αγοράζει ελληνικά, αλλά… «δεδομένης της οικονομικής κατάστασης, για τις περισσότερες αγορές πάμε στο σούπερ μάρκετ, που είναι φθηνότερα. Από την άλλη, δεν μπορείς να λες συνεχώς όχι στα παιδιά. Κάποιο χατίρι θα τους κάνεις. Και τα… χατίρια είναι κυρίως διαφημιζόμενα παιχνίδια και γλυκά, που είναι εισαγόμενα ή από πολυεθνικές. Έχουμε κλείσει την τηλεόραση για να μη… βλέπουν τις Σειρήνες, αλλά με τόσα φυλλάδια προσφορών όλο και κάτι θα μας ζητήσουν».

Το 95% των προϊόντων στο παντοπωλείο της Αθανασίας Παναγοπούλου είναι ελληνικά, με προτίμηση στα εποχικά μεσσηνιακά προϊόντα.

«Στο κατάστημά μας σπάνια θα πουλήσουμε προϊόντα εισαγωγής, και μόνο όταν είναι ανάγκη, όταν αντίστοιχα δεν υπάρχουν στην ελληνική αγορά», λέει η κα Παναγοπούλου. «Το τελευταίο διάστημα, οι πελάτες μας προτιμούν ελληνικά και μάλιστα μεσσηνιακά, ενώ όλο και περισσότερο στρέφονται σε προϊόντα χύμα. Ψάχνουν πλέον το ελληνικό. Έχουν συνειδητοποιήσει την ανάγκη να στηρίξουν τη χώρα, τους Έλληνες παραγωγούς και, πριν αγοράσουν, μας ρωτάνε: “Είναι ελληνικό;”. Αναζητούν, βέβαια, πάντα τις προσφορές. Έχοντας λιγοστά χρήματα να ξοδέψουν εκτιμούν περισσότερο από ποτέ τη σχέση ποιότητας και καλής τιμής».

«Πλέον, οι πελάτες κοιτάνε πρώτα τις προσφορές», μας είπε ο Ιωάννης Λαφαζάνος του επώνυμου καταστήματος υποδημάτων. «Πιστεύω να αλλάξει λίγο το κλίμα –και τώρα με την ορκωμοσία της νέας κυβερνήσεως- γιατί είναι κυρίως ψυχολογικό το πρόβλημα. Ευελπιστούμε στις γιορτές που πλησιάζουν για να ανοίξει λίγο η δουλειά. Δε βοήθησε και ο καιρός φέτος. Μόλις σήμερα άρχισαν τα πρώτα κρύα, μέχρι χθες ήταν ακόμα καλοκαίρι».

Η κίνηση, λέει ο κ. Λαφαζάνος, «είναι σαφέστατα πεσμένη, αλλά, από την άλλη, οι πελάτες έχουν αρχίσει να στρέφονται στα ελληνικά προϊόντα. Και για να στηρίξουν τη χώρα μας, αλλά και γιατί ποιοτικά τα ελληνικά προϊόντα δεν υστερούν, αντιθέτως είναι καλύτερα από τα εισαγόμενα».

Στο κατάστημά του το 99% των παπουτσιών είναι ελληνικά.

«Οι πελάτες ακόμα δε ρωτάνε αν είναι ελληνικό το παπούτσι. Εμείς όμως, οι καταστηματάρχες στηρίζουμε τα ελληνικά παπούτσια και τα προτείνουμε. Προσπαθούμε να εκπαιδεύσουμε τους πελάτες στα ελληνικά παπούτσια. Άλλωστε, πρώτος ο επιχειρηματίας, με τις επιλογές του, θα κατευθύνει και το καταναλωτικό κοινό στα ελληνικά προϊόντα», σημειώνει.

«Βαρυχειμωνιά… οικονομική και εμπορική»

Χειμαρρώδης, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Γεώργιος Λαγανάκος δεν κρύβει την απαισιοδοξία του.

«Είδατε έναν άνθρωπο έξω στο δρόμο να χαμογελά; Είδατε ανθρώπους να κυκλοφορούν με τσάντες από καταστήματα; Το πολύ να κρατούν μια τσάντα από φαρμακείο και πολύ φοβούμαι πως το περιεχόμενό της θα είναι… ψυχοφάρμακα», λέει με πικρία. «Έρχονται Χριστούγεννα κι όμως λείπει το γέλιο, η χαρά. Δυστυχώς, χωρίς να φταίει, ο λαός καλείται να πληρώσει τα σπασμένα άλλων, αυτών που κυβέρνησαν τόσα χρόνια. Περνάμε βαρυχειμωνιά… οικονομική και εμπορική».

