Κυριακή 10 Μαΐου 2009

Το νομότυπο της υπουργικής κουκούλας!

Η ποινική ευθύνη των υπουργών είναι ζήτημα που ανάγεται στους μεσαιωνικούς χρόνους της Αγγλίας. Γενεσιουργός του θεσμού της ευθύνης των υπουργών υπήρξε η πρακτική του αγγλικού πολιτεύματος, εφόσον «the King can do no wrong».
Δε γινόταν λοιπόν να μην αποτελέσει μέλημα και των ελληνικών Συνταγμάτων η ποινική ευθύνη των υπουργών. Ο πρώτος σχετικός νόμος ήταν ο ΦΠΣτ του 1876. Το νομοθετικό αυτό καθεστώς διατηρήθηκε μέχρι την έκδοση του ν.δ. 802/1971, ενώ ακολουθήθηκε και από το Σύνταγμα του 1975, με τη ρητή διάταξη «ώσπου να εκδοθεί ο από το άρθρο 86 παρ. 1 προβλεπόμενος νόμος».
Χρειάστηκε να ξεσπάσει το «σκάνδαλο Κοσκωτά» το 1989 για να εκδοθεί τελικά ο σχετικός νόμος 2509/1997. (Αυτό βέβαια δεν είναι αποκλειστικά ελληνικό χαρακτηριστικό. Και στο Βέλγιο χρειάστηκε να ξεσπάσει το ανάλογο σκάνδαλο περί κατάθεσης μίζας σε συγκεκριμένο κόμμα για να εκδοθεί το 1989 νόμος που να ρυθμίζει την χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων).
Επειδή όμως και οι διατάξεις του Ν. 2509/1997 έγιναν αντικείμενο σφοδρών ..........

επικρίσεων, κρίθηκε αναγκαία η τροποποίησή τους, η οποία συνετελέσθη εν έτει 2001 με την αναθεώρηση του Συντάγματος.

Και πάλι όμως, το σχετικό άρθρο 86 του Συντάγματος δε συμβαδίζει με την έννοια του Κράτους-Δικαίου ούτε ανταποκρίνεται στις ανάγκες μιας δικαιοκρατικής κοινωνίας. Γιατί;

Παραθέτω τους βασικότερους λόγους, στους οποίους στηρίζω την άποψή μου αυτή:

Α) Το Κοινοβούλιο χρειάζεται να αποφασίσει δύο φορές, κατ’ απόλυτη πλειοψηφία του αριθμού των βουλευτών, ώστε να ασκηθεί ποινική δίωξη. Αρχικά, για τη σύσταση ειδικής κοινοβουλευτικής επιτροπής σχετικά με τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης και εν συνεχεία, όταν το πόρισμα εισαχθεί στην Ολομέλεια της Βουλής, θα αποφασίσει για την άσκηση ή μη τη δίωξης.
! Σημειωτέον δε, ότι αν ο «εγκαλούμενος» Υπουργός ανήκει στο κόμμα που διαθέτει την πλειοψηφία στη Βουλή, τότε η λήψη της απόφασης της Βουλής για τη σύσταση ειδικής κοινοβουλευτικής επιτροπής σχετικά με τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης και την άσκηση ή μη της ποινικής δίωξης καθίσταται σχεδόν αδύνατη!

Β) Σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 86 Συντ. «η Βουλή μπορεί να ασκήσει την κατά την παρ. 1 αρμοδιότητά της (σύσταση επιτροπής και άσκηση δίωξης) μέχρι το πέρας της δεύτερης τακτικής συνόδου της βουλευτικής περιόδου που αρχίζει μετά την τέλεση του αδικήματος)».
Τι σημαίνει αυτό; Σχεδόν σίγουρη ατιμωρησία για όσα αδικήματα τελέστηκαν κατά τη διάρκεια της τελευταίας συνόδου της προηγούμενης βουλευτικής περιόδου εφόσον το ίδιο κόμμα κερδίσει τις εκλογές!

Γ) Ο σχετικός νόμος περί ποινικής ευθύνης Υπουργών (Ν. 3126/2003) προβλέπει ότι οι αξιόποινες πράξεις (πλημμελήματα, κακουργήματα) παραγράφονται με τη συμπλήρωση 5ετίας από την ημέρα τέλεσής τους, προθεσμία ιδιαίτερα ασφυκτική, που οδηγεί στην εξάλειψη του αξιοποίνου σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Εν κατακλείδι, θεσμοθετήθηκε μια ιδιαίτερα πολύπλοκη διαδικασία για την ποινική δίωξη των υπουργών, η οποία δύσκολα καταλήγει στην παραπομπή τους στο ακροατήριο.

