Σάββατο 6 Ιουνίου 2009

25 χρόνια Tetris

Τα 25 χρόνια κλείνει το Tetris στις 6 Ιουνίου και ο ιδρυτής του, Alexey Pajitnov, έκανε, κατά τη διάρκεια της έκθεσης Ε3, μια σύντομη αναδρομή στο παιχνίδι φαινόμενο.

Όλοι έχουν ακουστά το Tetris και όλοι μπορούν να το παίξουν, ακόμα κι αν δεν έχουν καθόλου εμπειρία από βιντεοπαιχνίδια. Ίσως και να είναι αυτή η απλότητα που κάνει το Tetris τόσο αγαπητό.

Το παιχνίδι δημιουργήθηκε για πρώτη φορά τη δεκαετία του 80 όταν ο Pajitnov ήταν μαθηματικός με ειδίκευση στην τεχνητή νοημοσύνη σε Ρώσικο Πανεπιστήμιο.

Ο ίδιος δήλωσε ότι δεν φανταζόταν ότι το παιχνίδι θα γνωρίσει τέτοια επιτυχία όταν το λάνσαρε το 1984.

Οι περισσότεροι παίκτες γνώρισαν το Tetris όταν ........

η Nintendo το έδωσε δώρο μαζί με το Game Boy ή μαζί με το Microsoft Entertainment Pack για τα Windows.

Το Tetris σήμερα διατίθεται για όλες τις πλατφόρμες καθώς και για τους Mac υπολογιστές και το iPhone.

Ποιός ήταν ο Alexey Pajitnov

Alexey Leonidovich Pajitnov (Алексей Леонидович Пажитнов, transliterated as Aleksei Leonidovich Pazhitnov, born 1955) is a computer engineer from Russia now[update] living in the United States, who developed the popular game Tetris while working for the Computing Centre of the Soviet Academy of Sciences, a Soviet government-founded R&D center.

Despite being the developer of Tetris, Pajitnov himself made very little money out of it, even though companies such as Nintendo profited greatly from the game.

Βιογραφικό

Alexey Pajitnov created Tetris with the help of Dmitry Pavlovsky and Vadim Gerasimov in 1985. The game, first available in the Soviet Union, appeared in the West in 1986. Pajitnov also created the lesser known sequel to Tetris, entitled Welltris, which has the same principle but in a three dimensional environment where you see the "board" from above[1]. The Soviet bureaucracy licensed and managed Tetris, and advertised it with the slogan "From Russia with Love" (on NES: "From Russia With Fun!"). Because he was employed by the Soviet government, Pajitnov did not receive royalties. Pajitnov, together with Vladimir Pokhilko, moved to the United States in 1991 and founded the Tetris Company with Henk Rogers.

He helped design the puzzles in the Super NES versions of Yoshi's Cookie and designed the game Pandora's Box, which incorporates more traditional jigsaw-style puzzles.

He began working for Microsoft in October 1996. Pajitnov worked for the Microsoft Entertainment Pack: The Puzzle Collection, MSN Mind Aerobics and MSN Games groups. Pajitnov's new, enhanced version of Hexic, Hexic HD, was included with every new Xbox 360 Premium package. He left Microsoft in 2005.

On August 18, 2005 WildSnake Software announced Pajitnov will be collaborating with them to release a new line of puzzle games

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Προσοχή στον τρόπο που σχολιάζετε. Σχόλια που δεν θα σέβονται τον χώρο που φιλοξενούνται ή άλλους θα σβήνονται ΤΕΛΕΙΩΣ.