Τα συνεχή λουκέτα είναι αυτό που χαρακτηρίζει την καθημερινότητα των –κυρίως μικρομεσαίων- εμπορικών καταστημάτων της Καλαμάτας.

«Επακριβώς πόσα καταστήματα έχουν κλείσει στην Καλαμάτα δεν ξέρουμε, διότι πάρα πολλά καταστήματα κλείνουν και δεν το δηλώνουν. Αυτή την εικόνα μάς δίνουν οργανισμοί που ασχολούνται με το θέμα, όπως ο ΟΑΕΕ. Πάντως, είναι πάρα πολλά και συνεχώς αυξάνουν. Μια ματιά στο δρόμο να ρίξετε αρκεί για να καταλάβετε», λέει ο κ. Λαγανάκος. «Στο μεγαλύτερο βαθμό έχουν πληγεί τα καταστήματα με υλικά οικοδομών. Δε βγάζουν πλέον ούτε το ρεύμα τους. Ακολουθεί η ένδυση και η υπόδηση. Δυστυχώς, γνωρίζω συναδέλφους που έχουν να δουν πελάτη έως και ένα μήνα. Οι πολίτες μόνο βλέπουν, κοιτάζουν τις βιτρίνες, αλλά δεν μπαίνουν μέσα. Τα εστιατόρια είναι νεκρά, τα βλέπετε, άδεια, μόνο οι κατ’ οίκον παραγγελίες δουλεύουν κάπως. Μετά έρχονται τα καταστήματα με ηλεκτρικά και οικιακά είδη».

«Δεν υπάρχει ψυχολογία», εξακολουθεί. «Αν ισχύσει η φορολόγηση βάσει αντικειμενικών κριτηρίων, θα βρεθούμε μπροστά στον ολοκληρωτικό θάνατο των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Θα επικρατήσουν οι πολυεθνικές και τα πολυκαταστήματα, το μονοπώλιο θα καθορίζει πλέον τις τιμές».

Ο ίδιος καλεί τους ιδιοκτήτες να κάνουν μια προσπάθεια να χαμηλώσουν τα ενοίκια.

«Ό,τι ξενοικιάζεται, δεν ξαναενοικιάζεται. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η Νέα Είσοδος. Μόνο στην Αριστομένους, αν πέσουν τα ενοίκια, θα μπορούμε πλέον να ελπίζουμε σε κάποια κίνηση».

«Για τα νοικοκυριά που χρωστάνε υπάρχει πρόνοια, μπορεί να πάει στη Δικαιοσύνη το θέμα, όχι όμως και για τον επαγγελματία. Είναι ανάγκη να βοηθηθεί ο μικρομεσαίος», λέει, ενώ καλεί τους εμπόρους της πόλης να αντιμετωπίζουν ο ένας τον άλλον ως συνεργάτη και όχι ως αντίπαλο. «Να ενωθούμε, να γίνουμε μια γροθιά, για να παλέψουμε την κατάσταση».

«Φίλοι καταναλωτές, μη δίνετε τα χρήματά σας σε ξένη επιχείρηση. Μη δίνετε τα χρήματά σας για την αγορά ξένων προϊόντων», δεν κουράζεται να επαναλαμβάνει. «Υπάρχουν αντίστοιχα ελληνικά προϊόντα, τα οποία είναι πολύ καλύτερα από τα ξένα και πολύ φθηνότερα, όπως υπάρχουν και καταστήματα της πόλης καλύτερα από τα ξένα πολυκαταστήματα. Στηρίξτε τα μαγαζάκια της γειτονιάς, που τώρα τα προτιμάτε μόνο αν έχετε ξεχάσει να αγοράσετε κάτι από το σούπερ μάρκετ. Αν τα στηρίξετε, θα μπορέσουν κι αυτά να χαμηλώσουν περαιτέρω τις τιμές τους».

Στην ιστοσελίδα του Εμπορικού Συλλόγου προτείνονται εναλλακτικά ελληνικά προϊόντα για το σύνολο των καταναλωτικών επιλογών. Μπορούμε να ξεχωρίσουμε τα ελληνικά προϊόντα, ακόμη κι αν δεν αναγνωρίζουμε την ετικέτα, από τον αριθμό στο Bar Code. Όλα τα ελληνικά προϊόντα ξεκινούν με τον αριθμό 520.

Της Γεωργίας Οικονομοπούλου - Θάρρος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Προσοχή στον τρόπο που σχολιάζετε. Σχόλια που δεν θα σέβονται τον χώρο που φιλοξενούνται ή άλλους θα σβήνονται ΤΕΛΕΙΩΣ.