Εντύπωση όμως προκαλεί η αντιμετώπιση του ιδίου ζητήματος από τα Συντάγματα άλλων χωρών:
Το αμερικανικό σύνταγμα ορίζει ότι η Βουλή των Αντιπροσώπων έχει τη μοναδική εξουσία να απαγγείλει κατηγορία κατά υπουργών για αξιόποινη πράξη, η Γερουσία να εκδικάσει την κατηγορία ενώ για την καταδικαστική απόφαση απαιτείται η πλειοψηφία των 2/3 των παρόντων γερουσιαστών. Ο καταδικασθείς υπουργός καθαιρείται από το αξίωμά του και στη συνέχεια μπορεί να δικαστεί στα κοινά δικαστήρια όπως οι λοιποί πολίτες.
Το ισχύον Σύνταγμα της Γαλλίας ορίζει ότι τα υπουργικά εγκλήματα δικάζονται από το «Δικαστήριο της Δημοκρατίας», το οποίο συγκροτείται από 12 κοινοβουλευτικούς και 3 αρεοπαγίτες. Οποιοσδήποτε ισχυρίζεται ότι ζημιώθηκε από αξιόποινη πράξη Υπουργού μπορεί να υποβάλλει μήνυση στην «Επιτροπή Προσφυγών», η οποία είτε τη θέτει στο αρχείο είτε παραπέμπει τον Υπουργό στο παραπάνω «Δικαστήριο της Δημοκρατίας».
Στην Ιταλία προβλέπεται οι Υπουργοί να δικάζονται από τα κοινά δικαστήρια για τις αξιόποινες πράξεις τους, ενώ στο Βέλγιο και στην Ισπανία οι Υπουργοί δικάζονται για τις ποινικές παραβάσεις τους από το ανώτατα δικαστήρια.

Το ελληνικό Σύνταγμα λοιπόν είναι ίσως το μοναδικό, εν συγκρίσει με τις υπόλοιπες φιλελεύθερες δημοκρατίες, που εξασφαλίζει, με το τέχνασμα των παραγραφών και των μεθοδικών διαδικασιών, ώστε οι έλληνες υπουργοί να είναι υπεράνω των νόμων. Έτσι, δημιουργείται (και καθόλου άδικα) η εντύπωση στην κοινή γνώμη ότι οι νόμοι περί ευθύνης Υπουργών, θεσπίστηκαν για να καλύπτουν…. «σκάνδαλα»…

To ελληνικό Σύνταγμα προβλέπει την περίφημη διάκριση των εξουσιών. Διάκριση σε νομοθετική, εκτελεστική και δικαστική εξουσία. Όταν η μία διαπλέκεται με την άλλη και πολλάκις φτάνουν σε σημείο αλληλοαναίρεσης, είναι σαν να δηλώνεις φυτοφάγος και να τρως κρέας…Και αυτό το κρέας, να το βαφτίζεις ψάρι..
…Ως πότε όμως θα τηρείται «σιγή ιχθύος» σε κάθε σκάνδαλο που ανακύπτει;

Πηγή: Επίκαιρο

Δ' Εθνική 6ος όμιλος Αποτελέσματα 32ης Αγωνιστικής









Εκλέχτηκαν οι αντιπρόσωποι της Β ΕΛΜΕ για το Συνέδριο της ΟΛΜΕ

Οριστικοποιήθηκαν μετά απο ψηφοφορία τα αποτελέσματα εκλογών της Β ΕΛΜΕ Μεσσηνίας για την επιλογή αντιπροσώπων στο 14ο Πανελλήνιο Συνέδριο της ΟΛΜΕ όπου είχαμε μια ξεχωριστή επιτυχία.

Οι εγγεγραμμένοι ήταν 268 καθηγητές, ψήφισαν οι 225 και έγκυρα ήταν 221 ψηφοδέλτια. Απο τις παρατάξεις η ΔΑΚΕ βγήκε πρώτη δύναμη με 97 ψήφους και 1 έδρα με ποσοστό 46%, ακολούθησε η ΠΑΣΚ με 65 ψήφους και 1 έδρα με ποσοστό 30% και η ΕΑΚ που πρόσκειται στην Αριστερά με 50 ψήφους και καμία έδρα έχοντας ποσοστό 24%.

Απο την διαδικασία εκλέγονται Αντιπρόσωποι απο την ΔΑΚΕ ο πρώτος εκλεγμένος ..........

υποψήφιος Καθηγητής και Αντιδήμαρχος κ. Ζαχαρίας Κανελλόπουλος που έλαβε 56 ψήφους με αναπληρώτρια την Μαρίκα Καραμπά Μελά.
Απο την ΠΑΣΠ εκλέχτηκε ο Γιάννης Βεργής με 29 ψήφους και ως αναπληρωτή τον Χρήστο Ντέντε που πήρε 23 ψήφους.
Σημειώνεται ότι ο Καθηγητής κ. Ζαχαρίας Κανελλόπουλος εκλέγεται Πρώτος για 12η συνεχή φορά και από ότι φαίνεται είναι για τις επιτυχίες του άξιος συνεχιστής των αγώνων των εκπαιδευτικών.
Ιδιώς τώρα που επίκεινται αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα.

Πηγή: Radio 936

«Στάχτη» τα μέτρα για το κάπνισμα

Φωτιές έχουν ανάψει τα... παράθυρα καπνού, που αφήνει ο νέος νόμος για την απαγόρευση του καπνίσματος σε μπαρ, εστιατόρια και νυχτερινά κέντρα. Πενήντα ημέρες προτού τεθεί σε ισχύ- την 1η Ιουλίου- επικρατεί αλαλούμ για τις διαδικασίες εφαρμογής.

O Γιώργος Μπίντζας διαθέτει το μπαρ «Μojo» στην Αθήνα, ο λειτουργικός χώρος του οποίου είναι 60 τ.μ. Σύμφωνα με τον νόμο μπορεί να αποφασίσει εάν θα είναι καπνιζόντων ή μη, αλλά έχει μπλέξει στα παράθυρα των διατάξεων. «Εμείς θα το κάνουμε για καπνίζοντες, γιατί θεωρούμε ότι η περισσότερη πελατεία μας καπνίζει» λέει.

Ωστόσο, δηλώνει άγνοια για τις διαδικασίες που πρέπει να ακολουθήσει ώστε να δηλώσει το μαγαζί του ως καπνιζόντων. «Με ποιο τρόπο θα καθορίζονται τα τετραγωνικά μέτρα; Πρέπει να κάνουμε τοπογραφικά, με απλή δήλωση ή βάσει του λογαριασμού της ΔΕΗ, όπου εκεί όμως περιλαμβάνονται εκτός από τον κυρίως χώρο και οι τουαλέτες και άλλοι κοινόχρηστοι χώροι;» αναρωτιέται.

Οι υποδομές.

Όπως μάλιστα αναφέρει ο κ. Μπίντζας για τους ιδιοκτήτες καταστημάτων θα ήταν ........

προσφορότερη η καθολική απαγόρευση του καπνίσματος. «Οι ανάγκες λειτουργίας δεκαπλασιάζονται με τις υποδομές που πρέπει να έχει ένα μπαρ καπνιζόντων. Οι απαιτήσεις για θέρμανση, ψύξη και κλιματισμό είναι τεράστιες, σαν να έχεις ένα σπίτι με 10 παράθυρα ανοικτά για εξαερισμό και ταυτόχρονα να προσπαθείς να το θερμάνεις ή να το ψύξεις», σχολιάζει.

Παράλληλα υπογραμμίζει πως τίθεται και θέμα ανταγωνισμού. «Αν ήταν όλα μη καπνιστών κάποια στιγμή θα ισορροπούσε η αγορά, γιατί θα έβγαιναν για ποτό έστω και χωρίς τσιγάρο. Τώρα εάν κάποιος έχει μαγαζί 75 τ.μ., εμένα με τα 60 τ.μ. που θα γίνει καπνιζόντων με ευνοεί ο νόμος», προσθέτει.

«Μακάρι να γινόταν όλο το μαγαζί για καπνίζοντες. Επειδή όμως ο νόμος απαγορεύει το κάπνισμα, καλό είναι να κερδίσουμε κάτι, δηλαδή να μπορούν να συνυπάρξουν καπνιστές και μη καπνιστές», λέει από την πλευρά του ο ιδιοκτήτης του νυχτερινού κέντρου «Άστρα» της Θεσσαλονίκης και πρόεδρος του Σωματείου Ιδιοκτητών Κέντρων Διασκέδασης, Ιγνάτιος Μάγκος.

Τα διαχωριστικά.

Η πρόταση που έχουν καταθέσει στο υπουργείο Υγείας είναι να προβλεφθεί ένα ποσοστό από τον ωφέλιμο χώρο των νυχτερινών κέντρων, που να διαμορφωθεί σε τμήμα καπνιζόντων και να διαχωρίζεται από το υπόλοιπο μαγαζί με τζάμι ύψους έως 2 μέτρων. Όπως υπολογίζουν το ποσοστό του χώρου που θα διατεθεί για τους καπνιστές αναμένεται να κυμανθεί περίπου στο 25% του καταστήματος.

«Σε ένα εστιατόριο θα δεχόμουνα την πλήρη απαγόρευση, αλλά στα δικά μας μαγαζιά δεν γίνεται», υποστηρίζει ο κ. Μάγκος ο οποίος παρ΄ ότι μη καπνιστής επισημαίνει: «Και αυτός που δεν καπνίζει, μπορεί να θέλει να ανάψει το πούρο του μαζί με το ποτό σε ένα κέντρο διασκέδασης».

Βασική προϋπόθεση που θέτουν οι ιδιοκτήτες νυχτερινών κέντρων είναι να μπορούν οι ίδιοι να καθορίσουν τη διαρρύθμιση των χώρων, δηλαδή εάν το «φιλέτο» των μπροστινών τραπεζιών θα είναι για καπνιστές ή μη.

Σύμφωνα ωστόσο με τον γενικό γραμματέα του υπουργείου Υγείας Αριστείδη Καλογερόπουλο οι γενικές προδιαγραφές έχουν ήδη καθοριστεί και σύντομα θα εκδοθεί υπουργική απόφαση. Σε αυτή θα περιγράφονται κανόνες για το εμβαδόν των χώρων καπνιστών μη καπνιστών, τα συστήματα εξαερισμού, ενώ βασικός όρος είναι η διέλευση πελατών προς τις τουαλέτες να μη γίνεται από τον χώρο καπνιζόντων. Παράλληλα, το καλοκαίρι θα υπάρξουν και αναλυτικές οδηγίες που αφορούν σε τεχνικά και κατασκευαστικά ζητήματα.

Έντονες είναι οι αντιδράσεις των καταστηματαρχών και για τα πρόστιμα που προβλέπονται για τις επιχειρήσεις. «Δεν είμαστε κατά της απαγόρευσης του καπνίσματος. Εμείς οι ίδιοι που δεν καπνίζουμε, είμαστε παθητικοί καπνιστές», λέει ο Γιάννης Τσάκος, ιδιοκτήτης μίας από τις γνωστές ψαροταβέρνες στην Πειραϊκή και πρόεδρος της Ομοσπονδίας Εστιατορικών και Συναφών Επαγγελμάτων. «Να βάλουμε ταμπέλες, να γράψουμε στους καταλόγους ότι απαγορεύεται το κάπνισμα, να το λένε και οι σερβιτόροι. Δεν δεχόμαστε όμως να έχουμε ως κατάστημα διοικητικά πρόστιμα», προσθέτει.

«Δεν μπορεί να είμαι υπεύθυνος επειδή κάποιος παραβιάζει τον νόμο. Αυτόν τον πελάτη που με βάζει να αστυνομεύω, τον έχω ανάγκη», υπογραμμίζει ο κ. Τσάκος, σημειώνοντας πως για το θέμα αυτό είναι σε διαπραγμάτευση με το υπουργείο Υγείας.

Με αυτή την πρόβλεψη του νόμου διαφωνεί και ο Χρήστος Χατζηδιάκος, ιδιοκτήτης του εστιατορίου «Αγορά» και του νυχτερινού κέντρου «Βεντέτα» της Θεσσαλονίκης. «Χωρίς να έχουν φτάσει τον κόσμο σε ένα επίπεδο ώστε να μην καπνίζει, ρίχνουν το μπαλάκι σε εμάς», σημειώνει.

Προβλήματα καταγράφει και ο κ. Τσάκος ως προς τη διαμόρφωση καπνιστηρίων στα εστιατόρια. «Είναι πολύ δύσκολο να φτιάξουμε ένα καπνιστήριο, με δεδομένο ότι το ΥΠΕΧΩΔΕ απαγορεύει να βάλεις φουγάρο για να φεύγει ο καπνός», υποστηρίζει.

«Υπάρχει έλλειψη πολιτικής βούλησης»

Τις επιφυλάξεις του για την επιτυχία σε ό,τι αφορά την εφαρμογή των μέτρων κατά του καπνίσματος σε δημόσιους χώρους εκφράζει ο πρώην υπουργός κ.

Δημήτριος Κρεμαστινός.

Και αυτό, γιατί όπως υπογραμμίζει, φαίνεται να υπάρχει έλλειψη πολιτικής βούλησης. «Έστω, ότι ένας νόμος είναι ατελής, όταν υπάρχει η βούληση θα εφαρμοστεί», δηλώνει στα «ΝΕΑ», ερωτώμενος για τα παραθυράκια. Και προσθέτει: «Οι πολίτες θα δεχτούν και συνεπώς θα ακολουθήσουν τον νόμο, μόνον όταν κατανοήσουν πως η απόφαση της κυβέρνησης δεν χωρά διαπραγματεύσεις».

Τονίζει, ωστόσο, πως είναι απαραίτητο να τεθεί άμεσα σε ισχύ ο αντικαπνιστικός νόμος, καθώς η Ελλάδα έχει καθυστερήσει.

«15% λιγότερα εμφράγματα μετά τα μέτρα»

«Οι καπνιστές δεν έχουν δικαίωμα να βλάπτουν τον εαυτό τους και τους άλλους. Είναι συνήθεια που οδηγεί στην αναπηρία και σταδιακά στον θάνατο».

Σαφής είναι η θέση του ομότιμου καθηγητή Καρδιολογίας κ. Παύλου Τούτουζα, ο οποίος τονίζει πως όλοι οι χώροι πρέπει να γίνουν... άκαπνοι. Σημειώνει μάλιστα, πως έχει χαθεί πολύτιμος χρόνος: «Εάν τα μέτρα ίσχυαν από το 2007, σήμερα οι εισαγωγές στα νοσοκομεία λόγω των εμφραγμάτων και τών καρδιακών επεισοδίων θα είχαν μειωθεί κατά 15%, σύμφωνα με το παράδειγμα άλλων ευρωπαϊκών χωρών». Γι΄ αυτό και παροτρύνει τους πολίτες να κόψουν το τσιγάρο το συντομότερο, όπως άλλωστε έκανε και ο ίδιος!

Οι νομαρχίες σηκώνουν τα χέρια ψηλά

Στην εφαρμογή του νόμου εμπλέκονται οι δήμοι, οι οποίοι- βάσει υπουργικής απόφασης που θα εκδώσει το υπουργείο Υγείας για τους όρους και προϋποθέσεις δημιουργίας χώρων καπνιστών στα καταστήματα- πρέπει να εγκρίνουν τις άδειες λειτουργίας τους. Στο παιχνίδι όμως μπαίνουν και οι νομαρχίες μέσω των υγειονομικών τους υπηρεσιών, οι οποίες θα κάνουν τους ελέγχους.

Για παράδειγμα, όμως, από τη μεγαλύτερη νομαρχία της χώρας, τη Νομαρχία Αθηνών, έχουν διαμηνύσει προς το υπουργείο Υγείας πως με το υπάρχον προσωπικό μόνο δειγματοληπτικοί μπορεί να είναι οι έλεγχοι. Οι 130 επόπτες της νομαρχίας δεν επαρκούν, όπως λένε, ώστε να ελέγχουν και όλα τα μαγαζιά εκτός από τις άλλες αρμοδιότητες που έχουν (π.χ. έλεγχοι σε σούπερ μάρκετ, γηροκομεία κ.ά). «Για το κάθε μέτρο πρέπει να κοιτάς και την εφαρμογή του», λέει στελέχη της νομαρχίας.

Εάν πάντως παρουσιαστούν δυσλειτουργίες με τους ελέγχους και τα πρόστιμα, στελέχη του υπουργείου Υγείας δεν απέκλειαν το ενδεχόμενο να προχωρήσουν στην καθολική απαγόρευση του καπνίσματος σε όλα τα καταστήματα. Ανέφεραν όμως ότι και σε αυτή την περίπτωση θα εξαιρεθούν όσα είναι μικρότερα των 70 τ.μ.

Η απαγόρευση του καπνίσματος δεν αφήνει ανεπηρέαστη την αγορά εργασίας. «Στη Γαλλία και την Αγγλία κλείσανε από 10.000 εστιατόρια και στις ΗΠΑ 18.000 καταστήματα», λέει ο κ. Τσάκος, παραπέμποντας μάλιστα στα μέτρα Σαρκοζί όπου μείωσε τον ΦΠΑ στα εστιατόρια και κατήργησε τα πρόστιμα για τους ιδιοκτήτες.

Βέβαια, σύμφωνα με μελέτες της Ε.Ε., οι δαπάνες υγειονομικής φροντίδας για δύο σημαντικές κατηγορίες παθήσεων που συνδέονται με το κάπνισμα- τις παθήσεις του αναπνευστικού και του καρδιαγγειακού συστήματος- ξεπερνούσαν τα 105 δισεκατομμύρια ευρώ ήδη από το 2000.

Πηγή: ΤΑ ΝΕΑ

Εφυγε στα 85 του ο Ευγενιος Σπαθαρης

Ο Ευγένιος Σπαθαρης, ψυχή του θεάτρου σκιών και συνεχιστής μιας οικογενειακής παράδοσης που κρατούσε πάνω από έναν αιώνα, έφυγε το βράδυ του Σαββάτου μετά από τετραήμερη νοσηλεία στο ΚΑΤ.

Σύμφωνα με το ιατρικό ανακοινωθέν, δεν άντεξε τα πολλαπλά κατάγματα που είχε υποστεί από το ατύχημα που είχε στο Ινστιτουτο Γκαιτε (είχε χάσει την ισορροπία του και είχε τραυματιστεί σοβαρά στο κεφάλι).

Ο Σπαθαρης γεννήθηκε το 1924 στην Κηφισιά. Από τα χρόνια της Κατοχης ειχε αρχισει να δίνει παραστάσεις Καραγκιοζη, ακολουθώντας την τέχνη του πάτερα του, Σωτήρη (1892-1973).

Μετα το 1950, ο Σπαθαρης ξεκινά περιοδείες σε Ευρώπη και Αμερική, κάνοντας γνωστό ......

τον Καραγκιόζη σε όλον τον κόσμο και αποσπώντας διεθνείς διακρίσεις τόσο για τις παραστάσεις του, όσο και για τη ζωγραφική του.

Το 1962 ο Ευγένιος Σπαθάρης ηχογραφεί όλες τις κλασσικές παραστάσεις του Καραγκιόζη στην Κολούμπια, και έτσι κυκλοφορούν οι πρώτοι δίσκοι του. Το 1966 δημιουργείται ο Πειραματικός Σταθμός Τηλεόρασης και ξεκινά με τον Καραγκιόζη του Σπαθάρη, ο οποίος συνεχίστηκε έως το 1992.

Σημαντική ήταν η συμμετοχή του , ως σκηνογράφου και σκηνοθέτη, και στα θεατρικά πράγματα. Σκηνοθέτησε και σκηνογράφησε με τεράστια επιτυχία τον "Μέγα Αλέξανδρο" με το Ελληνικό Χορόδραμα (1950), επίσης τον "Μέγα Αλέξανδρο" συνεργαζόμενος με την Σοφία Βέμπο (1954), "Το ταξίδι" του Γ. θέμελη (1965), τον "Καραγκιόζη Δικτάτορα" του Γ. Γιαννακόπουλου (1969), "Το μεγάλο μας τσίρκο" του Ι. Καμπανέλλη (1972), τον "Καραγκιόζη παρά λίγο Βεζύρη" του Σκούρτη, "τα Καραγκιοζέϊκα" του Ρώτα και άλλα. Το 1980 ανεβάζει διασκευασμένους τους Βατράχους του Αριστοφάνη που αμέσως κυκλοφόρησε και σε δίσκο. Αρκετά χρόνια αργότερα, το 1998, σε συνεργασία με το Ίδρυμα Τσαρούχη, επαναφέρει με πολύ μεγάλη επιτυχία στη σκηνή την επινόηση του πατέρα του, την "ολόσωμη αποθέωση", ανεβάζοντας το ηρωϊκό έργο "Αθανάσιος Διάκος".

Συμμετείχε το 2001 και στον Πλουτο του Αριστοφανη, σε μια από τις τελευταίες παραστάσεις που σκηνοθέτησε ο Μιμης Κουγιουμτζης για το Θέατρο Τέχνης.

Παρουσια ειχε ο Σπαθαρης και στον κινηματογραφο. Έπαιξε στο "Πικρό Ψωμί" του Γ. Γρηγορίου (1950), στον "Εξυπνότερο άνθρωπο του κόσμου" παραγωγής Ολυμπία Φίλμς (1950), στην "Κιβωτό" μαζί με την Μελίνα Μερκούρη και τον Μίνω Αργυράκη (κινούμενα σχέδια 1956), στον "Μέγα Αλέξανδρο" του Γ. Ζερβουλάκου (1960), σε οκτώ ταινίες παραγωγής Ιωαννίδης Φίλμς με κλασσικές κωμωδίες του Καραγκιόζη (1962), στην "Λυσιστράτη" του Γ. Ζερβουλάκου (1974), στο "Τεριρέμ" του Α. Δοξιάδη (1992) και σε πολλά ντοκιμαντέρ αφιερωμένα στην Ελλάδα.

Το 1995 συγκεντρώνει όλα τα έργα του σε μόνιμη στέγη στο Σπαθάρειο Μουσείο Θεάτρου Σκιών Δήμου Αμαρουσίου.

Ο Αγγελος Σικελιανος για τον Σπαθαρη

«Η τέχνη του Σπαθάρη είναι στη βάση της λαϊκής ψυχής και ζωής και μακάριος όποιος την αντικρίζει με τη σοβαρότητα που της οφείλεται. Μέσα της δεν κατασταλάζει μόνο η λαγαρή θυμοσοφία του λαού μας μπρος στα ανάποδα τον κόσμου, αλλά σκεπάζεται και η πηγαία δύναμη πόχει μέσα του και με την οποία υπερνικά αυτά τα ανάποδα με ψυχισμό ασύγκριτο, ανεβαίνοντας απ' τα σκαλιά της θείας του εξυπνάδας ως με τις κορφές τον ηρωισμού».

Πηγή: ΤΑ ΝΕΑ

Ο υπερεκτιμημένος Βαλβέρδε

Γράφει ο Ευγένιος Ανδρικόπουλος

Ο αρνητικός παροξυσμός των Ολυμπιακών κατά του Τιμούρ Κετσπάγια είναι θέμα ψυχιάτρων. Γιατί μου είναι ακατανόητη η λογική που δηλώνει προεξοφλητικά «όχι» σε έναν προπονητή ο οποίος ταπείνωσε ομάδες υψηλού κόστους όπως τον Παναθηναϊκό την Ίντερ την Βέρντερ και φυσικά τον Ολυμπιακό με παίκτες από την λαϊκή αγορά. Και πότε;

Όταν την ίδια στιγμή όλη η ποδοσφαιρική Ευρώπη αναφερόταν με σεβασμό στην ομοιογένεια αλλά και την στιβαρότητα τού κατ’ αυτή ακριτικού, άρα και εκ προοιμίου υποτιμημένου, συγκροτήματος της Ανόρθωσης. Το γιατί είναι απλό. Οι φίλαθλοι της Εσπερίας υποκλίνονται μόνο εμπρός στην επιστήμη αρχή της οποίας είναι το επαναλήψιμο του πειράματος.
Αν δηλαδή το πράγμα έμενε στον μειωτικό αποκλεισμό της Πειραϊκής ομάδας -ως εκ ......

τούτου και για τον εκ της Εσπανιόλ ορμώμενο και κακή τη μοίρα στον Ολυμπιακό καταλήξαντα υπερεκτιμημένο κ. Βαλβέρδε,- από τα σαλόνια του chambion ling, τότε ναι η παρούσα νευρική κρίση των οπαδών του θα τύχαινε κάποιας εξήγησης.
Αλλά η Ανόρθωση έθεσε σε απόλυτο κίνδυνο την πρόκριση τόσο του Παναθηναϊκού όσο και της Ίντερ που σημαίνει πως τα θετικά αποτελέσματα της Κυπριακής ομάδας μόνο τυχαία δεν ήταν.

Από την άλλη υποψιάζομαι ότι ο κ Βαλβέρδε δεν έχει ακόμη αντιληφθεί πως στέφεται πρωταθλητής ελλείψει αντιπάλων. Και επιπλέον ότι εκτός δύο ή τριών παιχνιδιών στα οποία κυριάρχησε η ποδοσφαιρική τεχνική και η προσωπικότητα ορισμένων εκ των παικτών του Ολυμπιακού, κατά τούς λοιπούς προτιμούσες την θέαση μιας ελληνικής ταινίας, ή την φλογισμένη δύση του ήλιου από τις σουίτες του σταδίου Καραϊσκάκη. Και το αποκορύφωμα.
Να φτάσει ο Ολυμπιακός των σαράντα εκατομμυρίων προϋπολογισμού να μουσκέψει στον ιδρώτα προκειμένου να αποκλείσει στα πέναλτυ την ΑΕΚ του Ντούσαν Μπάγεβιτς. Μιας ΑΕΚ που στο πρώτο ημίχρονο εξαφάνισε την ασύντακτη αρμάδα του Βαλβέρδε.. Το γιατί είναι προφανές.
Ο Μπάγεβιτς είναι προικισμένος προπονητής και ο απέναντί του ανέμενε όπως και με την Εσπανιόλ να λουστεί στο φως των προικισμένων παικτών του. Κι αν δεν υπήρχε στην αναπληρωματική εξάδα ο Ματ Νταρμπισάϊρ, στον Πειραιά ακόμη θα έκλαιγαν με λυγμούς για την απώλεια του κυπέλλου.

Δεν είναι όμως η πρώτη φορά που τα αφιόνια του Ολυμπιακού τυφλώνονται γιατί έχουν καταληφθεί από την οπαδική επιληψία. Τα ίδια συνέβησαν και με τον Μπάγεβιτς. Τον προπονητή που το 1996 εκστράτευσε στην Ελληνική επαρχία πραγματοποιώντας το ιστορικό παιδομάζωμά του, για να το μεταμορφώσει πρώτον σε ομάδα αλλά και δεύτερον σε ένα σεβαστό Ευρωπαϊκό μέγεθος το καθ’ ένα από τα παιδιά αυτά. Ποιος δεν θυμάται ότι στερήθηκε ο Ολυμπιακός την είσοδό του στους τέσσερις εξ αιτίας εκείνου του υπερπροβεβλημένου και μικρόνοα τερματοφύλακά του στο ματς με την Γιουβέντους; Ποιος δεν θυμάται ότι στο Λίβερπουλ έπαιζε με 7,5 παίχτες αφού οι Ριβάλντο και Τζιοβάνι έβλεπαν τους αντιπάλους από video wall;

Ποιος δεν θυμάται ότι την ίδια περίοδο τού είχε εκ της διαιτησίας αφαιρεθεί ένας βαθμός στο Μονακό με το καθ’ όλα γνήσιο γκολ του Οκά που μόνον ο άρχων του αγώνα και ο επόπτης δεν είδαν; Ποιος ξέχασε ποια ακριβώς ήταν η εξέλιξη των παικτών που ο Μπάγεβιτς ανέθρεψε και ποια των εισηγμένων εκ της Βραζιλίας για την πώληση διαφημιστικών μπλουζών; Δηλαδή του υπέργηρου Ριβάλντο και του ταχυδακτυλουργού Τζιοβάνι; Ο πρώτος παίζει με τις νάρκες ποδόσφαιρο στο Αφγανιστάν και ο δεύτερος κατέληξε στον Εθνικό αφού από την Σάντος εκδιώχθηκε κακήν κακώς. Αντιθέτως με τους Γιαννακόπουλο Νταμπίζα και ακόμη τον Κεφαληναϊκής καταγωγής Γιωργάτο που έκαναν καριέρα στην αλλοδαπή. ( ειδικά αν ο τελευταίος δεν ήταν «κεφαλονίτης σε όλα του» ακόμη θα μιλούσε η Ευρώπη γι αυτόν).

Ποιος τον έδιωξε τον Μπάγεβιτς για να έρθει ο τυχοδιώκτης Solind. Η θύρα 7 επειδή ο προπονητής σε έναν αγώνα κεκλεισμένων των θυρών αρνήθηκε ν’ ανοίξει διάλογο με ανθρώπους που εγώ ως Ολυμπιακός ντρέπομαι για την από κοινού συνύπαρξή μας στο γήπεδο. Τώρα λοιπόν ας λουστούν τις αποφάσεις του προέδρου τους και ας βγάλουν τον σκασμό. Γιατί όπως λένε οι Αμερικανοί αναφερόμενοι στην την νίκη, την έχει μόνον εκείνος με το μάτι το νηστικό. Και ο Κετσπάγια δείχνει να πεινάει για διακρίσεις.

Ευγένιος Ανδρικόπουλος
eandrik@otenet.gr


10 Μαΐου. Γιορτάζουν όλες οι μητέρες του κόσμου. Χρόνια πολλά.

Μάνα.

Μια τόσο μικρή λέξη που κρύβει μέσα της τόση δύναμη!
Δύναμη ψυχική, πνευματική και σωματική. Δύναμη και ελπίδα για ένα καλύτερο κόσμο για μια κοινωνία πιο ανθρώπινη.
Οι μαμάδες σε όλο τον κόσμο γιορτάζουν σήμερα την Κυριακή (10/5) την δική τους, προσωπική εορτή.
Και ενώ οι μπαμπάδες ετοιμάζονται να δυσανασχετήσουν επειδή δεν έχουν μια παρόμοια γιορτή, πρέπει να τους πούμε ότι η Γιορτή της Μητέρας, παγκόσμια γιορτή, έχει τις ρίζες της στην αρχαία Ελλάδα: ήταν η Γιορτή της μητέρας Γης.

Οι μαμάδες σε όλο τον κόσμο ετοιμάζονται να γιορτάσουν την Κυριακή (10/5) την .......

δική τους, προσωπική εορτή.
Και ενώ οι μπαμπάδες ετοιμάζονται να δυσανασχετήσουν επειδή δεν έχουν μια παρόμοια γιορτή, πρέπει να τους πούμε ότι η παγκόσμια Γιορτή της Μητέρας έχει τις ρίζες της στην αρχαία Ελλάδα: ήταν η Γιορτή της μητέρας Γης.

Στην αρχαιότητα ήταν η γιορτή της άνοιξης κατά την οποία λατρευόταν η Γαία, η μητέρα Γη, μητέρα όλων των θεών και των ανθρώπων. Αργότερα την αντικατέστησε η κόρη της, η Ρέα, σύζυγος του Κρόνου, μητέρα του Δία και όλων των ολύμπιων θεών και που ήταν η θεά της γονιμότητας.

Τον 17ο αιώνα, η Γιορτή της Μητέρας συναντάται στη Βρετανία ως «Mothering Sunday»: γιορταζόταν την 4η Κυριακή της Σαρακοστής προς τιμή της Παναγίας και όλων των μητέρων της Αγγλίας. Κατά την διάρκεια αυτής της μέρας, οι υπηρέτες που έμεναν στα σπίτια των αφεντικών τους έπαιρναν μία μέρα άδεια για να επιστρέψουν στα σπίτια τους και να περάσουν την ημέρα με τις μητέρες τους.

Η δεύτερη Κυριακή του Μάη καθιερώθηκε σαν εθνική γιορτή της μητέρας στις ΗΠΑ από την Ana Jarvis από την Φιλαδέλφεια. Η Jarvis θέλοντας να τιμήσει τη μνήμη της μητέρας της ξεκίνησε το 1907-1908 μια εκστρατεία για να καθιερωθεί μια επίσημη γιορτή της μητέρας. Η προσπάθειά της είχε απήχηση και η γιορτή της μητέρας έγινε επίσημα εθνική γιορτή των ΗΠΑ το 1914 με προεδρικό διάταγμα που όριζε την δεύτερη Κυριακή του Μάη σαν Ημέρα της Μητέρας.

Με το πέρασμα του χρόνου, η Γιορτή της Μητέρας έχασε τον παραδοσιακό της χαρακτήρα και από μια γιορτή που τιμούσε την μητρότητα μετατράπηκε σε μια εμπορική και διαφημιστική γιορτή, εξυπηρετώντας τα καταναλωτικά ένστικτα των ανθρώπων.

Οι ίδιες οι μαμάδες, ωστόσο, υποστηρίζουν ότι το κατάλληλο δώρο είναι 24ώρες χωρίς καμία υποχρέωση και καμία δουλειά.

Μην ξεχάσετε λοιπόν σήμερα να πάρετε ένα λουλούδι, να το δώσετε στην δική σας μητέρα μαζί με ένα πολύ γλυκό φιλί.
Και πείτε της Ευχαριστώ που με γέννησες, ευχαριστώ που με μεγάλωσες ευχαριστώ για όσες αγωνίες πέρασες για εμένα.
Είναι το πιο σημαντικό δώρο που θα μπορούσατε να κάνετε στην δική σας μητέρα.